Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 244
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om frisko-
ler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse, som ændret ved lov nr. 2153 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6
ændres »2022-23« til: »2023-24«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udskydelse af revisionsfrist
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om
en børne- og ungeydelse, blev der bl.a. indført obligatoriske sprogprøver i
udsatte boligområder og et styrket forældreansvar gennem mulighed for
standsning af børne- og ungeydelsen. Efter loven skulle der fremsættes lov-
forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22. Se forarbejderne hertil
i lovforslag nr. L 60 B, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling).
Revisionsfristen blev udskudt til folketingsåret 2022-23 ved lov nr. 2153 af
27. november 2021. Se forarbejderne hertil i lovforslag nr. L 36, jf. Folke-
tingstidende 2021-22.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det fremgår af forarbejderne til den oprindelige lov, at der forud for revisi-
onen vil blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det fremgår
videre, at det vil blive evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter
hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansk-
sproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Evalueringen af lovens virkninger er i gang, men endnu ikke afsluttet. Eva-
lueringen vil derfor ikke være gennemført i så god tid, at det vil være muligt
at nå både forhandlinger og lovproces i folketingsåret 2022-23.
Det foreslås derfor, at revisionen af loven udsættes yderligere et år, hvoref-
ter børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag til lov om revision
af loven i folketingsåret 2023-24.
2. Udskydelse af revisionsfrist
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 6 i lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse, at der skal fremsættes lovforslag om revision af loven i folke-
tingsåret 2021-22. Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 278 af 26. marts
2019 (Folketingstidende 2018-2019, 1. samling, tillæg B, betænkning over
L 60, side 6), at der forud for revisionen vil blive gennemført en evaluering
af lovens virkninger. Det fremgår videre, at det vil blive evalueret, i hvilket
omfang sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig
grad bidrager til at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne på
de omfattede skoler.
Revisionsfristen i lovens § 6 er udskudt til folketingsåret 2022-23. Det frem-
går af forarbejderne til lov nr. 2153 af 27. november 2021 (Folketingsti-
dende 2021-22, tillæg A, L 36 som fremsat, side 2), at den påtænkte evalu-
ering af lovens virkninger, der skulle foretages forud for revisionen af loven,
ikke var blevet gennemført, da det grundet COVID-19 ikke havde været
muligt at gennemføre evalueringer af obligatoriske sprogprøver og styrket
forældreansvar i skoleåret 2020/21.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Evalueringen af loven er i gang, men endnu ikke afsluttet. Det har således
ikke været muligt at afslutte evalueringen i skoleåret 2021/22, som det var
forudsat ved udskydelsen af revisionsbestemmelsen til folketingsåret 2022-
23.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der skal sikres tilstrækkelig tid og beslutningsgrundlag til at gennemføre de
politiske forhandlinger om en revision af reglerne om sprogprøver og styrket
forældreansvar. Det er derfor nødvendigt at afvente resultaterne af evalue-
ringen, og der skal være tid til, at det kan vælges at foretage yderligere ind-
dragelse af sektoren om de løsninger, der måtte blive foreslået.
Et krav om fremsættelse af lovforslag om revision af reglerne allerede i fol-
ketingsåret 2022-23 vil udgøre et uhensigtsmæssigt tidspres på forhandlin-
gerne.
Det foreslås derfor, at lovens § 6 ændres, således at fremsættelse af forslag
om revision af loven udsættes til folketingsåret 2023-24.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige. Det vurderes desuden, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. september 2022 til den 7.
oktober 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatsamfundet, Adoption og Samfund, Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP), Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspæda-
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
gogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børnerådet, Børnesa-
gens Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsin-
stitut (EVA), Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Dan-
marks Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Danmarks Statistik,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handi-
cap Forbund, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleidræt,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves Lands-
forbund, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sam-
menslutning, Danske Gymnasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF og VUC – Bestyrelserne,
Danske HF og VUC – Lederne, Danske Professionshøjskoler, Danske Re-
gioner, Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler – Bestyrelserne, Danske
SOSU-skoler, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, De Private
Sociale Tilbud (LOS), Den uvildige konsulentordning på handicapområdet
(DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, Deut-
scher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DJØF, Efterskolefor-
eningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elev Organisation, Er-
hvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag og Arbejde (FOA), FGU
Danmark, Finans Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie
Skolers Ledere, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge
(FADD), Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Tekniske og
Administrative Tjenestemænd (TAT), Foreningen for Forældre til Elever i
Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og Pen-
sion, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, IFFD – Idræts- og Fritidsfa-
ciliteter i Danmark, Indsamlingsorganisationernes brancheorganisation
(ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet
for Specialundervisning, Kostskoler.dk, KRAKA, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere (LU), Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS),
Landssamråd for PPR-chefer, Landssammenslutningen af Handelsskole-
elever, Lederne, Lilleskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Pleje-
familiernes Landsforening, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red
Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter,
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2628360_0006.png
UDKAST
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rå-
det), Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Special-
skoleledere i Danmark, Sjældne Diagnoser, Skolelederforeningen, Skole
og Forældre, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark, Udbetaling Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen, Ungdoms-
skoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening, VUC Besty-
relsesforeningen og Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2628360_0007.png
UDKAST
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
x
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2628360_0008.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 6 i lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social ser-
vice og lov om en børne- og ungeydelse, som ændret ved lov nr. 2153 af 27.
november 2021, at børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2022-23.
Det følger af den foreslåede ændring, at i
§ 6
ændres »2022-23« til: »2023-
24«.
Det foreslåede vil indebære, at revisionen af loven udskydes med yderligere
et år til folketingsåret 2023-24.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for Færørene og Grønland, da lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om
en børne- og ungeydelse ikke gælder for og heller ikke ved kongelig anord-
ning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland, jf. § 61 i lov om folkesko-
len, § 45 i lov om friskoler og private grundskoler m.v., § 96 i lov om social
service og § 15 i lov om en børne- og ungeydelse.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Lovudkast om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2628360_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundsko-
ler m.v., lov om social service og
lov om en børne- og ungeydelse,
som ændret ved lov nr. 2153 af 27.
november 2021, foretages føl-
gende ændring:
§ 6.
Børne- og undervisningsmini-
1.
I
§ 6
ændres »2022-23« til:
steren fremsætter forslag om revi- »2023-24«.
sion af loven i folketingsåret 2022-
23.
9