NYHED: Ny rapport undersøger betydningen af førskoletilbud for børns trivsel,
fravær og sproglige færdigheder
Tidlig overgang til skole i form af førskoletilbud har betydning for børns mistriv-
sel. Det viser en ny rapport fra VIVE.
Der er tegn på at børn, der har gået i førskoletilbud, trives i lidt mindre grad sam-
menlignet med børn, der ikke har gået i førskoletilbud. Det viser en ny rapport fra
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE).
VIVE har blandt andet undersøgt, hvilken betydning førskoletilbud har for børns
trivsel, fravær og sproglige færdigheder. Børn, der har gået i førskoletilbud, sam-
menlignes med børn, der starter i skole i august.
Undersøgelsen viser, at 62 pct. af børn i folkeskolens almene børnehaveklasser har
gået i førskoletilbud i perioden 2017-2020. Undersøgelsen finder tegn på, at børn,
der har gået i førskoletilbud, i mindre grad trives i børnehaveklassen sammenlignet
med børn, der ikke har gået i førskoletilbud. Helt konkret viser analysen, at der i
børnehaveklassen er 2 pct. højere mistrivsel blandt børn, der har gået i førskoletil-
bud ift. børn, der er begyndt direkte fra børnehave. Dog viser undersøgelsen, at
effekten på børn i førskoletilbuds trivsel forsvinder, når de går i 1. klasse. Det vil
sige, at trivslen blandt børn, der har gået i førskoletilbud, udlignes og den er ikke
signifikant mindre end hos de børn, som ikke har gået i førskolen, når der testes
for sammenhængen igen i 1. klasse.
VIVE har også undersøgt elevernes fravær, selvtillid og sproglige færdigheder.
Her er der ikke signifikante forskelle mellem de to elevgrupper. Generelt finder
undersøgelsen, at køn, herkomst eller forældres uddannelsesniveau ikke har betyd-
ning. Dog har alder ved skolestart en betydning, da den negative effekt af førsko-
letilbud ser ud til at påvirke børn, der er mere end 6 år ved skolestart mindre nega-
tivt, end det påvirker børn, der ved skolestart er under 6 år. I undersøgelsen er der
enkelte tegn på, at de børn, som begynder i førskoletilbud i februar-april, har lidt
lavere selvtillid sammenlignet med børn, der starter i maj-juni.
Undersøgelsen tager ikke højde for variationer i førskoletilbuddenes indhold eller
kvalitet. Børne- og Undervisningsministeriet har derfor igangsat en undersøgelse
af førskoletilbuddenes kvalitet og indhold. Undersøgelsen udarbejdes af Dan-
marks Evalueringsinstitut og forventes færdiggjort i november 2022.
26. september 2022
Center for Analyse /BJRE
Sags nr..: 22/15708