Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2621337_0001.png
Indikatorer for lav elevtrivsel
Udvikling af indikatorer for lav elevtrivsel samt opgø-
relse af lav elevtrivsel i folkeskolen, på de gymnasiale
uddannelser og på erhvervsuddannelserne.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0002.png
Indikatorer for lav elevtrivsel
Udvikling af indikatorer for lav elevtrivsel samt opgørelse af lav elevtrivsel i folkeskolen, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsud-
dannelserne.
2022
Design: Center for Kommunikation og Presse
Denne publikation kan ikke bestilles.
Der henvises til webudgaven.
Publikationen kan hentes på:
www.uvm.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0003.png
Indhold
Resumé ......................................................................................................................................................................... 4
Indledning.................................................................................................................................................................... 5
1
1.1
1.2
1.2.1
1.2.2
Indikatorer for lav elevtrivsel ................................................................................................................ 7
At måle lav elevtrivsel .............................................................................................................................. 7
De tre nye indikatorer for lav elevtrivsel .......................................................................................... 7
Udvælgelse af spørgsmål til indikatorerne ..................................................................................... 8
Beregning af indikatorerne .................................................................................................................10
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Beskrivelse af elever med lav elevtrivsel ........................................................................................13
Omfang af lav elevtrivsel over tid .....................................................................................................13
Baggrundskarakteristika .......................................................................................................................15
Skolekarakteristika ..................................................................................................................................18
Psykiske diagnoser og sociale foranstaltninger ..........................................................................22
3
Opsamling ..................................................................................................................................................24
4
4.1
4.2
4.3
Bilag ..............................................................................................................................................................25
Bilag 1: Oversigt over spørgsmål udvalgt til de tre indikatorer for lav elevtrivsel ........25
Bilag 2: Ny kodning af spørgsmål til de tre indikatorer for lav elevtrivsel .......................32
Bilag 3: Om Rasch-analyser og hvordan de er anvendt i udviklingen af
indikatorerne for lav elevtrivsel .........................................................................................................36
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0004.png
Resumé
Børne- og Undervisningsministeriet ønsker at styrke mulighederne for at opgøre børn og unges trivsel
og mistrivsel i skolen. Derfor har ministeriet udviklet tre mulige nye indikatorer for lav elevtrivsel: En in-
dikator der dækker elever i folkeskolens 4.-9. klasse, en for elever på de gymnasiale uddannelser og en
for elever på erhvervsuddannelserne. Indikatorerne er baseret på data fra de nationale trivselsmålinger
og er udviklet ved hjælp af statistiske analyser og faglige vurderinger af, hvilke svar på udvalgte triv-
selsspørgsmål som især er udtryk for lav elevtrivsel. Ud fra disse indikatorer beskriver rapporten fore-
komsten af lav elevtrivsel i forskellige elevgrupper på hvert af disse tre uddannelsesområder. Dette gi-
ver indblik i, hvilke typer af elever der har så lav trivsel i deres skole eller uddannelsesinstitution, at der
potentielt kan være tale om mistrivsel.
Omfang af lav elevtrivsel i en skolesammenhæng
Langt de fleste børn er glade for at gå i skole og trives godt både i folkeskolen, på de gymnasiale ud-
dannelser og på erhvervsuddannelserne. Anvender man de tre udviklede indikatorer som målestok ses
det dog, at 10,0 procent af eleverne i folkeskolens 4.-9. klasse (i alt ca. 26.000 elever) i 2020 svarer på en
måde, så deres elevtrivsel kan betegnes som lav. På de gymnasiale uddannelser er det 11,6 procent af
eleverne (i alt ca. 13.100 elever), hvis svar i 2020 indikerer lav elevtrivsel. På erhvervsuddannelserne er
det 5,5 procent (i alt ca. 1.800 elever), hvis svar i 2020 udtrykker lav elevtrivsel.
Variation på tværs af køn, oprindelse og forældres uddannelse
I folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser er forekomsten af lav elevtrivsel større hos piger og hos
elever med indvandrer- eller med efterkommerbaggrund. På erhvervsuddannelserne er denne fore-
komst lidt større hos elever med efterkommerbaggrund og ligeligt fordelt mellem drenge og piger. For
elever i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser er forekomsten af lav elevtrivsel højere, jo kortere
uddannelse elevens forældre har, mens billedet på erhvervsuddannelserne er mere blandet.
Lav elevtrivsel på forskellige trin i uddannelsesforløbet
Forekomsten af lav elevtrivsel i folkeskolens 4.-9. klasse er lidt større på mellemtrinnet (især 4. og 5.
klasse), hvorimod det på de gymnasiale uddannelser er de ældste årgange, hvor den lave elevtrivsel er
mest udbredt. På erhvervsuddannelserne er der en større andel af eleverne på grundforløbet, som udvi-
ser lav elevtrivsel, end på hovedforløbet. På folkeskoleområdet er der en større andel, der har lav elev-
trivsel, på dagbehandlingshjem og på specialskoler end på de almene folkeskoler. På de gymnasiale
uddannelser er der større forekomst af lav elevtrivsel på hf og htx.
Karakterer, fravær, diagnoser og foranstaltninger hos elever med lav elevtrivsel
Skolefraværet er højere hos folkeskoleelever med lav elevtrivsel. På de gymnasiale uddannelser er ten-
densen til at frafalde sin årgang større i elevgruppen med lav elevtrivsel. For disse to uddannelsesområ-
der gælder det også, at elever med lav elevtrivsel opnår et lavere karaktergennemsnit ved afslutningen
af uddannelsen. For alle tre uddannelsesområder gælder det desuden, at en større andel blandt elever
med lav elevtrivsel sammenlignet med øvrige elever har fået en psykisk diagnose inden for de seneste
fem år, har modtaget forebyggende foranstaltninger eller har været anbragt inden for det seneste år.
Anvendelse af indikatorerne
De udviklede indikatorer nuancerer den måde, som lav elevtrivsel i skolen kan opgøres på, således at
det bliver nemmere at identificere mulige tegn på mistrivsel på tværs af elever. Disse nye indikatorer
skal
ikke
erstatte de eksisterende trivselsindikatorer (se Boks 1 på side 8), men kan supplere disse og
give en bedre forståelse af resultaterne af de nationale trivselsmålinger, når det kommer til elever med
lav elevtrivsel, fx omfanget af lav elevtrivsel på nationalt og lokalt niveau, udviklingen over tid og fore-
komsten af lav elevtrivsel inden for forskellige elevgrupper.
RESUMÉ
٠4٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0005.png
Indledning
Ringe trivsel blandt børn og unge er et alvorligt problem for både den enkelte og for samfundet, og
flere undersøgelser
1
peger på, at mistrivslen på nogle områder er stigende. Samtidig indikerer Børne-
og Undervisningsministeriets eksisterende trivselsindikatorer baseret på de nationale trivselsmålinger
(se Boks 1 nedenfor) en overvejende stabil trivsel over middel på alle tre uddannelsesområder, det vil
sige både i folkeskolen
2
, på de gymnasiale uddannelser
3
og på erhvervsuddannelserne. De eksisterende
trivselsindikatorer er velegnede til at give et generelt overblik over trivslen på forskellige områder samt
til at udpege, inden for hvilke trivselsdimensioner (fx den faglige eller den sociale trivsel) en given elev-
gruppe, skole eller klasse/hold evt. har udfordringer med trivslen. De eksisterende indikatorer er dog
ikke velegnede til at opgøre, hvor mange elever der udviser lav elevtrivsel, og som dermed er i risiko for
at
mistrives
i skolen. Dette skyldes især, at disse indikatorer er beregnet som simple gennemsnit, hvilket
medfører, at eventuelt bekymrende svar fra enkeltelever har tendens til at ”forsvinde i mængden”, når
der beregnes gennemsnit af svarene på mange spørgsmål for hver elev, klasse og skole.
I denne rapport præsenteres derfor nyudviklede indikatorer for lav elevtrivsel for hhv. folkeskolens 4.-9.
klasse
4
, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne. Hver af disse tre indikatorer er
defineret ved, at en elev siges at udvise lav elevtrivsel, hvis eleven har angivet et ”bekymrende svar” på
mindst tre af de 8-10 spørgsmål, som indgår i hver af de tre indikatorer. Disse spørgsmål er udvalgt til
at indgå i indikatorerne, fordi de er centrale for at belyse lav elevtrivsel, og de ”bekymrende svar” på
disse spørgsmål er de svarmuligheder, som særligt kan være udtryk for, at eleven udviser lav elevtrivsel.
De nyudviklede indikatorer skal ikke forstås som den endegyldige og eneste måde, hvorpå man kan
måle lav elevtrivsel. Men de udgør et fagligt velfunderet og balanceret værktøj, der tager højde for, at
trivselsproblemer ofte kan være svære at måle og få greb om i en travl og kompleks skolehverdag. De
nye indikatorer skal
ikke
erstatte, men supplere de eksisterende trivselsindikatorer, så der tilsammen
skabes et stærkere grundlag for at opgøre, forstå og sætte ind over for lav elevtrivsel.
Når indikatoren på hvert af disse tre områder anvendes på elevernes besvarelser af de nationale triv-
selsmålinger, ser det ud til, at niveauet for lav elevtrivsel har været rimelig stabilt hen over årene dog
med en mulig tendens til et svagt stigende niveau på folkeskoleområdet. Rapporten viser også, at der
er klare forskelle på, hvor stor en del af eleverne i forskellige elevgrupper, der udviser lav elevtrivsel,
1
Se eksempelvis ”Skolebørnsundersøgelsen
2018 – Helbred, trivsel og sundhedsadfærd blandt 11-, 13- og 15-årige
skoleelever i Danmark”,
som er udført af Statens Institut for Folkesundhed samt ”Mental
sundhed og sygdom hos
børn og unge i alderen 10-24 år.”,
som er udgivet af Vidensråd for forebyggelse i 2020.
De nationale trivselsmålinger gennemføres kun systematisk på folkeskoler (herunder på specialskoler og interne
skoler på dagbehandlingshjem og anbringelsessteder), og derfor anvendes i rapporten ikke besvarelser fra elever
på andre institutioner på grundskoleområdet, fx frie grundskoler og efterskoler.
Elever fra følgende uddannelsestyper blandt de gymnasiale uddannelser indgår i rapportens analyser: Stx, hhx, htx
og hf. Øvrige uddannelsestyper er ikke medtaget, idet de har så få elever, at grupperne af diskretionshensyn bliver
for små til at vise i figurer, når de opdeles på de karakteristika, som er vist i rapporten, fx forældres uddannelse,
oprindelse mv.
Ligesom når der i Børne- og Undervisningsministeriet i øvrigt beregnes indikatorer vedr. trivsel på folkeskoleområ-
det, er der i denne rapport kun anvendt data fra elever i 4.-9. klasse, idet spørgerammen er en anden for 0.-3. klas-
setrin, og idet der her kun findes 20 spørgsmål.
2
3
4
INDLEDNING
٠5٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0006.png
samt at elever med lav elevtrivsel klarer sig dårligere end øvrige elever på forskellige parametre, fx fra-
vær og karakterer.
I rapportens første del gives en nærmere beskrivelse af de tre nyudviklede indikatorer. I rapportens an-
den del beskrives forekomsten af lav elevtrivsel i forskellige elevgrupper på hvert af de tre uddannel-
sesområder med udgangspunkt i de tre udviklede indikatorer.
INDLEDNING
٠6٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0007.png
1
Indikatorer for lav elevtrivsel
Kort opsummeret er de tre indikatorer for lav elevtrivsel defineret ved, at en elev siges at udvise lav
elevtrivsel, hvis eleven har angivet et ”bekymrende svar” på mindst tre af de 8-10 spørgsmål, som ind-
går i hver af de tre indikatorer. De spørgsmål, som indikatorerne er baseret på, er udvalgt, fordi de især
siger noget om lav elevtrivsel, og de ”bekymrende svar” er de svarmuligheder på disse spørgsmål, som
særligt kan være udtryk for, at eleven har lav elevtrivsel og dermed er i risiko for at mistrives i skolen.
Denne udvælgelse af spørgsmål er efterfølgende blevet testet ved hjælp af en såkaldt Rasch-analyse
5
,
som kort fortalt afprøver, om elevernes svar bekræfter, at de udvalgte spørgsmål tilsammen faktisk må-
ler en bagvedliggende egenskab (altså elevtrivsel). Endelig er de bekymrende svar på de udvalgte
spørgsmål summeret, og der er fastsat en grænseværdi på tre bekymrende svar, for at der er tale om
lav elevtrivsel. Denne grænseværdi er valgt for at gøre indikatoren mere solid over for tilfældige ud-
sving i elevernes besvarelser.
I denne første del af rapporten beskrives rationalet bag samt udviklingen og definitionen af de nye in-
dikatorer for lav elevtrivsel mere detaljeret.
1.1
At måle lav elevtrivsel
Trivsel kan forstås og defineres på mange forskellige måder. De nationale trivselsmålinger er designet
til at måle elevernes trivsel
i skolen,
det vil sige aspekter af trivslen, som har tilknytning til skolen og
skolelivet
6
. Derfor er trivselsmålingerne i det hele taget ikke egnede til at måle elevernes trivsel i bred
forstand, det vil sige også deres trivsel uden for skolen. Af denne årsag fokuserer de her præsenterede
indikatorer netop på
elevtrivsel,
altså hvordan dem, der besvarer trivselsmålingerne, trives i deres egen-
skab af at være elever på en skole eller en uddannelsesinstitution.
Trivselsmålingernes fokus på trivslen
i skolen
kan også være en medvirkende årsag til den nævnte for-
skel mellem på den ene side den stigende mistrivsel i flere andre undersøgelser, som fokuserer på triv-
sel i bred forstand, og på den anden side det mere stabile billede, som de nationale trivselsmålinger
giver.
Det skal også understreges, at spørgeskemaerne i de nationale trivselsmålinger ikke indeholder et stort
nok antal spørgsmål til at kunne sige noget præcist om den enkelte elevs trivsel i skolen. Trivselsmålin-
gerne kan fagligt set således ikke danne tilstrækkeligt grundlag for at iværksætte fx trivselsindsatser
over for enkeltelever, og desuden er det ikke tilladt at anvende elevernes svar som udgangspunkt for
indsatser eller anden sagsbehandling, idet de juridisk set indsamles til statistisk brug. De tre indikatorer,
der præsenteres i denne rapport, har til formål at måle elevtrivsel på en mere nuanceret måde på hvert
af de tre uddannelsesområder samt sætte en grænseværdi for, hvornår denne trivsel kan siges at være
så lav, at der er tale om lav elevtrivsel.
1.2
De tre nye indikatorer for lav elevtrivsel
Generelt er en indikator en måde at sammenregne svarværdierne på en række spørgeskemaspørgsmål
inden for et givent tema, så der fremkommer et samlet udtryk på tværs af spørgsmålene. Det sker ved
først at gruppere spørgsmål, som ud fra en faglig vurdering og/eller statistisk analyse kan siges at
5
6
Læs mere om Rasch-analysen og anvendelsen af den i bilag 3 på side 37.
Ekspertgruppen bag de nationale trivselsmålinger i folkeskolen skriver om dette i ”Endelige anbefalinger fra ek-
spertgruppen om elevers trivsel i folkeskolen i relation til nationale trivselsmålinger” (2014).
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠7٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0008.png
hænge sammen på en måde, så de formodentlig måler den samme underliggende egenskab – i dette
tilfælde en egenskab ved elevernes trivsel. Dernæst beregnes en værdi baseret på hver elevs svar på
denne samling af spørgsmål.
Boks 1: Eksisterende trivselsindikatorer
For hvert af de tre uddannelsesområder findes en række eksisterende indikatorer baseret på ele-
vernes besvarelser af de nationale trivselsmålinger. Disse indikatorer er velegnede til at give et
generelt overblik over trivslen på forskellige områder samt til at udpege, inden for hvilke triv-
selsdimensioner (fx den faglige eller den sociale trivsel) en given elevgruppe, skole eller
klasse/hold evt. har udfordringer med trivslen.
De eksisterende indikatorer udregnes ved, at der for hver elev beregnes en score fra 1 til 5 på de
enkelte indikatorer, som er udregnet som et simpelt gennemsnit af elevens svar på de spørgs-
mål, der indgår i hver indikator. Eleven skal have svaret på mindst halvdelen af de spørgsmål,
der indgår i indikatoren, for at blive medtaget i beregningen. Elevens score danner grundlag for
beregning af trivselsscoren på de enkelte indikatorer på klasse-, skole- og nationalt niveau.
På folkeskoleområdet findes følgende fem trivselsindikatorer:
Faglig trivsel; Social trivsel; Støtte og inspiration; Ro og orden; Generel trivsel.
På de gymnasiale uddannelser findes følgende fem trivselsindikatorer:
Faglig individuel trivsel; Social trivsel; Læringsmiljø; Pres og bekymringer; Mobning.
På erhvervsuddannelserne findes følgende fem trivselsindikatorer:
Egen indsats og motivation; Læringsmiljø; Velbefindende; Fysiske rammer; Egne evner.
De nye indikatorer for lav elevtrivsel kan bruges til at opgøre omfanget af lav elevtrivsel på hhv. folke-
skoleområdet, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Formålet har været at udvikle en
måde at opgøre lav elevtrivsel på, som er baseret på svarene fra hver af de tre nationale trivselsmålin-
ger, hvor opgørelsesmetoden både er statistisk præcis, og hvor den er meningsfuld og anvendelig for
undervisningssektoren, altså skoler og uddannelsesinstitutioner.
1.2.1
Udvælgelse af spørgsmål til indikatorerne
For at udvikle de tre nye indikatorer for lav elevtrivsel er der indledningsvist foretaget tre udvælgelser
7
af spørgsmål blandt alle spørgsmålene i trivselsmålingerne på de tre uddannelsesområder. Disse ud-
vælgelser er baseret på faglige drøftelser med formanden fra hver af de tre ekspertgrupper bag de na-
tionale trivselsmålinger samt med medarbejdere fra fagkontorer i Børne- og Undervisningsministeriet.
Der er i udvælgelserne for det første lagt vægt på at vælge de spørgsmål, som vurderes at være de
mest centrale for, om en elev trives i skolen eller ej. For det andet er der lagt vægt på at udvælge
spørgsmål, som dækker forskellige aspekter ved elevernes trivsel, for eksempel elevernes selvopfattelse,
oplevelse af fællesskab mv. Gruppen af udvalgte spørgsmål på hvert af de tre uddannelsesområder blev
herefter underkastet hver sin såkaldte Rasch-analyse
8
, som er en statistisk metode til at afprøve, hvor-
vidt en række spørgsmål ifølge data grundlæggende måler det samme bagvedliggende fænomen (her:
elevtrivsel)
9
. Rasch-analyserne på hvert af de tre uddannelsesområder viste, at langt de fleste af de ind-
ledende udvalgte spørgsmål ifølge data faktisk kan siges at måle det samme bagvedliggende fæno-
men, mens enkelte af spørgsmålene blev ”forkastet” af analysen. Disse ”forkastede” spørgsmål kom ikke
7
Udvælgelserne blev foretaget af fagpersoner i Børne- og Undervisningsministeriet samt af en ekspert fra hver af de
tre ekspertgrupper, som har været tilknyttet arbejdet med de nationale trivselsmålinger på de tre uddannelsesom-
råder.
I bilag 3 på side 37 findes en nærmere forklaring af, hvad en Rasch-analyse er, og hvordan den er anvendt til ud-
viklingen af indikatorerne for lav elevtrivsel.
I bilag 4.1 ses oversigter over spørgerammen på hver af de tre uddannelsesområder med markering af de spørgs-
mål, som blev endeligt udvalgt til at indgå i de tre indikatorer for lav elevtrivsel.
8
9
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠8٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0009.png
til at indgå i de endelige udvælgelser af spørgsmål, som hver af de tre indikatorer er beregnet ud fra (se
afsnit 1.2.2 nedenfor om disse beregninger).
For det første er der udviklet en indikator for lav elevtrivsel for folkeskolens 4.-9. klasse, som består af
følgende spørgsmål
10
:
Boks 2: Indikatorspørgsmål på folkeskoleområdet
q1.
q7.
q9.
q10.
q12.
q14.
q26.
q34.
q35.
Er du glad for din skole?
Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for?
Føler du dig ensom?
Hvor tit har du ondt i maven?
Er du bange for at blive til grin i skolen?
Er du blevet mobbet i dette skoleår?
Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil, i skolen?
Jeg kan godt lide pauserne i skolen.
De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme.
For det andet er der udviklet en indikator for lav elevtrivsel på de gymnasiale uddannelser, som består
af følgende spørgsmål:
Boks 3: Indikatorspørgsmål på de gymnasiale uddannelser
q6.
q33.
q35.
q37.
q41.
q44.
q47.
q48.
Jeg er glad for at gå i skole.
Er du glad for din klasse?
Jeg føler, at jeg hører til på min skole.
Jeg kommer godt ud af det med mine klassekammerater.
Jeg ville ønske, jeg gik på en anden skole.
Jeg har det dårligt i skolen.
Har du i dette skoleår seriøst overvejet at 'droppe ud' af skolen?
Føler du dig ensom i skolen?
For det tredje er der udviklet en indikator for lav elevtrivsel på erhvervsuddannelsesområdet, som be-
står af følgende spørgsmål:
10
Alle spørgsmål fra trivselsmålingerne på de tre uddannelsesområder inkl. markering af spørgsmål udvalgt til de tre
indikatorer fremgår af bilag 1 fra side 27.
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠9٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0010.png
Boks 4: Indikatorspørgsmål på erhvervsuddannelsesområdet
5a.
5c.
ex6b.
Ex6d.
13a.
13b
13c.
13d.
14d.
14e.
Jeg klarer mig godt i skolen.
Jeg er en person, som tit kan klare det, jeg sætter mig for.
Jeg er en person, som bliver ved med at arbejde, indtil tingene er klaret.
Jeg er en person, som godt kan lidt at kende til og lære nye ting
Jeg er motiveret for undervisningen.
Jeg trives på skolen.
Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater.
Jeg er glad for min skole.
Lærerne respekterer mig.
Lærerne giver faglig hjælp, når jeg har brug for det
På tværs af de tre indikatorer for lav elevtrivsel er der en række helt eller næsten enslydende spørgsmål,
der går igen, som det fremgår ved sammenligning af boks 2, 3 og 4 ovenfor. Det gælder især spørgs-
mål angående glæden ved at gå i skole og spørgsmål omkring forholdet til de andre elever
11
. Samtidig
er der en række forskelle på de tre indikatorer, herunder at spørgsmål vedr. tiltro til egne evner
12
fylder
mere i indikatoren på folkeskoleområdet og på erhvervsuddannelsesområdet
13
, samt at spørgsmål om
mobning kun indgår i folkeskoleindikatoren. Gymnasieindikatoren adskiller sig til gengæld ved at inde-
holde spørgsmål om tilhørsforhold
14
samt flest spørgsmål vedr. at opleve lav trivsel
15
, ligesom indikato-
ren på erhvervsuddannelsesområdet adskiller sig fra de to andre indikatorer ved at indeholde flere
spørgsmål om forholdet til lærerne
16
.
Samlet ses det, at de tre indikatorer måler lav elevtrivsel ud fra forskellige spørgsmål, og forskellige di-
mensioner af trivsel fylder mere eller mindre i hver af de tre indikatorer. Baseret på det gennemførte
arbejde med de tre trivselsmålinger, faglige input til udvælgelse af spørgsmål og statistiske analyser
vurderes de tre indikatorer alligevel at måle den samme overordnede egenskab ved eleverne på hvert
af de tre uddannelsesområder, nemlig om deres svar på de respektive trivselsmålinger indikerer en så
lav elevtrivsel, at de er i risiko for at mistrives i skolen.
1.2.2
Beregning af indikatorerne
Når indikatorer beregnes, er en typisk fremgangsmåde at tage simpelt gennemsnit af svarene på de
spørgsmål, som indikatoren er baseret på. Når det kommer til at opgøre omfanget af lav elevtrivsel, har
denne metode dog den klare svaghed
17
, at negative/bekymrende svar i en elevs besvarelser kan ”for-
svinde i mængden”, når der beregnes gennemsnit af mange svar (især når det sker på tværs af hele
11
Spørgsmål q35 i folkeskoleindikatoren, q37 i indikatoren på de gymnasiale uddannelser og 13c i indikatoren for
elever på erhvervsuddannelser.
Det der på engelsk kaldes ”self-efficacy”.
Spørgsmål q7 og q26 i folkeskoleindikatoren samt 5c og ex6b i indikatoren for elever på erhvervsuddannelser.
Spørgsmål q35 i indikatoren på de gymnasiale uddannelser.
12
13
14
15
Spørgsmål q41, q44 og q47 i indikatoren på de gymnasiale uddannelser. Inden for dette tema indeholder folke-
skoleindikatoren spørgsmål q10.
Spørgsmål 14d og 14e i indikatoren for elever på erhvervsuddannelser.
16
17
Ekspertgruppen til trivselsmålingerne i folkeskolen noterede i sin anbefaling, at måltallet for elevers trivsel ikke bør
reduceres til gennemsnit, fordi gennemsnit kan skjule realiteter, som er vigtige for skolerne at inddrage i deres triv-
selsfremmende arbejde. De opfordrer til, at måltallet både viser procentdelen af elever i klassen og skolen, som
svarer positivt i relation til trivsel, og procentdelen som svarer negativt (”Endelige anbefalinger fra ekspertgruppen
om elevers trivsel i folkeskolen i relation til nationale trivselsmålinger.” (2014).
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠ 10 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0011.png
klasser og skoler)
18
. Denne svaghed ses eksemplificeret nedenfor i Tabel 1, som sammenligner 5. klas-
setrin i 2020 på tre udvalgte folkeskoler med hensyn til på den ene side scoren på den eksisterende
trivselsindikator ”Generel trivsel” (som er beregnet vha. simpelt gennemsnit) og på den anden side pro-
centdelen af elever med lav elevtrivsel ud fra den udviklede indikator for lav elevtrivsel i folkeskolen.
Som det fremgår, var scoren på ”Generel trivsel” 3,7 for alle de tre 5.klassestrin, men de adskiller sig
klart, når man ser på procentdel elever med lav elevtrivsel (procentdelen svinger mellem 15,3 og 25,6).
Tabel 1:
Score på eksisterende trivselsindikator ”Generel trivsel” og procentdel elever med lav
elevtrivsel ifølge indikatoren for lav elevtrivsel i folkeskolen. 5. klassetrin på tre udvalgte
folkeskoler. Trivselsdata fra 2020.
Klassetrin, skole
5. klassetrin, skole A
5. klassetrin, skole B
5. klassetrin, skole C
Score på ”Generel trivsel”
(eksisterende indikator)
3,7
3,7
3,7
Procentdel elever med lav
elevtrivsel (ny indikator)
25,6 pct. (15 ud af 64 elever)
19,0 pct. (11 ud af 58 elever)
15,3 pct. (9 ud af 59 elever)
Anm.:
Eksisterende trivselsindikator ”Generel trivsel”:
En samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål, som indgår i
de fire differentierede indikatorer (se Boks 1).
Indikator for lav elevtrivsel i folkeskolen: Procentdelen af alle elever på 5. klassetrin på tre udvalgte skoler, som
har mindst tre ”bekymrende svar” blandt spørgsmålene, som indgår i indikatoren for lav
elevtrivsel i folkeskolen.
Procentdelen er beregnet ud af alle de elever på de udvalgte klassetrin på de tre skoler, som besvarede den na-
tionale trivselsmåling i 2020.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskoleområdet.
For at overkomme denne svaghed og dermed bedre kunne opfange tegn på lav elevtrivsel i elevernes
besvarelser er hver af de tre nyudviklede indikatorer beregnet på den måde, at indikatorens spørgsmål
først er blevet omkodet, så svarværdierne ikke længere er fx 1, 2, 3, 4 og 5, men i stedet er enten 1 eller
0. Værdien ”1” er givet til ”bekymrende svar”, det vil sige svar, som ud fra en faglig vurdering kunne
være udtryk for lav elevtrivsel, fx fordi svaret kan siges at udtrykke en så lav tilfredshed, en så negativ
vurdering eller lav tro på sig selv, at det kan være udtryk for lav elevtrivsel
19
. Dernæst er antallet af ”be-
kymrende svar” optalt for hver elev, hvilket giver eleven en score, der udtrykker, hvor mange ”bekym-
rende svar” eleven har blandt de spørgsmål, som indikatoren består af.
Grundlæggende kunne bare ét bekymrende svar på de udvalgte spørgsmål være udtryk for, at eleven
har lav elevtrivsel. For at få et mere solidt mål for omfanget af lav elevtrivsel i forskellige elevgrupper er
det dog blevet vurderet
20
, at det først er ved en score på tre eller flere bekymrende svar, at det med en
vis sikkerhed bør tolkes som et udtryk for lav elevtrivsel og dermed risiko for at mistrives i skolen. Årsa-
gen er, at ét eller to bekymrende svar med for stor sandsynlighed kan tolkes som værende udtryk for
tilfældige udsving i elevens besvarelse. I sidste ende vil det altid være et analytisk valg, hvor denne
18
Det omvendte kan også gøre sig gældende ved brug af simpelt gennemsnit, altså at elevtrivslen undervurderes.
Dette kan ske, hvis en elev har flere mindre positive svar på en række spørgsmål og dermed et relativt lavt gen-
nemsnit for disse, men der samtidig blandt elevens svar er få eller ingen svar, der i sig selv giver anledning til be-
kymring.
Et konkret eksempel fra vurderingen af svarene er, at det vurderes at være et bekymrende svar, hvis en folkeskole-
elev svarer ”Meget tit” eller ”Tit” på spørgsmålet ”Føler du dig ensom?”.
Denne vurdering er blandt andet baseret på faglige drøftelser med og anbefalinger fra Bjørn Holstein, som er for-
mand for ekspertgruppen vedrørende de nationale trivselsmålinger i folkeskolen. Grænseværdien på tre bekym-
rende svar er også afprøvet i forskellige deskriptive plots af data, fx fraværsdata krydset med antal bekymrende
svar. Disse analyser gav ikke entydige svar, men pegede på tre bekymrende svar som en af flere oplagte grænse-
værdier.
19
20
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠ 11 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0012.png
grænseværdi fastsættes, men det er vurderingen, at den valgte værdi giver det mest solide grundlag
for at opgøre, hvilke elever der udviser tegn på lav elevtrivsel
21
.
I de tre bokse ovenfor fremgår det, at der indgår et forskelligt antal spørgsmål i indikatoren for lav
elevtrivsel på hvert af de tre uddannelsesområder. Som beskrevet i starten af afsnit 1.1 på side 13 er
dette en af hovedårsagerne til, at der ikke vurderes at være grundlag for at sammenligne forekomsten
af lav elevtrivsel på tværs af de tre områder.
21
Selvom der indgår et lidt forskelligt antal spørgsmål i de tre indikatorer (hhv. ni spørgsmål på folkeskoleområdet,
otte for de gymnasiale uddannelser og ti på erhvervsuddannelsesområdet) er det stadig vurderingen, at tre bekym-
rende svar bør tolkes som udtryk for lav elevtrivsel, uanset hvilken af de tre indikatorer der er tale om.
INDIKATORER FOR LAV ELEVTRIVSEL
٠ 12 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0013.png
2
Beskrivelse af elever med lav elevtrivsel
I denne anden del af rapporten præsenteres en række opgørelser
22
over forekomsten af lav elevtrivsel i
forskellige elevgrupper, når man på hvert af de tre uddannelsesområder anvender den udviklede indi-
katorer som målestok for, hvilke elever der udviser lav elevtrivsel.
2.1
Omfang af lav elevtrivsel over tid
Varsomhed ved direkte sammenligning af forekomst af lav elevtrivsel på tværs af de tre
uddannelsesområder
For overskuelighedens skyld præsenteres rapportens resultater side om side for hhv. folkeskolen, de
gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne, men det er vigtigt at understrege, at direkte sam-
menligninger af rapportens resultater på tværs af de tre uddannelsesområder kan være problematisk
og skal ske med stor varsomhed. Årsagen er, at lav elevtrivsel ikke opgøres på et identisk grundlag på
tværs af de tre områder. Dette skyldes, at spørgeskemaerne bag hver af de tre trivselsmålinger er for-
skellige, og samtidig indgår der et forskelligt antal spørgsmål i indikatoren for lav elevtrivsel på hvert af
de tre områder, jævnfør rapportens 1.2.1 fra side 8.
Hvordan forekomsten af lav elevtrivsel skal fortolkes
De nedenfor præsenterede resultater for forekomsten af lav elevtrivsel på hvert af de tre områder er
ikke
udtryk for, hvor store dele af eleverne der med sikkerhed mistrives i skolen henholdsvis i folkesko-
lens 4.-9. klasse, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne. Men de viste procent-
dele peger på, at en del af eleverne igennem deres svar på trivselsmålingen indikerer en så lav elevtriv-
sel, at de sandsynligvis enten mistrives i skolen eller er i umiddelbar risiko for at komme til at gøre det.
Betydning af COVID-19-relaterede nedlukning af skoler og uddannelsesinstitutioner
Den seneste trivselsmåling på alle tre uddannelsesområder er udført i perioder i løbet af 2020, hvor alle
eller udvalgte skoler og uddannelsesinstitutioner var lukket ned pga. COVID-19-restriktioner. Disse
nedlukninger lader dog ikke til at have påvirket forekomsten af lav elevtrivsel nævneværdigt, hvilket
stemmer overens med det trivselsniveau, som er blevet opgjort med de eksisterende trivselsindikatorer
på hver af de tre uddannelsesområder.
Mindre stigning over tid i forekomsten af lav elevtrivsel i folkeskolens 4.-9. klasse
Procentdelen af elever i folkeskolens 4.-9. klasse med lav elevtrivsel har været svagt faldende fra 9,4
procent i 2015 til 8,6 procent i 2017, mens der derefter ses en lille stigning i de følgende år frem til 10,0
procent i 2020, se Figur 1 nedenfor. Dette svarer til, at der i 2020 var ca. 26.000 elever
23
i 4.-9. klasse,
som havde lav elevtrivsel inden for den gruppe af elever, som besvarede de nationale trivselsmålinger.
22
I alle rapportens figurer vises fordelingen af eleverne, uden at der er kontrolleret for andre forhold, fx socioøko-
nomi eller evt. forskelle i fordelingen på den variabel, som data vises for, fx elevens køn eller oprindelse.
For alle tre uddannelsesområder gælder det, at angivelse af antal elever, som ser ud til at have lav elevtrivsel, er
baseret på det antal elever, som faktisk har besvaret den nationale trivselsmåling i det pågældende år. Reelt må
antallet af elever med lav elevtrivsel forventes at være højere, hvis de elever medregnes, som ikke har besvaret de
nationale trivselsmålinger (især på erhvervsuddannelsesområdet, hvor svarprocenten er klart lavere end på de to
andre uddannelsesområder), men vi kender af gode grunde ikke andelen af elever med lav elevtrivsel i denne
gruppe.
23
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 13 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0014.png
Figur 1: Procentdel elever med lav elevtrivsel over tid i folkeskolen
Procent
25
20
15
10
5
0
2015
2016
2017
2018
Folkeskole
Anm.: For hvert skoleår er angivet procentdelen af alle elever, som har mindst tre ”bekymrende svar” blandt
spørgsmålene, som indgår i indikatoren for lav elevtrivsel i folkeskolen. Procentdelen er beregnet ud af alle de
elever, som besvarede den nationale trivselsmåling i det pågældende år.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskoleområdet.
9,4
8,7
8,6
9,0
10,1
10,0
2019
2020
Stabil forekomst af lav elevtrivsel på de gymnasiale uddannelser
Ser man samlet på eleverne på de gymnasiale uddannelser, er omfanget af lav elevtrivsel overvejende
stabilt fra 11,6 procent i 2018, 12,4 procent i 2019 og 11,6 procent i 2020, se Figur 2. Dette svarer til, at
der i 2020 var ca. 13.100 elever, som havde lav elevtrivsel, blandt de elever som besvarede de nationale
trivselsmålinger.
Figur 2: Procentdel elever med lav elevtrivsel over tid i gymnasiet
Procent
25
20
15
10
5
0
2018
2019
Gymnasial
Anm.: For hvert skoleår er angivet procentdelen af elever, som har mindst tre ”bekymrende svar” blandt spørgs-
målene, som indgår i indikatoren for lav elevtrivsel i gymnasiet. Procentdelen er beregnet ud af alle de elever,
som besvarede den nationale trivselsmåling i det pågældende år.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på gymnasieområdet.
11,6
12,4
11,6
2020
Svag stigning efterfulgt af muligt fald i forekomst af lav elevtrivsel på
erhvervsuddannelserne
Forekomsten af lav elevtrivsel på erhvervsuddannelserne har været svagt stigende i de årlige målinger
fra 5,8 procent i 2015 og til 6,8 procent i 2018, se Figur 3. I 2019 ligger niveauet for lav elevtrivsel mar-
kant højere, inden det i 2020 falder igen til 5,5 procent, hvilket er lavere end alle foregående år. De 5,5
procent i 2020 svarer til, at der i det år var ca. 1.800 elever, som havde lav elevtrivsel, hvis man ser på
gruppen af elever, som besvarede de nationale trivselsmålinger.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 14 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0015.png
Der kan ikke peges på en entydig forklaring på det udsving, der ses i 2019. Dataindsamlingsmetoden
og vejledningsmaterialet var på en række punkter anderledes i 2019 sammenlignet med de foregående
år, men det er vanskeligt at sige, hvad der kan ligge bag udsvinget i dette ene år.
Figur 3: Procentdel elever med lav elevtrivsel over tid på erhvervsuddannelserne
Procent
25
20
15
10
5
0
5,8
2015
6,4
2016
6,8
2017
6,8
2018
2019
5,5
2020
17,5
Erhvervsudd.
Anm.: For hvert skoleår er angivet procentdelen af alle elever, som har mindst tre ”bekymrende svar” blandt
spørgsmålene, som indgår i indikatoren for lav elevtrivsel på erhvervsuddannelserne. Procentdelen er beregnet
ud af alle de elever, som besvarede den nationale trivselsmåling i det pågældende år.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på erhvervsuddannelsesområdet.
2.2
Baggrundskarakteristika
Større andel blandt piger udviser lav elevtrivsel end drenge i folkeskolen og på
gymnasiale uddannelser, men for erhvervsuddannelserne er det ligeligt fordelt
I folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser er det i højere grad piger, der udviser lav elevtrivsel,
mens fordelingen på erhvervsuddannelser er omtrent ligelig. Forskellen mellem kønnene er størst i fol-
keskolen, se Figur 4. Sammenligner man med den eksisterende trivselsindikator ”Generel trivsel” på fol-
keskoleområdet ses det, at drengene også der ser ud til at trives lidt bedre, men forskellen på trivslen
hos de to køn er større, når man anvender den her præsenterede indikator for lav elevtrivsel.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 15 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0016.png
Figur 4: Procentdel elever med lav elevtrivsel fordelt efter elevens køn. Trivselsdata fra 2020.
Procent
20
15
10
5
0
Folkeskole
Gymnasial
Piger
Drenge
Erhvervsudd.
12,2
7,8
13,0
9,7
5,4
5,8
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
Efterkommere og indvandrere har større forekomst af lav elevtrivsel i folkeskolen og på
de gymnasiale uddannelser
Ligesom det var tilfældet med fordelingen efter køn, ligner tendensen i folkeskolen og på de gymnasi-
ale uddannelser hinanden, når det kommer til elevernes oprindelse: På begge disse områder gælder
det, at elever med dansk baggrund har en mindre forekomst af lav elevtrivsel (hhv. 9,6 og 10,9 procent)
sammenlignet med elever med efterkommerbaggrund (hhv. 11,7 procent og 17,2 procent) og elever
med indvandrerbaggrund (14,1 og 16,2 procent), se Figur 5. Anderledes ser det ud på erhvervsuddan-
nelserne, hvor elever med indvandrerbaggrund har den laveste forekomst af lav elevtrivsel (3,7 procent)
sammenlignet med elever med dansk baggrund og elever med efterkommerbaggrund (hhv. 5,8 og 6,9
procent). Ser man på den eksisterende trivselsindikator ”Generel trivsel” på folkeskoleområdet, ses der
et mere ens billede for elever med forskellig oprindelse sammenlignet med de forskelle, som den her
præsenterede indikator for lav elevtrivsel indikerer på folkeskoleområdet.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 16 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0017.png
Figur 5: Procentdel elever med lav elevtrivsel fordelt efter elevens oprindelse. Trivselsdata fra
2020.
Procent
20
15
10
5
0
Folkeskole
Dansk oprindelse
Gymnasial
Efterkommer
Erhvervsudd.
Indvandrer
9,6
14,1
11,7
10,9
5,8
6,9
3,7
17,2
16,2
Anm.: Fordelingen af eleverne efter oprindelse er baseret på Danmarks Statistiks definition, hvor befolkningen
inddeles i tre grupper afhængig af fødeland samt forældres statsborgerskab og fødeland.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
I folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser er der større procentdel med lav
elevtrivsel, jo kortere uddannelse elevens forældre har
Tendensen i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser ligner også hinanden med hensyn til, hvor-
dan elever med lav elevtrivsel fordeler sig, hvis eleverne inddeles efter deres forældres højeste uddan-
nelse: Jo kortere uddannelse elevens forældre har, jo større er elevens sandsynlighed for at have lav
elevtrivsel. For folkeskolen gælder det eksempelvis, at 15,3 procent af eleverne har lav elevtrivsel i den
gruppe, hvis forældres højeste uddannelse er en grundskoleuddannelse, hvorimod dette kun gælder
for 7,8 procent af de elever, hvis forældre har en lang videregående uddannelse, se Figur 6. På er-
hvervsuddannelserne er billedet mere blandet, og det er vanskeligt at pege på et klart mønster.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 17 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0018.png
Figur 6: Procentdel elever med lav elevtrivsel fordelt efter elevens forældres højeste uddannelse.
Trivselsdata fra 2020.
Procent
20
15
10
5
0
Folkeskole
Grundskole
Gymnasial
Gymnasial
Erhvervs-
faglig
Kort vid.
udd.
Erhvervsudd.
Mellemlang
vid. udd.
Lang vid.
udd.
15,3
12,7
11,3
17,7
14,4
12,7
11,6
10,9
9,3 8,7
7,8
9,5
6,5
5,6 6,0 5,5
5,4
7,6
Anm.: Forældreoplysningerne er opgjort ved elevens 13. år. Forældrenes højeste uddannelse er opgjort for den
af elevens forældre, der har den højeste uddannelse.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
2.3
Skolekarakteristika
Størst forekomst af lav elevtrivsel på de ældre årgange på de gymnasiale uddannelser
mens forekomsten på erhvervsuddannelserne er størst på grundforløbet
På det foreliggende datagrundlag
24
er det ikke muligt med sikkerhed at afgøre, hvad der er årsag til
forskellene i forekomsten af lav elevtrivsel hos eleverne på forskellige trin i deres uddannelsesforløb,
som vises i figur 5. Med det vigtige forbehold in mente indikerer figuren en lille tendens til, at forekom-
sten af lav elevtrivsel er lidt større på den yngste del af mellemtrinnet (4.-5. klassetrin). På de gymnasi-
ale uddannelser ses umiddelbart en tendens til, at forekomsten af lav elevtrivsel er større i sidste del af
uddannelsesforløbet, se Figur 7. På erhvervsuddannelserne ser det omvendt ud til, at forekomsten er
størst i starten (5,8 procent på grundforløbet) og derefter falder (4,3 procent på hovedforløbet).
25
24
Det kan være interessant at se på, om elevernes besvarelser indikerer, at de trives bedre eller værre i løbet af de-
res uddannelsesforløb, men dette er ikke muligt at gøre med sikkerhed på det anvendte datagrundlag. Årsagen er,
at de viste data for hvert uddannelsesområde i Figur 7 og rapportens øvrige figurer er baseret på besvarelser for ét
skoleår (et såkaldt (”tværsnit”), og det er på dette grundlag ikke muligt at sammenligne en elevs besvarelse i ét år
med samme elevs besvarelser i året efter. De forskelle i forekomsten af lav elevtrivsel på forskellige trin i uddannel-
serne, som vises i Figur 7, kan derfor skyldes forhold ved det at gå på fx 1. hhv. 2. år i et givent uddannelsesforløb,
men de kan også skyldes andre forskelle mellem trivslen i de to grupper af elever, som i et givent skoleår var på fx 1.
og 2. år i et uddannelsesforløb (den såkaldte ”kohorte-effekt”).
25
En supplerende pointe er her, at en del flere elever falder fra på grundforløbet sammenlignet med på hovedforlø-
bet. Dette kan have betydning for forekomsten af lav elevtrivsel på hvert af de to forløb, men rapportens analyser
giver ikke svar på, hvordan en sådan sammenhæng kunne se ud.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 18 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0019.png
Figur 7: Procentdel elever med lav elevtrivsel fordelt efter hhv. klassetrin, årgang og forløb.
Trivselsdata fra 2020.
Procent
14
12
10
8
6
4
2
0
12,4
10,7
9,8
9,6
8,9
8,3
9,2
5,8
4,3
12,9
13,2
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
2.
3.
Grund- Hoved-
forløb forløb
Forløb
(erhvervsudd.)
Klassetrin (folkeskole)
Årgang (gymnasial)
Anm.: Gymnasieområdet: 4. årgang findes på visse uddannelser, men er ikke medtaget i figuren på grund af få
elever på denne årgang. Bemærk at visse uddannelsestyper (fx stx) har 3. årgang som afsluttende årgang,
mens det for andre (fx hf) er 2. årgang. Lav elevtrivsel som skyldes pres op til afslutningen af en uddannelse
(”dimissionspres”) vil derfor fordele sig forskelligt
på årgangene på de forskellige uddannelsestyper.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
Klare forskelle på forekomst af lav elevtrivsel på tværs af folkeskolens institutionstyper
og de gymnasiale uddannelsestyper
Det er også muligt at se på forekomsten af lav elevtrivsel inden for hhv. institutionstyper (folkeskole),
uddannelsestyper (gymnasiale uddannelser) og hovedområder (erhvervsuddannelser). I folkeskolen er
der ganske store forskelle, hvor forekomsten af lav elevtrivsel i den almene folkeskole ligger på 9,8 pro-
cent, mens den på specialskoler er 18,4 procent og i interne skoler (som er tilknyttet dagbehandlingstil-
bud og anbringelsessteder) er 24,6 procent, jf. Figur 8. På de gymnasiale uddannelser er der også store
forskelle, hvor forekomsten af lav elevtrivsel fx er på 9,8 procent og 10,7 procent på hhv. hhx og stx,
mens den på hf ligger på 18,0 procent. På erhvervsuddannelserne er fordelingen på tværs af de fire ud-
dannelsesområder rimelig jævn, men dog lidt lavere inden for omsorg, sundhed og pædagogik.
De viste forskelle inden for folkeskoleområdet ses også, hvis man anvender den eksisterende trivselsin-
dikator ”Generel trivsel”. Dog ser der ud til at være lidt større forskelle på trivslen på de tre forskellige
institutionstyper på folkeskoleområdet, når man anvender den udviklede indikator for lav elevtrivsel.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 19 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0020.png
Figur 8: Procentdel elever med lav elevtrivsel fordelt efter hhv. institutionstype, uddannelsestype og
uddannelsesområde. Trivselsdata fra 2020.
Procent
30
25
20
15
10
5
0
Almen
folkeskole
Intern skole
(dagbehand-
lingstilbud
og
anbringelses-
steder)
Institutionstype
(folkeskole)
Special-
skole
Stx
Htx
Hhx
Hf
Fødevarer,
jordbrug,
oplevelser
Kontor,
handel,
forretning
24,6
18,4
9,8
10,7
12,9
9,8
5,8
6,0
3,9
Omsorg,
sundhed,
pædagogik
18,0
5,6
Teknologi,
byggeri,
transport
Uddannelsestype
(gymnasial)
Uddannelsesområde
(erhvervsudd.)
Anm.:
Folkeskole: Der er kun vist de institutionstyper, hvor eleverne besvarer den nationale trivselsmåling, det vil sige,
at der ikke er medtaget (hverken her eller andre steder i rapporten) elever fra eksempelvis frie grundskoler (pri-
vatskoler) eller efterskoler.
Gymnasiale uddannelser: I hele rapporten såvel som i denne figur er der kun medtaget de uddannelsestyper,
som har tilstrækkeligt mange besvarelser, og derfor er fx gymnasieforløb for flygtninge og 2-årig hhx ikke med-
taget.
Erhvervsuddannelser: Elevens uddannelsesområde er defineret ud fra den uddannelse, hvor eleven var indskre-
vet på det tidspunkt, hvor vedkommende besvarede trivselsmålingen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
Elever med lav elevtrivsel har større fravær i folkeskolen og frafalder i højere grad deres
årgang eller forløb på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne
Folkeskoleelever med lav elevtrivsel har på tværs af fraværsårsager et højere fravær sammenlignet med
øvrige elever (6,5 over for 4,6 procent), og det kan især tilskrives et højere ulovligt fravær
26
og sygefra-
vær, se Figur 9. Elever med lav elevtrivsel frafalder i højere grad deres årgang på de gymnasiale uddan-
nelser (7,4 mod 1,9 procent på de gymnasiale uddannelser) og deres forløb på erhvervsuddannelserne
(10,1 mod 6,7 procent), når de sammenlignes med øvrige elever, se Figur 10. At frafalde vil her sige, at
eleven ikke gennemfører det år eller det forløb på uddannelsen (fx 1.g på stx eller grundforløb 1. del på
en erhvervsuddannelse), som eleven var i gang med, da vedkommende besvarede trivselsmålingen.
26
Ulovligt fravær er, når eleven ikke er fraværende på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende, og sko-
lelederen ikke har givet tilladelse til ekstraordinær frihed.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 20 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0021.png
Figur 9: Procentdel skolefravær hos elever i
folkeskolen fordelt efter elevtrivsel.
Trivselsdata fra 2020.
Figur 10: Procentdel elever på gymnasiale
uddannelser der frafalder deres årgang og
elever på erhvervsuddannelserne der frafalder
deres forløb fordelt efter elevtrivsel.
Trivselsdata fra 2019.
Procent
10
8
6
4
2
0
Har lav elevtrivsel
Sygefravær
Øvrige elever
Lovligt fravær
Procent
I alt: 6,5 pct.
1,9
1,1
3,5
I alt: 4,6 pct.
1,5
0,6
2,5
12
10
8
6
4
2
0
10,1
7,4
6,7
1,9
Har lav
elevtrivsel
Øvrige
elever
Har lav
elevtrivsel
Øvrige
elever
Ulovligt fravær
Gymnasial
Erhvervsudd.
Anm: Fraværsprocenten er beregnet som antal da-
ges fravær ud af antal dages normerede skoletid.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra den
nationale trivselsmåling i folkeskolens 4.-9. klasse
samt fraværsdata fra Børne- og Undervisningsmini-
steriets registre.
Anm: En elev er defineret som værende frafaldet, hvis
eleven ikke afsluttede den årgang eller det forløb på sin
uddannelse, som eleven var i gang med, da vedkom-
mende udfyldte trivselsmålingen. I denne opgørelse af
frafald er en gymnasial uddannelse inddelt i to eller tre
årgange (fx 1. g, 2.g og 3.g), alt efter typen af uddan-
nelse. Tilsvarende er en erhvervsuddannelse i denne op-
gørelse inddelt i tre forløb: Grundforløb 1. del; grundfor-
løb 2. del; og hovedforløb.
En elev, der i figuren er talt som havende frafaldet sin
årgang eller forløb, kan godt på et senere tidspunkt
være påbegyndt en anden ungdomsuddannelse eller fx
startet forfra på samme årgang eller forløb på samme
uddannelse. For elever der besvarede trivselsmålingen i
2020 er der pt. ikke datagrundlag til at afgøre, om de
gennemførte eller frafaldt deres årgang eller forløb, og
derfor er figuren baseret på data fra trivselsmålingen i
2019.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra den na-
tionale trivselsmåling på gymnasie- og erhvervsuddan-
nelsesområdet samt registerdata fra Danmarks Statistik.
Elever med lav elevtrivsel opnår lavere karaktersnit i både folkeskolen og på de
gymnasiale uddannelser
Både i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser opnår elever med lav elevtrivsel et lavere karakter-
snit ved hhv. afgangsprøven og den afsluttende eksamen, se Figur 11. Der findes i skrivende stund ikke
fuldt dækkende data for elevers karakterer på erhvervsuddannelserne, og derfor er det ikke muligt at
foretage samme analyse for disse elever.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 21 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0022.png
Figur 11: Afgangsgennemsnit for elever i folkeskolen og eksamensgennemsnit for elever på
gymnasiale uddannelser. Trivselsdata fra 2020 for folkeskolen og trivselsdata for 2019 for de
gymnasiale uddannelser.
Karaktergennemsnit
12
10
8
6
4
2
0
Har lav elevtrivsel
Øvrige elever
Har lav elevtrivsel
Øvrige elever
Folkeskole
Anm.:
Folkeskole: Afgangsgennemsnit angiver elevernes gennemsnit ved 9. klasses afgangseksamen i de obligatoriske
prøver, det vil sige inklusiv udtræksfag. Der er vist karakterer for skoleåret 2019/2020 (det vil sige eksamen
sommeren 2020).
Gymnasiale uddannelser: Eksamensresultat er det samlede karaktergennemsnit, som eleven har på sit eksa-
mensbevis ved afslutning af uddannelsen, det vil sige det karaktergennemsnit, som er justeret for ”bonusfaktor
A”, det vil sige som er justeret op med en procentdel, hvis eleven har haft
enten et eller to flere fag på A-niveau
end påkrævet. Eksamensresultatet er opgivet for elever, som har afsluttet en gymnasial uddannelse i skoleåret
2019/2020 (det vil sige eksamen sommeren 2020), hvilket inkluderer 2. årgang på hf og 3. årgang på stx, htx
og hhx. Figuren viser altså kun noget om eksamensgennemsnit og elevtrivsel for elever på afsluttende årgange
på hver af de gymnasiale uddannelser.
For både folkeskolen og de gymnasiale uddannelser gælder det, at de viste karakterdata på forskellige måder
kan forventes at være påvirket af de særlige forhold omkring årskaraktergivning og eksamensafholdelse, som
blev forårsaget af COVID-19-relaterede nedlukninger og øvrige tiltag.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole- og gymnasieområ-
det samt eksamensresultater fra Børne- og Undervisningsministeriets registre.
6,4
7,6
6,5
7,6
Gymnasial
2.4
Psykiske diagnoser og sociale foranstaltninger
Større forekomst af psykiske diagnoser samt forebyggende foranstaltninger eller
anbringelse blandt elever med lav elevtrivsel
Indtil nu i rapporten er der præsenteret figurer, som viser forekomsten af lav elevtrivsel i forskellige
elevgrupper, men det kan også give interessante indsigter at se på det omvendte, altså forekomsten af
forskellige karakteristika blandt hhv. elever med lav elevtrivsel og øvrige elever. Figur 12 sammenlig-
ner
27
således elever med lav elevtrivsel og øvrige elever, når det kommer til, for det første hvor stor
procentdel der i løbet af de seneste fem år op til de besvarede trivselsmålingen havde været til lægen
eller på hospitalet til behandling for en psykisk diagnose. For det andet sammenlignes elever med lav
elevtrivsel med øvrige elever, når det kommer til, hvor stor procentdel som i løbet af 2019 havde mod-
taget forebyggende foranstaltninger eller var anbragt uden for hjemmet. For alle tre uddannelsesområ-
der ses en større forekomst af begge forhold hos elever med lav elevtrivsel. For elever i folkeskolen og
på de gymnasiale uddannelser er forekomsten omtrent dobbelt så stor blandt elever med lav elevtrivsel
sammenlignet med øvrige elever, mens forskellen på disse to grupper er lidt mindre hos elever på er-
hvervsuddannelserne.
27
Vær opmærksom på, at figuren ikke siger noget om, hvor stor procentdel af elever med disse forhold, som udviser
lav elevtrivsel, men altså omvendt viser forekomsten af disse forhold, når der ses særskilt på elever med lav elevtriv-
sel og på øvrige elever.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 22 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0023.png
Figur 12: Procentdel blandt elever hhv. med lav elevtrivsel og øvrige elever, som har en psykisk
diagnose eller som har modtaget forebyggende foranstaltninger eller er blevet anbragt. Trivselsdata
fra 2019.
Procent
12
10
8
6
4
2
0
10,5
7,4
4,7
2,4
1,2
3,3
4,9
2,3
7,7
6,6
7,0
4,1
Psykisk diagnose
Forebyggende Psykisk diagnose Forebyggende Psykisk diagnose Forebyggende
foranstaltninger
foranstaltninger
foranstaltninger
eller anbringelse
eller anbringelse
eller anbringelse
Gymnasial
Har lav elevtrivsel
Øvrige elever
Erhvervsudd.
Folkeskole
Anm.:
Psykisk diagnose angiver, at eleven inden for de seneste 5 år op til skoleåret, hvor vedkommende besvarede
trivselsmålingen, havde været i kontakt med sundhedsvæsnet vedr. en af følgende diagnoser: Demens mv.;
psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser; skizofreni mv.; affektive sindslidelser; nervøse og stressrela-
terede tilstande mv.; adfærdsændringer mv., fx spiseforstyrrelser; forandringer af personlighedsstruktur og ad-
færd mv., fx personlighedsforstyrrelser.
Forebyggende foranstaltninger eller anbringelse angiver, at eleven i løbet af 2019 havde modtaget en forebyg-
gende indsats (personrettet) eller en anbringelse uden for hjemmet efter servicelovens bestemmelser om særlig
støtte til børn og unge. En stor del af eleverne på erhvervsuddannelserne befinder sig i en aldersgruppe, hvor
denne type sociale foranstaltninger ikke er relevante. Af denne årsag er det kun en mindre del af disse elever,
for hvem det overhovedet er muligt at modtage en sådan foranstaltning, og derfor er figurens tal kunstigt lave
for denne elevgruppe, når det kommer til forebyggende foranstaltninger og anbringelser. Opgørelsen af sociale
foranstaltninger følger Social- og Indenrigsministeriets opgørelse af udsatte børn og unge, se fx Socialpolitisk
Redegørelse 2019.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet samt data fra registrene Børn og unge anbragte forløbsregister og Børn og unge -
underretninger.
BESKRIVELSE AF ELEVER MED LAV ELEVTRIVSEL
٠ 23 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0024.png
3
Opsamling
Der tegner sig klare forskelle på elever med lav elevtrivsel identificeret med de nye indikatorer og øv-
rige elever i folkeskolens 4.-9. klasse, på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Flere af
forskellene går igen på tværs af de tre uddannelsesområder. I Tabel 2 nedenfor er vist en oversigt over,
i hvilke elevgrupper forekomsten af lav elevtrivsel er størst for hvert af de tre uddannelsesområder. I
tabellen fremgår også to elevinddelinger, som af pladshensyn ikke er vist som figur i denne rapport:
Den region, som eleven bor i, samt elevens forældres stærkeste tilknytning
28
til arbejdsmarkedet.
I et videre arbejde i Børne- og Undervisningsministeriet skal der tages stilling til den mulige fremtidige
anvendelse af indikatorerne i skolers og uddannelsesinstitutioners trivselsfremmende arbejde og i mini-
steriets databeredskab. Umiddelbart rummer de udviklede indikatorer flere perspektiver. De gør det
blandt andet muligt at følge udviklingen i lav elevtrivsel over tid, herunder ændringer i hvordan denne
fordeler og udvikler sig i forskellige elevgrupper. Denne viden gør det muligt at identificere på et givent
tidspunkt, hvor stor andel af en given elevgruppe der har lav elevtrivsel, og om der er behov for at
iværksætte tiltag. Hermed kan de udviklede indikatorer potentielt understøtte arbejdet med at iværk-
sætte målrettede tiltag og indsatser, der kan forbedre trivslen på skoler og uddannelsesinstitutioner.
Tabel 2: Oversigt over i hvilke elevgrupper forekomsten af lav elevtrivsel er størst i hhv. folkesko-
lens 4.-9. klasse, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne.
Størst forekomst af
Baggrundsvari-
able
lav elevtrivsel i fol-
keskolens 4.-9.
klasse
Køn
Piger
Indvandrere og i nogen
grad efterkommere
Lidt større forekomst i Re-
Geografisk region
gion Sjælland og Region
Hovedstaden
Elevens forældres
højeste uddannelse
Elevens forældres
stærkeste tilknyt-
ning til arbejds-
markedet
Klassetrin/år-
gang/forløb
Institutions-
type/uddannelses-
type/hovedområde
Lidt større forekomst på 5.
og især på 4. klassetrin
Specialskoler og især på
dagbehandlingstilbud og
behandlingshjem
Hf og i nogen grad htx
Lidt lavere forekomst inden
for omsorg, sundhed og
pædagogik
2. og især 3. årgang
Grundforløb
Elever hvis forældre har
en kortere uddannelse
Elever hvis forældre er le-
dige eller uden for ar-
bejdsstyrken
Elever hvis forældre har en
kortere uddannelse
Elever hvis forældre er le-
dige eller uden for arbejds-
styrken
Stort set ligelig forekomst
Størst forekomst af
lav elevtrivsel på de
gymnasiale
uddannelser
Piger
Indvandrere og efterkom-
mere
Region Sjælland og Region
Hovedstaden
Størst forekomst af
lav elevtrivsel på er-
hvervsuddannelserne
Stort set ligelig forekomst
Efterkommere og elever
med dansk oprindelse
Lidt større forekomst i Re-
gion Sjælland og Region
Hovedstaden
Stort set ligelig forekomst
Oprindelse
Anm.: Forældreoplysningerne er opgjort ved elevens 13. år. Forældrenes højeste uddannelse er opgjort for den
af elevens forældre, der har den højeste uddannelse. Det samme gælder for forældrenes stærkeste arbejdstil-
knytning, det vil sige at her er det opgjort for den forælder, som har den stærkeste arbejdstilknytning.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra de nationale trivselsmålinger på folkeskole-, gymnasie-, og er-
hvervsuddannelsesområdet og registerdata fra Danmarks Statistik.
28
Med dette menes, at eleverne er grupperet efter, om mindst én af deres forældre var enten i job, ledige eller uden
for arbejdsstyrken.
OPSAMLING
٠ 24 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0025.png
4
Bilag
4.1
Bilag 1: Oversigt over spørgsmål udvalgt til de tre indikatorer for
lav elevtrivsel
For hvert uddannelsesområde er vist hele spørgerammen
29
med et ”X” ud for de spørgsmål, som indgår
i indikatoren for lav elevtrivsel på det pågældende uddannelsesområde. I udvælgelsen er der først og
fremmest lagt vægt på at identificere de spørgsmål, som vurderes at være mest centrale for, om en elev
trives i skolen eller ej. Desuden er der lagt vægt på at vælge spørgsmål, som dækker forskellige aspek-
ter ved elevernes trivsel, for eksempel elevernes selvopfattelse, oplevelse af fællesskab mv. På folkesko-
leområdet er spørgsmålet ”Er du glad for din skole?” for eksempel udvalgt, idet det vurderes at være et
meget centralt og bredt favnende spørgsmål i forhold til at indfange elevens opfattelse af at trives i
skolen. Spørgsmålene ”Føler du dig ensom?” og ”Hvor tit har du ondt i maven?” er udvalgt, fordi de
vurderes at være velegnede til at indfange et centralt henholdsvis socialt og fysisk udtryk for lav trivsel i
skolen. På samme vis er de øvrige udvalgte spørgsmål på folkeskoleområdet såvel som på de gymnasi-
ale uddannelser og erhvervsuddannelsesområdet valgt for at indfange centrale udtryk for elevernes
(mis)trivsel, der samtidig dækker forskellige aspekter eller temaer inden for denne.
Spørgeramme for den nationale trivselsmåling på folkeskoleområdet med markering af
de spørgsmål, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spørgsmål der indgår i indika-
Spm.nr.
Q1
Q2
Q3
Spørgsmål
Er du glad for din skole?
Er du glad for din klasse?
Jeg prøver at forstå mine venner, når de er triste eller
sure.
Q4
Q5
Jeg er god til at arbejde sammen med andre.
Jeg siger min mening, når jeg synes, at noget er uretfær-
digt.
Q6
Hvor tit kan du finde en løsning på problemer, bare du
prøver hårdt nok?
Q7
Q8
Q9
Q10
Q11
Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for?
Kan du koncentrere dig i timerne?
Føler du dig ensom?
Hvor tit har du ondt i maven?
Hvor tit har du ondt i hovedet?
X
X
X
toren for lav elevtrivsel
X
29
Spørgsmål der vedrører baggrundsforhold (fx køn og forløb) samt spørgsmål som kun stilles til en del af eleverne
(fx spørgsmål om oplevelse af praktikophold) er ikke inddraget i udvælgelsen af spørgsmål til indikatoren for lav
elevtrivsel og vises derfor ikke her.
BILAG
٠ 25 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0026.png
Spørgsmål der indgår i indika-
Spm.nr.
Q12
Q13
Q14
Q15
Q16
Spørgsmål
Er du bange for at blive til grin i skolen?
Hvor ofte føler du dig tryg i skolen?
Er du blevet mobbet i dette skoleår?
Har du selv mobbet nogen i skolen i dette skoleår?
Er du og dine klassekammerater med til at bestemme,
hvad I skal arbejde med i klassen?
Q17
Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen, kan jeg hurtigt
koncentrere mig igen.
Q18
Q19
Q20
Q21
Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro.
Er undervisningen kedelig?
Er undervisningen spændende?
Hvis jeg keder mig i undervisningen, kan jeg selv gøre no-
get for, at det bliver spændende.
Q22
Hvis noget er for svært for mig i undervisningen, kan jeg
selv gøre noget for at komme videre.
Q23
Q24
Q25
Q26
Q27
Møder dine lærere præcist til undervisningen?
Er det let at høre, hvad læreren siger i timerne?
Er det let at høre, hvad de andre elever siger i timerne?
Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil, i skolen?
Hjælper dine lærere dig med at lære på måder, som virker
godt?
Q28
Q29
Q30
Q31
Q32
Hvad synes dine lærere om dine fremskridt i skolen?
Jeg klarer mig godt fagligt i skolen.
Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen.
Undervisningen giver mig lyst til at lære mere.
Lærerne er gode til at støtte mig og hjælpe mig i skolen,
når jeg har brug for det.
Q33
Q34
Q35
Jeg føler, at jeg hører til på min skole.
Jeg kan godt lide pauserne i skolen
De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælp-
somme.
Q36
Andre elever accepterer mig, som jeg er.
X
X
X
X
toren for lav elevtrivsel
X
BILAG
٠ 26 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0027.png
Spørgsmål der indgår i indika-
Spm.nr.
Q37
Spørgsmål
Lærerne sørger for, at elevernes ideer bliver brugt i under-
visningen.
Q38
Q39
Q40
Jeg synes godt om udeområderne på min skole.
Jeg synes godt om undervisningslokalerne på skolen.
Jeg synes, toiletterne på skolen er pæne og rene.
toren for lav elevtrivsel
Spørgeramme for den nationale trivselsmåling på de gymnasiale uddannelser med
markering af de spørgsmål, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spørgsmål der indgår i indi-
Spm.nr.
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Spørgsmål
Jeg er glad for at gå i skole
Jeg klarer mig godt fagligt i skolen
Jeg deltager aktivt i timerne
Jeg afleverer mine opgaver til tiden
Jeg bliver ved med at arbejde, indtil tingene er klaret
Jeg har svært ved at komme i gang med opgaver
Jeg er forberedt til timerne
Jeg forbliver rolig i pressede situationer
Jeg kan lide at kende til og lære nye ting
Jeg er motiveret for undervisningen
Jeg laver mit skolearbejde, fordi jeg er interesseret i det
Når jeg ikke kan finde ud af en bestemt ting i skolen, tør jeg
godt sige det i klassen
Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen
Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen, kan jeg hurtigt
koncentrere mig igen
Hvis noget er svært for mig i undervisningen, kan jeg selv
gøre noget for at komme videre
Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for?
Hvor tit kan du finde en løsning på problemer, bare du prø-
ver hårdt nok?
Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil i skolen?
Jeg får tilbagemeldinger fra lærerne, som jeg kan bruge til
at blive bedre i fagene
katoren for lav elevtrivsel
X
17
18
19
20
21
22
23
24
BILAG
٠ 27 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0028.png
Spørgsmål der indgår i indi-
Spm.nr.
25
Spørgsmål
Jeg har indflydelse på undervisningen
Lærerne sørger for, at elevernes ideer bliver brugt i under-
visningen
Undervisningen motiverer mig til at lære nyt
Lærerne giver faglig hjælp, når jeg har brug for det
Lærerne respekterer mig
Lærerne koordinerer tidspunkter for opgave-afleveringer
Mine forældre viser interesse for det, jeg gør i skolen
Mine forældre opmuntrer mig til skolearbejde
Er du glad for din klasse?
Jeg er god til at arbejde sammen med andre
Jeg føler, at jeg hører til på min skole
Jeg støtter og hjælper mine klassekammerater
Jeg kommer godt ud af det med mine klassekammerater
Stemningen i min klasse er præget af forståelse og respekt
for hinanden
I min klasse er det godt at være aktiv i timerne
Jeg kan få hjælp og støtte fra mine klassekammerater
Jeg ville ønske, jeg gik på en anden skole
Jeg har en god kontakt med elever fra andre klasser/hold
Jeg har kontakt til de andre fra klassen uden for skoletiden
Jeg har det dårligt i skolen
Hvor ofte føler du dig presset i skolen?
Hvor ofte føler du dig presset pga.: Lektier
Hvor ofte føler du dig presset pga.: Karakterer
Hvor ofte føler du dig presset pga.: Egne krav og forvent-
ninger til skolearbejdet
Hvor ofte føler du dig presset pga.: Andet
Har du i dette skoleår seriøst overvejet at 'droppe ud' af
skolen?
30
X
X
X
X
X
X
katoren for lav elevtrivsel
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46a
46b
46c
46d
47
30
I spørgerammen indgår dette som ét spørgsmål, men hvor respondenten kan vælge ikke kun ét svar, men flere
forskellige svar, der udtrykker forskellige årsager til, at vedkommende evt. har overvejet at droppe ud af skolen. For
BILAG
٠ 28 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0029.png
Spørgsmål der indgår i indi-
Spm.nr.
48
Spørgsmål
Føler du dig ensom i skolen?
katoren for lav elevtrivsel
X
I hvilket omfang er du det seneste år blevet udsat for følgende af andre
elever eller ansatte på skolen?
-
Blevet kaldt grimme navne, gjort nar af eller blevet
49a
drillet på en sårende måde?
-
gøre?
-
Blevet udsat for uønsket psykisk eller fysisk op-
Blevet truet til at gøre ting, jeg ikke havde lyst til at
49b
49c
mærksomhed?
-
-
Digital mobning
Blevet udsat for uønsket seksuel opmærksomhed?
49d
49e
I hvilket omfang har du det seneste år oplevet, at elever el-
50
ler ansatte på skolen er blevet presset til at gøre ting, som
de ikke havde lyst til at gøre?
Der er gode muligheder på skolen for at få støtte og vejled-
ning, hvis jeg har det svært
51
at spørgsmålet om at droppe ud kunne indgå i udvælgelsen af spørgsmål til indikatoren for lav elevtrivsel, er ele-
vernes svar på de forskellige årsager kodet sammen til ét spørgsmål, som har værdien ”Ja”, hvis respondenten har
angivet mindst én årsag til at have overvejet at droppe ud, og som har værdien ”Nej”, hvis respondenten har sat
kryds ved det den svarmulighed, som lyder ”Jeg har ikke overvejet at droppe ud”.
BILAG
٠ 29 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0030.png
Spørgeramme for den nationale trivselsmåling for erhvervsuddannelsesområdet med
markering af de spørgsmål, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spm.nr.
Spørgsmål
Spørgsmål der indgår i indika-
toren for lav elevtrivsel
5a.
5b.
5c
Jeg klarer mig godt i skolen?
Hvordan klarer du dig fagligt i klassen/på holdet?
Jeg er en person, som tit kan klare det, jeg sætter mig
for?
6a
Hvor enig eller uenig er du i at…? Jeg er forberedt til ti-
merne
X
X
6b
Hvor enig eller uenig er du i at…? Jeg deltager
aktivt i
timerne
Ex6a
Jeg er en person som… er pålidelig når det kommer til
skolearbejde
Ex6b
Jeg er en person som… bliver ved med at arbejde indtil
tingene er klaret
X
Ex6c
Jeg er en person som… let bliver distraheret og har
svært ved at høre efter
Ex6d
Jeg er en person som… godt kan lide at kende til og
lære nye ting
X
Ex6e
Jeg er en person som… er koncentreret om skolearbej-
det i timerne
Ex6f
Jeg er en person som… kan lide at have alle mine sko-
leting i god orden
7
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
8
Hvordan vurderer du dine undervisningsforhold på sko-
len (fx borde, stole, klasselokaler, laboratorier, værk-
steder)?
9
Hvordan vurderer du skolens vedligeholdelse og rengø-
ring?
10
Hvordan vurderer du skolens indretning og udseende?
11
Hvor enig eller uenig er du i, at...?
Jeg har adgang til de nødvendige lokaler, værktøjer og
udstyr, når jeg har brug for det i undervisningen
12
Hvordan vurderer du forholdene på skolen som hel-
hed?
13a
Hvor enig eller uenig er du i,
at …? Jeg er motiveret for
undervisningen
X
13b
Hvor enig eller uenig er du i, at …? Jeg trives på skolen
X
BILAG
٠ 30 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0031.png
Spm.nr.
Spørgsmål
Spørgsmål der indgår i indika-
toren for lav elevtrivsel
13c
Hvor enig eller uenig er du i, at …? Jeg kommer godt
ud af det med mine holdkammerater
X
13d
Hvor enig eller uenig er du i, at …? Jeg er
glad for min
skole
X
13e
Hvor enig eller uenig er du i, at …? Jeg er god til at ar-
bejde sammen med andre
14a
14b
14c
14d
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne er godt forberedte
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne overholder aftaler
Hvor ofte syntes du at…?
Lærerne giver mig ansvar
Hvor ofte syntes du at…? Hvor ofte syntes du at…? Læ-
rerne respekterer mig
X
14e
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne giver faglig hjælp,
når jeg har brug for det
X
14f
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne er gode til at give
tilbagemelding på min indsats
14g
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne opstiller klare mål
for, hvad jeg skal lære
14h
Hvor ofte syntes du at…? Lærerne er gode til at for-
klare tingene, så jeg forstår dem
BILAG
٠ 31 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0032.png
4.2
Bilag 2: Ny kodning af spørgsmål til de tre indikatorer for lav
elevtrivsel
Som beskrevet i rapporten er de tre indikatorer baseret på udvalgte spørgsmål fra hver af de tre natio-
nale trivselsmålinger, som efterfølgende er blevet omkodet, så svarværdierne ikke længere er fx 1, 2, 3,
4 og 5, men i stedet er enten 1 eller 0. Værdien ”1” er givet til ”bekymrende svar”, det vil sige svar, som
ud fra en faglig vurdering kunne være udtryk for lav elevtrivsel, fx fordi svaret kan siges at udtrykke en
så lav tilfredshed, en så negativ vurdering eller lav tro på sig selv, at det kan være udtryk for, at eleven
har lav elevtrivsel og dermed er i risiko for at mistrives i skolen.
Nedenfor er vist både den oprindelige og nye kodning af de spørgsmål, som indgår i hver af de tre in-
dikatorer.
Oprindelig og ny kodning af de ni spørgsmål fra den nationale trivselsmåling for
folkeskoleområdet, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
Q1
Er du glad for din skole?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Q7
Hvor tit kan du klare
det, du sætter dig for?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Q9
Føler du dig ensom?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Q10
Hvor tit har du ondt i
maven?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Q12
Er du bange for at blive
til grin i skolen?
Altid
For det meste
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
Q14
Er du blevet mobbet i
dette skoleår?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
0
0
0
1
1
0
0
1
1
1
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
1
0
0
BILAG
٠ 32 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0033.png
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
Q26
Lykkes det for dig at
lære dét, du gerne vil, i
skolen?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
0
0
0
1
1
0
0
1
1
1
0
0
0
1
1
Q34
Jeg kan godt lide pau-
serne i skolen.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
Q35
De fleste af eleverne i
min klasse er venlige og
hjælpsomme.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
Oprindelig og ny kodning af de otte spørgsmål fra den nationale trivselsmåling på de
gymnasiale uddannelser, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
6
Jeg er glad for at gå i
skole.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
33
Er du glad for din
klasse?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
35
Jeg føler, at jeg hører til
på min skole.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
37
Jeg kommer godt ud af
det med mine klasse-
kammerater.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
0
0
0
1
1
0
0
1
1
1
0
0
0
1
1
0
0
1
1
1
BILAG
٠ 33 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0034.png
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
41
Jeg ville ønske, jeg gik
på en anden skole.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
1
2
1
1
0
0
0
1
1
1
0
0
1
0
44
Jeg har det dårligt i sko-
len.
Helt enig
Enig
Hverken enig eller uenig
Uenig
Helt uenig
47
Har du i dette skoleår
seriøst overvejet at
'droppe ud' af skolen?
31
Ja
Nej
48
Føler du dig ensom i
skolen?
Meget tit
Tit
En gang i mellem
Sjældent
Aldrig
1
2
3
4
5
1
1
0
0
0
Oprindelig og ny kodning af de ti spørgsmål fra den nationale trivselsmåling for
erhvervsuddannelsesområdet, der indgår i indikatoren for lav elevtrivsel
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
5a
Jeg klarer mig godt i
skolen.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
5c
Jeg er en person, som tit
kan klare det jeg sætter
mig for?
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
31
I den nationale trivselsmåling indgår dette som ét spørgsmål, men hvor respondenten kan vælge ikke kun ét svar,
men flere forskellige svar, der udtrykker forskellige årsager til, at vedkommende evt. har overvejet at droppe ud af
skolen. For at spørgsmålet om at droppe ud kunne indgå i udvælgelsen af spørgsmål til indikatoren for lav elevtriv-
sel, er elevernes svar på de forskellige årsager kodet sammen til ét spørgsmål, som har værdien ”Ja”, hvis respon-
denten har angivet mindst én årsag til at have overvejet at droppe ud, og som har værdien ”Nej”, hvis responden-
ten har sat kryds ved det den svarmulighed, som lyder ”Jeg har ikke overvejet at droppe ud”.
BILAG
٠ 34 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0035.png
Spm.nr.
Spørgsmål
Svarværdier
Oprindelig
kodning
Ny kodning (”1”
er udtryk for
”bekymrende
svar”)
Ex6b
Jeg er en person som,
bliver ved med at ar-
bejde indtil tingene er
klaret.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
5
4
3
2
1
4
3
2
1
4
3
2
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
1
1
0
0
1
1
0
0
1
1
Ex6d
Jeg er en person, som
godt kan lide at lære nye
ting.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
13a
Jeg er motiveret for un-
dervisningen.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
13b
Jeg trives på skolen.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
13c
Jeg kommer godt ud af
det med mine holdkam-
merater.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
13d
Jeg er glad for min
skole.
Helt enig
Delvist enig
Hverken enig eller uenig
Delvist uenig
Helt uenig
14d
Lærerne respekterer
mig.
Altid
Ofte
Sjældent
Aldrig
14e
Lærerne giver faglig
hjælp, når jeg har brug
for det.
Altid
Ofte
Sjældent
Aldrig
BILAG
٠ 35 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0036.png
4.3
Bilag 3: Om Rasch-analyser og hvordan de er anvendt i
udviklingen af indikatorerne for lav elevtrivsel
Hvad en Rasch-analyse er
En Rasch-analyse er en statistisk metode
32
, som kan bruges til at undersøge, hvorvidt en gruppe af
spørgsmål måler det samme bagvedliggende fænomen, fx elevtrivsel eller dygtighed inden for en be-
stemt færdighed. Teknisk udtrykt undersøger Rasch-analysen, om elevernes svar på en udvalgt gruppe
af spørgsmål passer til en Rasch-model, som er et eksempel på en såkaldt ”Item Respons Model”. Når
Rasch-analysen anvendes på en gruppe af udvalgte spørgsmål i de nationale trivselsmålinger, estimeres
en ”grad af lav elevtrivsel” for hvert af spørgsmålene, hvilket er et udtryk for andelen af elever, der på
spørgsmålet angiver et ”bekymrende svar”, det vil sige svarer på en måde, som fagligt anses som be-
kymrende ift. om eleven udviser lav elevtrivsel og dermed potentielt kan siges at mistrives i skolen. Ba-
seret på elevernes svar kan trivselsspørgsmålene rangordnes efter andelen af elever med et ”bekym-
rende svar” som mærker på en lineal gående fra lav til høj elevtrivsel. Dernæst rangordnes eleverne på
denne lineal (Rasch-skalaen) alt efter hvor mange spørgsmål, som de angiver et bekymrende svar på.
Herved tester Rasch-analysen, om de udvalgte spørgsmål hænger sammen på en måde, hvor eleverne
svarer konsistent på dem. Det vil sige, at Rasch-analysen undersøger, om de elever, der på ét spørgsmål
angiver et bekymrende svar, også har tendens til at angive bekymrende svar på de andre af de udvalgte
spørgsmål, hvor der er en lige så høj eller højere andel af elever med et bekymrende svar. Hvis dette er
tilfældet, siger man at modellen har en tilstrækkeligt høj reliabilitet, og i så fald kan man udlede
33
, at de
udvalgte spørgsmål er udtryk for det samme bagvedliggende fænomen (her lav elevtrivsel).
Hvordan Rasch-analyser blev anvendt til udviklingen af indikatorer for lav elevtrivsel
I udviklingen af indikatorerne for lav elevtrivsel er der, som beskrevet i rapportens afsnit 1.2.1 på side 8,
anvendt en Rasch-analyse til at teste de spørgsmål, som først var blevet fagligt udvalgt som det bedste
bud på, hvilke spørgsmål der især siger noget om elevernes trivsel på hvert af de tre uddannelsesområ-
der
34
. De tre grupper af spørgsmål som blev ”godkendt” af Rasch-analyserne havde en reliabilitet på
mellem 0,7 og 0,8. Dermed overholder de den gængse retningslinje for anvendelse af Rasch-analyser
på aggregeret niveau, det vil sige når man ønsker at opgøre et fænomen (her lav elevtrivsel) for grup-
per af elever
35
. Spørgsmålene som de tre indikatorer er baseret på overholder altså kravene til Rasch-
modellen, og det følger deraf, at de kan anvendes til at inddele eleverne i grupper ud fra, hvor mange
bekymrende svar de har. For at gøre indikatorerne mere anvendelige er der som beskrevet i afsnit 1.2.2
fastsat en grænseværdi for, hvornår en elev kan siges at have
lav
elevtrivsel, og dermed kan indikato-
rerne bruges til at identificere i data, hvor stor forekomsten af lav elevtrivsel er i forskellige elevgrupper,
klasser, hold mv.
32
Man kan læse mere om Rasch-analyser på følgende sider:
https://rasch.org/, https://evidencenterinfo.dk/kvalitets-
sikring-af-digitale-test-hvad-er-en-raschmodel/, https://www.statisticshowto.com/rasch-model/
Modellen skal også ”godkendes” mht. den såkaldte ”item differential function”, som undersøger, om fx drenge og
piger svarer omtrent ens eller omvendt om det er tilfældet, at fx køn (eller andre baggrundsforhold) har en stati-
stisk signifikant betydning for, hvordan eleverne svarer. De her præsenterede indikatorer for lav elevtrivsel lever
også op til de krav, som stilles af ”item differential function”, det vil sige at køn, etnicitet m.fl. ikke har en statistisk
signifikant betydning for elevernes score på de tre udviklede indikatorer.
Henholdsvis folkeskolens 4.-9. klasse, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne
33
34
35
Hvis man ønskede at anvende data på individniveau, det vil sige udpege enkeltelever som havende lav elevtrivsel,
vil den gængse retningslinje være, at reliabiliteten skal ligge omkring 0,9.
BILAG
٠ 36 ٠
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Rapport om indikatorer for lav elevtrivsel, fra børne- og undervisningsministeren
2621337_0037.png
BILAG
٠ 37 ٠