Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2465039_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 19
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i er-
hvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddan-
nelsesstøtte, lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse
og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efterud-
dannelse og forskellige andre love samt lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne
(Udskydelse af solnedgangsklausuler)
§1
I lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse
af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af
VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), jf. lov
nr. 1693 af 26. december 2017, som ændret ved § 11 i lov af 1701 af 27.
december 2018 og § 4 i lov af 1737 af 27. december 2018, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2,
og to steder i
stk. 7, 1. pkt.,
ændres »1. januar 2022« til: »1.
januar 2023«.
§2
I lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forbe-
redende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til be-
fordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og for-
skellige andre love (Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreud-
dannelse og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. lov nr. 1701 af 27. december 2018
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0002.png
UDKAST
som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30. juni 2020, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 14, stk. 2
og
4,
ændres »1. januar 2022« til: »1. januar 2023«.
2.
I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »31. december 2021« til: »31. december
2022«.
§3
I lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1654 af 9. august 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 4
og
5,
ændres »beskæftigede og ledige« til: »offentlige
og private virksomheders ansatte«.
2.
I
§ 5, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 1 og 2« til: »§ 4, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2«.
3.
§ 5, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Mindst fire gange om året udbydes forberedende voksenundervis-
ning, jf. § 4, stk. 1 og 2, på alle trin af mindst to uddannelsesinstitutioner
m.v. inden for naturlige geografiske områder.«
4.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse i forhold til udbud af undervisning efter
§ 4, stk. 1, nr. 4 og 5.«
5.
§ 10, stk. 1,
affattes således:
»Regionsrådet koordinerer i samarbejde med voksenuddannelsescentrene
og andre udbydere af undervisning efter denne lov indsatsen i regionen, her-
under den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle. Børne- og under-
visningsministeren fastsætter nærmere regler herom.«
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 3, nr. 3 og 5, træder i kraft 1. januar 2023.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0003.png
Børne- og Undervisningsministeriet
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausuler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen og arbejdsmarkedets parter (Dansk Arbejdsgiverforening, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, Landsorganisationen i Dan-
mark, FTF, AC, KL og Danske Regioner), indgik den 29. oktober 2017
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0004.png
UDKAST
”Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddan-
nelse (2018-2021)” (trepartsaftalen).
Trepartsaftalen indeholder 81 initiativer, som har til formål at øge kvaliteten
og fleksibiliteten i det offentlige voksen- og efteruddannelsessystem (VEU)
og tilskynde virksomheder og lønmodtagere til opkvalificering.
For enkelte af initiativerne i trepartsaftalen blev det med aftalen af 29. ok-
tober 2017 besluttet, at de skulle indføres varigt, mens de resterende initia-
tiver som udgangspunkt udløber med udgangen af aftaleperioden 2018-
2021.
Initiativerne blev implementeret ved lovændringer i 2017 hhv. 2018, hvor
det samtidig blev indført solnedgangsklausuler, således at de lovbundne ini-
tiativer udløber med udgangen af 2021.
Parterne bag trepartsaftalen har den 15. oktober 2021 indgået aftale om 1-
årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse.
Med aftalen om 1 årig forlængelse er regeringen og arbejdsmarkedets parter
enige om at videreføre en række initiativer, der skal understøtte et stærkere
voksen-, efter- og videreuddannelsessystem, således at samfundsmålene om
høj velstand og gode muligheder for livslang læring kan indfries. Disse ini-
tiativer skal bidrage til, at arbejdsgivere og medarbejdere har adgang til en
stærk, målrettet, overskuelig og fleksibel voksen-, efter-, og videreuddan-
nelsesindsats. Samtidig kan der indhentes flere erfaringer med tiltagene
forud for drøftelser om langsigtede løsninger.
I aftale om tiltag målrettet langtidsledige under coronakrisen, som regerin-
gen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik den
28. maj 2021, blev der bl.a. aftalt en videreførelse af VEU-koordinatorer i
2022. Indsatsen er baseret på Job-VEU modellen, hvor de regionale arbejds-
markedsråd (RAR) udpeger områder, hvor koordination og aktørsamarbejde
skal styrkes, og fastlægger strategier herfor.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til formål at udskyde de i lov
nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddan-
nelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejds-
givere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelses-
støtte (SVU) m.v.) (herefter ÆL 1693/2017) og lov nr. 1701 af 27. december
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0005.png
UDKAST
2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om for-
beredende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og
forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videre-
uddannelse og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) (herefter ÆL 1701/2018) fastsatte sol-
nedgangsklausuler med et år, således at de lovbundne midlertidige ordnin-
ger forlænges indtil udgangen af 2022.
Forslaget indebærer ligeledes konsekvensændringer i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausuler
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. ÆL 1693/2017 og delvist ÆL 1701/2018
2.1.1.1.1. Forhøjet VEU-godtgørelse og statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU)
Ved trepartsaftalen blev det aftalt i initiativ 58 at styrke godtgørelsesvilkå-
rene i forbindelse med deltagelse i AMU i form af en forhøjelse af VEU-
godtgørelsen fra 80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats. Tilsva-
rende blev det aftalt i initiativ 69 at forhøje SVU-satsen i forbindelse med
deltagelse i forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne tilrettelagt som heltidsuddannelse fra 80 pct. til 100 pct. af dagpen-
genes højeste beløb.
Initiativerne blev implementeret ved ændring af satserne fastsat i § 5, stk. 2,
i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse og i § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddan-
nelsesstøtte, jf. § 3, nr. 2, i ÆL 1693/2017 og § 4, nr. 13, i ÆL 1701/2018,
(oprindeligt indsat ved § 2, nr. 3, i lov nr. 1693/2017).
Det følger af ikrafttrædelsesbestemmelserne til de to ændringslove, at æn-
dringerne ovenfor nævnt ved udgangen af 2021 bliver rullet tilbage til rets-
tilstanden før lovændringerne, da det er aftalt i trepartsaftalen, at initiati-
verne alene skal gælde i aftaleperioden.
Bestemmelserne herom fremgår af § 5, stk. 2, jf. § 3, nr. 3, i ÆL 1693/2017
og § 14, stk. 2, jf. § 4, nr. 14, jf., i ÆL 1701/2018, hvorefter 5, stk. 2, i lov
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0006.png
UDKAST
om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet vok-
sen- og efteruddannelse og § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelses-
støtte nyaffattes.
Det følger endvidere af § 5, stk. 7, i ÆL 1693/2017, at § 13, stk. 1, i lov om
statens voksenuddannelsesstøtte, som affattet ved ændringslovens § 3, nr. 3,
ikke har virkning for ansøgninger om SVU til forberedende voksenunder-
visning eller ordblindeundervisning for voksne, der indgives før den 1. ja-
nuar 2022, og for forberedende voksenundervisning eller ordblindeunder-
visning for voksne, der er påbegyndt før den 1. januar 2022. For sådanne
ansøgninger og sådan undervisning finder de hidtil gældende regler anven-
delse.
2.1.1.1.2. Lempet karenskrav i forbindelse med VEU godtgørelse
Med trepartsaftalens initiativ 40 blev det aftalt at lempe reglerne om betin-
gelser for VEU godtgørelse i § 2, stk. 2, i VEU-godtgørelsesloven og regler
fastsat i medfør heraf. Det blev således muligt at fastsætte regler, der fravi-
ger kravet om 14 dages beskæftigelse, før der kan opnås VEU-godtgørelser
for kurser, som benyttes af brancher, der rammes af hjemsendelse pga. vejr-
lig. Initiativet er implementeret ved § 2, nr. 1, i ÆL 1693/2017, hvor det
blev indsat i VEU-godtgørelseslovens § 2, stk. 2, at der kan fastsættes regler
om, at der for uddannelsesdeltagere omfattet af visse overenskomster ikke
er et krav om forudgående beskæftigelse.
Det fremgår af ÆL 1693/2017 § 5, stk. 2, jf. § 2, nr. 2, jf., at § 2, stk. 2, i
VEU-godtgørelsesloven nyaffattes 1. januar 2022, således at lovændringen
rulles tilbage til før ændringsloven, og dermed ophæver det lempede karens-
krav for visse brancher.
2.1.1.2. ÆL 1701/2018
2.1.1.2.1. Undtagelse fra udbuds- og annonceringspligt
Med trepartsaftalens initiativ 22 og 23 blev det aftalt, at kurser uden aktivitet
i 3 år undtages fra udbuds- og annonceringspligten.
Initiativerne er implementeret ved § 1, nr. 8-10, og nr. 22, i ÆL 1701/2018
ved ændringer i § 10 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser og en lovteknisk
konsekvensændring i lovens § 14, stk. 2.
Det fremgår af ÆL 1701/2018 § 14, stk. 2, jf. § 1, nr. 11 og 23, at § 10 og §
14, stk. 2, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser, nyaffattes pr. 1. januar
2022, således at lovændringen rulles tilbage til før ændringsloven, og der-
med ophæver undtagelsen fra udbuds- og annonceringspligten.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0007.png
UDKAST
2.1.1.2.2. Obligatoriske prøver i arbejdsmarkedsuddannelser
Med trepartsaftalens initiativ 45-47 blev der aftalt krav om prøver på offent-
ligt udbudt AMU og krav om udvikling af test og prøver.
Initiativerne er implementeret ved § 1, nr. 1-4 og nr. 13 og 15, i ÆL
1701/2018 ved ændring af § 11, stk. 3 og 4, i lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser, hvorefter der afholdes prøve i arbejdsmarkedsuddannelser, i disses
delmål og i enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, medmindre
uddannelsen er fritaget for udvikling af prøve efter loven. Krav om udvik-
ling af test og prøver blev endvidere fastsat i lovens § 6, som en opgave for
efteruddannelsesudvalgene.
Det følger af ÆL 1701/2018 § 14, stk. 2, jf. § 1, nr. 5, 14 og 16, at §§ 6 og
11, stk. 3 og 4, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser nyaffattes pr. 1. januar
2022, således at lovændringerne rulles tilbage til før ændringsloven, og der-
med ophæver kravet om prøve og om udvikling af test og prøver.
2.1.1.2.3. Øget udbud af udbudsrunder, herunder afskaffelse af de geografi-
ske dækningsområder
Med trepartsaftalens initiativ 49-51 blev det aftalt en friere adgang til at ud-
byde arbejdsmarkedsuddannelser, således at der er fastsat krav om, at der
skal afholdes udbudsrunder med højst 4 års mellemrum, og at der løbende
kan søges om udbudsgodkendelser mellem to udbudsrunder. Bestemmelsen
om, at en godkendelse kunne gives landsækkende eller til et nærmere af-
grænset geografisk område, blev endvidere ophævet, således at alle godken-
delserne er landsdækkende. Initiativerne blev implementeret ved en ændring
af § 16, stk. 1 og 5, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 1, nr. 25-26
og nr. 28, i ÆL 1701/2018.
Det følger af ÆL 1701/2018 § 14, stk. 2 jf. § 1, nr. 27 og 29, at § 16, stk. 1
og 5, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser, nyaffattes pr. 1. januar 2022,
således at lovændringerne rulles tilbage til før ændringsloven, og dermed
ophæver kravet om udbudsrunder og kravet om udelukkende landsdæk-
kende godkendelse.
2.1.1.2.4. Nye forberedende voksenundervisningsfag i digital opgaveløs-
ning og engelsk
Det er med trepartsaftalen aftalt at indføre fagene digital opgaveløsning
(FVU-digital) og engelsk (FVU-engelsk) som et supplement til de eksiste-
rende tilbud inden for forberedende voksenundervisning (aftalens initiativ
6).
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0008.png
UDKAST
Initiativet er implementeret ved en ændring af §§ 1, 3, 4, 5 og 10, i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, jf.
§ 2, nr. 1, 3, 5, 7 og 9, i ÆL 1701/2018, hvorved fagene blev tilføjet fagræk-
ken.
Efter trepartsaftalen fra oktober 2017 er målgruppen for de nye fag ansatte
i offentlige og private virksomheder. Dvs. der skulle være tale om virksom-
hedsrettede forløb.
Målgruppen blev imidlertid uden for trepartsaftalen udvidet til at omfatte
beskæftigede og ledige ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020 ved en ændring af
§ 4, stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeunder-
visning for voksne.
Lovændringen var en implementering af Aftale om styrket opkvalificering
indgået den 17. juni 2020 mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti (aftale-
partierne bag beskæftigelsesreformen). Ændringen indebar samtidig, at fa-
gene blev omfattet af det almindelige åbenhedskrav i lovens
§
5, stk. 3, hvor-
efter fagene skal udbydes mindst fire gange om året af mindst 2 uddannel-
sesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske områder.
Fagene blev endelig omfattet af lovens
§
10, stk. 1, 1. pkt., hvorefter regi-
onsrådet i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere
af undervisning efter loven koordinerer indsatsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbud af FVU-fagene og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, jf. Folketingstidende 2019-20,
A, L 205, som fremsat s. 1, og aftaleteksten, at udvidelsen af fagene vil
gælde i 2020 og 2021, da de to FVU fag er en del af VEU trepartsaftalen fra
2017, som udløber i 2021.
Det følger af § 14, stk. 2, jf. § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, i ÆL 1701/2018, at
bestemmelserne om digital opgaveløsning (FVU digital) og engelsk (FVU
engelsk), nyaffattes pr. 1. januar 2022. Nyaffattelserne indebærer, at de æn-
dringer, som blev etableret ved ÆL 1701/2018 med senere ændringer rulles
tilbage til gældende ret før vedtagelsen af ÆL1701/2018. Konkret betyder
dette, at fagene digital opgaveløsning og engelsk udgår af fagrækken pr. 1.
januar 2022.
2.1.1.2.5. SVU til nye forberedende voksenundervisningsfag i digital opga-
veløsning og engelsk
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0009.png
UDKAST
I forbindelse med indførelse af fagene FVU digital og FVU engelsk er der
givet mulighed for, at ét enkelt trin i FVU digital eller FVU engelsk kan
udløse SVU. Konkret er det implementeret ved en ændring af §§ 12 og 13 i
lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. § 8, nr. 7, 9 og 11, i ÆL
1701/2018.
Det følger af § 14, stk. 2, jf. § 8, nr. 8 og 10, og § 14, stk. 4, jf. § 8, nr. 11, i
ÆL 1701/2018, at ændringerne i lov om statens voksenuddannelsesstøtte,
bliver ført tilbage til gældende ret før vedtagelsen af lov nr. 1701/2018 pr.
1. januar 2022. Konsekvensen er, at muligheden for SVU til ét enkelt trin i
fagene FVU-digital og FVU-engelsk bortfalder, samtidig med at selve fa-
gene udgår af loven.
2.1.1.2.6. Mulighed for oprettelse af særskilte moduler – lov om åben ud-
dannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Det følger af trepartsaftalens initiativ 14, at der skal gives mulighed for op-
rettelse af særskilte moduler på ned til 5 ECTS-point på videregående ni-
veau, som ved oprettelsen ikke vil blive en del af en eksisterende videregå-
ende deltidsuddannelse (voksenuddannelse).
Initiativet er implementeret ved en ændring af §§ 2 og 3 i lov om åben ud-
dannelse jf. § 5, nr. 1-7, og nr. 10, i ÆL 1701/2018.
Det følger af § 14, stk. 2, jf. § 5, nr. 8, i ÆL 1701/2018, at § 2 i lov om åben
uddannelse nyaffattes pr. 1. januar 2022, således at de ændringer, der blev
etableret ved ÆL 1701/2018 med senere ændringer, bliver ført tilbage til
gældende ret før vedtagelsen af ÆL 1701/2018.
Det følger videre af § 14, stk. 4, i ÆL 1701/2018, at ændringen af § 3 i lov
om åben uddannelse, som indsat i ændringsloven ved § 5, nr. 10, ophæves
pr. 1. januar 2022.
Konkret indebærer dette, at muligheden for at oprette særskilte moduler op-
hæves pr. 1. januar 2022.
2.1.1.2.7. SVU til særskilte moduler
Som en konsekvens af indførelse af mulighed for at oprette særskilte modu-
ler, er der givet mulighed for, at der under nærmere angivne betingelser kan
gives SVU til disse moduler. Initiativet er implementeret ved ændringer af
§§ 2, 8, 12 og 13 i lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. § 8, nr. 2, 4
og 6, i ÆL 1701/2018.
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0010.png
UDKAST
Det følger af § 14, stk. 2, jf. § 8, nr. 3 og 5, og § 14, stk. 4, jf. § 8, nr. 6, i
ÆL 1701/2018, at ændringerne i lov om statens voksenuddannelsesstøtte,
bliver ført tilbage til gældende ret før vedtagelsen af lov nr. 1701/2018 pr.
1. januar 2022. Konsekvensen er, at muligheden for SVU bortfalder samti-
dig med, at muligheden for at oprette særskilte moduler ophæves.
2.1.1.2.8. Regionale arbejdsmarkedsråd (RAR)
Det fremgår af trepartsaftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter ud-
arbejder en konkret RAR-model for koordination og aktørsamarbejde i fæl-
lesskab (initiativ 53). Initiativet er implementeret ved en ændring af § 29 i
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf. §
9, nr. 3, i ÆL 1701/2018. RAR er dermed forpligtet til at udpege områder,
hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes og fastlægge strategier
herfor.
Det følger af § 14, stk. 4, i ÆL 1701/2018, at ændringen af § 29 som beskre-
vet ovenfor, ophæves pr. 1. januar 2022.
Det betyder, at den tidligere retstilstand vil blive genetableret i forbindelse
med, at solnedgangsklausulen i § 14, stk. 4, får effekt, dvs. den 1. januar
2022.
RAR vil dog kunne vælge at fortsætte med at varetage opgaven, da det vil
ligge inden for opgavebeskrivelsen for RAR´s tilbageværende opgaver efter
1. januar 2022.
2.1.1.2.9. Overgangsbestemmelser
Det fremgår af § 15, stk. 1, i ÆL 1701/2018, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27
og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5, ikke
finder anvendelse for uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes i pe-
rioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2021. For sådanne ud-
dannelser finder de bestemmelser, som træder i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller på et senere tidspunkt i medfør af § 14, stk. 3, anvendelse.
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet til ikrafttræden af
de bestemmelser, der ruller visse dele af lovændringerne, som kun skal
gælde i aftaleperioden (2019-2021), tilbage til retstilstanden før den 1. ja-
nuar 2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse bestemmelser
ikke finder anvendelse for uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes
før den 1. januar 2022, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af så-
danne uddannelser fortsat vil være omfattet af de bestemmelser, der trådte i
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0011.png
UDKAST
kraft den 1. januar 2019, jf. § 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et senere
tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lov nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved delta-
gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksen-
uddannelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddan-
nelsesstøtte (SVU) m.v.) og lov nr. 1701 af 27. december 2018 om ændring
af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksen-
undervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved delta-
gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love
(Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning
af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag) trådte i kraft 1. januar 2018 hhv. 1. januar 2019.
Lovene udmøntede ”Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse (2018-2021)” (trepartsaftalen) af 29. oktober
2017.
Det fremgår af trepartsaftalen, at enkelte af initiativerne indføres varigt,
mens de resterende initiativer alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. udløber
med udgangen af 2021. Lovene indeholder på den baggrund solnedgangs-
klausuler.
Parterne bag trepartsaftalen er ved aftale af 15. oktober 2021 blevet enige
om at forlænge initiativerne i trepartsaftalen med et år. Baggrunden herfor
er et ønske om at indhente endnu flere erfaringer med tiltagene forud for
drøftelser om langtidssikrede løsninger.
Fsva. de lovbundne initiativer er der på AMU tale om prøvekravet for alle
arbejdsmarkedsuddannelser, reglerne om undtagelse fra krav om udbud
m.v. ved manglende aktivitet i 3 år, krav om udbudsrunder med højst 4 års
mellemrum og krav om landsdækkende godkendelser.
På FVU er der tale om fagene FVU-digital og FVU-engelsk udbudt som
virksomhedsrettede forløb for ansatte og mulighed for SVU til eet enkelt
trin.
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0012.png
UDKAST
Den målgruppeudvidelse, der blev indført ved en ændring af § 4, stk. 1, i
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020, foreslås ikke videreført, da det
ikke er omfattet af den oprindelige trepartsaftale. Med lovændringen blev
beskæftigede og ledige omfattet af målgruppen for de nye fag FVU-digital
og FVU-engelsk, og dermed ikke længere kun virksomhedsrettede uddan-
nelsesforløb. Samtidig blev fagene omfattet af krav om åbenhed i lovens §
5, stk. 3, og regional koordinering efter § 10, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund, at § 4, stk. 1, ændres, således at bestemmelsen
føres tilbage til den ordlyd, som blev indført i forbindelse med implemente-
ring af trepartsaftalen i 2018 (ÆL 1701/2018), hvorefter målgruppen alene
var ansatte i virksomhedsrettede forløb. Det vil samtidig betyde, at reglerne
om, at fagene omfattes af krav om åbenhed i lovens § 5, stk. 3, og regional
koordinering efter § 10, stk. 1, foreslås ændres, således at fagene undtages
herfra.
Herudover er der tale om forhøjelse af SVU til deltagere i FVU og OBU fra
80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats ved heltidsuddannelse og
forhøjelse af VEU-godtgørelsen fra 80 pct. til 100 pct. af dagpengesatsen og
fravigelse af krav om at betinge VEU-godtgørelse af 14 dages beskæftigelse
hos samme arbejdsgiver for visse overenskomster. Herudover mulighed for
at oprette særskilte moduler ned til 5 ECTS uden for eksisterende deltidsud-
dannelser og mulighed for SVU til særskilte moduler.
Endelig omfatter det RAR-modellen for koordination og aktørsamarbejde.
Det foreslås på den baggrund at udskyde solnedgangsklausulerne med et år,
således at lovændringerne først vil udløbe 1. januar 2023. Det foreslås end-
videre, at overgangsordningerne for uddannelser, der er begyndt eller påbe-
gyndes fra perioden 1. januar 2019 tilsvarende udvides indtil 31. december
2022.
De foreslåede ændringer vil medføre, at de ovenfor nævnte initiativer vil
blive videreført med henblik på, at der i perioden vil kunne indgås en ny
trepartsaftale.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s verdensmål
Formålet med lovforslaget er at forlænge de lovbundne initiativer i treparts-
aftalen, herunder bl.a. initiativet om FVU-digital og FVU-engelsk. Lov-
forslaget vurderes dermed at have begrænsede positive konsekvenser for
Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse, navnlig delmål 4.4 om at antallet af
12
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0013.png
UDKAST
unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske og er-
hvervsrettede færdigheder og kompetencer for beskæftigelse, skal øges væ-
sentligt inden 2030.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den étårige forlængelse af VEU-trepartsaftalen vil medføre forventede
statslige merudgifter på 328,5 mio. kr. Af disse udgør de lovbundne aftale-
elementer 61,4 mio. kr.
De samlede statslige merudgifter ved hele trepartsaftalen på 328,5 mio. kr.
finansieres delvist ved udmøntning af en reserve på 57,0 mio. kr., der er
afsat på finanslovforslaget for 2022 (§ 20.11.79.30. Reserve til udmøntning
ifm. udløbet af trepartsaftalen af oktober 2017) og delvist gennem priorite-
ring af økonomisk råderum hertil. Der sker samtidig en nedskrivning af den
såkaldte VEU-opsparing, der teknisk består af en beholdning på finanslo-
vens § 20.93.25. Deltagerstøtte. Nedskrivningen gennemføres på bevillings-
afregningen for 2021.
Forlængelse af trepartsaftalen medfører også merudgifter til VEU-godtgø-
relse m.v., der er finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag. VEU-bidraget
for 2022 fastsættes gennem det fremsatte lovforslag L 39. Der er ved fast-
sættelsen af VEU-bidraget i dette lovforslag taget udgangspunkt i en vide-
reførelse af trepartsaftalen, hvorfor VEU-bidraget ikke ændres som led i
nærværende lovforslag.
Forslaget forventes ikke at have kommunale eller regionale økonomiske
konsekvenser.
En forlængelse af trepartsaftalen forventes ikke at medføre implemente-
ringskonsekvenser for det offentlige, da der er tale om eksisterende og alle-
rede implementerede ordninger.
I forhold til principperne for digitaliseringsklar lovgivning er det i lighed
med lov nr. 1693/2017 og lov nr. 1701/2018 vurderingen, at principperne
fortsat er efterlevet, herunder princip 1 om enkle og klare regler.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes på den baggrund
ikke at være relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0014.png
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
Der er ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Der er ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. oktober 2021 til den 11.
november 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.: Akademikerne, Advokatsamfundet, Ankestyrelsens Beskæf-
tigelsesudvalg, AOF Danmark, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arki-
tektskolen Århus, ASE, BDO-Danmark, Bestyrelsesforeningen Danske HF
og VUC, Bestyrelsesforeningen for professionshøjskoler, Blik- og Rørar-
bejderforbundet, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesud-
valg, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Fi-
skeriforening Producent Organisation, Danmarks Frie Fagforening, Dan-
marks Lærerforening, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Private Skoler, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk El-forbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri, Dansk – it ved Philip Heller-Christensen, Dansk Metal,
Dansk Oplysningsforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Erhvervsakade-
mier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Er-
hvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasier,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske Landbrugs-
skoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-sko-
ler, Danske SOSU-skoler – bestyrelserne, Danske Universiteter, Datatilsy-
net, De Danske Sprogcentre, Den Uvildige konsulentordning på Handicap-
området, Designskolen Kolding, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige
Hus, Det Nationale Dialogforum for Uddannelses-og Erhvervsvejledning,
DOF, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Fag og Arbejde
(FOA), FGU Danmark, Finans Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0015.png
UDKAST
ening, Finanstilsynet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Op-
lysnings Forbund, Fora, Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-
centrene, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
chefer i Danmark, Foreningen af ledere ved danskuddannelserne, Forenin-
gen af tekniske og administrative tjenestemænd, Foreningsfællesskabet Li-
geværd, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, FSR – danske revi-
sorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Frivilligrådet,
Fængselsforbundet, Fødevareforbundet NFF, Gartneri-, Land- og Skovbru-
gets Arbejdsgivere, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK Danmark,
HK/Kommunal, HK/Stat, Hovedstadens Ordblindeskole, Institut for Men-
neskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
KTO, Kooporationen, Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, LandboUngdom,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og sundheds-
området, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Han-
delsskoleelever, Lederne, LOF, Ordblindeforeningen, Netværket for kostaf-
delinger, Pension Danmark, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser, Retspolitisk Forening, Rigs-
revisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for digital sikkerhed , Rådet for Etniske Minoriteter, , Rådet
for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark, Studievalg
Danmark, Tekniq Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesle-
derne, UU Danmark og VUC Bestyrelsesforeningen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Merudgifter for 61,4 mio. kr. i 2022.
Ingen
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0016.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0017.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 5, stk. 1, i lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddan-
nelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejds-
givere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelses-
støtte (SVU) m.v.), jf. lov nr. 1693 af 26. december 2017, som ændret ved
§ 11 i lov af 1701 af 27. december 2018 og § 4 i lov af 1737 af 27. december
2018, at loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Det følger af § 5, stk. 2, i ændringsloven, at § 1, nr. 5, § 2, nr. 2, og § 3, nr.
3, træder i kraft den 1. januar 2022. § 1, nr. 5, foreslås ophævet pr. 1. januar
2022 ved forslag om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 39, som fremsat s. 1.
Det følger af § 5, stk. 7, at § 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelses-
støtte, som affattet ved ændringslovens § 3, nr. 3, ikke har virkning for an-
søgninger om SVU, der indgives før den 1. januar 2022 og for forberedende
voksenundervisning eller ordblindeundervisning for voksne, der er påbe-
gyndt før den 1. januar 2022. For sådanne ansøgninger og sådan undervis-
ning finder de hidtil gældende regler anvendelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0018.png
UDKAST
Det foreslås, at i
§ 5, stk. 2,
i lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved delta-
gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksen-
uddannelsesstøtte, jf. lov nr. 1693 af 26. december 2017, som ændret ved §
11 i lov af 1701 af 27. december 2018 og § 4 i lov af 1737 af 27. december
2018 ændres »1. januar 2022« til »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring i § 5, stk. 2, vil medføre, at bestemmelser, som
skulle nyaffatte § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud til befor-
dring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse om krav om
forudgående beskæftigelse forud for en uddannelses påbegyndelse og § 13,
stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte om satsen for SVU, først
vil træde i kraft den 1. januar 2023.
Nyaffattelserne vil dermed den 1. januar 2023 rulle de ændringer, som blev
etableret ved lov nr. 1693 af 26. december 2017 med senere ændringer til-
bage til gældende ret før vedtagelsen af lov nr. 1693 af 26. december 2017.
Det foreslås endvidere, at »1. januar 2022« to steder i
§ 5, stk. 7, 1. pkt.,
ændres til »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at overgangsordningen i stk. 7, 1. pkt.,
i ændringsloven forlænges til udgangen af 2022.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 1, i lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeunder-
visning for voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel vok-
sen-, efter- og videreuddannelse og flytning af administrationen af VEU-
godtgørelsen m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. lov nr. 1701
af 27. december 2018 som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30. juni 2020, at
loven træder i kraft 1. januar 2019, jf. dog stk. 2-4.
Det følger af § 14, stk. 2, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4,
6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, træder i kraft den
1. januar 2022.
18
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0019.png
UDKAST
Det følger af § 14, stk. 4, i, at § 5, nr. 10, § 8, nr. 6 og 11, og § 9, nr. 3,
ophæves den 1. januar 2022.
Der er ved § 14, stk. 2 og 4, tale om bestemmelser, som ved ikrafttrædelsen
vil rulle lovændringer tilbage, som blev indført ved loven. Herved bliver den
tidligere retstilstand før lovens vedtagelse genetableret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1 for en nærmere be-
skrivelse af reglerne.
Det foreslås, at »1. januar 2022« i
§ 14, stk. 2,
ændres til: »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 2, vil medføre, at bestemmelserne, der
vil rulle lovændringerne tilbage, først vil træde i kraft 1. januar 2023 i stedet
for 1. januar 2022.
Det betyder, at den tidligere retstilstand vil blive genetableret i forbindelse
med, at den ændrede solnedgangsklausul i § 14, stk. 2, får effekt, dvs. den
1. januar 2023.
Det foreslås, at »1. januar 2022« i
§ 14, stk. 4,
ændres til »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 4, vil medføre, at lovændringerne, der
fremgår af § 14, stk. 4, og som blev indført ved loven pr. 1. januar 2019,
først bliver ophævet 1. januar 2023 i stedet for 1. januar 2022.
Det betyder, at den tidligere retstilstand vil blive genetableret i forbindelse
med, at de ændrede solnedgangsklausuler i § 14, stk. 2 og 4, får effekt, dvs.
den 1. januar 2023.
Til nr. 2
Det følger af § 15, stk. 1, i lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeunder-
visning for voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel vok-
sen-, efter- og videreuddannelse og flytning af administrationen af VEU-
godtgørelsen m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. lov nr. 1701
af 27. december 2018, som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30. juni 2020, at
§ 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8, 10, 13 og 15, § 4, nr.
14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5, ikke finder anvendelse for uddannelser, der
er påbegyndt eller påbegyndes i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2021.
19
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0020.png
UDKAST
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet til ikrafttræden af
de bestemmelser, der ruller visse dele af lovændringerne, som kun skal
gælde i aftaleperioden (2019-2021), tilbage til retstilstanden før den 1. ja-
nuar 2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse bestemmelser
ikke finder anvendelse for uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes
før den 1. januar 2022, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af så-
danne uddannelser fortsat vil være omfattet af de bestemmelser, der trådte i
kraft den 1. januar 2019, jf. § 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et senere
tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
Det foreslås, at »1. januar 2022« i
§ 15, stk. 1,
ændres til: »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at overgangsordningen for uddannel-
ser, der er begyndt eller påbegyndes fra perioden 1. januar 2019 tilsvarende
udvides indtil 31. december 2022.
Ændringen er en konsekvens af, at solnedgangsklausulerne i medfør af lov-
forslagets § 2, nr. 1, foreslås at træde i kraft 1. januar 2023. Ændringen skal
sikre, at uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes i den periode, hvor
de med trepartsaftalen indførte lovændringer er i kraft, kan færdiggøres i
medfør af disse bestemmelser.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne, at forberedende voksenundervisning omfat-
ter prøveforberedende enkeltfagsundervisning fem fag, herunder i fagene
digital opgaveløsning for beskæftigede og ledige og i engelsk for beskæfti-
gede og ledige, jf. nr. 4 og 5.
Fagene FVU-digital og FVU-engelsk blev indført ved lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne,
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud
til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og
forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videre-
uddannelse og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) (herefter ændringsloven). Fagene om-
fattede alene virksomhedsrettede uddannelsesforløb.
20
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0021.png
UDKAST
Ændringsloven var en opfølgning på Trepartsaftale om styrket og mere flek-
sibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af 29. oktober 2017
mellem den daværende regering og arbejdsmarkedets parter (Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL,
Danske Regioner og AC samt Landsorganisationen i Danmark og FTF, der
nu indgår i Fagbevægelsens Hovedorganisation).
Bestemmelsen blev ved lov nr. 2054 af 30. juni 2020 udvidet til at omfatte
beskæftigede og ledige. Ændringen skete som implementering af Aftale om
styrket opkvalificering gennem investeringer i opkvalificering. Det følger af
denne aftale, at udvidelsen skal gælde i 2020-2021, da de to FVU fag er en
del af trepartsaftalen fra 2017, som udløber i 2021.
Det følger som nævnt af trepartsaftalen, at det aftalte initiativ om fagene
FVU-digital og FVU-engelsk kun skal gælde i aftaleperioden 2018-2021.
Bestemmelserne om fagene er derfor alene gældende indtil den 1. januar
2022, hvor § 4, stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne nyaffattes, således at fagene FVU-digital og
FVU-engelsk derefter ikke længere indgår i FVU-fagrækken. Der henvises
til § 2, nr. 6, i ændringsloven (ÆL 1701/2018).
Det foreslås, at i
§ 4, stk. 1, nr. 4
og
5,
i lov om forberedende voksenunder-
visning og ordblindeundervisning for voksne, ændres »beskæftigede og le-
dige« til »offentlige og private virksomheders ansatte«.
Ændringen indebærer, at fagene fremover vil blive målrettet virksomheds-
rettede forløb. Bestemmelsens ordlyd føres dermed tilbage til før ændrings-
lov nr. 2054 af 30. juni 2020, og til ordlyden som blev indsat oprindeligt ved
ÆL 1701/2018.
Fagene udbydes efter forslaget alene som virksomhedsrettede forløb og kan
foregå både på virksomheder og på uddannelsesinstitutioner (voksenuddan-
nelsescentrene og deres driftsoverenskomstparter).
Ved en virksomheds ansatte forstås personer, som modtager vederlag for
personligt arbejde i et tjenesteforhold. Ved afgørelsen af, om en person er
ansat, lægges der vægt på, om den pågældende er underlagt virksomhedens
instrukser, tilsyn og kontrol, og om vedkommende skal have indeholdt A-
skat og AM-bidrag af vederlaget. Det kan ligeledes indgå, om den pågæl-
dende i overvejende grad arbejder for virksomheden eller har en aftale om
en løbende arbejdsydelse.
21
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0022.png
UDKAST
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 3, i lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne, at forberedende voksenundervisning jf. § 4,
stk. 1 og 2, mindst fire gange om året udbydes på alle trin af mindst to ud-
dannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske områder.
Bestemmelsen indebærer, at også FVU-digital og FVU-engelsk er omfattet
af ovenstående krav om åbenhed.
Kravet blev indført i loven ved lov nr. 2054 af 30. juni 2020, og i forbindelse
med, at målgruppen for de to fag blev udvidet til beskæftigede og ledige.
Det foreslås, at
i
§ 5, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 1 og 2« til »§ 4, stk. 1, nr. 1-3,
og stk. 2«.
Ændringen betyder, at fagene FVU digital og FVU engelsk fremover ikke
er omfattet af kravet om åbenhed efter § 5, stk. 3.
Hermed bringes bestemmelsen tilbage til ordlyden som blev indsat oprinde-
ligt ved ÆL 1701/2018, og dermed før ændringen om udvidelse af målgrup-
pen indført ved lov nr. 2054 af 30. juni 2020.
Til nr. 3
Det følger af trepartsaftalen fra 2017, at de aftalte initiativer kun skal gælde
i aftaleperioden, medmindre andet konkret er angivet i aftalen. Det foreslås
med lovforslagets § 3, nr. 2, at § 5, stk. 3, i lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne ændres, således at fagene
FVU digital og FVU engelsk fremover ikke er omfattet af kravet om åben-
hed efter § 5, stk. 3.
Det foreslås at parallelaffatte
§ 5, stk. 3,
i lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Parallelaffattelsen betyder, at undtagelsen fra kravet om åbenhed fsva. fa-
gene FVU-digital og FVU-engelsk udgår af bestemmelsen, samtidig med,
at fagene udgår af fagrækken. Der henvises til § 2, nr. 6, i ændringsloven
(ÆL 1701/2018).
22
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0023.png
UDKAST
Forslaget vil rulle de ændringer, som blev indført oprindeligt ved
ÆL1701/2018, og som foreslås genindsat i loven, jf. lovforslagets § 3, nr.
2, tilbage til gældende ret før lovændringen ved ÆL 1701/2018.
Parallelaffattelsen er nødvendig, da den oprindelige parallelaffattelse som
fremgik af § 2, nr. 13, ÆL 1701/2018 af lovtekniske grunde blev ophævet
ved lov nr. 2024 af 30. juni 2020.
Da bestemmelsen foreslås at træde i kraft 1. januar 2023, jf. lovforslagets §
4, stk. 2, vil dette betyde, at den ændring, der følger af forslaget til § 3, nr.
2, ophæves 1. januar 2023.
Til nr. 4
Det følger af § 10, stk. 1,
i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, at
Regionsrådet i samarbejde med vok-
senuddannelsescentrene og andre udbydere af undervisning efter denne lov
koordinerer indsatsen i regionen, herunder den geografiske placering af ud-
buddet og kapaciteten, med henblik på at der er et tilstrækkeligt og varieret
tilbud til alle. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
herom.
I forbindelse med implementering af VEU trepartsaftalen fra 2017, hvor fa-
gene FVU-digital og FVU-engelsk blev indsat i loven som virksomhedsret-
tede forløb, blev der samtidig ved en ændring af § 10, stk. 1, indsat et nyt
punkt, hvorefter fagene ikke er omfattet af udbudspligten, jf. ÆL
1701/2018. Baggrunden herfor var, at fagene alene var udbudt som virk-
somhedsrettede forløb.
I forbindelse med udvidelse af målgruppen for fagene til at omfatte beskæf-
tigede og ledige, jf. lov nr. 2054 af 30. juni 2020, blev denne undtagelse
ophævet. Bestemmelsens ordlyd svarer dermed til før lovændringen gen-
nemfør oprindeligt ved ÆL 1701/2018. Solnedgangsklausulen i ÆL
1701/2018 blev endvidere ophævet ved lov nr. 2054 af 30. juni 2020. Sol-
nedgangsklausulen var således overflødiggjort ved den seneste lovændring.
Det foreslås, at der i
§ 10, stk. 1,
i lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, indsættes efter 1. pkt. som ny punk-
tum:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse i forhold til udbud af undervisning
efter § 4, stk. 1, nr. 4 og 5.«
Den foreslåede ændring indebærer, at fagene FVU-digital og FVU-engelsk
fremover ikke vil være omfattet af kravet om regional koordinering.
23
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0024.png
UDKAST
Baggrunden herfor er, at målgruppen for de to fag foreslås indskrænket til
virksomhedsrettede uddannelsesforløb, jf. forslaget til § 3, nr. 1.
Hermed bringes bestemmelsen tilbage til ordlyden som indsat oprindeligt
ved ÆL 1701/2018, og før ændringen indsat ved lov nr. 2054 af 30. juni
2020.
Til nr. 5
Det følger af trepartsaftalen fra 2017, at de aftalte initiativer kun skal gælde
i aftaleperioden, medmindre andet konkret er angivet i aftalen.
Det foreslås på den baggrund at parallelaffatte
§ 10, stk. 1,
i lov om forbe-
redende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne med føl-
gende ordlyd: »Regionsrådet koordinerer i samarbejde med voksenuddan-
nelsescentrene og andre udbydere af undervisning efter denne lov indsatsen
i regionen, herunder den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten,
med henblik på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler herom.«
Parallelaffattelsen er nødvendig, da den oprindelige parallelaffattelse som
fremgik af § 2, nr. 15, i ÆL 1701/2018 af lovtekniske grunde blev ophævet
ved lov nr. 2024 af 30. juni 2020.
Da bestemmelsen foreslås at træde i kraft 1. januar 2023, jf. lovforslagets §
4, stk. 2, vil dette betyde, at den ændring, der følger af forslaget til § 3, nr.
4, ophæves 1. januar 2023.
Forslaget vil hermed rulle de ændringer, som blev indført oprindeligt ved
lov af 1701/2018 og som genindføres med lovforslagets § 3, nr. 4, tilbage til
gældende ret før lovændringen.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 3, nr. 3 og 5, træder i kraft 1. januar 2023.
Med forslaget til § 3, nr. 3 og 5, nyaffattes § 5, stk. 3, og § 10, stk. 1, i lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
24
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0025.png
UDKAST
Forslaget vil med ved ikrafttrædelsen 1. januar 2023 rulle de ændringer, som
blev indført oprindeligt ved ÆL 1701/2018, tilbage til gældende ret før lov-
ændringen.
Det bemærkes, at lov om arbejdsmarkedsuddannelser, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved delta-
gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lov om statens voksenud-
dannelsesstøtte, lov om åben uddannelse og lov om organisering og under-
støttelse af beskæftigelsesindsatsen ikke gælder for Færøerne og Grønland
og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kgl. anordning, jf.
§ 39 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser, § 29 i lov om forberedende vok-
senundervisning og ordblindeundervisning,§ 28 i lov om godtgørelse og til-
skud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse, § 26 i lov om statens voksenuddannelsesstøtte, § 20 i lov om åben
uddannelse og § 69 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen.
Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
25
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0026.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om ændring af lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i er-
hvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse og lov om statens voksenud-
dannelsesstøtte, jf. lov nr. 1693 af
26. december 2017, som ændret
ved § 11 i lov af 1701 af 27. decem-
ber 2018 og § 4 i lov af 1737 af 27.
december 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2 og stk. 7, 1. pkt.,
æn-
§ 5. ---
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 5, § 2, nr. 2, dres »1. januar 2022« til: »1. januar
og § 3, nr. 3, træder i kraft den 1. 2023«.
januar 2022.
Stk. 3.
§ 15 b, stk. 2 og 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag som affattet ved denne lov § 1,
nr. 1, ophæves den 1. januar 2022.
Stk. 3-7. ---
§2
I lov om ændring af lov om arbejds-
markedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godt-
gørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og forskellige
26
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0027.png
UDKAST
andre love (Styrket og mere fleksi-
bel voksen-, efter- og videreuddan-
nelse og flytning af administratio-
nen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag), jf. lov nr. 1701 af 27. decem-
ber 2018 som ændret ved § 4 i lov
nr. 1054 af 30. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 2 og 4,
ændres »1. ja-
§ 14. ---
Stk. 2.
§ 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 nuar 2022« til: »1. januar 2023«.
og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4,
nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8
og 10, træder i kraft den 1. januar
2022.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
§ 5, nr. 10, § 8, nr. 6 og 11,
og § 9, nr. 3, ophæves den 1. januar
2022.
2.
I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »31.
§ 15.
Stk. 1.
§ 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 december 2021« til: »31. december
og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, 2022«.
nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5,
finder ikke anvendelse for uddan-
nelser, der er påbegyndt eller påbe-
gyndes i perioden fra den 1. januar
2019 til den 31. december 2021.
For sådanne uddannelser finder de
bestemmelser, som træder i kraft
den 1. januar 2019, jf. § 14, stk. 1,
eller på et senere tidspunkt i medfør
af § 14, stk. 3, anvendelse.
Stk. 2-4.
---
§3
I lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1654 af 9. august 2021,
foretages følgende ændringer:
27
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0028.png
UDKAST
§ 4.
Forberedende voksenunder-
visning omfatter prøveforbere-
dende enkeltfagsundervisning i de
fem fag:
1)
Læsning, stavning og skriftlig
fremstilling.
2)
Talforståelse, regning og basale
matematiske begreber.
3)
Mundtlig fremstilling og formid-
ling for tosprogede.
4)
Digital opgaveløsning for be-
skæftigede og ledige.
5)
Engelsk for beskæftigede og le-
dige.
§ 5.
Alle, der opfylder kravene i § 2
og § 2 a, jf. regler om adgangen
fastsat i medfør af § 4 a, stk. 4, skal
inden for en rimelig geografisk af-
stand kunne modtage undervisning
i henhold til denne lov. Undervis-
ningen udbydes på voksenuddan-
nelsescentrene og andre typer af
uddannelsesinstitutioner m.v., jf. §
7, således at der inden for regionen
gives et tilstrækkeligt tilbud på
grundlag af undervisningsbehovet.
Stk. 2.
Forberedende voksenunder-
visning udbydes åbent og kan ikke
forbeholdes en bestemt deltager-
kreds, jf. dog § 3, stk. 1.
Stk. 3.
Mindst fire gange om året
udbydes forberedende voksenun-
dervisning, jf. § 4, stk. 1 og 2, på
alle trin af mindst to uddannelsesin-
stitutioner m.v. inden for naturlige
geografiske områder.
Stk. 4.
---
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 4
og
5,
ændres
»beskæftigede og ledige« til: »of-
fentlige og private virksomheders
ansatte«.
2.
I
§
5, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 1
og 2« til: »§ 4, stk. 1, nr. 1-3, og stk.
2«.
3.
§
5, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Mindst fire gange om året
udbydes forberedende voksenun-
dervisning, jf.
§
4, stk. 1 og 2, på
28
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om udmøntning af aftale om 1 årig forlængelse af VEU-trepartsaftale, fra børne- og undervisningsministeren
2465039_0029.png
UDKAST
alle trin af mindst to uddannelsesin-
stitutioner m.v. inden for naturlige
geografiske områder.«
§ 10.
Regionsrådet koordinerer i
samarbejde med voksenuddannel-
sescentrene og andre udbydere af
undervisning efter denne lov ind-
satsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbuddet
og kapaciteten, med henblik på at
der er et tilstrækkeligt og varieret
tilbud til alle. Børne- og under-
visningsministeren fastsætter nær-
mere regler herom.
Stk. 2 – 3.---
4.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse
i forhold til udbud af undervisning
efter § 4, stk. 1, nr. 4 og 5.«
5.
§ 10, stk. 1,
affattes således:
»Regionsrådet koordinerer i samar-
bejde med voksenuddannelsescen-
trene og andre udbydere af under-
visning efter denne lov indsatsen i
regionen, herunder den geografiske
placering af udbuddet og kapacite-
ten, med henblik på at der er et til-
strækkeligt og varieret tilbud til
alle. Børne- og undervisningsmini-
steren fastsætter nærmere regler
herom.«
29