Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2627770_0001.png
NYHED: Ny rapport undersøger betydningen af førskoletilbud for børns trivsel,
fravær og sproglige færdigheder
Tidlig overgang til skole i form af førskoletilbud har betydning for børns mistriv-
sel. Det viser en ny rapport fra VIVE.
Der er tegn på at børn, der har gået i førskoletilbud, trives i lidt mindre grad sam-
menlignet med børn, der ikke har gået i førskoletilbud. Det viser en ny rapport fra
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE).
VIVE har blandt andet undersøgt, hvilken betydning førskoletilbud har for børns
trivsel, fravær og sproglige færdigheder. Børn, der har gået i førskoletilbud, sam-
menlignes med børn, der starter i skole i august.
Undersøgelsen viser, at 62 pct. af børn i folkeskolens almene børnehaveklasser har
gået i førskoletilbud i perioden 2017-2020. Undersøgelsen finder tegn på, at børn,
der har gået i førskoletilbud, i mindre grad trives i børnehaveklassen sammenlignet
med børn, der ikke har gået i førskoletilbud. Helt konkret viser analysen, at der i
børnehaveklassen er 2 pct. højere mistrivsel blandt børn, der har gået i førskoletil-
bud ift. børn, der er begyndt direkte fra børnehave. Dog viser undersøgelsen, at
effekten på børn i førskoletilbuds trivsel forsvinder, når de går i 1. klasse. Det vil
sige, at trivslen blandt børn, der har gået i førskoletilbud, udlignes og den er ikke
signifikant mindre end hos de børn, som ikke har gået i førskolen, når der testes
for sammenhængen igen i 1. klasse.
VIVE har også undersøgt elevernes fravær, selvtillid og sproglige færdigheder.
Her er der ikke signifikante forskelle mellem de to elevgrupper. Generelt finder
undersøgelsen, at køn, herkomst eller forældres uddannelsesniveau ikke har betyd-
ning. Dog har alder ved skolestart en betydning, da den negative effekt af førsko-
letilbud ser ud til at påvirke børn, der er mere end 6 år ved skolestart mindre nega-
tivt, end det påvirker børn, der ved skolestart er under 6 år. I undersøgelsen er der
enkelte tegn på, at de børn, som begynder i førskoletilbud i februar-april, har lidt
lavere selvtillid sammenlignet med børn, der starter i maj-juni.
Undersøgelsen tager ikke højde for variationer i førskoletilbuddenes indhold eller
kvalitet. Børne- og Undervisningsministeriet har derfor igangsat en undersøgelse
af førskoletilbuddenes kvalitet og indhold. Undersøgelsen udarbejdes af Dan-
marks Evalueringsinstitut og forventes færdiggjort i november 2022.
26. september 2022
Center for Analyse /BJRE
Sags nr..: 22/15708
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Rapport og nyhed om effekterne af førskoletilbud, fra børne- og undervisningsministeren.
2627770_0002.png
Faktaboks: Undersøgelsens datagrundlag
Rapporten er udarbejdet på baggrund af registerdata fra perioden 2017-2020 med op-
lysninger på omkring 160.000 børn. Der er kun set på børn, der påbegynder i folkesko-
lens årgangsopdelte normalklasser. En vigtig pointe i anvendelsen af data er, at det på
baggrund af registerdata ikke er muligt entydigt at identificere, hvilke børn der har gået i
førskole, da det ikke er muligt på nuværende tidspunkt at registrere. I rapporten anven-
des i stedet indskrivningsdato i skolerne samt oplysninger om, hvornår barnet er stoppet
i børnehave. Det antages derfor, at hvis størstedelen udskrives på samme tid, anses
denne dato for overgangsdatoen. Kun de elever, som overgår på samme tid som flertal-
let, indgår i analysepopulationen. Den anvendte stikprøve udgør 86 pct. af de børn, der
starter i folkeskolens almenklasser i perioden.
Til at måle trivsel for børnene er de nationale trivselsmålinger anvendt. Fravær opgøres
som den samlede årlige fravær. For den sproglige udvikling er anvendt oplysninger fra
den obligatoriske sprogvurdering, som foretages i børnehaveklassen.
Faktaboks - førskoletilbud
Børn, der endnu ikke er startet i børnehaveklasse, kan optages i SFO eller fritidshjem, hvis
de har minimumsalderen for optagelse i børnehaveklassen. Minimumsalderen herfor er 4
år og 10 måneder. Førskoletilbud har til formål at give børnehavebørn en harmonisk og
flydende overgang fra børnehave til skolen. Det er tiltænkt som værende forberedende
og give børnene et liv i skolen forud for påbegyndelse i børnehaveklasse. Tilbuddene fa-
ciliteters hovedsageligt af skolefritidsordningerne, hvor de i løbet af dagen også ofte ind-
går med de elever, der er begyndt i skole.
2