Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 151, BUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
2624899_0001.png
Kompetencer
til fremtiden
ÅRSDAG 2022
Kom med til Danske Erhvervsakademiers
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Invitation til Danske Erhvervsakademiers årsdag den 25. oktober.
2624899_0002.png
ÅRSDAG 2022
Tirsdag den 25. oktober kl. 15.00 – 21.30
KEA Københavns Erhvervsakademi, Guldbergsgade 29N, 2200 København N
Erhvervsakademierne uddanner til det private arbejdsmarked og forsyner særligt de små og
mellemstore virksomheder med kvalificeret arbejdskraft.
På Danske Erhvervsakademiers årsdag 2022 vil vi sætte spot på, hvilken rolle erhvervs­
akademierne spiller i forhold til de store samfundsudfordringer?
Gennem interviews og paneldebatter belyser vi fra forskellige vinkler, hvad erhvervsakade­
mierne kan, og hvordan vi kan blive endnu bedre, så vi kan sikre kompetencer til virksomhe­
derne både nu og i fremtiden.
Journalist Anja Bo vil styre os gennem programmet, og vi afslutter dagen med en god middag
og networking.
I løbet af dagen vil vi også uddele Danske Erhvervsakademiers Forskningspris. Sidste
år vandt et forskningsprojekt om design mod inkontinens med en knibestribe i centrum.
Læs mere om vinderen her
Tilmeld dig nu
Det er gratis at deltage, men vi vil gerne vide, om du kommer. Følg linket for at melde dig til:
http://www.danskeerhvervsakademier.nemtilmeld.dk/61
Send dit svar senest den 11. oktober 2022. Vi glæder os til en dag med gode faglige diskussi­
oner og hyggeligt samvær.
DANSKE ERHVERVSAKADEMIERS
Med venlig hilsen
Danske Erhvervsakademier og Udviklingsrådet for Erhvervsakademisektoren
Vidste du, at hver sjette nye studerende starter på et erhvervsakademi?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Invitation til Danske Erhvervsakademiers årsdag den 25. oktober.
2624899_0003.png
PROGRAM
15:00
15:10
15:30
Velkomst
Formand for Danske Erhvervsakademier Charlotte Lundblad byder velkommen til årsdagen.
Erhvervsakademiernes rolle i samfundet
Uddannelses­ og forskningsminister Jesper Petersen giver sit bud på erhvervsakademiernes
styrkepositioner og potentiale i fremtiden set i lyset af de udfordringer, samfundet står overfor.
De store udfordringer
Hvilke udfordringer ser vi som samfund ind i? Demografi, mangel på arbejdskraft, vækst,
grøn omstilling, digitalisering, livslang læring. Hvad betyder de store udfordringer for
uddannelsessektoren?
Vi starter dagen med at blive klogere på og diskutere de store samfundsudfordringer og
erhvervsakademiernes rolle heri. Til at sætte rammen har vi inviteret Lars L. Nielsen og
Christina Barfoed­Høj til en samtale.
Lars L. Nielsen har mere end 20 års erfaring med public affairs og strategisk kommunikation
inden for forskellige sektorer og har fingeren på pulsen i forhold til tendenser i tiden.
Christina Barfoed-Høj er direktør i Danmarks Evalueringsinstitut og har bred viden om hele
uddannelsesområdet.
Pause
Paneldiskussion I
Vi diskuterer dagens tema med dem, erhvervsakademierne er til for, nemlig de
studerende og virksomhederne. Vi har derfor inviteret studerende og repræsentanter for
virksomhederne samt arbejdsmarkedets parter til paneldiskussion. Panelet består af:
Nanna Højlund, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation
Mikkel Haarder, underdirektør, DI
Mia Wilkenskjeld Jørgensen, forkvinde for DESO
Phillip Welander Heeris, studerende på produktudvikling og teknisk integration, KEA
Julie Holme Kristensen, Academy Lead, Privatforsikring
Virksomhedsrepræsentant fra byggebranchen
Paneldiskussion II
Hvad mener de, der bestemmer? Hvad vil de gøre for at styrke erhvervsakademierne
og forsyningen af arbejdskraft til virksomhederne? Vi har inviteret uddannelses­ og
forskningsordførerne til debat.
Afslutning
Charlotte Lundblad runder dagen af.
Middag
Vi er værter for en dejlig middag, hvor der bliver rig mulighed for at fortsætte diskussionen
under hyggelige og afslappede former. Under middagen uddeles erhvervsakademiernes
forskningspris af departementschef Hanne Melgaard, Uddannelses­ og Forskningsministeriet.
Prisen skal hædre projekter, der i særlig grad lever op til principperne for forskning på
erhvervsakademierne. Prisen bliver givet til et projekt, der på den ene side anvender
forskning på uddannelserne og på den anden side bringer ny viden i spil i virksomhederne.
16:15
16:35
17:15
17:55
18:00