Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2622250_0001.png
April 2022
Vidensudspil
Det Moderne Grønland
Viden skaber bro og kulturforståelse
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
Inuit Atagatigiit Folketingimi
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: +45 61 62 40 29
Email: [email protected]
April 2022
Forside foto: Høje bygninger / Emil N. Stach
Side 2: Børn ved is / IA Folketingimi
Side 4: Udsigt til havn / IA Folketingimi
Side 5: Skaterbane / IA Folketingimi
Side 6: Hvilken vej / IA Folketingimi
Side 7: Flag / Canva
Side 8: Katuaq / IA Folketingimi
Side 9: Undervisning/ Polarskolen
Side 11: Borgen / DR
Side 12: Kort / Polarskolen
Side 14: Fatbike / M. Binzer
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0003.png
Indledning
Viden om Grønland i Danmark ligger på et foruroligende lavt niveau. Samtidig er et mere fordomsfrit og nuanceret
billede af Grønland i Danmark afgørende for fremtidens relation mellem de to lande.
Vi ønsker, at udrydde fordomme og styrke ligeværdigheden mellem Grønland og Danmark. Vores erfaring viser os, at
dette bedst gøres med viden og dialog.
Viden om Grønland kan tilegnes på mange måder. Politisk er der særligt to områder, som vi vil fokusere på i dette
udspil, nemlig viden via folkeskolen og gymnasiet, samt gennem medierne. Det kan således ses som et politisk
idékatalog, som har til formål at styrke sammenhængskraften mellem to forskellige lande med forskellig kultur, sprog
og identitet, men med sammenflettet historie. Det er vurderingen, at viljen er derude, især blandt unge, blandt fagfolk,
men den politiske prioritering mangler.
Danske unge har ikke særlig meget viden om Grønland, mens grønlandske unge ved meget om Danmark.
Udspillet er tiltænkt som et konstruktivt indspark i det danske samfund, for at lukke det vidensgab, der eksisterer i
Danmark. Det er nemlig medvirkende til at skabe en skæv relation og fastholde fordomme.
Vi anerkender, at der også kan være fordomme og manglende viden i Grønland om Danmark, men det kan ikke løses i
Folketinget.
Udspillets indhold vil Inuit Ataqatigiit i Folketinget tage med i direkte og indirekte forhandlinger om et kommende
skoleforlig og medieforlig, samt andre relevante forhandlinger. Inuit Ataqatigiit vil ligeledes fremlægge ideerne for
relevante ministre og ordførere fra de øvrige partier i Folketinget.
Væsentlige aktører, ikke mindst de grønlandske huse rundt om i Danmark, som har skoletjeneste og et nyetableret
vidensnetværk, som udarbejder undervisningsmateriale om Grønland i Danmark, er blevet inddraget for at tage
udgangspunkt i eksisterende viden og samarbejdspartnere, som arbejder for samme mål.
God læselyst.
Bedste hilsner,
Aaja
Danske unge har ikke særlig
meget viden om Grønland,
mens grønlandske unge ved
meget om Danmark
Side 1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0004.png
En
undersøgelse udført af Institut for Menneskerettigheder fra 2015 viser, at 20 % af grønlændere i
Danmark har følt sig diskrimineret.
En nyere undersøgelse fra 2018, som er finansieret efter ønske fra Inuit Ataqatigiit i Folketinget og foretaget af Epinion,
viser, at kun 44% af danske børn fra 4.-6- klasse mener at have fået undervisning om Grønland i folkeskolen.
Tilsvarende er dette tal på kun 34% for gymnasieelever.
Side 2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0005.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0006.png
Viden om Grønland skal prioriteres politisk
I 2018 afsatte den tidligere regering 25 millioner til at iværksætte initiativer, der skulle udbrede viden om
Rigsfællesskabet. Disse initiativer er stadig i gang. Der er bl.a. afsat midler til en specialekonkurrence i
Rigsfællesskabet, studierejser og turbodansk til grønlandske studerende i Danmark. Turbodansk er efterfølgende blevet
omprioriteret til studieforberedende tiltag til studerende hjemme i Grønland.
En del af initiativerne har været længe om at blive rullet ud, og så kom covid-19, som fyldte en stor del af tiden.
Vidensopsamling og evaluering af disse initiativer bør foretages, så man kan videreføre de gode initiativer og tilpasse
andre med mindre god erfaring.
Side 4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0007.png
Mens f.eks. den amerikanske ambassade begynder at skabe uddannelsesmuligheder for grønlandske studerende i USA
via joint committee, være ude på skoler og gymnasier og folkeskoler i Grønland, så er der brug for at man også i
Danmark opruster viden om Grønland.
Inuit Ataqatigiit anbefaler, at et nyt tilsvarende beløb på 25 mio. kr. afsættes, som et regeringsinitiativ. En mangfoldig
repræsentation af Grønland i skoler og medier giver et styrket kendskab, der er til et fælles gavn for både Grønland og
Danmark. Ved at igangsætte en sådan informationsindsats kan vi ikke kun forvente, at den danske befolkning får et
mere retvisende billede af Grønland, men også en øget forståelse for de knap 17.000 grønlændere i Danmark.
Side 5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0008.png
Folkeskolen
og gymnasier skal undervise om det moderne Grønland
Der er i Danmark ikke tradition for, at politikere bestemmer hvilken viden eleverne får i folkeskoler og gymnasier. Det
er dog besluttet, at Grønland og Rigsfællesskabet skal være del af en historiekanon i grundskolen. Det betyder, at der nu
skal laves undervisningsmateriale til skolerne om det historiske, men ikke om det moderne grønlandske samfund.
Står det historiske alene, så vil de regeringsansvarlige skabe nye fordomme om Grønland hos danske unge. Der er
således et stort behov for, at der undervises i det moderne grønlandske samfund.
Erfaringer viser, at undervisere selv har meget begrænset viden, og det derfor bør være et selvstændigt mål at klæde
undervisere mere kvalificeret på. Derudover findes der meget begrænset omfang af undervisningsmateriale.
Udover undervisningsmateriale, så er det vigtigt, at undervisere får redskaber til at undervise om Grønland. Der skal
etableres en samlet hjemmeside, der specifikt samler viden vedr. Grønland. På hjemmesiden skal der være
undervisningsforløb og interaktive øvelser tilpasset forskellige aldersgrupper og fag. Hjemmesiden bør være målrettet
både undervisere og elever. Hjemmesiden bør kunne tilgås på dansk, engelsk og grønlandsk. Endvidere bør
undervisningsmaterialet suppleres med grønlandsrelaterede skoletjenester i f.eks. de grønlandske huse, Polarskolen, i
online forløb og også på tværs af fag, hvor mange unge på en gang møder grønlændere for at sikre et spændende og
varieret undervisningsforløb i det moderne Grønland.
Inuit Ataqatigiit anbefaler derfor, at undervisning om det moderne rigsfællesskab gøres obligatorisk i folkeskoler og
gymnasier, på samme vilkår som rigsfællesskabet i historiekanon. Der skal derudover afsættes midler til at afholde
faglærerkurser, der skal kvalificere underviserne til at undervise om det moderne Grønland.
Side 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0009.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0010.png
Muligheden for samarbejde mellem USA og Grønland bør undersøges, og måske senere mellem USA, Grønland og
Danmark, så der udvikles endnu mere viden om Grønland på engelsk.
Der findes ikke tilstrækkeligt opdaterede undervisningsmaterialer på www.emu.dk, og det er svært for lærerne at finde
materiale om Grønland et sted. Der bør således etableres en samlende portal til lærerne, hvor de kan finde
undervisningsmateriale om Grønland. Der kunne f.eks. afsættes midler til at udvikle hjemmesiden
www.atuarfik.dk,
ligesom viden fra andre hjemmesider, f.eks. grønlandske myter fra
www.fortælletid.dk, www.dagensgrønland.dk
og andre
hjemmesider samles et sted, som kunne være
www.atuarfik.dk
eller
www.dagensgrønland.dk.
Inuit Ataqatigiit anbefaler, at undervisning om det moderne Grønland skal prioriteres i folkeskolen og gerne med
udgangspunkt i en tværfaglig tilgang, så det bliver naturligt at perspektivere ud til Grønland, og der skal afsættes
midler til en Rigsfællesskabspulje til undervisningsmateriale om det moderne Grønland.
Side 8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0011.png
Inuit
Ataqatigiit anbefaler således følgende for at udbrede viden om det moderne Grønland i danske
folkeskoler og gymnasier:
Krav om obligatorisk undervisning i det moderne Grønland i folkeskoler og gymnasier
Der oprettes en Rigsfællesskabspulje til at udvikle undervisningsmateriale om Grønland
Der udarbejdes undervisningsmateriale om det moderne Grønland, herunder en undervisningsportal på dansk,
engelsk og grønlandsk
Obligatorisk undervisning på seminarer
Undervisere efteruddannes til at undervise om det moderne Grønland og rigsfællesskabet på faglærerkurser
Der oprettes et officielt undervisningssamarbejde med USA med henblik på at udbrede viden om Grønland på
engelsk.
Side 9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0012.png
Mere viden om Grønland gennem danske medier
Medier er en afgørende informationskilde til at få nuanceret billedet af Grønland i Danmark. Public service-medier har
et ansvar for at belyse og informere om samfundet i sin helhed, og Rigsfællesskabet mellem Danmark, Grønland og
Færøerne skal derfor være en integreret del af det danske mediebillede, så den danske befolkning får mere viden og
oplysning om det moderne Grønland.
Public service bør være rettet viden mod børn og unge mellem 6 og 16 år samt mod den almene danske befolkning.
Derudover bør regeringens intention om at skabe flere danske streamingtjenester også indbefatte Grønland og
Færøerne. Derudover bør det være et selvstændigt mål, at få integreret løbende nyheder om Grønland i
nyhedsudsendelser.
Fokus på børn skal ses i sammenhæng med styrket undervisning om Grønland i folkeskoler og gymnasier, men skal også
ses i et strategisk perspektiv. Danske unge og i øvrigt deres undervisere har i flere dagblade efterlyst viden om
Grønland. Viden via radio, tv og online nyheder styrker børn og unges kendskab til det grønlandske samfund. Dertil er
DR's Ultranyt godt og kan være med til at bidrage til mere viden herom.
Side 10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0013.png
Medieindsatsen skal understøtte at nye generationer får mere viden og dermed et mere nuanceret billede af Grønland.
Ved at skabe fortællingen om det moderne Grønland til børn ned til 6 år, åbnes der op for at påvirke en hel generation,
og dermed forebygge fordomme og diskrimination mod grønlændere i Danmark.
Dette kan i sidste ende bidrage til en øget fællesskabsfølelse mellem danske og grønlandske børn og unge, og
derigennem bringe os et skridt tættere på et reelt ligeværdigt fællesskab, som er det overordnede mål i Selvstyreloven.
Den almene danske befolkning skal have viden om det moderne Grønland hjemme i stuerne. Det skal gøres muligt blandt
andet gennem en øget mediedækning i nyhederne, grønlandsspecifikke programmer med fokus på positive fortællinger
og nye tendenser og historier i Grønland, såvel som en repræsentation af grønlændere i eksisterende livsstils-, mad- og
boligprogrammer. Ved at få Grønland repræsenteret i de danske stuer, skabes der rum for dialog mellem danske
familier om hvad Grønland også er, udover de fortællinger, der allerede er udbredt i det danske samfund.
Derfor anbefaler Inuit Ataqatigiit, at der i medieforlig indskrives, at streamingtjenester også skal lave udsendelser om
Grønland, ligesom der er i DR public service kontrakt skrives ind, at der skal laves udsendelser om det moderne
grønlandske samfund til børn og unge samt til den brede danske befolkning, f.eks. ved styrket samarbejde med KNR.
Side 11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0014.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0015.png
Inuit Ataqatigiit anbefaler en række nedslagspunkter, der skal udbrede viden om det moderne Grønland i
Danmark gennem danske medier:
Øget produktion af streaming indhold skal indbefatte hele Rigsfællesskabet
Det moderne Grønland skal skrives ind i DRs public service kontrakt
Der bliver produceret programindhold målrettet børn fra 6 til 11 år og unge fra 12 til
16 år der skal styrke kendskab og viden til det moderne Grønland
Nyheder fra Grønland skal integreres yderligere i danske nyhedsudsendelser
Mad, bolig og rejseprogrammer fra det moderne Grønland skal styrkes til den almene
danske befolkning
"Vores to lande er så stærkt knyttet. Utrolig mange grønlændere har
slægtninge i Danmark. Og de bånd er stærkere end diverse politiske
strømninger"
Citat: Nikolaj Coster-Waldau
Side 13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 232: Vidensudspil "Det Moderne Grønland", fra Inuit Atagatigiit Folketingimi
2622250_0016.png