Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2592633_0001.png
NYHED: Ekspertgruppe skal undersøge, hvordan faglige forskelle
mellem drenge og piger kan mindskes
10. juni 2022
Center for Kommunikation
og Presse /xxx
Børne- og undervisningsministeren nedsætter en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger
Sags nr..: 22/07428
til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i både dagtilbud, folkeskolen og på ungdomsud-
dannelserne.
Der er store forskelle mellem drenges og pigers faglige resultater. Pigerne klarer
sig især bedre i de sproglige fag, mens der ikke er nævneværdig forskel mellem de
to køn i matematik. Forskellen ser ud til at opstå tidligt og er med årene kun ble-
vet større.
Derfor skal en ekspertgruppe nu undersøge mulige årsager til kønsforskellene
blandt børn og unges faglige resultater i folkeskolen og på ungdomsuddannel-
serne. I deres arbejde skal de for eksempel kigge på betydningen af undervisnin-
gens form, indhold og organisering for elevernes læring og generelle motivation
samt afdække, om der allerede i dagtilbud er faktorer, der bidrager til forskellene.
Arbejdet skal munde ud i en række anbefalinger til børne- og undervisningsmini-
steren, om hvordan man kan nedbringe betydningen af køn i dagtilbud og elever-
nes faglige udbytte i både folkeskolen og på ungdomsuddannelser.
"Regeringen ønsker, at alle børn og unge skal have lige muligheder for at blive så
dygtige, som de kan. Men drengene sakker bagud i vores skolesystem. Nogle af
dem halter allerede efter pigerne ved skolestart. Det kan og skal vi gøre bedre.
Første afgørende skridt er, at der er brug for mere viden om de faglige forskelle
blandt piger og drenge og bud på, hvor vi skal tage fat," siger børne- og under-
visningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
"Det faglige gab mellem drenge og piger i faglige resultater skal lukkes, før det bi-
der sig for godt fast. Det er ekspertgruppens opgave at bidrage hertil. Jeg ser frem
til arbejdet, som er særdeles vigtigt i en situation, hvor vi desværre er begyndt at
tale om piger og drenge som henholdsvis uddannelsessystemets vindere og tabere.
Det må vi gøre noget ved," siger ekspertgruppens formand, Claus Holm, som er
institutleder på DPU.
Som grundlag for ekspertgruppens arbejde har Børne- og Undervisningsministe-
riet udarbejdet en analyserapport om de faglige forskelle mellem drenge og piger,
og hvordan de udvikler sig i løbet af folkeskolen og i overgangen til ungdomsud-
dannelse.
Analysen viser blandt andet, at forskellen mellem drenge og pigers resultater i de
obligatoriske prøver i folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse har været stigende
fra 2008 til 2019. Samtidig viser analysen, at køn har en betydning for fuldførelse
af ungdomsuddannelse.
Ekspertgruppen består først af fremmest af elever, pædagoger, lærere og skolele-
dere fra dagtilbuds-, folkeskole- og ungdomsuddannelsesområdet og derudover af
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 186: Orientering om offentliggørelse af ekspertgruppe om køn samt analyserapport om fagligt gab mellem drenge og piger, fra børne- og undervisningsministeren
repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, forskere med særlig indsigt i området
samt rettighedsorganisationer med fokus på køn. Ekspertgruppen skal afrappor-
tere til børne- og undervisningsministeren i oktober 2022.
Læs kommissoriet for ekspertgruppen om køns betydning for læring og udvikling
i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser her [LINK].
Læs rapporten ”Fagligt gab mellem drenge og piger” [LINK].
BOKS: Medlemmer i ekspertgruppen om køns betydning for læring og ud-
vikling i dagtilbud, folkeskoler og på ungdomsuddannelser
Formand
Claus Holm, institutleder på DPU, Danmarks institut for Pæda-
gogik og Uddannelse – Aarhus Universitet.
Kristina Avenstrup, områdeleder for Børnehusene Kokkedal, Fredensborg
Kommune.
Anne Hammer, folkeskolelærer, Sejs skole, Silkeborg Kommune.
Gitte Rasmussen, skoleleder, Virum skole, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Laura Poulsen, skoleelev, Tirsdalens skole, Randers kommune.
Ane Stallknecht, centerchef i Center for Børn, Unge og Familier, Odsher-
red Kommune.
Leif Andersen, erhvervsuddannelseselev, TECHCOLLEGE i Aalborg.
Henrik Dyrby Mogensen, faglærer på Erhvervsskolen Zealand Business
College i Roskilde.
Helene Rossing Pedersen, leder, erhvervsskolen Learnmark Horsens.
Alfred Mikkelsen, gymnasieelev, Århus Katedralskole.
Helene Caprani, gymnasielærer, Midtsjællands gymnasium.
Dorte Fristrup, rektor, Aarhus Statsgymnasium.
Nanna Højlund, næstformand, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
Elisabeth Lund Nyborg, chefkonsulent, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA).
Andreas Beck Kronborg, projektleder, LGBT+ Danmark.
Henriette Laursen, direktør, KVINFO.
Alexander Andersson, formand, Dansk Mandesamfund.
Ida Gran Andersen, adjunkt ved Danmarks institut for pædagogik og ud-
dannelse, Pædagogisk Sociologi, Aarhus Universitet.
Steen Baagøe Nielsen, Lektor, MA & PhD, Institut for Mennesker og
Teknologi, Roskilde Universitet.
Dorthe Staunæs, Ph.d., Cand. Psych., Professor, Aarhus Universitet.
Mette Verner, Professor MSO, VIVE.
Lise Tingleff, Ph.d., områdechef for grundskoleområdet, EVA.
2