Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og
Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Kommissorium for ekspertgruppe om betydningen af køn for læ-
ring og udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser
Formål
Regeringen ønsker, at alle børn og unge – uanset køn – skal have lige
muligheder for at blive så dygtige, som de kan, så de får det bedste fun-
dament for deres videre vej i livet. På den baggrund nedsættes en ek-
spertgruppe, der skal belyse årsagerne til forskellene mellem drenge og
pigers faglige resultater i undervisningssystemet og komme med anbefa-
linger til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i både dagtilbud,
folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Baggrund
Undersøgelser viser, at det faglige gab mellem drenge og piger ved folke-
skolens afgangsprøve i 9. klasse er blevet større siden 2008. Ved folke-
skolens afgangsprøve får pigerne et højere karaktergennemsnit end
drenge i alle bundne prøver bortset fra skriftlig matematik. I løbet af sko-
letiden klarer piger sig ligeledes bedre i læsning, mens der kun er små for-
skelle i matematik. Andelen, der har gode resultater i læsning, er eksem-
pelvis 7-10 procentpoint højere blandt piger end blandt drenge, mens der
ikke er nævneværdig forskel mellem de to køn i matematik. Undersøgel-
ser viser, at netop matematikresultater er en god faglig indikator for,
hvordan elever klarer sig efter endt uddannelse.
Forskning viser, at det er en generel tendens i de fleste lande, at piger
klarer sig bedre end drenge i skolen – særligt i de sproglige fag. Det er
ikke noget nyt fænomen, men har været en udfordring i flere årtier.
Sammenhængen har således været stabil i en meget lang periode, og for-
skellen ser ud til at opstå tidligt. Der er således studier, der peger på, at
piger har bedre sprogforståelse end drenge allerede fra 1-års alderen. Det
kan pege på, at en mulig dybere forståelse af det faglige gab kan opnås
ved at se på drenge og pigers udvikling og færdigheder allerede i førsko-
lealderen.
10. juni 2022
Sags nr.: 22/07428