Matematiklærerforeningen for stx og hf
Toldboden 3, 2. sal D18, 8800 Viborg
Website:
www.mat.dk
Kontakt:
Kære Minister og Børne- og Undervisningsudvalg
Ekspertgruppen for matematik offentliggjorde i sidste uge deres rapport, som kan findes her:
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2022/sep/220921-ekspertgruppe-er-klar-med-
anbefalinger-til-at-styrke-matematikfaget
Vi er bekymrede for, at det forestående valg vil betyde, at processen med udvikling af matematikfaget i
gymnasiet bliver udskudt endnu mere. Der er betydelige udfordringer, der kræver handling inden for
matematikfaget.
I maj 2022 fik Matematiklærerforeningen for stx og hf udarbejdet en spørgeskemaundersøgelse i
samarbejde med GL og analysefirmaet Defgo, som kan findes her:
https://www.lmfk.dk/news/sporgeskemaundersogelse-blandt-medlemmerne
Der er et meget stort overlap mellem anbefalingerne i ekspertgruppens rapport og vores medlemmers
holdning. Vi vil gerne fokusere på nogle få punkter her:
Der er brug for en revision af styredokumenterne
Ekspertgruppen skriver i deres rapport på side 41:
”Ekspertgruppen anbefaler, at der pba. de beskrevne udfordringer igangsættes en
grundig revision af B-læreplanerne for stx og hf med tilsvarende justeringer i de andre
læreplaner for matematik på det gymnasiale område. Princippet for revisionen bør
følge Matematikkommissionens anbefaling om en læreplan med færre emner, der til
gengæld behandles i større dybde (Grønbæk et al., 2017).”
Blandt Matematiklærerforeningens medlemmer er 90% enig i, at pensum er for omfattende på
stx B-niveau, og der ønskes en revision af læreplanerne.
Elever kan trænes til at løse eksamensopgaver med computer uden at forstå den
bagvedliggende matematik
Computeren har i dag en dominerende rolle ved den skriftlige eksamen. Ekspertgruppen skriver
følgende på side 13:
”Ekspertgruppen anbefaler, at brug af CAS- værktøjer udgår fra, eller kraftigt
reduceres i, de skriftlige prøver på A- og B-niveau.”
81% af Matematiklærerforeningens medlemmer mener, at elever kan trænes til at løse eksamensopgaver
med CAS uden at forstå den bagvedliggende matematik.