Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2619446_0001.png
flexuddannelsen
Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem uddannelse
Nyhedsbrev august 2022
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 223
Offentligt
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
Nyhedsbrev august 2022
Flexuddannelsen
I dette nyhedsbrev kommer vi omkring:
En præsentation af Flexuddannelsen – i lyset af den aktuelle debat om unge uden
for uddannelse og beskæftigelse
Konference på Christiansborg om evaluering af Flexuddannelsen og deltagernes
visioner for fremtiden
Lang historie kort – endnu ingen politisk beslutning om erhvervsrettet uddannelse
til unge efter STU´en
Velkommen til nye elever årgang 2022-2024 i Esbjerg, Århus og København
Nyheder
Foto fra konferencen 19. maj:
Jonas Koch/Glad Fonden
Mads Callisen Egevang/Glad Fonden
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0003.png
En præsentation af Flexuddannelsen – i lyset
af aktuel debat om unge uden for uddannelse
og beskæftigelse
Mange af de 46.000 unge, der ikke er i uddannelse eller job, har et handicap.
1
I den offentlige debat
lyder det nu fra flere sider, at unge med handicap ikke skal have et pålæg om at gennemføre en ud-
dannelse, men i stedet skal direkte ud i beskæftigelse. For nogle unge med handicap kan det være
en vej at komme direkte i beskæftigelse – hvis det vel at mærke er en mulighed. Men for mange unge
med handicap er det - ligesom for unge uden handicap - en nødvendighed at møde arbejdsmar-
kedet med kompetencer, der er brug for. Uddannelse er et godt udgangspunkt for livslang læring,
som er en forudsætning for at kunne blive på arbejdsmarkedet, når konjunkturerne på arbejdsmar-
kedet ændrer sig.
En vej er derfor også at udvikle erhvervsuddannelser, der er tilrettelagt, så de passer til de unge,
der ikke i dag kan komme ind på eller gennemføre en af de eksisterende erhvervsuddannelser.
Det er Flexuddannelsen et eksempel på. Det er i længden mere bæredygtigt både for de unge og
for de virksomheder, der ansætter. Sammen med store virksomheder og Esbjerg, Aarhus og
Københavns kommune har Glad Fonden gennemført forsøg med erhvervsrettet uddannelse til
unge med forskellige kognitive handicap som fx autisme, ADHD, generelle indlæringsvanskelig-
heder eller hjerneskade. Evalueringen af de to første årgange på Flexuddannelsen viser, at de
unge opnår kompetencer, der får virksomhederne til at ansætte efter endt uddannelse.
Væsentlige elementer i Flexuddannelsen er:
Virksomhedsforlagt uddannelse på små hold med ca. 7 elever
Kort afstand mellem sidemandsoplæring og daglig teoriundervisning
Fast faglærer med på virksomheden
Vejledning til alt det ’udenom’ uddannelsen, der skal fungere
Minimum 2 års sammenhængende forløb
UDDANNELSESMODEL
ÅR 1
INTRO
6 ugers intro
til branche
PRAKSISLÆRING PÅ UDDANNELSESVIRKSOMHED
34 uger på hold med faglærer: 20 timers læring
gennem deltagelse i praksis og 5 timers teori
pr. uge
ÅR 2
FORTSAT PRAKSISLÆRING OG PRAKTIKKER
32 ugers vekslen mellem 1-2 uddannelses-
praktikker på nye virksomheder og forløb
med faglærer på uddannelsesvirksomhed
EKSAMEN
8 ugers eksamens-
forberedelse og
eksamen
Evaluering
basisforløb
(efter 9 uger)
Første
semester-
prøve
Evaluering i
andet semester
(efter 30 uger)
Anden
semester-
prøve
Evaluering af
kort praktik
Tredie
semester-
prøve
Midtvejsevaluering
af lang praktik og
afsluttende
evaluering
Eksamen
LÆRINGSNIVEAU 1
LÆRINGSNIVEAU 2
LÆRINGSNIVEAU 3
glad
1 Se link til analyse udarbejdet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for
Danske handicaporganisationer april 2022 under ’nyheder’ i dette nyhedsbrev.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0004.png
Uddannelsesmodellen er opbygget med 60 ugers undervisning på den samme uddannelses-
virksomhed og 20 uger, hvor eleverne er i en individuel uddannelsespraktik i en mulig aftager-
virksomhed. Uddannelsesmodellen er afprøvet i flere variationer.
Der er udviklet og afprøvet uddannelser indenfor detail, køkken, grøn service og lager. Flexud-
dannelserne er beskrevet med fælles fagområder, kompetencemål og læringsmål med reference
til bekendtgørelser og uddannelsesordninger i eksisterende erhvervsuddannelser. Uddannelses-
beskrivelserne danner grundlag for faglærerens planlægning af undervisning og samarbejde med
virksomheden om elevernes uddannelse og for den løbende vurdering af elevens progression. De
danner ligeledes grundlag for semesterprøver og den afsluttende eksamen med ekstern censor,
som kommer fra en beslægtet erhvervsuddannelse. Perspektivet er, at de unge efter afsluttet ud-
dannelse kommer videre i beskæftigelse – fx i fleksjob.
De to første årgange i forsøgsperioden med optag i 2018 og 2019 er støttet af den A.P. Møllerske
Støttefond og medfinansieret af Aarhus, Esbjerg og Københavns Kommune, som har været med
gennem hele forsøget. Derudover har mindre kommuner, der er med i forsøgsbekendtgørelsen,
haft enkelte elever indskrevet. I 2020 finansierede Aarhus Kommune alene et optag for at holde
forsøgsprojektet i gang. Optag på årgang 2021 og 2022 er støttet af puljemidler fra staten og
fortsat medfinansieret af kommunerne.
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0005.png
KONFERENCE PÅ CHRISTIANSBORG
OM EVALUERING AF FLEXUDDANNELSEN
Evalueringen af de 2 første årgange på Flexuddannelsen (2018-2020 og 2019-2021)
blev præsenteret af HBS Economics på en konference på Christiansborg den 19. maj i år.
Hovedkonklusionen er, at Flexuddannelsen har skabt positive virkninger og resultater for elever,
virksomheder og kommuner. Eleverne har opnået kompetencer, fået mulighed for at indgå i sociale
fællesskaber og udviklet en større selvstændighed og myndighed. Derudover har de opnået en bedre
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Resultaterne
kan læses i en
hand-out-version
HER
Evalueringen
kan hentes i sin
helhed
HER
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0006.png
VIRKSOMHEDERNE
BAKKER FULDT OP OM
FLEXUDDANNELSEN
De virksomheder, der har stillet sig tilrådighed som
uddannelsesvirksomhed for et elevhold med faglærer
og vejleder, udtrykte på konferencen meget stor tilfredshed
med Flexuddannelsen.
Susanne Leire fra H&R Group Diversity, Salling Group
indledte
med at fortælle, at det var de strukturerede forløb med lærings-
mål og en fast faglærer, der var med til, at Salling Group i 2018
sagde ja til at være med til at afprøve forsøgsuddannelsen sam-
men med Glad Fonden, og hun sluttede sit indlæg med at fastslå:
”Erfaringerne taler for sig selv. De unge lærer både det faglige
men også alt det, der skal til for at være på en arbejdsplads (…)
Her fra Salling Group kan kun lyde en absolut kæmpe opbakning
til, at denne uddannelse bliver en fast del af uddannelsesmulighe-
derne i Danmark. Den går ind og dækker et hul, der er i uddannel-
sesmulighederne i dag... Fuldt go herfra.”
Kenneth Sørensen, afdelingschef på Salling Groups non-food
susanne leire
lager ved Aarslev, Århus
fortalte, at det første hold, der blev ud-
dannet på hans lager resulterede i 100 procent beskæftigelse, og
det var han og de øvrige ansatte på lageret rigtig stolte af. ”En af
øjenåbnerne for os, er den enorme udvikling, de unge gennemgår
i løbet af de 2 år. For nogens tilfælde er de ved uddannelsestart
rigtig langt fra arbejdsmarkedet til efter to år at være klar til at
være fremtidige gode kolleger. Vi er klar til et nyt hold og håber at
kunne ansætte endnu flere”, sluttede Kenneth sin opsummering
af samarbejdet om to uddannelseshold. Mandag den 22. august
begyndte endnu et hold på 7 elever på lageret i Aarslev.
Kenneth sørensen
Marie PlougMann
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0007.png
Lars Fauerschou, afdelingsleder Københavns Lufthavn
fortalte
at et struktureret uddannelsesforløb, der vægter sikkerhed og
sidemandsoplæring på mange måder minder om den tilgang til
oplæring, der er tradition for i lufthavnen, hvilket var med til, at
Københavns Lufthavn i 2018 sagde ja til at være med til at afprøve
Flexuddannelsen: ”Hele forløbet har været spændende for os som
virksomhed. De unge har lært rigtig meget… de bliver hurtigt en
del af de teams, vi har i forvejen. Det er ret imponerende. Og det,
at de har et papir bagefter, gør det også nemmere for os som
arbejdsgivere at se, hvad det er for nogle kompetencer, de unge
har. Det er ’thumbs up’ herfra, og vi håber så, at vores branche er
så meget tilbage, at vi i denne omgang kan få nogle fastansat efter
endt uddannelse.”
lars fauerschou
Palle Astrup, varehuschef i Kvickly
Sundby, COOP
fortalte, at han nok havde
været lidt skeptisk, da hans hovedkontor
præsenterede ham for ideen, men ved det
første møde om uddannelsen besluttede
han straks at sætte sin butik og herunder
undervisningslokale til rådighed for et
forsøghold. I dag oplever han, at elevernes
tilstedeværelse betyder noget positivt
på tværs af afdelingerne. ”Men en af de
vigtigste ting for mig er den professionelle
tilgang fra Glad Fonden. Hele set-up´et om-
kring uddannelsen med en faglærer, der
kommer i praktik forud for uddannelses-
tart og lærer varehuset og medarbejdere
at kende. Det har betydet, at vi fra start fik
et rigtig godt samarbejde” sagde Palle og
afsluttede med et ønske om at være med
til at uddanne flere hold fremover.
Palle astruP
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0008.png
PANELDELTAGERNES VISIONER
OM FLEXUDDANNELSENS FREMTID
På konferencen var der en god debat og kæmpestor opbakning også fra elever,
forældre, kommuner og interesseorganisationer til at uddannelsen skal gøres permanent.
Ole Ross, forælder til elev, der har afsluttet en Flexuddannelse
sagde blandt andet, at det var fint at
få de økonomiske gevinster af Flexuddannelsen præsenteret, men for ham var det vigtigt at fremhæve
den livglæde og livskvalitet, uddannelsen havde medført for hans søn, som i dag er ansat i elektronikaf-
delingen i en stor Bilka. ”Jeg aner ikke, hvad vi skulle gøre, hvis ikke der var kommet et forslag om, at han
skulle starte på Flexuddannelsen,” sagde Ole Ross. ”Forløbet har været helt eksemplarisk. Faglærer og
vejleder set-uppet fungerer, kombinationen af praksis og teori - jeg kan bare tilslutte mig virksomhe-
dernes undren over, hvorfor en permanentgørelse overhovedet er noget, vi behøver diskutere. Det vil
betyde enormt meget for unge med særlige behov.”
Johannah, tidligere elev på Flexuddannelsen
henvendte sig under paneldebatten til politikerne med
budskabet om, at unge med handicap ikke skal ikke gemmes væk, som man gjorde i gamle dage. ”Vi skal
have lov at have et liv, hvor vi kan få et arbejde lige som alle andre… Derudover så beder vi om at få den
rette støtte og tålmodighed hele vejen igennem… Det er en historisk dag for mig og for en masse unge
mennesker, som ser med lige nu (…) Jeg vil gerne takke flexuddannelsen og mine kolleger, nu hvor jeg
kan stå i kassen og betjene kunder.”
sarah Kildahl
nielsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0009.png
gitte WilluMsen
MiKKel holMbäcK
Glad Fondens administerende
direktør, Mikkel Holmbäck
afsluttede konferencen med
følgende tjekliste:
Er det meningsfuldt for de unge, ja!
Bliver de unge ansat, ja!
Er virksomhederne positive, ja!
Er kommunerne positive, ja!
thorKild olesen
anders WinnersKjold
Kan det betale sig, ja!
Gitte Willumsen, Medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti
sagde i paneldebatten, at
for hende var det vigtigt, at vi forfølger folks drømme og for langt de fleste, er det at få lov at bidrage og
være noget for andre, og det gør vi blandt andet i et arbejdsliv. ”Det at få udsatte ind på arbejdsmarke-
det skal vi gøre mere strategisk og systematisk, understregede GitteWillumsen: Jeg kommer lige fra
forhandlingerne om STU, og der er vi er flere, der spørger, hvor bliver overbygningen til STU af. Jeg håber,
at vi får lavet et stillads, så drømme kan udleves i fremtiden”, sluttede hun sit indlæg i paneldebatten.
Anders Winnerskjold, Rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune
tog udgangspunkt i at næsten alle mennesker har noget at bidrage med, og at der er brug for et gear-
skifte i forhold til at rumme endnu flere af vores medborgere på arbejdsmarkedet. ”Jeg vil kæmpe for, at
Flexuddannelsen bliver en national uddannelse på lige fod med andre uddannelser”, meldte Rådmanden
ud i sit indlæg i paneldebatten.
Thorkild Olesen, Formand for Danske Handicaporganisationer
var moderator på konferencen og
samlede op på paneldebatten ved blandt andet at sige, at han hørte, at der i panelet og blandt deltagerne
var almindelig enighed om, at der skal ske noget nu. Flexuddannelsen skal jo være en uddannelse lige-
som alle andre erhvervsuddannelser: ”Hvis vi som samfund mener, at alle skal bidrage og at livslang
uddannelse er en del af det, er vi nødt til at erkende, at der også er brug for en uddannelse som den her”,
sagde Thorkild Olesen og fastslog også, at herfra er det et politisk spørgsmål, og derfor
skal Glad Fonden og alle andre inden for handicapbevægelsen sørge for, at der bliver holdt
momentum og fortsat presse på. Til slut opfordrede formanden for Danske Handicap-
organisationer politikerne til at skrive uddannelse til unge med handicap på dagsordenen
i den kommende valgkamp.
Konferencen blev
streamet og kan ses
i sin helhed på
HER
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0010.png
Annette Wittrup, H&R Group Diversity,
Salling Group
spurgte i sit indlæg i
paneldebatten: ”Hvad venter vi på?
Det her virker. Så kære politikere, og alle andre,
der kan påvirke noget, lad os komme i gang. Jeg
er sikker på, at virksomhederne er klar til at åbne
armene. Vi er en landsdækkende virksomhed,
og jeg har en venteliste så lang med virksomhe-
der, der ikke er med i de tre forsøgskommuner,
som er klar til at gå i gang, når vi må. Så jeg siger
det igen og igen. Lad os nu komme i gang. Hvad
venter vi på?”
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
LANG HISTORIE KORT
– politisk beslutning om uddannelse til unge efter STU´en udsat
Med reform af førtidspensionen i 2012 blev der markeret en politisk forventing om, at flere unge med
handicap skulle gøre sig gældende på arbejdsmarkedet. Unge under 40 år skulle i højere grad end tidli-
gere have afprøvet deres arbejdsevne med henblik på at arbejde evt. i fleksjob i stedet for per automatik
at få tildelt en førtidspension. De fleste unge – også dem med handicap - drømmer om at få en uddannel-
se og et job, så intentionen var Glad Fonden enig i. Men forudsætningerne var bare ikke til stede. For at
få et job, skal man kunne noget, der er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Det lærer man gennem uddan-
nelse. Det er ikke tilstrækkeligt at få afklaret sin arbejdsevne. Derfor igangsatte Glad Fonden forsøg med
erhvervsrettet uddannelse til unge, der havde afsluttet en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, STU.
I 2018 blev der stillet et forslag til folketingsbeslutning, der vedrørte revision af STU´en samt en over-
bygning til STU´en. I forslaget stod der om overbygningsuddannelsen: ’Det kunne f.eks. foregå inden for
rammerne af Gladfondens tre skitserede uddannelsesmodeller, hvor der er gode erfaringer med at
kombinere praktik med undervisning afstemt til den enkelte elevs situation’. Det endte med en beretning
fra Undervisningsudvalget, som blev vedtaget med et flertal af partier på tværs af Folketinget
2
, som
pålagde den daværende undervisningsminister til sammen med beskæftigelsesministeren at indkalde
Folketingets partier til forhandlinger.
I februar 2021 blev undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, kaldt i åben samråd af Jens Henrik
Thulesen Dahl, medlem af Folketinget vedr. manglende opfølgning på beretningen og flertalsbeslutnin-
gen fra 2018. Ministeren svarede, at forhandlinger om revision af STU´en forestod, så snart samfundet
igen åbnede efter Coronapademien. Når forhandlingerne om STU´en var på plads, ville ministeren tage
fat på spørgsmålet om en overbygningsuddannelse. Ministeren har tidligere skriftligt ladet Glad Fonden
vide, at hun afventede en evaluering af Flexuddannelsen, før hun ville tage stilling til en forankring.
Evalueringen af de 2 første årgange på Flexuddannelsen forelå i begyndelsen af marts i år og blev
præsenteret på en konference på Christiansborg den 19. maj.
Forhandlingene om STU’en mundende stort set samtidig ud i en aftale, hvor der ikke blev taget stilling til
muligheden for erhvervsrettet uddannelse efter STUén. Det sidste optag på Flexuddannelsen er derfor
indtil videre de elever, der netop er begyndt på uddannelsen og afslutter i juni 2024. Der er ikke finansie-
ring til optag på Flexuddannelsen august 2023. Derfor må Glad Fonden og vores samarbejdskommuner
sige til de unge, vejledere og forældre, der lige nu henvender sig, at vi ikke ved, om vi har mulighed for at
udbyde uddannelsen til næste år. Det samme gælder unge fra andre kommuner end de 6, der fra starten
blev en del af forsøgsbekendtgørelsen. De har heller ikke her i det sidste optag haft mulighed for at blive
optaget, selvom de er i målgruppen og ikke har andre muligheder for at få en erhvervsrettet uddannelse.
Glad Fonden opfordrer derfor fortsat de uddannelsesansvarlige politikere på Christiansborg til at tage
de juridiske og økonomiske beslutninger, der skal til for at flere unge fremover kan få den uddannelse,
de drømmer om, og derefter komme ud på arbejdsmarkedet i meningsfulde job – uanset hvor i landet
de bor.
B 96 Forslag til folketingsbeslutning om kvalitetssikring af særligt tilrettelagt ung-
domsuddannelse (STU) og oprettelse af en tilhørende overbygning til uddannelsen.
2
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0012.png
VELKOMMEN TIL NYE ELEVER OG NYE
VIRKSOMHEDER PÅ FLEXUDDANNELSEN
OG FARVEL TIL FÆDIGUDDANNEDE ELEVER
Velkommen til nye elever og nye virksomheder på Flexuddannelsen og farvel til fædiguddannede
elever.
I august i år er 5 nye elevhold påbegyndt en Flexuddannelse. Ugerne op til uddannelsesstart brugte
faglærer og vejledere på at planlægge uddannelsesåret. Blandt andet var faglærerne i praktik i de nye
uddannelsesvirksomheder, så de kunne lære afdelingsledere, medarbejdere og arbejdsgange at kende,
og sammen med virksomheden planlægge opstart og første semester.
For detailuddannelsernes vedkommende er der tale om et nyt samarbejde mellem Glad Fonden og Bilka
Esbjerg og Bilka One Stop i Fields. I Bilka One Stop kender de dog allerede Flexuddannelsen, fordi butik-
ken tidligere har ansat fire unge, der afsluttede flexuddannelsen juni 2021.
Lageruddannelsen i Århus fortsætter på Salling Groups lager i Aarslev, som allerede har været med til
at uddanne to hold flexelever og ansat en del af de færdiguddannede elever.
Derudover genoptages samarbejdet om en køkkenuddannelse med Madkastellet i Københavns Zoo og
grøn serviceuddannelsen i Københavns Lufthavn efter en 2-årig pause i forbindelse med Coronanedluk-
ning. Vi glædede os alle sammen til at komme i gang på virksomhederne den 22. august, hvor eleverne
havde været igennem en første introduktionsperiode, hvor de har lært de øvrige elever, deres faglærer
og vejleder at kende.
Andetårseleverne mødte op efter ferien 8. august, og mange var glade for at komme i gang efter som-
merferien. Lagereleverne, der bliver uddannet i samarbejde med Terminal Ishøj fik særlig opmærksom-
hed, da Louise Gade, Executive Vice President, HR i Salling Group under sit besøg i midten af august gav
sig god tid til at tale med eleverne, deres faglærer og afdelingschef Søren Petersen for at høre om deres
erfaring med Flexuddannelsen. Der blev også tid til at spise kage og stemningen var i top.
Ved udgangen af august afslutter et hold lagerelever i Århus. Alle de elever, der afslutter på dette hold er
videre i job umiddelbart i forlængelse af uddannelsen. Stort tillykke!
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
2619446_0013.png
Nyheder
Analyse fra Arbejderevægelsens Erhvervsråd udarbejdet for Danske Handicaporganisationer viser,
at 40 procent af de ca. 46.000 unge uden uddannelse og job har et handicap
https://handicap.dk/un-
ge-uden-job-uddannelse
Konference 29. august: Ligeværd inviterer til STB – Særligt Tilrettelagt Beskæftigelses konference.
Konferencen stiller skarpt på, hvordan forpligtende partnerskaber hjælper motiverede og kvalifice-
rede unge i uddannelse og/eller i job. Konferencen henvender sig til aktører og personer med viden,
erfaring og interesse for at skabe en Særlig Tilrettelagt Beskæftigelsesindsats:
https://www.ligevaerd.
dk/arrangementer/stb-saerlig-tilrettelagt-beskaeftigelses-konference/
Video:
Flexuddannelse – fra elev til medarbejder og medborger (14 min.) https://vimeo.
com/708602122/94f76d4c84
Video: Flexudannelsen kort fortalt (3 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=Y2CAdUL95HI
glad
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 223: Nyhedsbrev fra Flexuddannelsen
glad
Nyhedsbrev om Flexuddannelsen. Spørgsmål eller kommentarer rettes til uddannelseschef: [email protected]