Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2592632_0001.png
Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og
Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Kommissorium for ekspertgruppe om betydningen af køn for læ-
ring og udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser
Formål
Regeringen ønsker, at alle børn og unge – uanset køn – skal have lige
muligheder for at blive så dygtige, som de kan, så de får det bedste fun-
dament for deres videre vej i livet. På den baggrund nedsættes en ek-
spertgruppe, der skal belyse årsagerne til forskellene mellem drenge og
pigers faglige resultater i undervisningssystemet og komme med anbefa-
linger til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i både dagtilbud,
folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Baggrund
Undersøgelser viser, at det faglige gab mellem drenge og piger ved folke-
skolens afgangsprøve i 9. klasse er blevet større siden 2008. Ved folke-
skolens afgangsprøve får pigerne et højere karaktergennemsnit end
drenge i alle bundne prøver bortset fra skriftlig matematik. I løbet af sko-
letiden klarer piger sig ligeledes bedre i læsning, mens der kun er små for-
skelle i matematik. Andelen, der har gode resultater i læsning, er eksem-
pelvis 7-10 procentpoint højere blandt piger end blandt drenge, mens der
ikke er nævneværdig forskel mellem de to køn i matematik. Undersøgel-
ser viser, at netop matematikresultater er en god faglig indikator for,
hvordan elever klarer sig efter endt uddannelse.
Forskning viser, at det er en generel tendens i de fleste lande, at piger
klarer sig bedre end drenge i skolen – særligt i de sproglige fag. Det er
ikke noget nyt fænomen, men har været en udfordring i flere årtier.
Sammenhængen har således været stabil i en meget lang periode, og for-
skellen ser ud til at opstå tidligt. Der er således studier, der peger på, at
piger har bedre sprogforståelse end drenge allerede fra 1-års alderen. Det
kan pege på, at en mulig dybere forståelse af det faglige gab kan opnås
ved at se på drenge og pigers udvikling og færdigheder allerede i førsko-
lealderen.
10. juni 2022
Sags nr.: 22/07428
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 186: Orientering om offentliggørelse af ekspertgruppe om køn samt analyserapport om fagligt gab mellem drenge og piger, fra børne- og undervisningsministeren
Det kan betyde, at nogle drenge allerede ved skolestartsalderen halter ef-
ter pigerne, og det samme gør sig gældende i overgangen fra folkeskole
til ungdomsuddannelse. Flere undersøgelser peger desuden på, at der er
forskel på drenge og pigers opfattelse af at gå i skole samt deres motiva-
tion og arbejdsindsats i og uden for skolen. Drenge, der oplever trivsels-
problemer og overvejer frafald på en ungdomsuddannelse, angiver der-
udover i højere grad skoletræthed som årsag end piger. Drengene er også
overrepræsenterede i de segregerede specialtilbud. Dertil kommer, at der
er flere piger end drenge, der fuldfører en ungdomsuddannelse, og at en
del af denne forskel hænger sammen med forskel i faglige resultater ved
folkeskolens afgangsprøve. I Danmark ser vi således betydelige kønsfor-
skelle i løbet af børn og unges skolegang, som dog ikke over en bred
kam slår igennem ift. beskæftigelsesgrad og livsløn.
Opgaver for ekspertgruppen
Ekspertgruppen skal undersøge kønsforskellene blandt børn og unges
faglige resultater i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Konkret skal ekspertgruppen afdække og drøfte de faglige udfordringer i
undervisningen, der kan være forbundet med køn, og belyse hypoteser
om årsagerne til de faglige forskelle, der eksisterer mellem piger og
drenge, herunder afdække om der er forhold i dagtilbud, der bidrager til
forskellene. Arbejdet skal bl.a. se på betydningen af undervisningens
form, indhold og organisering for elevernes læring og generelle motiva-
tion. Ekspertgruppen skal derudover bl.a. se på om det faglige gab udgør
en særlig udfordring blandt særlige elevgrupper (socioøkonomisk bag-
grund, herkomst, fagligt svage elever m.v.). Arbejdet skal bl.a. tage ud-
gangspunkt i analyser fra Børne- og Undervisningsministeriet, dansk og
international forskning samt ekspertgruppens egne vurderinger mv.
Arbejdet skal udmunde i en række anbefalinger til børne- og under-
visningsministeren om, hvordan betydningen af køn kan nedbringes i
både dagtilbud og i forhold til elevernes faglige udbytte i folkeskolen og
på ungdomsuddannelser.
Ekspertgruppens anbefalinger kan eksempelvis rette sig mod følgende
tematikker:
Indhold og indsatser i dagtilbud
Pædagogik og didaktik
Undervisningens form og organisering
Undervisningens indhold
Lærernes viden og kompetencer
Strukturelle vilkår, som fx lovgivning, elevsammensætning eller or-
ganisering af undervisningssystemet
Rammer for arbejdet
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 186: Orientering om offentliggørelse af ekspertgruppe om køn samt analyserapport om fagligt gab mellem drenge og piger, fra børne- og undervisningsministeren
Ekspertgruppen består af 21 medlemmer. Medlemmerne består først af
fremmest af pædagoger, lærere, skoleledere og elever fra dagtilbuds
grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, repræsentanter fra ar-
bejdsmarkedets parter, forskere med særligt indsigt og viden inden for
området samt rettighedsorganisationer med fokus på køn.
Børne- og undervisningsministeren udpeger formand samt øvrige med-
lemmer af ekspertgruppen.
Ekspertgruppen skal aflevere en skriftlig afrapportering på 20-25 sider til
børne- og undervisningsministeren. Ekspertgruppen sekretariatsbetjenes
af Børne- og Undervisningsministeriet.
Ekspertgruppens anbefalinger skal være løsninger, der kan gennemføres
inden for den aktuelle økonomiske ramme.
Ekspertgruppen kan gennem en åben arbejdsform invitere andre interes-
senter og særligt sagkyndige til at bidrage med idéer og forslag.
Tidsperspektiv
Ekspertgruppen skal have afsluttet deres arbejde og have afrapporteret
senest i foråret 2023 til børne- og undervisningsministeren.
3