Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2614270_0001.png
Slidet bruger
mørkt
baggrundsbillede. Indsæt et nyt: Klik på
Baggrundsbilleder
ikonet i Templafy vinduet, vælg ved at klikke én gang. Vent og vælg knappen
Select Image as Background
under DI fanen.
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 215
Offentligt
BEHOV FOR EN NY CIVIL
ERHVERVSDYKKERUDDANNELSE I
DANMARK
Michael Boas Pedersen, Chefkonsulent
DI
Hans Chr. Jesppesen,
Direktør EUC Nordvest
Rasmus Normann Andersen, CEO - JD-Contractor
Jørn Asmussen COQ
- CG Jensen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0002.png
Hovedproblemstilling
• Erhvervsdykkere er vigtige for kritisk infrastruktur og den grønne omstilling
Uddannelsen af erhvervsdykkere er reelt ikke-eksistende
Det har indtil nu ikke
været
muligt at
finde en løsning mellem de ministerier, der er ansvarlige
for området
• Vores ønske er at der etableres en AMU-uddannelse
for erhvervsdykkere i Danmark.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0003.png
Grøn omstilling, klimatilpasning og kritisk
infrastruktur kræver erhvervsdykkere
Erhvervsdykkere er blandt andet nødvendige i forbindelse med:
• Konstruktion og vedligehold af offshore vindmølleparker
• Udlægning, nedgravning og reparation af søkabler og rørledninger
• Konstruktion og vedligehold af renseanlæg og spildevandsudløb
Konstruktion og vedligehold af havne-
og kystbeskyttelsesanlæg
• Forundersøgelser, konstruktion og fremtidigt vedligehold af
Energiøer
• Konstruktion og vedligehold af bølgeenergianlæg
Vedligehold og de-kommissionering af offshore installationer (eks.
olie- og gas)
• Miljøsaneringer, prøvetagning og inspektion af installationer på
søterritoriet
• Konstruktion og vedligehold af broer, tunneller og øvrige
vandbygværker
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0004.png
Mangel på arbejdskraft i dykkerbranchen
Alder (fastansatte dykkere)
Estimeret
andel
Akut behov for Erhvervsdykkere på DK arbejdsmarked:
Meget begrænset tilgang til arbejdsmarkedet i 2010’erne
pga. manglende uddannelsesudbud og rekruttering til udd.
Ingen tilgang fra forsvaret til det civile erhvervsliv efter
ændrede vilkår for Civil Uddannelse i forsvaret.
Udsigt til accelererende afgang fra arbejdsstyrken af
erhvervsdykkere grundet de fysiske krav
(helbredsundersøgelser), når de bliver 50+
Aktuelt må DK virksomheder der beskæftiger dykkere:
Udskyde eller sige nej til arbejde pga. mangel på
arbejdskraft
Se udenlandske virksomheder overtage opgaver i DK,
mens de selv ikke kan ekspandere på eksportmarkeder
Flere må arbejde på dispensationer ift. Lovgivningen, fordi
lovpligtige kurser ikke udbydes.
<30 år
31-40
år
41-50
år
51-60
år
Ca. 5%
Ca. 35%
Ca. 40%
Ca. 20%
>60 år
Ca. 0%
Estimeret aldersfordeling blandt fastansatte dykkere (vurdering fra virksomheder i analysen). Kilde: COWI,
NY ERHVERVSDYKKER-UDDANNELSE I DANMARK, august 2020
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0005.png
Forløbet indtil nu
Fra slutningen af 1800-tallet
til 2004 stod Forsvaret for uddannelsen af majoriteten af danske Erhvervsdykkere til både det
civile og militære arbejdsmarked.
• På grund af et stadig voksende mis-match
mellem Forsvarets og det civiles kompetencebehov ift. dykning blev der i 2004
etableret en privat
dykkeruddannelse i regi af virksomheden ”Safe Air”. En meget stor del af den nuværende arbejdsstyrke er
uddannet her.
2008: Fiskeriskolen blev overdraget fra Uddannelse-
og Forskningsministeriet til Børne-
og Undervisningsministeriet ved
Kongelig forordning i dec. 2008. EUC Nordvest driver i dag Fiskeriskolen i Thyborøn og er akkrediteret søfartsuddannelse.
• 2009: Efter 5 år lukker den civile dykkeruddannelse hos
Safe
Air pga. utilstrækkelig økonomi. Det civile optag på forsvarets
uddannelse er herefter tæt på
ikke-eksisterende.
• 2017: Forsvarsforliget 2017. Der bliver sat spørgsmålstegn ved, om Forsvaret skal tilbyde erhvervsdykkeruddannelser til
civile. I den endelige aftale blev ordningen dog forlænget midlertidigt.
• 2018 Indledende drøftelser mellem branchen, brandskolerne, beredskabsstyrelsen flere faglige udvalg og EUC Nordvest
startes i 2018 med henblik på at finde en mere permanent løsning.
• 2019 EUC Nordvest laver ved egenfinansiering en forundersøgelse af uddannelsesdækningen på området. Undersøgelsen
konkluderer, at der forventes at opstå et væsentligt arbejdsmarkedsbehov, samt at der ikke er et privat udbud på området.
• 2020 Børne- og Undervisningsministeriet Undersøgelse af behov for civil erhvervsdykkeruddannelse udarbejdes af COWI i
2020. Undersøgelsen er bevilget af BUM. Undersøgelsen bekræfter behovet for at etablere en civil
erhvervsdykkeruddannelse.
2021: EUC Nordvest udarbejder 4 AMU-uddannelsesmål
for uddannelsen og godkendes af BAI.
2021-2022:
Drøftelser med Børne-
og Undervisningsministeriet
dog uden afklaring
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0006.png
Uddannelsens opbygning
Overfladeforsynet
Erhvervsdykker
(30 m.)
Overfladeforsynet
Erhvervsdykker
(50 m.)
Overfladeforsynet
Erhverv
blandingsgas
(80 m.)
Scuba Erhverv (30
m.)
Dykkerleder
(udbydes ikke pt.)
Udbydes kommercielt
af bl.a. Nordsjællands
Brandskole
Udbydes kun af forsvaret
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0007.png
Estimeret uddannelsesbehov
Certifikattyper
Overfladeforsynet, 30-meter
Overfladeforsynet, 50-meter
Blandingsgas, 80-meter
Dykkerleder
Første år
16-24
12-20
6-12
10-16
Følgende år
(behov pr. år)
8-12
6-8
6
6-8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0008.png
Erhvervsdykkeruddannelsen som AMU-udbud
AMU-systemet er en naturlig placering da
dykkeruddannelsen primært er relevant
for målgruppen af ufaglærte og faglærte
• Fiskeriskolen i Thyborøn har Skoleskibet
Athene under EUC Nordvest og bred
erfaring med søfarts-
og
søsikkerhedsuddannelser
Behov for chartring af dykkerskibe til
uddannelsen på dybt vand, hvilket kræver
samarbejde med branchen om en
”Lufthavnsmodel” – Særvilkårsmodellen
• Foreslået opstartsperiode på 5 år med
ekstra etableringsomkostninger i år 1.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0009.png
Økonomi
Aktivitet
Klargøring af Athena
Estimeret pris
Engangsudgift på 0,5 mio.
Samlet udgift
0,5 mio
Opstart og drift år 1
Drift år 2 til år 5
Total
2 mio.
4* 2 mio.
2 mio.
8 mio.
10,5 mio.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 215: PowerPoint præsentation fra foretrædet d. 25/8-22 v/ Dansk Industri (DI)
2614270_0010.png
Hvad mangler vi at gøre?
Uddannelsen af erhvervsdykkere lider under, at ingen myndigheder tager
ejerskab i forhold til uddannelsesopgaven, som er spredt på tre ministerier:
Fagligt tilsyn og godkendelse af dykkeruddannelse ligger hos
Søfartsstyrelsen (Erhvervsministeriet)
Uddannelse af overfladeforsynede dykkere ligger hos forsvarets
dykkerskole (Forsvarsministeriet)
Efter-
og videreuddannelse af Erhvervsdykkere (førstehjælp og
specialkurser) ligger på AMU/Erhvervsskolerne
(Undervisningsministeriet)
Behov for politisk prioritering og stillingtagen
for at løse udfordringerne
1. Politisk beslutning om at sikre
offentlig uddannelsesdækning
af
Erhvervsdykkerområdet
2. Ressort flytning
af uddannelsen fra Forsvarsministeriet til Børne-
og
Undervisningsministeriet og AMU-regi
3. Bevilling af midler
til forsøgsperioden på 5 år: 10,5 mio. dkr.