UDKAST
Rejserapport
Børne- og Undervisningsudvalgets studietur til Færøerne
Den 28.-30. september 2021
Thórshavn og Suderø
Anders Kronborg (S), Jens Joel (S), Kenneth Mikkelsen (V),
Marlene Ambo-Rasmussen (V), Katarina Ammitzbøll (KF),
Mette Thiesen (NB)
Ledsaget af:
Kirsten Hermansen (udvalgssekretær), Dan Westfall (udvalgs-
assistent).
5. oktober 2021
Tid:
Sted:
Deltagere:
Formål
Formålet med studierejsen var at tale med færøske parter om, hvordan kend-
skabet til Rigsfællesskabet kan styrkes i den danske grundskole, så eleverne
får viden om Rigsfællesskabets historie og de forskellige dele af Rigsfælles-
skabet, herunder forskelle i bl.a. kultur, samfundsforhold og natur.
J.nr.: 21-000731-4
Væsentligste punkter fra besøget
Studieturen indledtes med et besøg hos Landsstyreområdet for udenrigs- og
kulturanliggende, hvor udvalget fik en introduktion til den færøske folkeskole.
Struktur og lovgivning er inspireret af Danmark, men også af Norge og Fin-
land, og der taltes til mødet
hellere om ’fællesskabet i Norden’ end om ’Rigs-
fællesskabet’.
Kendskabet til dansk er ikke så stort, som det har været, men
undervisning i dansk er obligatorisk fra 3. klasse. Alle elever får kendskab til
Færøernes konstitutionelle ramme de sidste år på grunduddannelsen. Faget
’Hjemstedslære’
er obligatorisk på skemaet i 1.-3. klasse ud fra en betragt-
ning om, at det er vigtigt, at eleverne ved, hvor de kommer fra.
Udvalget besøgte i alt tre forskellige folkeskoler, heraf den ene på Suderø,
den sydligste ø på Færøerne, som man kun kan komme til med færge.
Udvalget bemærkede, at fælles for skolerne var, at man tager sit udendørs-
fodtøj af, når man træder ind i skolen. Udvalget oplevede, at det var medvir-
kede til et renere og mere hjemligt og trygt skolemiljø.
På
Vágs skole på Suderø,
som har 230 elever, vægtes elevernes trivsel hø-
jere end opfyldelse af de mange centralt fastsatte mål for undervisningen.
Elevernes trivsel er den grundlæggende forudsætning for elevernes person-
lige udvikling. Skoleledelsen så en konflikt mellem Folkeskolens formålspara-
graf og den måde, der i praksis styres på fra centralt hold. Kunne godt tænke
sig større råderum til at
tilrettelægge undervisningen; ”Alle,
der er engage-
rede i deres arbejde, kan lide at have et råderum”.
Side 1 | 3