Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Att: Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil
Slagelse, 26. september 2022
Minimumsnormering Slagelse - overtrædelse
dagtilbudsloven §19 a, som følge af manglende
implementering i indfasningsårene 2020-2023.
Sagsfremstilling resumé
Slagelse Kommune er målt på fuldtidsindskrevne børn i daginstitutioner, med 3.073
1
indskrevne
børn pr. 31.12.2021 landets 18. største kommune. Slagelse Kommune placerer sig, samtidigt
som én af de dårligst normerede kommuner på omregnede normeringer.
2
Slagelse kommune har selv opgjort sit budgetbehovet inkl. fuldt indregnet bloktilskud for 2024
til, at udgøre netto kr. 19,4 mio, svarende 75 årsværk, hvilket udgøre en væsentlig andel, og
mere end 10% af det samlede personalebehov i årsværk, for at kunne indfri
minimumsnormeringerne, som skal være gældende pr. 1.1.2024
3
. Budgettet i 2023 indeholder
ingen kommunale ressourcetilføjelser, udover ordinær demografiregulering.
Byrådet i Slagelse Kommune 2. behandler 10. oktober 2022 kommunens budget for 2023-2026,
hvor byrådet atter en gang undlader, at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer på
forsvarligt og rettidigt, i indfasningsårene 2020-2023, på en måde som kan sikre, at de
personalemæssige ressourcer, med overvejende sandsynligved kan være til stede og fuldt
implenenteret pr. 1.1.2024, hvorfra de lovpligtige minimumsnormeringer skal gælde.
Spørgsmål til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil:
Hvilke potentielle økonomiske- og sanktionsmæssige konsekvenser er der for
Slagelse Kommune og dens kommunalbestyrelse ved, at undlade at tilføre
daginstitutionsområdet et tilstrækkeligt budget for dagtilbudsområdet i 2023, som
med overvejende sandsynlighed, gør det muligt for Slagelse Kommune pr. 2024 at
kunne levere og indfri de lovpligtige minimumsnormeringer 1:3 / 1:6?
Vil det være et simpelt påbud om, at tilrette budgettet fremadrettet, og overholde
dagtilbudsloven i 2025, når de faktiske tal for 2024 foreligger, svarende det er uden
reelle konsekvenser for Slagelse Kommune, at bryde dagtilbudsloven og undlade,
at implementere de lovpligtige minimumsnormeringer, eller kan der være
økonomiske sanktioner, som følge af kommunens groft uagtsomme prioritering og
budgethåndtering under implementeringsperioden 2023-2023, herunder
tilbagebetaling af statslige tilskud?
1
2
DST: Tabel BOERN2, 2021
Bilag 1: UVM, Omregnede normeringer på kommuneniveau 2020 Sagsnr.: 21/20550
3
Bilag 2 - Slagelse Kommune - budgetgrundlag 2023 s.81 (BUU s. 10)