Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2627565_0001.png
Matematiklærerforeningen for stx og hf
Toldboden 3, 2. sal D18, 8800 Viborg
Website:
www.mat.dk
Kontakt:
[email protected]
Kære Minister og Børne- og Undervisningsudvalg
Ekspertgruppen for matematik offentliggjorde i sidste uge deres rapport, som kan findes her:
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2022/sep/220921-ekspertgruppe-er-klar-med-
anbefalinger-til-at-styrke-matematikfaget
Vi er bekymrede for, at det forestående valg vil betyde, at processen med udvikling af matematikfaget i
gymnasiet bliver udskudt endnu mere. Der er betydelige udfordringer, der kræver handling inden for
matematikfaget.
I maj 2022 fik Matematiklærerforeningen for stx og hf udarbejdet en spørgeskemaundersøgelse i
samarbejde med GL og analysefirmaet Defgo, som kan findes her:
https://www.lmfk.dk/news/sporgeskemaundersogelse-blandt-medlemmerne
Der er et meget stort overlap mellem anbefalingerne i ekspertgruppens rapport og vores medlemmers
holdning. Vi vil gerne fokusere på nogle få punkter her:
Der er brug for en revision af styredokumenterne
Ekspertgruppen skriver i deres rapport på side 41:
”Ekspertgruppen anbefaler, at der pba. de beskrevne udfordringer igangsættes en
grundig revision af B-læreplanerne for stx og hf med tilsvarende justeringer i de andre
læreplaner for matematik på det gymnasiale område. Princippet for revisionen bør
følge Matematikkommissionens anbefaling om en læreplan med færre emner, der til
gengæld behandles i større dybde (Grønbæk et al., 2017).”
Blandt Matematiklærerforeningens medlemmer er 90% enig i, at pensum er for omfattende på
stx B-niveau, og der ønskes en revision af læreplanerne.
Elever kan trænes til at løse eksamensopgaver med computer uden at forstå den
bagvedliggende matematik
Computeren har i dag en dominerende rolle ved den skriftlige eksamen. Ekspertgruppen skriver
følgende på side 13:
”Ekspertgruppen anbefaler, at brug af CAS- værktøjer udgår fra, eller kraftigt
reduceres i, de skriftlige prøver på A- og B-niveau.”
81% af Matematiklærerforeningens medlemmer mener, at elever kan trænes til at løse eksamensopgaver
med CAS uden at forstå den bagvedliggende matematik.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 241: Henvendelse af 26/9-22 fra Matematiklærerforeningen for stx og hf om den nye rapport fra Ekspertgruppen om matematik i gymnasiet
2627565_0002.png
Mere fokus på tal og algebra
Ekspertgruppen skriver følgende på side 18:
”En medvirkende årsag til de tiltagende problemer med elevers læring af tal og algebra
på alle tre uddannelsesområder er de seneste årtiers hastige indførelse af digitale
læremidler og digitale værktøjer, og en delvist uhensigtsmæssig brug af værktøjerne i
undervisningen. Det er fx uhensigtsmæssigt at overlade for stor en del af de
grundlæggende regneoperationer og bogstavmanipulationer til de digitale værktøjer.
Dette kan nemlig fjerne fokus i undervisningen fra nødvendigheden af, at eleverne ud-
vikler og vedligeholder disse grundlæggende færdigheder og forståelser inden for tal og
algebra.”
85% af Matematiklærerforeningens medlemmer mener ikke, at nye elever kan benytte
brøker, procenter og potenser.
”Ekspertgruppen anbefaler en snarlig grundig revision af B-læreplanerne for stx og hf… ”
Vi vil derfor opfordre Ministeren og Børne- og Undervisningsudvalget til at sørge
for, at der hurtigst muligt bliver gjort en indsats for at løse ovenstående problemer.
Der har i lang tid været for mange elever, som har dårlige erfaringer med matematik i
gymnasiet, og dumpeprocenten er for høj. Det er vigtig at få vendt denne udvikling
både for elevernes og for matematikfagets skyld. Der er mange ting at gå i gang med,
men læreplansændringer kunne være første skridt. Dels er det relativt udgiftsneutralt,
og dels ser vi muligheden for relativt hurtigt at øge motivationen og dermed
fagligheden blandt eleverne.
Vi stiller gerne op til uddybende spørgsmål.
Venlig hilsen
Matematiklærerforeningen for stx og hf