Status på folkeskolen: Flere af de nationale mål er endnu ikke nået i skoleåret
2020/21
Flere af de nationale mål for folkeskolen er endnu ikke indfriet. Det gælder blandt andet målet
om, at elevernes trivsel skal øges. Det viser statusredegørelsen for folkeskolens udvikling for
skoleåret 2020/21. Da testene er gennemført senere i forhold til tidligere år grundet COVID-19,
skal der tages forbehold ved sammenligning med resultater fra tidligere år.
Med folkeskolereformen fra 2014 blev der opsat nationale mål for folkeskolen om blandt andet
elevernes faglige niveau og trivsel. Statusredegørelsen viser dog, at tre af de fire resultatmål endnu ikke
er indfriet. Det gælder målene om, at mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne,
at andelen af de allerdygtigste elever i læsning og matematik skal stige år for år, og at elevernes trivsel
skal øges.
Fra skoleåret 2019/2020 til 2020/2021 er resultatmålet om, at andelen af elever med dårlige resultater i
de nationale test for læsning og matematik skal reduceres, som det eneste af de fire resultatmål indfriet.
Dette skal ses i lyset af en svag stigning i andelen af elever med dårlige resultater frem mod skoleåret
2019/2020 på flere klassetrin. I resultatmålet differentieres der ikke mellem elever med forskellig
baggrund.
Selvom de andre resultatmål ikke er indfriet, er andelen af elever, der opnår gode læseresultater, steget
på alle klassetrin fra skoleåret 2019/2020 til 2020/2021. Dette sker, efter at andelen med gode resultater
generelt var faldende i skoleårene frem mod 2019/2020. Andelen af elever, der opnår gode
matematikresultater, er også steget på to ud af tre klassetrin. Siden 2014/2015 og 2017/2018 har de
fleste resultater i henholdsvis dansk og matematik været relativt stabile, mens der dog også har været en
svag tilbagegang på nogle klassetrin i perioden. Elevernes køn, herkomst og forældrenes
uddannelsesniveau har fortsat betydning for deres resultater i de nationale test. Eksempelvis er
elevernes resultater i de nationale tests bedre, jo højere forældrenes uddannelsesniveau er.
Statusredegørelsen viser også, at elevernes generelle trivsel har ligget på et stabilt niveau siden
reformstart.
Ovenstående resultater skal læses med de forbehold, der fremgår af faktaboks 2.
Læs statusredegørelsen 2020/2021 her [Link]
Det er sidste udgave af statusredegørelsen i dette format. Parterne i det nationale samtale- og
udviklingsprogram for folkeskolen,
Sammen om Skolen,
har aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal
se på indhold og format for fremtidige statusredegørelser for folkeskolens udvikling. Dette er blandt
andet grundet aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem fra oktober 2021.
FAKTABOKS 1: De nationale mål for folkeskolen
Med folkeskolereformen fra 2014 blev der aftalt tre nationale mål for folkeskolens udvikling. De tre
mål er operationaliseret i fire resultatmål, som følges årligt.
Nationale mål
1.
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de
bliver så dygtige, de kan.
Resultatmål
1.1 Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at
læse og regne i de nationale test.