Beretning nr.
00
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 00. august 2022
Udkast
til
Beretning
om
en akutpakke til FGU for 2022 og 2023.
[af Jacob Mark (SF)]
1. Politiske bemærkninger
FGU (Forberedende Grunduddannelse) havde sin opstart
den 1. august 2019 og blev etableret på baggrund af den
politiske aftale »Bedre veje til uddannelse og job«, som blev
vedtaget den 13. oktober 2017. Baggrunden for etableringen
var et grundigt forarbejde i Ekspertgruppen om bedre veje
til en ungdomsuddannelse. Den politiske aftale var starten
på en stor og meget ambitiøs reform med bred opbakning
i Folketinget. En så stor aftale kræver et løbende skarpt
politisk fokus og løbende justeringer for at sikre, at aftalens
intention omsættes til glæde for de unge mennesker, som
reformen skal understøtte.
Børne- og Undervisningsudvalget har løbende haft et
stort fokus på at følge FGU, og udvalgets medlemmer har
søgt viden både via deltagelse i politiske møder, besøg på
FGU institutioner, dialog med FGU Danmark, orientering
via følgeevalueringen mv. Senest har der været gennemført
et samråd i Børne- og Undervisningsudvalget den 8. juni
2022, hvor der fra udvalgets medlemmer over for ministeren
blev udtrykt stor bekymring for institutionernes økonomi-
ske situation og betydningen for eleverne. Der blev også
udtrykt bekymring for den manglende konkrete handling på
udfordringerne. Udvalget anerkender, at en så stor reform
kræver justeringer, idet der er mange forhold, som ikke kan
forudsiges. Derfor kræver det, at der tages politisk handling
løbende.
Udfordringer
FGU institutionernes økonomi er bygget op på udbetaling
af et taxametertilskud pr. årselev samt et grundtilskud til
institutionen og et grundtilskud pr. skole (udbud). Taksterne
består af en takst for ordinære forløb samt en takst for ud-
slusning.
FGU institutionerne er nye, og de er små sammenlignet
med andre uddannelser, og det gør dem utroligt sårbare for
konjunkturudsving. Der har været en markant elevnedgang,
som handler om flere forskellige parametre (Corona-situati-
onen, højkonjunktur, flere elever i 10. klasse mv.). Dette
viser sig tydeligt i sektorens samlede årsrapporter, som i
2022 viser et samlet underskud på 136,7 mio. kr., hvis man
fratrækker de særlige tilskud, sektoren har fået udbetalt. De
særlige tilskud er i høj grad blevet anvendt til tilpasninger,
og hvis elevnedgangen fortsætter, så vil de ekstra midler
ikke komme de unge til gode. Derfor anbefaler udvalget, at
vi stopper blødningen og skaber ro til at finde permanente
løsninger.
Danmark Evalueringsinstitut udgav i 2021 den første føl-
geevalueringsrapport for FGU-reformen, og den viser, at
FGU´s nuværende målgruppe er mere udfordret end den
samlede gruppe af unge uden uddannelse og job. Den viser
endvidere, at KUI fortsat ikke er helt på plads med deres im-
plementeringsopgave. Den store og differentierede opgave
med eleverne kræver ressourcer og ikke mindst udvikling på
institutionerne, og det skal vi politisk skabe et rum for.
Udfordringerne viser klart, at vi ikke kan afvente den
4-årige tilpasningsperiode, kommende følgeevalueringsrap-
porter, reformkommissionens anbefalinger mv. Eleverne kan
ikke vente, og de fortjener, at de får den bedste understøt-
telse til at komme godt videre i uddannelse og job. FGU
institutionerne kan heller ikke vente, for den økonomiske
blødning medføringer fyringer og dermed tab af den opbyg-
gede viden, kompetencer og praksis om FGU’ens pædago-
gik, didaktik og elevgruppe, som er en vigtig forudsætning
for, at eleverne får det bedst mulige tilbud.
Der er sat en ambitiøs reform i søen, som bygger på
et grundigt forarbejde, grundige analyser og inddragelse af
DokumentId
Journalnummer