Den 2. september 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om ”Pathways to School Success”
KOM(2022)316
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om ”Pathways to School Success” den 30. juni 2022. Formålet
med forslaget er at understøtte medlemsstaternes indsatser for skabe succes i skolen gennem nedbringelse af frafald,
nedbringelse af antallet af 15-årige med ringe grundlæggende færdigheder, afkobling af uddannelsesresultater fra
socioøkonomisk baggrund og styrkelse af inklusion og trivsel. Det henstilles, at medlemsstaterne senest i 2025 har lagt en
strategi for skolesucces i overensstemmelse med strukturen i deres uddannelsessystem, der bl.a. bør kombinere forebyggelses-,
interventions- og kompensationstiltag. Medlemsstaterne bør ligeledes udvikle og yderligere styrke dataindsamlings- og
monitoreringssystemer på nationalt og lokalt niveau, som muliggør systematisk indsamling af kvantitativ og kvalitativ
information om børn, elever og studerende såvel som faktorer, der påvirker læringsresultater, særligt socioøkonomisk
baggrund. En vedtagelse af forslaget forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Danmark har sat ambitiøse mål for grundskolen, der står fint i overensstemmelse med forslaget til rådshenstilling. Både
når det gælder kvalitet og trivsel i grundskolen. Regeringen hilser derfor forslaget velkomment og deler Kommissionens
tilgang. Rådshenstillingen matcher regeringens ambitioner angående udligning af socioøkonomiske forskelle, forskelle
foranlediget af køn, koordinering og systematisk dialog med relevante interessenter, som i Danmark sker i Sammen om
Skolen. Også på dagtilbudsområdet er forslaget i tråd med den danske tilgang, hvor lige adgang til dagtilbud af høj
kvalitet anses som værende afgørende for at fordre børns og unges chancelighed i uddannelsessystemet. Det er ligeledes
Danmarks tilgang, at det er vigtigt at sikre god viden og data på dagtilbuds- og skoleområdet. Samtidig skal data
indsamles på en måde, der er meningsfuld for praksis, og som ikke tager tid væk fra personalets kerneopgaver. Det
fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem skal bidrage til en endnu stærkere evalueringskultur i skolen og etablere en
stærkere opfølgningskultur, hvilket netop skal støtte den evidensbaserede tilgang, både hvad angår kvantitativ og
kvalitativ evidens. Også på ungdomsuddannelserne er der taget skridt til at offentliggøre data på elevernes trivsel og
frafald, således at data er tilgængelig for både lokale og nationale aktører. Endelig bør der tages hensyn til de
grundlæggende forskelle i nationale uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer således, at det tydeligt fremgår, at
indsatser nævnt i forslaget skal tage hensyn til, indtænkes og tage udgangspunkt i eksisterende nationale systemer,
strukturer og politikker. Endelig er det vigtigt at fastholde, at ansvaret for skolens indhold og tilrettelæggelse er en
national kompetence og i visse tilfælde en lokal kompetence.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om ”Pathways to School Success”
den 30. juni
2022. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion samme dato. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at understøtte medlemsstaternes indsatser for skabe succes
i skolen gennem nedbringelse af frafald (dvs. sikre, at flest muligt får en ungdomsuddannelse),
nedbringelse af antallet af 15-årige med ringe grundlæggende færdigheder, afkobling af
uddannelsesresultater fra socioøkonomisk baggrund og styrkelse af inklusion og trivsel. Forslaget skal
samtidig afløse en tidligere rådshenstilling fra 2011 om politikker til at reducere tidligt skolefrafald.