Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2621487_0001.png
AVT-behandling til
børn med høretab
Stella Dyrberg, direktør, Decibel
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0002.png
…gøre opmærksom på ”høremiraklet”:
Vi vil…
Børn med høretab og børn, der er født døve, har helt andre
muligheder i dag end for bare 20 år siden
AVT-behandling medfører, at op mod 90 pct. af børnene opnår
alderssvarende talesprog. Tidligere var det kun 30 pct. af børnene
Børnene inkluderes i normalområdet (grundskolen mv.)
Ikke alle regioner tilbyder AVT fra 2023
opfordre til:
Undgå ulighed i sundhed for børn med høretab fremover
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0003.png
Fakta om børn med
høretab
Høretab forekommer hos 1-2 ud af 1.000 nyfødte børn, og
hyppigheden stiger med alderen.
95 % af alle børn med høretab har forældre med normal hørelse.
Familierne ønsker, at barnet lærer at høre og tale familiens
modersmål - talesprog.
Børn med høretab og døve børn får i dag en kunstig hørelse ved
hjælp af avanceret høreteknologi
Den teknologiske indsats kan ikke stå alene. Hvis børnene skal
udvikle alderssvarende talesprog, skal de lære at bearbejde de
lydinput, de får adgang til
Referencer: Parving et al, 2003. Mitchell & Karchmer, 2004
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0004.png
AVT
- hvad er det?
AVT (Auditiv Verbal Terapi) er en evidensbaseret rehabilitering, der
understøtter udviklingen af hørelse og talesprog hos døve børn og børn med
høretab
Uddannede AVT-terapeuter lærer forældrene strategier, de kan bruge til at
lege sprogudviklingen ind
AVT anbefales af Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen og bakkes op af
overlægerne fra de audiologiske afdelinger på Rigshospitalet, Aarhus
Universitetshospital og Odense Universitetshospital samt af Høreforeningen
Referencer: Estabrooks, 2020. Dornan et al., 2010; Thomas et al., 2019; Hogan et al, 2008; Fulcher
et al. 2012. Sundhedsstyrelsen, 2019; Socialstyrelsen, 2019
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0005.png
Den 3-årige AVT-behandling
AVT-behandlingen har fra 2017-2022 været finansieret af midlertidige midler i finansloven
AVT er landsdækkende og målrettet børn fra 0-5 år med moderat til svært dobbeltsidigt høretab
samt døvhed
Projektet er forankret på de tre specialiserede, audiologiske afdelinger på Rigshospitalet, Aarhus
Universitetshospital og Odense Universitetshospital
Decibel varetager en dokumentations- og vidensfunktion i projektet ved at indsamle og
analysere data om målgruppen og behandlingen, varetage kvalitetssikring af forløbet samt
formidle information til familier og fagprofessionelle
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0006.png
3-årig AVT-behandling giver alderssvarende talesprog
Auditiv udvikling
100%
80%
67%
60%
45%
40%
20%
0%
Baseline (n=200)
Alderssvarende
År 1 (n=128)
Ikke alderssvarende
År 2 (n=51)
Under -1 SD fra norm gennemsnittet
Over -1 SD fra norm gennemsnittet
33%
24%
40%
21%
20%
0%
17%
55%
60%
40%
76%
100%
80%
60%
79%
83%
Receptivt ordforråd
År 1 (n=77)
År 2 (n=112)
År 3 (n=112)
Figur 2: Resultater fra LittlEARS test
August 2022
Figur 1: Resultater fra Peabody Picture Vocabulary Test -4
August 2022
Pr. august 2022
indgår 433 børn
i projektet
Opgørelser pr. august 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0007.png
AVT har store personlige og
samfundsmæssige gevinster
For børnene betyder AVT-indsatsen:
at de får alderssvarende talesprog og
dermed samme muligheder som deres
normalthørende jævnaldrende
at de kan enkeltintegreres fuldt ud i
lokale dagtilbud, skoler osv.
at de på sigt får samme
fremtidsmuligheder for uddannelse,
erhvervsaktivitet mm. som
normalthørende
Samfundsøkonomisk analyse
viser, at der ved at investere i
AVT hentes en samfundsmæssig
gevinst på mere end 372 mill.kr.
(Decibel 2022)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0008.png
Budskaber i dag
Der er foreløbigt fundet varige midler til AVT-behandlingen i tre ud
af fem regioner fra 2023.
Region Midt og Syd har ikke fundet midler til AVT (ca 3,6 mill.kr. for
hver region / 16.000 kr. pr. barn årligt). Der er derfor risiko for stor
ulighed i Danmark, når børnene ikke får mulighed for at udvikle
alderssvarende sprog i fremtiden.
Der er desuden behov for at finde midler til fortsættelse af Decibels
monitorering af AVT-behandlingen for at sikre et ensartet AVT-tilbud
på landsplan samt mere viden om børnegruppen på samme måde
som børn med synsnedsættelse (ca. 1 mill.kr. årligt)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Henvendelse fra Decibel - Landsforeningen for børn og unge med høretab om børn med høretab og deres skolegang.
2621487_0009.png
Referencer
Auditory Verbal UK. Investing in a sound future for deaf children : A cost benefit analysis of auditory verbal therapy at AV UK. 2016.
Estabrooks W, Morrison HM, MacIver-Lux K. Auditory Verbal Therapy. Science, Research, and Practice. San Diego, CA: Plural Publishing Inc.; 2020.
Deloitte. Cost-benefit
analysis of First Voice’s early intervention program.
2017.
Dornan, D., Hickson, L. & Murdoc, B. Is auditory verbal therapy effective for children with hearing loss? The Volta review, 110, 361-387. 2010
Fulcher, A., Purcell, A.A., Baker, E., & Munro, N. (2012). Listen up: children with early identified hearing loss achieve age-appropriate speech/language
outcomes by 3 years-of-age. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 76, 1785-1794
Hogan, S., Stoke, J., White, C. , Tyszkiewicz, E., & Woolgar, A. An evaluation of Auditory Verbal therapy using the rate of early language development as an
outcome measure. Deafness and Education International, 10, 143-167. 2008
Mitchell R, Karchmer M. Chasing the mythical ten percent: parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States. Sign Lang Stud.
2004;4(2):138–63.
Parving, A., Hauch, A-M. og Christensen, B. (2003). Høretab hos børn
epidemilogi, identifkation og år sager gennem 30 år. Ugeskrif for læger. Vol. 165, 6.
Percy-Smith, L. et al. Language understanding and vocabulary of early cochlear implanted children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology.
2012
Percy-Smith, L. et al. Significant regional differences in Denmark in outcome after cochlear implants in children. Danish medical Journal. 2012.
Percy-Smith, L., et al. Auditory verbal habilitation is associated with improved outcome for children with cochlear implant. Cochlear Implants International.
2017
Percy-Smith, L., et al. Differences and similarities in early vocabulary development between children with hearing aids and children with cochlear implant
enrolled in 3-year auditory verbal intervention. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2018
Socialstyrelsen. Forløbsbeskrivelse. Rehabilitering og undervisning af børn og unge med tidligt opdaget høretab 0-18 år. 2019.
Sundhedsstyrelsen. Specialevejledning for Oto-rhino-laryngologi. 2019.
Thomas, E. S., & Zwolan, T. A. Communication Mode and Speech and Language Outcomes of Young Cochlear Implant Recipients: A Comparison of Auditory-
Verbal, Oral Communication, and Total Communication. Otology & Neurotology 40 (10 ) p e975-e983. 2019
Schiøth, C., Hallstrøm, M., Sigtryggsdóttir, I., Dyrberg, S., Cordtz, AM. AVT-programmet: Evaluering af det 3-årige AVT-forløb 2017-2021. Decibel
Landsforeningen for børn og unge med høretab.