Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2613901_0001.png
Udkast af
15. juni 21. august
2022
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet den [XX]
Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og
profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser
I medfør af § 8, stk. 6, § 11 a, stk. 4, § 11 d, stk. 3, § 11 j, stk. 3, og § 14, stk. 5, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1752 af
30. august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. [L 157, Folketinget 2021-22], og § 34 d, stk. 4, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1753 af 30. august 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. [L 157, Folketinget 2021-22], fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr.
22 og 23, i bekendtgørelse nr. 81 af 20. januar 2022 om delegation til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:
Kapitel 1
Kapacitetsfastsættelse
§ 1.
Den årlige fastsættelse af kapaciteten for de treårige uddannelser til teknisk, merkantil og almen
studentereksamen, den toårige uddannelse til hf-eksamen samt pre-IB, jf. § 8, stk. 2
og 3,
i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., sker efter reglerne i §§
2-5.
§ 2.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet indleder processen efter § 1 med
på landsplannationalt, på
regionalt
plan
og for den enkelte institution at fastsætte en beregningsteknisk kapacitet. Den
beregningstekniske kapacitet svarer nationalt og i den enkelte region til det forventede antal ansøgere
det kommende skoleår for hver uddannelse samt pre-IB. Den beregningstekniske kapacitet for
institutionen opgøres i antal elever pr. institution eller afdeling, hvis institutionen har afdelinger, for
hver uddannelse samt pre-IB.
Stk. 2.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet giver senest den 1. september institutionen meddelelse
om størrelsen af den beregningstekniske kapacitet for institutionen. Samtidig offentliggør styrelsen den
beregningstekniske kapacitet på landsplan, regionalt plan samt for de enkelte institutioner på
styrelsens
Børne- og Undervisningsministeriets
hjemmeside.
§ 3.
Institutionen indberetter senest fire uger efter meddelelsen i § 2, stk. 2, følgende oplysninger til
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet:
1) Bestyrelsens indstilling efter § 8, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. om institutionens kapacitet for det kommende skoleår opdelt på hver
uddannelse samt pre-IB. Bestyrelsen begrunder indstillingen, hvis indstillingen afviger fra den
beregningstekniske kapacitet.
2) Oplysninger om øvrige forhold, som styrelsen forinden har anmodet om.
Stk. 2.
Institutionen foretager indberetningen digitalt på den måde, som er anvist af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet, og benytter den elektroniske indberetningsflade, styrelsen anviser hertil.
§ 4.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fastsætter en foreløbig kapacitet på landsplan og regionalt
plan samt for de enkelte institutioner. Styrelsen inddrager regionen heri. Den foreløbige kapacitet svarer
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Høringsnotat, høringssvar og bekendtgørelsesudkast vedrørende Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2613901_0002.png
til den beregningstekniske kapacitet, jf. § 2, med eventuelle justeringer efter modtagelse af indstilling fra
institutionerne, jf. § 3.
Stk. 2.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet giver senest den 1. februar institutionen meddelelse om
størrelsen af den foreløbige kapacitet for institutionen. Samtidig offentliggør styrelsen den foreløbige
kapacitet på landsplan, regionalt plan samt for de enkelte institutioner på
styrelsens Børne- og
Undervisningsministeriets
hjemmeside.
§ 5.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet afslutter processen efter § 1 med på landsplan og regionalt
plan samt for de enkelte institutioner at fastsætte en endelig kapacitet, som ansøgerne fordeles på
baggrund af. Den endelige kapacitet svarer til den foreløbige kapacitet, jf. § 4, med eventuelle
justeringer på baggrund af det faktiske ansøgertal til det kommende skoleår.
Stk. 2.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet giver senest den 15. maj institutionen meddelelse om
størrelsen af den endelige kapacitet for institutionen. Samtidig offentliggør styrelsen den endelige
kapacitet på landsplan, regionalt plan samt for de enkelte institutioner på
styrelsens Børne- og
Undervisningsministeriets
hjemmeside.
Stk. 3.
Den endelige kapacitet er bindende for institutionen, men kan hæves af regionsrådet med en
eller flere elevpladser, jf. § 8, stk. 4, § 11 j, stk. 2, og § 11 k, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. samt §§ 6-7.
§ 6.
Regionsrådet i den region, hvor institutionen eller afdelingen, hvis institutionen har afdelinger,
ligger, hæver i medfør af § 8, stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. kapaciteten på institutionen eller afdelingen, såfremt institutionen eller
afdelingen ikke har tilstrækkelig kapacitet, jf. § 5, hvis
1) udfaldet af en genoptagelse eller en klage efter § 12, stk. 1-2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. medfører, at ansøgeren skal have
plads på den pågældende institution eller afdeling, eller
2) institutionen anmoder regionsrådet herom med henblik på at sikre plads til en af institutionens
elever, der skal gå første år om.
Stk. 2.
Regionsrådet i den region, hvor institutionen eller afdelingen, hvis institutionen har afdelinger,
ligger, kan efter anmodning fra en institution hæve kapaciteten på institutionen eller afdelingen i medfør
af § 8, stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,
såfremt institutionen eller afdelingen ikke har tilstrækkelig kapacitet, jf. § 5, til at optage ansøgere efter
§ 14 i lov om de gymnasiale uddannelser eller ansøgere, der søger om optagelse efter første hele uge af
november. På baggrund af en vurdering af den samlede kapacitetsfastsættelse i regionen kan
regionsrådet afvise at hæve kapaciteten på institutionen eller afdelingen. Hvis regionsrådet afviser at
hæve kapaciteten på institutionen eller afdelingen, kan regionsrådet
1) henvise ansøgeren til at søge optagelse på en anden institution eller afdeling med ledig kapacitet
inden for 45 minutters transporttid fra ansøgerens bopæl, eller
2) hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling inden for 45 minutters transporttid fra
ansøgerens bopæl og henvise ansøgeren til at søge optagelse på den pågældende institution eller
afdeling.
§ 7.
Regionsrådet kan hæve kapaciteten på en institution eller afdeling, jf. § 11 j, stk. 2, 5. pkt. i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., såfremt regionen i helt
særlige tilfælde vurderer, at et eller flere af følgende hensyn bør tillægges større vægt end hensynet til
ansøgerens kortest mulige transporttid:
1) Hensynet til institutions eller afdelings mulighed for hensigtsmæssig klassedannelse, overholdelse af
det fleksible klasseloft og bygningsmæssige kapacitet.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Høringsnotat, høringssvar og bekendtgørelsesudkast vedrørende Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2613901_0003.png
2) Hensynet til særlige lokale forhold af betydning for de enkelte ansøgere, herunder i særlige tilfælde
ansøgernes samlede transporttid, således at to eller flere ansøgere samlet set får den korteste
transporttid, selvom den enkelte ansøger isoleret set ikke fordeles til den institution, hvortil
ansøgeren vil få den korteste transporttid.
3) Hensynet til at sikre et tilstrækkeligt og varieret uddannelsesudbud til alle unge i regionen.
4) Hensynet til
at
fordele ansøgeren til et voksenuddannelsescenter (VUC), såfremt ansøgeren er over
20tyve
år og har prioriteret den toårige uddannelse til hf-eksamen på et sådan som sit højeste
prioriterede uddannelsesønske.
§ 8.
Institutionen informerer løbende regionsrådet om institutionens eller, hvis institutionen har
afdelinger, afdelingens ledige kapacitet efter procedure fastsat herfor af regionsrådet.
Kapitel 2
Zoner
§ 9.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet offentliggør på
styrelsens Børne- og
Undervisningsministeriets
hjemmeside, om en zone, jf. bilag 1, har status som fordelingszone eller
afstandszone.
§ 10.
Den grænse, der skal fastsættes efter § 11 d, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., fastsættes til 35 pct.
Stk. 2.
Følgende gymnasiale uddannelser på institutioner eller afdelinger, hvis institutionen har
afdelinger, kan ikke i sig selv medføre, at en zone får status som fordelingszone, selvom forskellen i
forældreindkomsten blandt tilgåede elever efter § 11 d, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., overstiger 35 pct., jf. stk. 1:
1) Gymnasiale uddannelser på institutioner eller afdelinger, hvis institutionen har afdelinger, med
færre end 28 tilgåede elever på den pågældende uddannelse.
2) Gymnasiale uddannelser på institutioner eller afdelinger, hvis institutionen har afdelinger, som
samlet på tværs af samtlige gymnasiale uddannelser på institutionen eller afdelingen har færre
end 84 tilgåede elever.
Stk. 3.
Forældreindkomsten blandt tilgåede elever, jf. § 11 d, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., opgøres som medianindkomsten.
Ved tilgåede elever forstås elever på første klassetrin på den eller de pågældende uddannelser opgjort
pr. 30. september det indeværende skoleår.
§ 11.
For hver afstandszone, jf. § 11 d, stk. 2, 2. pkt. i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., opgøres det årligt, om zonen, jf. § 11 d, stk. 2, 1. pkt. i
samme lov og § 10, skal skifte status til fordelingszone.
§ 12.
Når en zone har været fordelingszone i tre på hinanden følgende skoleår, foretages en
vurdering af, om zonen skal skifte status til afstandszone. Der tages ved vurderingen udgangspunkt i,
om forskellen i forældreindkomsten efter § 11 d, stk. 2, 1. pkt. i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. dog § 10, stk. 2, for de senest
fordelte ansøgere, ville overstige 35 pct., sammenlignet med ansøgere med bopæl i zonen, såfremt
ansøgerne var blevet fordelt efter samme lovs § 11 h. Overstiger forskellen 35 pct., fastholdes zonen
som fordelingszone.
Kapitel 3
Profilgymnasier
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Høringsnotat, høringssvar og bekendtgørelsesudkast vedrørende Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2613901_0004.png
§ 13.
Regionsrådet fastsætter procedure og ansøgningsfrist for ansøgning om at blive
profilgymnasium, jf. § 11 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og § 34 d i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
§ 14.
En institution eller en afdeling har en særligt stærk faglig profil, jf. § 11 a, stk. 1, 3. pkt. i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 34 d, stk. 1, 3. pkt.
i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvis
1) institutionen eller afdelingen har et særligt stærkt og veletableret uddannelsestilbud inden for et
bestemt fagligt område, der ikke findes tilsvarende på andre institutioner eller afdelinger i nærheden,
2) profilen knytter sig til en eller flere studieretninger på institutionen eller afdelingen, og der som
minimum indgår to fag på A-niveau som studieretningsfag i den eller de pågældende
studieretninger,
3) uddannelsestilbuddet, jf. nr. 1, omfatter tilbud både inden for og uden for den almindelige
undervisning,
4) institutionen eller afdelingen samarbejder med eksterne aktører med relevans for profilen, og
5) institutionen eller afdelingen stiller særlige krav til ansøgerens faglige forudsætninger inden for det
faglige område, jf. nr. 1.
§ 15.
Regionsrådet lægger ved vurderingen efter § 11 a, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 34 d, stk. 2, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, vægt på, om en godkendelse som profilgymnasium forventes at være
medvirkende til, at en zone skifter status til eller fastholdes som fordelingszone, jf. § 11 d, stk. 2, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. samt § 10 og § 12.
§ 16.
Regionsrådet kan i forbindelse med godkendelsen til profilgymnasium gøre godkendelsen
tidsbegrænset for et eller flere skoleår ad gangen.
Stk. 2.
Regionsrådet kan i forbindelse med godkendelsen eller rådets løbende monitorering af
godkendte profilgymnasier, jf. § 11 a, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. og § 34 d, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrette uddannelse
fastsætte et loft over antallet af profilelever, hvis
1) andelen af profilelever bliver så høj, at der ikke er plads til ansøgere bosat i lokalområdet, og disse
ansøgere dermed får uforholdsmæssigt langt til nærmeste alternative uddannelsesudbud, eller
2) et loft vil kunne medvirke til at undgå en skævvridning af elevsammensætningen.
Stk. 3.
Regionsrådet kan tilbagekalde en godkendelse til profilgymnasium, hvis:
1) de oprindelige forudsætninger for godkendelsen bortfalder,
2) godkendelsen i en sammenhængende periode på 1 år ikke benyttes, eller
3) institutionens eller afdelingens profilstatus er uhensigtsmæssig i forhold til den overordnede
målsætning om at sikre en mere balanceret elevsammensætning i zonen, på institutionen eller på
omkringliggende institutioner.
§ 17.
Til brug for vurderingen i §§ 15-16 vil regionen i dialog med Styrelsen for It og Læring få
adgang til aggregeret data om forældreindkomsten i form af medianindkomsten pr. uddannelse pr.
afdeling samt medianindkomsten i zonen. vil ligeledes i dialog med styrelsen få adgang til aggregeret
data om forældreindkomsten for ansøgere, der har fået forrang som profilansøgere. Regionen vil
endvidere have adgang til søgetal og tilgangstal.
§ 18.
Regionsrådet kan alene give en godkendelse til profilgymnasium eller ændre i en eksisterende
godkendelse med virkning for det førstkommende skoleår, hvis meddelelse herom er sendt til Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet senest den 1. december.
§ 19.
§§ 13-18 finder ikke anvendelse for Sankt Annæ Gymnasium.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Høringsnotat, høringssvar og bekendtgørelsesudkast vedrørende Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2613901_0005.png
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 20.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2022 med virkning fra og med skoleåret
2023/24.
Stk. 2.
Regionsrådet kan uanset fristen i § 18 frem til og med den 15. december 2022 give meddelelse
til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om, at en institution eller afdeling er blevet godkendt som
profilgymnasium med virkning for skoleåret 2023/24.
Stk. 3.
Aurehøj Gymnasium bevarer sin status som profilgymnasium med den hidtidige profil til andet
måtte blive bestemt i medfør af §§ 13-18. Frederiksberg Gymnasium bevarer sin status som
profilgymnasium med den hidtidige profil og på de hidtidige vilkår til og med skoleåret 2023/24, hvor
den nuværende godkendelse udløber.
Stk. 4.
Ved tilgåede elever forstås i skoleåret 2023/24 uanset § 10, stk. 3, 2. pkt. elever på første
klassetrin på den eller de pågældende uddannelser opgjort pr 30. september 2021.
Stk. 5.
Regionsrådet nedsætter senest den 1. oktober 2022 de enkelte gymnasiesamarbejder.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, den xxx
Julie Elm Vig Albertsen
Direktør
/ xx
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Høringsnotat, høringssvar og bekendtgørelsesudkast vedrørende Bekendtgørelse om kapacitetsfastsættelse, zoner og profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2613901_0006.png
Bilag 1
Zonesammensætning
Landet er, jf. § 11 d, stk. 1 og 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., opdelt i nedenstående zoner bestående af en eller flere kommuner
Zone Kommuner, der indgår i den enkelte zone
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Læsø
Jammerbugt, Morsø, Thisted
Aalborg
Mariagerfjord, Rebild, Vesthimmerland
Holstebro, Lemvig, Skive, Struer
Viborg, Favrskov, Silkeborg
Norddjurs, Randers, Samsø, Syddjurs
Herning, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern
Aarhus
Horsens, Odder, Skanderborg
Hedensted, Billund, Vejle, Varde
Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Esbjerg, Fanø
Fredericia, Haderslev, Kolding, Vejen
Assens, Kerteminde, Middelfart, Nordfyn
Odense
Faaborg-Midtfyn, Langeland, Nyborg, Svendborg, Ærø
Odsherred, Holbæk, Kalundborg
Roskilde, Lejre, Solrød
Sorø, Slagelse, Næstved
Køge, Stevns, Faxe, Ringsted
Vordingborg, Guldborgsund, Lolland
Ishøj, Vallensbæk, Høje-Taastrup, Albertslund, Greve, Hvidovre,
Rødovre, Brøndby, Glostrup
Halsnæs, Hillerød, Gribskov
Helsingør, Fredensborg, Hørsholm
Egedal, Frederikssund, Allerød
Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Ballerup, Herlev, Furesø,
Rudersdal
København, Frederiksberg, Dragør, Tårnby
Bornholm
Region zonen ligger i
Region Nordjylland
Region Nordjylland
Region Nordjylland
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland
Region Midtjylland /
Region Syddanmark
Region Syddanmark
Region Syddanmark
Region Syddanmark
Region Syddanmark
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Sjælland
Region Sjælland
Region Sjælland
Region Sjælland
Region Sjælland /
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden