Beretning nr.
20
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
Beretning
om
styrkelse af inklusionsindsatsen i grundskolen
1. Politiske bemærkninger
Børne- og Undervisningsudvalget har et kontinuerligt fo-
kus på inklusion i grundskolen og har afholdt en række
aktiviteter med inddragelse af relevante parter.
Udvalget har afholdt en lukket høring om inklusion i
grundskolen i december 2019, hvor udvalget fik en status på
inklusionseftersynet fra 2016. I august 2021 holdt udvalget
en opfølgende lukket minihøring, hvor bl.a. anvendelsen af
mellemformer blev drøftet. I september 2021 holdt udvalget
et fælles seminar med KL om styrkelse af inklusionsindsat-
sen i alle landets kommuner, og senest har udvalget den 27.
april 2022 afholdt en åben høring om inklusion på baggrund
af VIVE’s evaluering af inkluderende undervisningsmiljøer,
som blev offentliggjort i marts 2022.
Udvalget har også beskæftiget sig med inklusion gennem
modtagelse af deputationer, afholdelse af møder med enkelt-
personer og organisationer og gennem både åbne og lukkede
samråd med børne- og undervisningsministeren.
Udfordringer
Udvalget kan på denne baggrund konkludere, at selv om
inklusionsindsatsen i dag fungerer mange steder, er der sta-
dig områder, hvor inklusionsindsatsen ikke fungerer godt
nok.
En udfordring er, at der er stor forskel kommuner og
skoler imellem på, hvilken støtte et barn med særlige behov
får tilbudt. En anden udfordring er, at der er stor forskel
på forældres opfattelse af og oplevelser med kommunernes
inklusionsindsats. Nogle forældre har fået den opfattelse, at
det er et krav, at deres barn har en diagnose, for at barnet
kan blive visiteret til et specialtilbud eller få tildelt støtte
i den almindelige undervisning. En anden opfattelse, der
går igen blandt forældre, er, at den enkelte skoles eller kom-
munes økonomiske hensyn vejer tungere end hensynet til
deres barns behov, når der skal træffes beslutning om særlig
støtte. Der er også forældre, der oplever, at deres barn bliver
segregeret til et specialundervisningstilbud mod barnets og
forældrenes ønske og på trods af folkeskolelovgivningens
bestemmelse om, at alle elever så vidt muligt skal modta-
ge undervisning i de almene undervisningstilbud. En tredje
udfordring er, at mange lærere på trods af efteruddannelse
m.v. oplever, at de ikke er tilstrækkeligt klædt på til at in-
kludere børn med forskellige behov i den almindelige under-
visning. En fjerde udfordring er, at klagesystemet, der skal
sikre forældrene mulighed for at klage over den støtte (eller
manglende støtte), som deres barn modtager, ikke fungerer
optimalt.
VIVE�½s evaluering fra marts 2022 har ligeledes sat en
streg under, at der er udfordringer med inklusionen i grund-
skolen. Evalueringen, der består af syv delrapporter, følger
op på inklusionseftersynet fra 2016. Konklusionerne er bl.a.,
at andelen af elever, der visiteres til specialundervisning, er
stigende, at der ifølge lærerne er elever i almenklasser, som
ikke får den nødvendige støtte, og at det pædagogiske perso-
nale i almenskolen mangler de fornødne kompetencer til at
sikre inklusion af elever med særlige behov. Konklusionerne
har bekræftet udvalget i, at problemstillingerne forbundet
med inklusion i grundskolen langt fra er løst.
Anbefalinger fra udvalgets seneste høring om inklusion
På udvalgets åbne høring den 27. april 2022 om inklusion
i grundskolen fik udvalget præsenteret en række anbefalin-
ger til, hvad der bør gøres for at forbedre inklusionsindsat-
sen.
For det første blev det anbefalet at øge pædagogernes og
lærernes vidensniveau og specialpædagogiske kompetencer,
så de kan føle sig bedre klædt på til at varetage opgaven
med inklusion i praksis. Det kan bl.a. ske gennem mere
og bedre efteruddannelse og ved at styrke specialpædago-
gikkens rolle på læreruddannelsen. Det blev også nævnt, at
lærerne i en undersøgelse giver udtryk for, at mere forbered-
elsestid og tolærerordninger kan give dem bedre forudsæt-
ninger for at løfte inklusionsindsatsen.
I tillæg til formelle kompetencer og mere viden blev det
fremhævet, at både viden og formelle kompetencer også i
praksis kan komme i spil. Det blev nævnt, at der i dag bru-
AX028057