Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
God dag.
Følgende er sendt til andre folketingsudvalg også.
Vi er nogle sosu-assistent elever der har snakket om, den måde hvor man omtaler og opfatter sosu-
assistenter på. Ofte bliver vi slået i hartkorn med hjælpere, i de fleste folks bevidsthed er en hjælper og en
assistent retorisk/perceptionsmæssigt det samme. De fleste har opfattelsen af at vores arbejde er det
samme, de spørger ”hvad er det egentlig i laver?”. Det er med til at fastholde en stigmatisering
af
assistentuddannelsen, hvilket er med til at forringe lysten for unge til at søge ind på uddannelsen.
Den ide med ”nu sætter vi kampagner i gang hvor vi fortæller om hvor gode de er” og ”nu fortæller vi alle
de gode eksempler” de holder ikke ret længe før der kommer negative sager op i medierne igen –
eller man
igen begynder at snakke om ”ældrebyrden, at der bliver brugt for mange penge på dem, der skal spares
igen” eller de andre narrativer der er med til at gøre faget til et problemfag. De kampagner ved alle
forskere kun har en begrænset levetid, folk husker dem til den næste skandale/problematiske sag.
Vi har snakket om, at det kunne være en ide at ændre uddannelsens navn. Det skal dog stadig være
indenfor målskiven, i forhold til det arbejdsområde vi kommer ud og bestrider. Det er svært at tiltrække
mennesker til assistentuddannelsen, når de fleste tror det handler om en sosu-hjælper der også skal sidde
ved en computer. Vi vil gerne have at vores arbejdstitel kommer til at være dækkende for, hvor bredt
fagligt og hvor ansvarsfuldt det arbejde vi skal udføre det er. Nogle af vores nærmeste samarbejdspartnere
kender til vores fagområde, men mange derudover har kun et diffust billede af vores fagområde. Skal vi
have ændret perceptionen for de unge, skal vi have fundet en ny betegnelse for faget. Den betegnelse skal
være dækkende for vores felt, men samtidig være signifikant anderledes end sosu-hjælpere. Det vil tage
lang tid at lære befolkningen, men skal vi have ændret det narrativ og den stigmatisering der er omkring
uddannelsen, kræver det en anden betegnelse for uddannelsen.
Som mange giver udtryk for, er den nye sosu-assistent, svarende til den gamle sygeplejerskeuddannelse. Vi
får mere og mere sundhedsfagligt/sygeplejefagligt ind i uddannelsen, og det skal vores titel/kommende
titel indebære.
Så vores forslag til en ny titel for sosu-assistenter er:
Sundhedsassistent med socialfagligt speciale
Sygepleje- og socialassistent
Hvis det er nødvendigt, står vi til rådighed for uddybende kommentarer
Daniel Kristoffer Sørensen
Mikkel Risbjerg Brask
Ingvild Rødvinsson
Søren Jørgensen