Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2594470_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser
(Permanentgørelse af Team Danmark-ordning)
§1
I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1868 af 28. septem-
ber 2021, som ændret ved § 25 i lov nr. 2055 af 16. november 2021, § 1 i
lov nr. 2152 af 27. november 2021 og § 39 i lov nr. 324 af 16. marts 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 17.
Skolen skal tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb på særlige
vilkår for eliteidrætsudøvere, som har indgået en uddannelsesaftale, og som
ud over de sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsuddannelserne op-
fylder idrætslige kriterier opstillet af Institutionen til Fremme af Dansk Eli-
teidræt (Team Danmark). Ved tilrettelæggelsen kan varigheden af såvel
grundforløbet som hovedforløbet på uddannelsen udstrækkes med op til 50
pct., jf. § 12, stk. 1 og 2, og eleven eller lærlingen har udvidet adgang til
skoleoplæring.
Stk. 2.
Skolen kan oprette selvstændige hold for elever og lærlinge om-
fattet af stk. 1.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler
om særligt tilrettelagte forløb efter stk. 1 og holdoprettelse efter stk. 2. I
regler, der fastsættes efter stk. 1, kan § 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 66 a, stk.
1, § 66 c, stk. 1, og § 66 d, stk. 3, fraviges.«
2.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»8)
Regler om særligt tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og opret-
telse af selvstændige hold for elever og lærlinge på sådanne forløb, jf. § 17,
stk. 3.«
Nr. 8-26 bliver herefter nr. 9-27.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige vilkår for elitesportsudøvere
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN-verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, og Liberal Alli-
ance indgik den 11. maj 2021 aftale om permanentgørelse af forsøgsordnin-
gen om særlige vilkår for elitesportsudøvere på erhvervsuddannelserne. Det
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0003.png
er formålet med aftalen, at det skal være mere attraktivt for elitesportsudø-
vere at tage en erhvervsuddannelse. Det skal således være muligt at uddanne
sig som faglært, samtidig med at man udnytter sit potentiale som elitesports-
udøver. Elitesportsudøvere skal således have lige så gode muligheder for at
tage en erhvervsuddannelse som en gymnasial uddannelse, hvor der findes
en tilsvarende permanent ordning.
Det har siden 2017 som forsøgsordning været muligt for elitesportsudøvere
at gennemføre erhvervsuddannelsen med særlige fleksible vilkår (Team
Danmark-ordning). Forsøgsordningen indebærer, at elevens eller lærlingens
uddannelsestid i hhv. grundforløbet og hovedforløbet kan udstrækkes med
op til 50 pct. i forhold til den fastsatte varighed af den valgte uddannelse og
giver mulighed for supplerende skoleoplæring i perioder med særlig meget
sportsudøvelse. Forsøgsordningen udløber med udgangen af 2022.
Det foreslås med lovforslaget, at forsøgsordningen gøres permanent ved en
ændring af lov om erhvervsuddannelser. Herudover foreslås det indsat i lov
om erhvervsuddannelser, at muligheden for at oprette selvstændige hold
endvidere omfatter elitesportsudøverne.
Børne- og undervisningsministeren får med lovforslaget bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om de særligt tilrettelagte forløb og oprettelse af
selvstændige hold i den forbindelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige vilkår for elitesportsudøvere
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, at børne- og under-
visningsministeren fastsætter regler om uddannelserne i almindelighed.
Reglerne fastsættes efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Er-
hvervsrettede Uddannelser, hvis dette følger af lovens § 35, hvoraf rådets
opgaver efter lov om erhvervsuddannelser fremgår.
Der er således i medfør af § 4, stk. 1, udstedt bekendtgørelser, der er fælles
for alle erhvervsuddannelser, herunder bekendtgørelse om erhvervsuddan-
nelser.
Efter lovens § 4, stk. 2, fastsætter børne- og undervisningsministeren endvi-
dere regler for de enkelte uddannelser. Hvis det følger af lovens § 38, fast-
sættes reglerne efter de faglige udvalgs bestemmelse.
Børne- og undervisningsministeren kan efter lovens § 4, stk. 3, fastsætte
regler om kvalitetsudvikling og -kontrol, herunder om minimumstimetal for
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0004.png
lærerstyret undervisning på grundforløbet og om lærer- og lederkvalifikati-
oner. Bemyndigelsen er bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr. 2499 af 13. de-
cember 2021 om erhvervsuddannelser.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter endelig efter lovens § 4, stk.
4, regler om formen for og indholdet i de uddannelsesordninger, som de
faglige udvalg fastsætter, og om de faglige udvalgs høring af skoler om ud-
kast til uddannelsesordninger. Reglerne fastsættes efter indstilling fra Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
Efter lovens § 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., varer en erhvervsuddannelse i almin-
delighed ikke over 4 år og 6 måneder. Grundforløbet er opdelt i en 1. del af
20 skoleugers varighed og en 2. del af indtil 20 skoleugers varighed og kan
endvidere indeholde et grundforløb plus (GF+) af 10 skoleugers varighed
forud for påbegyndelse af grundforløbets 2. del. Der er efter § 12, stk. 2, og
efter de faglige udvalgs bestemmelse, jf. § 38, stk. 1, fastsat regler om va-
righeden af grundforløbets 2. del.
Efter § 66 a, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser skal skoleoplæring tilby-
des egnede lærepladssøgende elever, som umiddelbart efter at have afsluttet
et adgangsgivende grundforløb, jf. § 5 c, stk. 1, 1. pkt., ikke har eller har
haft en uddannelsesaftale, jf. dog stk. 2. Tilbuddet skal gives i umiddelbar
forbindelse med elevens afslutning af grundforløbet, og elever, som tager
imod tilbuddet, skal påbegynde undervisning i skoleoplæring 1 måned efter
grundforløbets afslutning, medmindre eleven forinden har indgået en ud-
dannelsesaftale. Det fremgår dog, at i trindelte uddannelser, jf. § 15, stk. 2,
skal skoleoplæring tillige tilbydes elever og lærlinge, der har gennemført et
kompetencegivende trin af en uddannelse med uddannelsesaftale.
Efter § 66 d, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser kan skolen give supple-
rende skoleoplæring til elever og lærlinge, som har uddannelsesaftale for
hele uddannelsen med en oplæringsvirksomhed, der er godkendt efter § 46,
når godkendelsen er betinget af, at eleven eller lærlingen modtager supple-
rende skoleoplæring, og eleven eller lærlingen i øvrigt opfylder betingel-
serne i § 66 a.
Efter § 66 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser fastsætter børne- og un-
dervisningsministeren nærmere regler om elevernes og lærlingenes eg-
nethed m.v. Reglerne kan bl.a. ud over krav til elevernes og lærlingenes eg-
nethed til uddannelsen indeholde krav til elevernes og lærlingenes faglige
og geografiske mobilitet og til deres aktivitet som lærepladssøgende.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0005.png
Det har siden 2017 som forsøgsordning været muligt for elitesportsudøvere
at gennemføre erhvervsuddannelsen på særligt fleksible vilkår, den såkaldte
Team Danmark-ordning. Forsøget blev til i samarbejde med Team Danmark
og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG).
Baggrunden for forsøget var at give elitesportsudøvende elever på erhvervs-
uddannelserne samme fleksible vilkår som på det gymnasiale område, hvor
der findes en tilsvarende permanent ordning og dermed gøre det mere at-
traktivt at gennemføre en erhvervsuddannelse for målgruppen.
Forsøgsordningen fremgår af bekendtgørelse nr. 1772 af 21. december 2016
om forsøg for elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med senere æn-
dringer. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 4, stk. 1, og § 68 i lov
om erhvervsuddannelser og efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser. Efter § 4, stk. 1, fastsætter børne- og under-
visningsministeren regler om uddannelserne i almindelighed. Efter § 68, 1.
pkt., kan børne- og undervisningsministeren i særlige tilfælde gøre undta-
gelser fra loven, hvis det sker for at fremme uddannelsesforsøg.
Det bemærkes, at i nedenstående gengivelser af bekendtgørelsens bestem-
melser fremgår den tidligere gældende terminologi på erhvervsuddannelses-
område, der var gældende ved bekendtgørelsens udstedelse. Terminologien
på erhvervsuddannelsesområdet er fra den 1. januar 2022 ved § 1 i lov nr.
2152 af 27. november 2021 lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser,
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love (Ud-
møntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar) ændret
således, at bl.a. praktikvirksomhed nu benævnes oplæringsvirksomhed, sko-
lepraktik nu benævnes skoleoplæring, og praktikpladssøgende nu benævnes
lærepladssøgende.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, at udbydere af erhvervsuddannelser til-
rettelægger erhvervsuddannelse på særlige vilkår for en elev eller lærling,
der har en ”sportslig godkendelse” fra Team Danmark som elitesportsudø-
ver, og som har en uddannelsesaftale med en praktikvirksomhed (nu be-
nævnt oplæringsvirksomhed), jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelsen. Dette inde-
bærer efter de gældende regler en forpligtelse for skolerne til at oprette sær-
lige uddannelsesforløb for elever og lærlinge, der opfylder kriterierne for
deltagelse i ordningen, og som ønsker at gøre brug af muligheden for at
gennemføre deres erhvervsuddannelse på de særlige vilkår.
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0006.png
Efter § 2 i bekendtgørelsen kan institutionen fravige reglerne om uddannel-
sernes varighed, som er fastsat i § 12, stk. 1, 3. pkt., i lov om erhvervsud-
dannelser samt regler herom fastsat i medfør af § 12, stk. 2, og § 38, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser således, at institutionen udstrækker varighe-
den af grundforløbet og hovedforløbet på elevens erhvervsuddannelse efter
behov dog uden dermed at fravige det normerede timetal.
Institutionen kan udstrække grundforløbets 1. og 2. del med hver op til 10
uger til i alt 30 uger pr. del svarende til en procentdel for begge forløb på 50
pct. Det samlede timetal kan dog maksimalt svare til den fastsatte normering
af undervisning på 20 uger pr. grundforløbsdel. Institutionen kan herudover
udstrække hovedforløbets skoleundervisning med op til 50 pct. i forhold til
uddannelsens fastsatte varighed. Det samlede timetal kan dog maksimalt
svare til den fastsatte normering af skoleundervisning på uddannelsens ho-
vedforløb.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, at eleven eller lærlingen efter eget ønske,
eller hvis eleven eller lærlingen mister sin sportslige godkendelse, kan
overgå til uddannelsen på almindelige vilkår.
Institutionen kan endvidere efter bekendtgørelsens § 5 fravige reglerne i §
66 a, stk. 1, og § 66 d, stk. 3, lov om erhvervsuddannelser således, at insti-
tutionen kan tilbyde en elev, der har indgået en uddannelsesaftale for hele
uddannelsen, men som på grund af sin sportsudøvelse i perioder ikke vil
være i stand til at varetage sin praktikuddannelse (nu benævnt oplæring),
midlertidig optagelse til skolepraktik (nu benævnt skoleoplæring) på et hvil-
ket som helst tidspunkt i uddannelsens hovedforløb.
Institutionen kan endvidere for en elev eller lærling, der deltager i skoleop-
læring på dette grundlag, fravige reglerne i § 66 c, stk. 1, i lov om erhvervs-
uddannelse i forhold til kravene om faglig og geografisk mobilitet samt læ-
repladssøgning, idet det er en forudsætning for deltagelse i Team Danmark-
ordningen, at eleven eller lærlingen har en uddannelsesaftale.
Elevernes og lærlingenes udvidede ret til skoleoplæringsydelse beror på ak-
tiv deltagelse i skoleoplæring. Anvendelsen af skoleoplæring i Team Dan-
mark-elevernes og -lærlingenes uddannelsesforløb forudsætter en stor flek-
sibilitet og et tæt dynamisk samarbejde i ansættelsesforholdet mellem ele-
ven eller lærlingen og virksomheden samt i parternes samarbejde med sko-
len.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0007.png
Forsøgsordningen udløber med udgangen af 2022. Elever og lærlinge kan
dog færdiggøre deres erhvervsuddannelse efter reglerne i bekendtgørelsen
efter udløbet af forsøgsperioden.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for igangsættelse af forsøgsordningen i 2017 var at give elite-
idrætsudøvende elever på erhvervsuddannelserne samme vilkår som på det
gymnasiale område. Ordningen har således givet eleverne mulighed for en
udstrækning af den normerede uddannelsestid med op til 50 pct. og særlige
muligheder for supplerende skoleoplæring, så atleterne har mulighed for at
dyrke deres idræt sideløbende med uddannelsen.
En evaluering af forsøget gennemført af Idrættens Analyseinstitut i maj
2020 viser, at alle interessenter i evalueringen bakker op om ordningen, og
at et flertal af atleterne (knap 70 pct. af alle og 80 pct. af dem, der har for-
længet uddannelsen) er tilfredse eller overvejende tilfredse med forløbet.
Evalueringen peger også på et lavt kendskab til ordningen. Der ses en klar
overrepræsentation af atleter, som vælger den gymnasiale vej. Kun 5 pct. af
atleterne valgte i 2019 erhvervsuddannelsesvejen.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at ordningen har sin
berettigelse trods det begrænsede omfang, da ordningen giver eliteidræts-
udøvere et alternativ til gymnasievejen, hvor der allerede findes en perma-
nent ordning. Det kan efter ministeriets vurdering heller ikke udelukkes, at
en permanent ordning generelt vil have en større tyngde og dermed give
involverede interessenter større incitament til at anvende ordningen som led
i langsigtet planlægning for atleterne.
Det foreslås på den baggrund, at der i lov om erhvervsuddannelser indsættes
en bestemmelse om, at skoler skal tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb
på særlige vilkår for eliteidrætsudøvere, som har indgået end uddannelses-
aftale, og som ud over de sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsud-
dannelserne, opfylder de til enhver tid idrætslige kriterier opstillet af Team
Danmark (”Sportslig godkendelse”). Det følger endvidere af forslaget, at
der ved tilrettelæggelsen vil være mulighed for at udstrække varigheden af
såvel grundforløbet som hovedforløbet med op til 50 pct., og at eleven eller
lærlingen har udvidet adgang til skoleoplæring.
Elevernes og lærlingenes udvidede ret til skoleoplæring og dermed skole-
oplæringsydelse vil bero på aktiv deltagelse i skoleoplæring. Anvendelsen
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0008.png
af skoleoplæring i Team Danmark-elevernes og -lærlingenes uddannelses-
forløb forudsætter desuden en stor fleksibilitet og et tæt dynamisk samar-
bejde i ansættelsesforholdet mellem eleven eller lærlingen og virksomheden
samt i parternes samarbejde med skolen.
Det vil herefter på samme måde som i forsøgsordningen blive en pligt for
skoler at tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb på særlige vilkår for elite-
idrætsudøvere.
Der vil endvidere blive indsat i lov om erhvervsuddannelser, at skolen kan
oprette selvstændige hold for disse elever og lærlinge med udstrakte uddan-
nelsesforløb. Det vil være en forudsætning for oprettelse af særlige sådanne
hold, at skolen vurderer at have det fornødne elev- og lærlingegrundlag her-
for. Muligheden for oprettelse af selvstændige hold vil omfatte både grund-
og hovedforløbet.
Elever og lærlinge på udstrakte forløb vil ikke være forpligtet til at gå på et
særligt hold, hvis dette oprettes på institutionen. Der vil heller ikke være en
ret for elever og lærlinge til at komme på et særligt hold. Oprettelse af selv-
stændige hold vil endvidere skulle ske inden for de til enhver tid gældende
regler om uddannelserne, herunder om holddannelse og taxameter.
Det foreslås endvidere, at børne- og undervisningsministeren får bemyndi-
gelse til efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser at fastsætte nærmere regler om særligt tilrettelagte forløb for
elitesportsudøvere og om oprettelse af særlige hold. I regler, der fastsættes
for så vidt angår elitesportsudøvere, kan § 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., i lov om
erhvervsuddannelser om længden af uddannelsesforløbet fraviges, således
at uddannelsesforløbet kan udstrækkes med op til 50 procent på grund- og
hovedforløbet. Der vil endvidere kunne ske fravigelse af § 66 a, stk. 1, § 66
c stk. 1, og § 66 d, stk. 3, om betingelserne for skoleoplæring.
Det er hensigten, at reglerne, der fastsættes, vil være en uændret viderefø-
relse af den gældende ordning fastsat i bekendtgørelse nr. 1772 af 21. de-
cember 2016 om forsøg for elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med
senere ændringer. Der henvises til beskrivelsen heraf i afsnit 2.1.1.
Der foreslås endelig en ordensmæssig tilføjelse af et nyt nr. 7 i lovens § 35,
stk. 1, som dermed i lighed med lovens øvrige systematik også opregner
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelsers indstillingsret
med hensyn til regler fastsat i medfør af den foreslåede nye bemyndigelse
vedrørende særligt tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af
selvstændige hold for elever og lærlinge på sådanne forløb.
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0009.png
Det forventes, at der i regler om tidsmæssigt omfang af undervisningen og
relevante undervisningselementer fastsat i medfør af bemyndigelsesbestem-
melsen i lovens § 4, stk. 1, vil blive fastsat regler om fravigelser for elever
og lærlinge, som gennemfører undervisningen på særlige vilkår for elite-
sportsudøvere.
Der vil endvidere blive fastsat regler om adgang til at klage over skolens
forvaltningsretlige afgørelser om afslag på anmodning om deltagelse i sær-
ligt tilrettelagte forløb, jf. § 17, stk. 1, i loven. Klageadgangen vil omfatte
de retlige rammer for erhvervsskolens skøn, og ikke indebære en efterprø-
velse af selve skønnet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, samt bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN-verdensmål
Formålet med lovforslaget er, at det skal være mere attraktivt for elite-
sportsudøvere at tage en erhvervsuddannelse. Det skal således være muligt
at uddanne sig som faglært, samtidig med at man udnytter sit potentiale som
elitesportsudøver. Elitesportsudøvere skal have lige så gode muligheder for
at tage en erhvervsuddannelse som en gymnasial uddannelse, hvor der alle-
rede er en tilsvarende ordning. Lovforslaget vurderes dermed at have posi-
tive konsekvenser for opfyldelse af verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse,
navnlig delmål 4.4 om at antallet af unge og voksne, der har relevante fær-
digheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompeten-
cer, for beskæftigelse, gode job og iværksætteri, inden 2030 skal øges væ-
sentligt.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Særlige vilkår for elitesportsudøvere skønnes at medføre årlige udgifter på
1,9 mio. kr. fra 2023 og frem. Heraf udgør de statslige merudgifter 0,5 mio.
kr. til øgede SU-udgifter og 0,1 mio. kr. til taxameterudgifter til skoleoplæ-
ring. Særlige hold for sådanne elever og lærlinge vurderes ikke at medføre
merudgifter.
De statslige merudgifter finansieres via de udisponerede kvalitetsudvik-
lingsmidler fra finanslovskonto § 20.38.11.40.
De resterende 1,3 mio. vedrører skoleoplæringsydelse, der finansieres inden
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags (AUB) eksisterende økonomi.
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0010.png
Lovforslaget forventes ikke at medføre implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lov-
givning. Det er særligt princip nr. 1 (enklere og klare regler) og princip nr.
4 (sammenhæng på tværs), der er relevante.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Permanentgørelse af Team Danmark-ordningen forventes at medføre øgede
udgifter til skoleoplæringsydelse på 1,3 mio. kr. årligt, i form af merudgifter
i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), der finansieres inden for
AUB’s eksisterede økonomi.
Lovforslaget påvirker ikke virksomheders og iværksætteres muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation, herunder brug
af sikkerheds- og privatlivsfremmende teknologier, da der er tale om vide-
reførelse af eksisterende ordning.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [8. juni 2022 til den 8. august
2022] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Blik- og Rørarbejder-
forbundet, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Evaluerings-
institut, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Sta-
tistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk El-
forbund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk In-
dustri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og
-Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Le-
derne, Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC,
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0011.png
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler – bestyrelserne, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det
Nationale Integrationsråd, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA Fag og Arbejde, Foreningen af
tekniske og administrative tjenestemænd, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR – danske revisorer, Fødevareforbundet
NNF, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut
for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Ledere af Ungdoms- og
Voksenuddannelser i DJØF, Lederne, LOF, Open Denmark, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslut-
ningen af Unge med Handicap, SMVdanmark, Studievalg Danmark, Tekniq
Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet og Uddannelseslederne.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Merudgifter til SU for staten på 0,5
mio. kr. årligt og 0,1 mio. kr. årligt til
taxameterudgifter til skoleoplæring.
Ingen
Merudgifter i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag på 1,3 mio. kr.
årligt.
Ingen
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0012.png
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
12
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0013.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 4, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser fastsætter børne- og under-
visningsministeren regler om uddannelserne i almindelighed. Reglerne fast-
sættes efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Ud-
dannelser, hvis dette følger af lovens § 35, hvoraf rådets opgaver efter lov
om erhvervsuddannelser fremgår. Der er således i henhold til § 4, stk. 1,
udstedt bekendtgørelser, der er fælles for alle erhvervsuddannelser, herun-
der bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Efter lovens § 4, stk. 2, fastsætter børne- og undervisningsministeren endvi-
dere regler for de enkelte uddannelser. Hvis det følger af lovens § 38, fast-
sættes reglerne efter de faglige udvalgs bestemmelse.
Børne- og undervisningsministeren kan efter lovens § 4, stk. 3, fastsætte
regler om kvalitetsudvikling og -kontrol, herunder om minimumstimetal for
lærerstyret undervisning på grundforløbet og om lærer- og lederkvalifikati-
oner. Bemyndigelsen er bl.a. udmøntet i bekendtgørelse om erhvervsuddan-
nelser.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter endelig efter lovens § 4, stk.
4, regler om formen for og indholdet i de uddannelsesordninger, som de
faglige udvalg fastsætter, og om de faglige udvalgs høring af skoler om ud-
kast til uddannelsesordninger. Reglerne fastsættes efter indstilling fra Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
Børne- og undervisningsministen har i bekendtgørelse nr. 1772 af 21. de-
cember 2016 om forsøg for elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med
senere ændringer fastsat regler om særlige uddannelsesforløb for elitesports-
udøvere. Det følger af reglerne fastsat i bekendtgørelsen, at elevens uddan-
nelsestid i hhv. grundforløbet og hovedforløbet kan udstrækkes med op til
50 pct. og giver mulighed for skoleoplæring i perioder med særlig meget
sportsudøvelse. Forsøgsordningen udløber med udgangen af 2022.
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0014.png
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 4, stk. 1, og § 68 i lov om
erhvervsuddannelser og efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser. Efter § 68 kan børne- og undervisningsmini-
steren i særlige tilfælde gøre undtagelser fra loven, hvis det sker for at
fremme uddannelsesforsøg. Ved forsøgsbekendtgørelsen er der bl.a. fastsat
regler, der fraviger § 12 i lov om erhvervsuddannelser om varigheden af
uddannelserne.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1. for nærmere gen-
nemgang af bekendtgørelsens indhold.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 17
i lov om erhvervsuddannelser om
tilrettelæggelse af erhvervsuddannelsesforløb på særlige vilkår for elite-
sportsudøvere.
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at skolen skal tilrettelægge erhvervsuddannel-
sesforløb på særlige vilkår for eliteidrætsudøvere, som har indgået en ud-
dannelsesaftale, og som ud over de sædvanlige optagelsesbetingelser til er-
hvervsuddannelserne, opfylder idrætslige kriterier opstillet af Institutionen
til Fremme af Dansk Eliteidræt (Team Danmark).
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at ved tilrettelæggelsen kan varigheden af såvel
grundforløbet som hovedforløbet på uddannelsen udstrækkes med op til 50
pct., jf. § 12, stk. 1 og 2, og eleven eller lærlingen har udvidet adgang til
skoleoplæring.
For den foreslåede ordning gælder, at uddannelsen vil kunne foregå over en
længere periode, end hvad der fremgår af § 12, stk. 1, om varigheden af
grundforløbet, og i regler fastsat efter § 12, stk. 2, om varigheden af de en-
kelte erhvervsuddannelser.
Perioden med SU vil hermed blive udvidet, mens det samlede timeantal vil
være uændret.
Med udvidet adgang til skoleoplæring menes der, at eleven eller lærlingen,
selvom vedkommende skal have indgået en uddannelsesaftale for hele ud-
dannelsen, i perioder med særlige meget sportsudøvelse, vil have adgang til
skoleoplæring uden at skulle opfylde de sædvanlige kriterier herfor. Elever-
nes og lærlingenes udvidede ret til skoleoplæring og dermed skoleoplæ-
ringsydelse vil bero på aktiv deltagelse i skoleoplæring. Anvendelsen af
skoleoplæring i Team Danmark-elevernes og -lærlingenes uddannelsesfor-
løb forudsætter desuden en stor fleksibilitet og et tæt dynamisk samarbejde
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0015.png
i ansættelsesforholdet mellem eleven eller lærlingen og virksomheden samt
i parternes samarbejde med skolen.
Lovændringen vil skabe ens vilkår for elitesportsudøvere på erhvervsuddan-
nelser og de gymnasiale uddannelser, hvor der er en tilsvarende permanent
ordning, og dermed gøre det mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse
for denne elev- og lærlingegruppe.
Forslaget vil indebære, at den eksisterende ordning fastsat i bekendtgørelse
om forsøg for elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med senere æn-
dringer vil blive videreført i lov om erhvervsuddannelser som en permanent
ordning.
Skolen, dvs. institutionens leder, vil få pligt til at tilbyde særlige tilrettelagte
forløb, hvis den pågældende elitesportsudøver ønsker dette. Ansøgerne vil
skulle opfylde de sædvanlige optagelseskriterier fastsat i lov om erhvervs-
uddannelser §§ 5-5 d for at blive optaget på en erhvervsuddannelse, og ele-
ven eller lærlingen skal have indgået en uddannelsesaftale for hele uddan-
nelsen. Herudover vil ansøgeren skulle opfylde særlige idrætslige kriterier
opstillet af Team Danmark.
De nærmere regler for de særlige vilkår foreslås fastsat af børne- og under-
visningsministeren, jf. nærmere herom nedenfor om forslaget til stk. 3.
Det foreslås, at der som
stk. 2
indsættes en bestemmelse om, at skolen kan
oprette selvstændige hold for elever og lærlinge omfattet af stk. 1.
Bestemmelsen omfatter særlige hold for elever og lærlinge, som er elite-
idrætsudøvere. Det vil være en forudsætning for oprettelse af særlige hold,
at skolen vurderer at have det fornødne elev- eller lærlingegrundlag herfor.
Elever og lærlinge på udstrakte forløb vil ikke være forpligtet til at gå på et
særligt hold, hvis dette oprettes på i skolen. Eleverne og lærlingene vil heller
ikke have ret til at komme på et særligt hold. Det vil endvidere skulle ske
inden for de til enhver tid gældende regler om uddannelserne, herunder om
holddannelse og tilskud. Udgangspunktet for holddannelsen vil dog være,
at de pågældende elever og lærlinge er på et udstrakt forløb.
Det foreslås i
stk. 3, 1. pkt.,
at børne- og undervisningsministeren efter ind-
stilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fast-
sætter nærmere regler om særligt tilrettelagte forløb efter stk. 1 og holdop-
rettelse efter stk. 2.
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0016.png
Det foreslås i
stk. 3, 2. pkt.,
at i regler, der fastsættes efter stk. 1, kan § 12,
stk. 1, 1. og 3. pkt., § 66 a, stk. 1, § 66 c, stk. 1, og § 66 d, stk. 3, fraviges.
Det foreslåede 1. pkt. vil indebære, at børne- og undervisningsministeren
efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser fastsætter nærmere regler om særlige forløb og holdoprettelsen for elever
og lærlinge, som er elitesportsudøvere, som der foreslås indsat bestemmel-
ser om i stk. 1.
De foreslåede 2. pkt. vil indebære, at der i de regler, som børne- og under-
visningsministeren efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Er-
hvervsrettede Uddannelser fastsætter efter det foreslåede 1. pkt., vil kunne
indgå bestemmelser, der indebærer en fravigelse af lovens § 12, stk. 1, 1. og
3. pkt., § 66 a, stk. 1, § 66 c, stk. 1, og § 66 d, stk. 3.
Det følger af lovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at en erhvervsuddannelse i almin-
delighed ikke varer over 4 år og 6 måneder. Det følger af bestemmelsens 3.
pkt., at grundforløbet er opdelt i en 1. del af 20 skoleugers varighed og en 2.
del af indtil 20 ugers varighed og kan endvidere indeholde et grundforløb
plus (GF+) af 10 skoleugers varighed forud for påbegyndelse af grundfor-
løbets 2. del. Bemyndigelsen vil dermed indebære, at der kan fastsættes reg-
ler om udstrækning af uddannelsesforløbet, herunder grundforløbet. Der vil
med udmøntningen af bemyndigelsen dog ikke kunne fastsættes regler, der
går videre end forslaget til § 17, stk. 1, 2. pkt., om rækkevidden af de ud-
strakte forløb.
Det foreslåede 2. pkt. vil desuden indebære, at børne- og undervisningsmi-
nisteren i regler, som efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Er-
hvervsrettede Uddannelser fastsættes om særlige forløb for elever eller lær-
linge, som er elitesportsudøvere, som der foreslås indsat bestemmelser om i
stk. 1, tillige vil kunne indgå regler, der indebærer en fravigelse af lovens §
66 a, stk. 1, om adgang til skoleoplæring, lovens § 66 c, stk. 1, om kravene
til eleven eller lærlingen om faglig og geografisk mobilitet samt læreplads-
søgning, og lovens § 66 d, stk. 3, om supplerende skoleoplæring.
Det forventes, at den nævnte bemyndigelse bl.a. vil blive udmøntet således,
at der vil blive fastsat regler om, at skolen vil kunne tilbyde en elev eller
lærling, der har indgået uddannelsesaftale for hele uddannelsen, optagelse
til skoleoplæring på et hvilket som helst tidspunkt i uddannelsens hovedfor-
løb. Eleven eller lærlingen vil hermed i perioder med særlig meget sports-
udøvelse have en udvidet adgang til skoleoplæring.
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0017.png
De regler, der i øvrigt forventes fastsat, vil i det hele svare til de regler, der
allerede fremgår af bekendtgørelse om forsøg for elitesportsudøvere på er-
hvervsuddannelser.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler vil endvidere omfatte nærmere regler
for holdoprettelsen. Bemyndigelsen forventes at blive udmøntet i regler om
rammer og proces for holddannelsen.
Endvidere forventes det, at der i regler om tidsmæssigt omfang af undervis-
ningen og relevante undervisningselementer fastsat i medfør af bemyndigel-
sesbestemmelsen i lovens § 4, stk. 1, vil blive fastsat regler om fravigelser
for elever og lærlinge, som gennemfører undervisningen på særlige vilkår,
jf. forslaget til § 17, stk. 1.
Modtager en elev eller lærling afslag på anmodning om at komme på et sær-
ligt tilrettelagt forløb efter § 17, stk. 1, vil dette udgøre et afslag i forvalt-
ningslovens forstand. Der vil derfor blive fastsat regler om klageadgang,
som dog vil omfatte de retlige rammer for skolernes skønsudøvelse og ikke
selve skønnet.
Reglerne vil i medfør af forslaget skulle fastsættes efter indstilling fra Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Dette svarer til, hvad
der i øvrigt følger af § 35, stk. 1, i lov om erhvervsrettede uddannelser, hvor
rådet afgiver indstilling til børne- og undervisningsministeren om bl.a. reg-
lerne for erhvervsuddannelserne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelsers opgaver er fast-
sat i § 35 i lov om erhvervsuddannelser. Efter lovens § 35, stk. 1, rådgiver
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser på overordnet
niveau børne- og undervisningsministeren om de grundlæggende erhvervs-
rettede uddannelser på børne- og undervisningsministerens område. Rådet
afgiver i den forbindelse bl.a. indstilling til børne- og undervisningsministe-
ren om reglerne på erhvervsuddannelsesområdet.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
nr. 8
i lovens
§ 35, stk. 1,
hvorefter rådet
endvidere vil få til opgave at afgive indstilling til børne- og undervisnings-
ministeren om regler om særligt tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og
oprettelse af selvstændige hold for elever og lærlinge på sådanne forløb, jf.
det foreslåede § 17, stk. 3.
17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0018.png
Forslaget er en ordensbestemmelse, som alene vil fastslå, at rådets opgaver
udvides i forbindelse med forslaget om rådets indstilling om regler om sær-
ligt tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af selvstændige
hold for elever og lærlinge på sådanne forløb, jf. det foreslåede § 17, stk. 3,
som foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger og til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023, hvilket er sammen-
faldende med tidspunktet, hvor forsøgsordningen udløber.
Lov om erhvervsuddannelser gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. §
72 i lov om erhvervsuddannelser, og loven kan ikke administrativt sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, da den ikke indeholder en anordningshjem-
mel. Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
18
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1868 af 28.
september 2021, som ændret ved §
25 i lov nr. 2055 af 16. november
2021, § 1 i lov nr. 2152 af 27. no-
vember 2021 og § 39 i lov nr. 324
af 16. marts 2022, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ
17.
Skolen skal tilrettelægge er-
hvervsuddannelsesforløb på sær-
lige vilkår for eliteidrætsudøvere,
som har indgået en uddannelsesaf-
tale, og som ud over de sædvanlige
optagelsesbetingelser til erhvervs-
uddannelserne opfylder idrætslige
kriterier opstillet af Institutionen til
Fremme af Dansk Eliteidræt (Team
Danmark). Ved tilrettelæggelsen
kan varigheden af såvel grundforlø-
bet som hovedforløbet på uddan-
nelsen udstrækkes med op til 50
pct., jf. § 12, stk. 1 og 2, og eleven
eller lærlingen har udvidet adgang
til skoleoplæring.
Stk. 2.
Skolen kan oprette selvstæn-
dige hold for elever og lærlinge om-
fattet af stk. 1.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsmi-
nisteren fastsætter efter indstilling
fra Rådet for de Grundlæggende
19
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 192: Lovudkast: forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Permanentgørelse af Team Danmark-ordning), fra børne- og undervisningsministeren
2594470_0020.png
Erhvervsrettede Uddannelser nær-
mere regler om særligt tilrettelagte
forløb efter stk. 1 og holdoprettelse
efter stk. 2. I regler, der fastsættes
efter stk. 1, kan § 12, stk. 1, 1. og 3.
pkt. 66 a, stk. 1, § 66 c stk. 1, og §
66 d, stk. 3, fraviges.«
§ 35.
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser råd-
giver på overordnet niveau børne-
og undervisningsministeren om de
grundlæggende erhvervsrettede ud-
dannelser på børne- og under-
visningsministerens område. På er-
hvervsuddannelsesområdet afgiver
rådet indstilling til børne- og under-
visningsministeren om:
1)-6) ---
7) Afgørelser om specialer, hvis det
følger af § 21, stk. 3.
8)-26) ---
2.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter nr. 7
som nyt nummer:
»8) Regler om særligt tilrettelagte
erhvervsuddannelsesforløb og op-
rettelse af selvstændige hold for
elever og lærlinge på sådanne for-
løb, jf. § 17, stk. 3.«
Nr. 8-26 bliver herefter nr. 9-27.
20