Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
Dette er ordlyden fra aftaleteksten:
”Partierne er enige om at afsætte midler til to
projekter i regi af Brobyggerne
Center for Dialogkaffe. Støtten løber til medio 2024.
Støtten skal bidrage til projekternes arbejde med at bidrage til et samfund med øget
gensidig forståelse på tværs af forskelligheder samt modvirke ekstremisme, hadsk
tale og negativ social kontrol. Konkret anvendes midlerne til dels udvikling og
gennemførelse af en Brobygger-uddannelse for 200 mennesker, herunder 100 åbne
Brobygger-arrangementer i hele landet samt udgivelse af en dialoghåndbog, dels
gennemførelse af en Brobyggeruge på fire skoler i minimum 20 klasser samt en
indsats for udbredelse og forankring på sigt. Der afsættes i alt 2,8 mio. kr. til
initiativet i perioden 2021-2024.”
Brobyggerugen
(projektperiode januar 2021-maj 2023)
Projektets overordnede mål er at bidrage til et samfund med øget forståelse på tværs
af forskelligheder samt modvirke ekstremisme, hadsk tale og negativ social kontrol
ved gennem forløbet
Brobyggerugen
at forebygge dæmonisering, polarisering,
ekstremisme, negativ social kontrol, med dialog og demokratisk samtale på
grundskoler i København.
I 2021 deltog to skoler; den jødiske skole Carolineskolen og den meget minoritetsrige
folkeskole Lundehusskolen. 21 lærere, ledere og pædagogisk personale deltog i
kompetenceudviklende forløb, og 12 skoleklasser (227 elever) deltog i en uges
temaforløb med Brobyggerugen. Under ugen arbejder eleverne bl.a. med demokrati,
frihedsrettigheder, normer og fordomme, og de får besøg af dialogkorps af unge med
forskellige religiøse baggrunde, seksualitet mm. På ugens sidste dag mødtes eleverne
fra de to skoler og afprøvede metoder i praksis gennem bl.a. Forumteater og dialogspil.
Forløbet blev dækket i både landsdækkende, lokale og fagspecifikke medier.
94% af lærerne angiver at finde undervisningsmaterialet og øvelserne relevant for deres
elever, og samtlige lærere følte sig klædt på til at anvende materialerne efter
lærerkurset. Lærerne har fået et fælles sprog for at tale med elever om de svære
temaer, der arbejdes med i forløbet, og lærerne er selv blevet opmærksomme på og
har arbejdet med egne konfliktmønstre, sprogbrug og fordomme. Efter ugen kan 70%
af eleverne kunne give konkrete eksempler på, hvad de vil gøre for at være en
brobygger fremadrettet, og 91% angiver at være blevet opmærksomme på egne
fordomme, mens 86% siger, at de ved hvordan de kan udfordre fordommene. Mødet
med den anden skole gjorde stort indtryk på elever såvel som lærere, og elever fortalte
efterfølgende, at det var en positiv overraskede at opleve, hvor meget de har til fælles.
Brobyggeruddannelsen
(2021 - medio 2024)
Projektets overordnede formål er at bidrage til et samfund med øget forståelse på
tværs af forskelligheder samt modvirke ekstremisme, hadsk tale og negativ social
kontrol ved
over den samlede periode (2021-2024) - at uddanne 200 nye
brobyggere, der afholder cirka 100 brobyggende aktiviteter i hele landet. På baggrund
af erfaringerne med Brobyggeruddannelsen og aktiviteterne produceres og udgives i
2024 en håndbog i god dialog, som gratis kan downloades af alle interesserede.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 230: Henvendelse fra Foreningen Brobyggerne om deres projekt der henvender sig til børn og unge.
I foråret 2022 har vi afholdt to ud af fem forløb med Brobyggeruddannelsen. Et forløb
består af to kursusweekender, afvikling af egne aktiviteter og supervision. På kurset
underviser dygtige undervisere i dialog, brobryggende sprog og konflikthåndtering, og
deltagernes undersøger brug af redskaberne ift. negativ social kontrol, tolerance og
ytringsfrihed. Indtil videre har 94 unge og voksne deltaget, men flere end det 230
ansøgte om at være med. Deltagerne er fra 27 forskellige kommuner deltaget, cirka
1/3 er unge og godt 40% tilhører en religiøs, etnisk eller seksuel minoritet i
samfundet. Brobyggeruddannelsen har fået meget positiv modtagelse og dækket i
både landsdækkende og lokale medier.
Efter kurset er 97% af deltagerne motiverede for at gå i dialog med nogen, de er
uenige med. 89% har fået ideer til at håndtere polariserende udtalelser og ekstreme
ytringer, og 95% er blevet opmærksomme på egne fordomme og deres rolle og
ansvar i svære samtaler. Ud af de 94 deltagere har 81% allerede afholdt brobyggende
aktiviteter, som bl.a. inkluderer interreligiøs ramadanmiddag og fællesspisninger med
fokus på forskellighed og fællesnævnere, samtaleaftner om opdragelse mellem to
kulturer for forældre og unge, mm.