Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 172
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 172
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner)
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v, jf. lovbekendtgørelse nr. 1752 af 30. august 2021, som æn-
dret ved § 1 i lov nr. 1562 af 27. december 2019 og § 2 i lov nr. 2532 af 22.
december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 62 b indsættes:
Ȥ 62 c. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til adgang til
at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne mindst
én gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbe-
styrelser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør deres retningslin-
jer herom på institutionens hjemmeside.«
§2
I lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1655 af 9. august 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Ungdomsorganisationers adgang til institutionerne
§ 25 a. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til adgang til
at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne mindst
én gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbe-
styrelser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør deres retningslin-
jer herom på institutionens hjemmeside.«
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
§3
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1753 af 30. august 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 1562 af 27. decem-
ber 2019, § 24 i lov nr. 2055 af 16. november 2021, § 3 i lov nr. 2152 af 27.
november 2021, § 5 i lov nr. 2532 af 22. december 2021 og § 38 i lov nr.
324 af 16. marts 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 37 c indsættes:
Ȥ 37 d. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til adgang til
at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne mindst
én gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbe-
styrelser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør deres retningslin-
jer herom på institutionens hjemmeside.«
§4
I lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1666 af 11. august 2021, som ændret ved § 4 i lov nr. 2532 af 22.
december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I § 17, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Samfundsengagerende ungdomsorganisationer skal have ret til adgang
til at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne
mindst én gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kom-
munalbestyrelser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse
med landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør deres ret-
ningslinjer herom på institutionens hjemmeside.«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
§5
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ungdomsorganisationers adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ungdomsuddannelserne er en vigtig arena, når det gælder om at skabe en
demokratisk kultur hos unge og motivere de unge til deltagelse i demokra-
tiet. Et element i at styrke en nærværende, åben og demokratisk debat blandt
de unge på ungdomsuddannelsesinstitutionerne er at sikre, at samfundsen-
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
gagerende ungdomsorganisationer har gode adgangsvilkår til uddannelses-
stederne. For at skabe en mangfoldig og alsidig debat er det desuden vigtigt,
at organisationerne sikres lige adgang til de enkelte institutioner.
Regeringen ønsker derfor at sikre, at samfundsengagerende ungdomsorga-
nisationer får ret til adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor ele-
verne på ungdomsuddannelsesinstitutioner mindst én gang årligt samt i for-
bindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-
valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ungdomsorganisationers adgang til ungdomsuddannelsesinstituti-
oner mv.
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke lovgivet om ungdomsorganisationers adgang til at udøve oply-
sende virksomhed overfor eleverne på ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescen-
tre er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning jf. § 1, stk.
5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. Institutionerne skal som følge heraf udøve deres virksom-
hed inden for forvaltningslovens almindelige regler, herunder reglerne om
saglighed og lighed.
Institutioner for forberedende grunduddannelse er selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning, jf. § 2, stk. 1, i lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse. Institutionerne skal som følge heraf udøve
deres virksomhed inden for forvaltningslovens almindelige regler, herunder
reglerne om saglighed og lighed.
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse er
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der tidligere var amtskommu-
nale, eller som er resultatet af en eller flere sammenlægninger eller spaltnin-
ger af selvejende uddannelsesinstitutioner, der tidligere var amtskommu-
nale, selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning.
Det følger videre af § 4 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, at institutioner, der forud for den 1. januar 2007 var godkendt
efter § 1, stk. 1, kan beslutte at være selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning. Dette skal fremgå af institutionens vedtægt.
Institutioner for erhvervsrettede uddannelser, der er selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning, skal udøve deres virksomhed inden for
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
forvaltningslovens almindelige regler, herunder reglerne om saglighed og
lighed.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser, at skolen eller kurset skal være en selvejende institution. Skoler
og kurser, som ved lovens ikrafttræden ikke er selvejende institutioner, kan
opretholde deres status, jf. lovens § 33.
Af § 17, stk. 1, i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
følger det, at der ydes tilskud til skoler eller kurser, som opfylder en række
betingelser, herunder bl.a. årselevtal, løn- og ansættelsesvilkår, bestyrelsens
habilitet og skolen eller kursets indtægter.
Dansk Ungdoms Fællesråd har senest i efteråret 2019 oplyst over for Børne-
og Undervisningsministeriet, at de politiske ungdomsorganisationer på bag-
grund af en rundspørge havde oplevet at blive afvist på 21 institutioner (i
hvilket tidsrum var ikke nærmere angivet). Af dem var der to institutioner,
der afviste politiske ungdomsorganisationer af princip. Den givne begrun-
delse for afvisning på de resterende institutioner var, at de kun ønskede be-
søg op til et valg, eller når institutionerne selv arrangerer debatten.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med forslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indføre en ret for samfundsengage-
rende ungdomsorganisationer til at få adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner
og voksenuddannelsescentre, samt en pligt for institutionerne til at fastsætte
og offentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken form ungdomsorga-
nisationer kan få adgang til institutionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre,
at det er tydeligt hvilke typer af ungdomsorganisationer, der får ret til ad-
gang til ungdomsuddannelsesinstitutionen og hvilke budskaber, de må for-
midle, samt at besøgene sker under hensyntagen til de enkelte institutioners
undervisning og øvrige aktiviteter.
Med forslagets § 2, nr. 1, foreslås det at indføre en ret for samfundsengage-
rende ungdomsorganisationer til at få adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institutioner for forberedende grunduddannelse,
samt en pligt for institutionerne til at fastsætte og offentliggøre retningslinjer
for, hvornår og i hvilken form ungdomsorganisationer kan få adgang til in-
stitutionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at det er tydeligt hvilke typer
af ungdomsorganisationer, der får ret til adgang til ungdomsuddannelsesin-
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
stitutionen og hvilke budskaber, de må formidle, samt at besøgene sker un-
der hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige aktivi-
teter.
Med forslagets § 3, nr. 1, foreslås det at indføre en ret for samfundsengage-
rende ungdomsorganisationer til at få adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, samt
en pligt for institutionerne til at fastsætte og offentliggøre retningslinjer for,
hvornår og i hvilken form ungdomsorganisationer kan få adgang til institu-
tionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at det er tydeligt hvilke typer af
ungdomsorganisationer, der får ret til adgang til ungdomsuddannelsesinsti-
tutionen og hvilke budskaber, de må formidle, samt at besøgene sker under
hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige aktiviteter.
Med forslagets § 4, nr. 1, foreslås det at indføre en ny tilskudsbetingelse,
således at tilskud til private institutioner for gymnasiale uddannelser betin-
ges af, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer får adgang til at ud-
øve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutioner for private gym-
nasiale uddannelser, samt en pligt for institutionerne til at fastsætte og of-
fentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken form ungdomsorganisa-
tioner kan få adgang til institutionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at
det er tydeligt hvilke typer af ungdomsorganisationer, der får ret til adgang
til ungdomsuddannelsesinstitutionen og hvilke budskaber, de må formidle,
samt at besøgene sker under hensyntagen til de enkelte institutioners under-
visning og øvrige aktiviteter.
De nye bestemmelser vil skulle sikre samfundsengagerende ungdomsorga-
nisationer ret til adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne
på ungdomsuddannelsesinstitutioner mindst én gang årligt samt – for orga-
nisationer, der er opstillingsberettigede i de pågældende valg – i forbindelse
med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-valg, fol-
keafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg. Ung-
domsorganisationer fra opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver
en tid skulle omfattes af retten til adgang til ungdomsuddannelsesinstitutio-
nerne. Ungdomsorganisationer med et forkyndende og/eller kommercielt
formål vil ikke skulle sikres adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Den foreslåede ændring vil indebære, at uddannelsesinstitutionerne vil
skulle fastsætte og offentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken form
ungdomsorganisationerne vil kunne få adgang til institutionerne. Retnings-
linjerne vil skulle offentliggøres på institutionernes hjemmesider.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
For så vidt angår private institutioner for gymnasiale uddannelser vil den
foreslåede ændring også indebære, at tilskud til private institutioner for
gymnasiale uddannelser betinges af, at uddannelsesinstitutionerne giver
ungdomsorganisationer adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor
eleverne én gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kom-
munalbestyrelser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse
med landsdækkende ungdomsvalg, samt fastsætter og offentliggør retnings-
linjer om herom på deres hjemmeside.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til offentlige gymnasiale
uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre henvises til lovforsla-
gets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til institutioner for forbe-
redende grunduddannelser henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærk-
ningerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse henvises til lovforslagets § 3, nr. 1, og bemærknin-
gerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til private institutioner for
gymnasiale uddannelser henvises til lovforslagets § 4, nr. 1, og bemærknin-
gerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre, at offentlige gymnasier, voksenuddannelsescen-
tre, og institutioner for forberedende grunduddannelse, institutioner for er-
hvervsuddannelse og private gymnasier skal fastsætte retningslinjer om
ungdomsorganisationers adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor
eleverne på institutionen samt offentliggøre deres retningslinjer på instituti-
onens hjemmeside.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have konsekvenser for Styrelsen for IT
og Lærings it-systemer. Det vurderes på den baggrund, at forslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Lovforslaget vurderes at kunne bidrage til opfyldelsen af FN’s verdensmål
nr. 4.7, idet det kan være med til at give alle elever den viden og de færdig-
heder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a.
gennem undervisning i fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt
medborgerskab og anerkendelse af kulturel mangfoldighed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være rele-
vante for lovforslaget, idet lovforslaget ikke har indflydelse på virksomhe-
dernes muligheder for at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier
og forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. maj 2022 til den 20. juni
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AK-Samvirke, Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Anke-
styrelsen, AOF Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag, Astra – Center for Læring i Natur, Teknik og Sund-
hed, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Danmarks Vejlederforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier, Danske Er-
hvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Gymnasier – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC (lederne),
Danske HF og VUC – Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Pro-
fessionshøjskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-
skoler –Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske
Universiteter, De private sociale tilbud (LOS), DEA, Den uvildige konsu-
lentordning på handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Engineer the Future, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, EVA
- Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fag-
ligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Folkehøjskolernes Forening i Dan-
mark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn
og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af forstandere
og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Ledere ved Danskuddan-
nelser, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge
(fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Foræl-
drenes Landsorganisation (FOLA), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka, Kriminalforsorgen, LandboUng-
dom, Landbrug & Fødevarer, Landselevbestyrelsen for social- og sundheds-
området, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne, Leder-
samrådet, LOF, Lærernes Centralorganisation, Modstrøm - Foreningen for
FGU-elever og unge omkring FGU, Nationalt Center for kompetenceudvik-
ling, Naturvidenskabernes Hus, Netværket for kostafdelinger, OpenDen-
mark, Ordblindeforeningen, Private Gymnasier og Studenterkurser, Produk-
tionsskoleforeningen, Red Barnet, Rektorkollegiet for de Martime Uddan-
nelser, Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsret-
tede Uddannelser (REU), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Pro-
fessionsbacheloruddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for So-
cialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammen-
slutningen af Unge Med Handicap, Selveje Danmark, Selvejende og private
institutioners forening (Spifo), Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser, Ungdomsringen, Ungdoms-
uddannelsernes Vejlederforening, UU Danmark,VUC Bestyrelsesforenin-
gen.
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
2580500_0010.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ja
Nej
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
2580500_0011.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
X
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er ikke lovgivet om ungdomsorganisationers adgang til at udøve oply-
sende virksomhed overfor eleverne på offentlige gymnasiale uddannelses-
institutioner og voksenuddannelsescentre.
Offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescen-
tre er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning, jf. § 1,
stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Institutionerne skal som følge heraf udøve deres
virksomhed inden for forvaltningslovens almindelige regler, herunder reg-
lerne om saglighed og lighed. Det følger bl.a. heraf, at væsentligt lige for-
hold skal behandles lige i retlig henseende. Institutionerne må således ikke
foretage usaglig forskelsbehandling i deres behandling af henvendelser fra
ungdomsorganisationers om adgang til offentlige gymnasiale uddannelses-
institutioner og voksenuddannelsescentre.
Det foreslås, at indsætte en ny bestemmelse,
§ 62 c,
i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., hvor-
efter samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til adgang til at
udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne mindst én
gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbesty-
relser, regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med lands-
dækkende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør retningslinjer herom
på institutionens hjemmeside.
Det foreslåede § 62 c,
1. pkt.
vil have den virkning, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer vil få ret til adgang til at udøve oplysende virksom-
hed overfor eleverne på institutionen minimum én gang årligt (skoleår) samt
– for organisationer, der er opstillingsberettigede i de pågældende valg – i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og regions-
råd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ung-
domsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor nævnte valghandlinger, vil institutio-
nen kunne vælge at indskrænke retten til adgang til at omfatte de organisa-
tioner, der selv er eller repræsenterer opstillingsberettigede aktører.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det foreslåede § 62 c,
2. pkt.,
vil have den virkning, at institutionerne for-
pligtes til at fastsætte og offentliggøre retningslinjer om samfundsengage-
rende ungdomsorganisationers adgang til institutionerne. Retningslinjerne
vil skulle sikre, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige
adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre, hvilke ung-
domsorganisationer, der vil få adgang til at udøve oplysende virksomhed
overfor eleverne på institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre, at besøgene sker under hensyn-
tagen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner gælde for
samfundsengagerende ungdomsorganisationer. Samfundsengagerende ung-
domsorganisationer vil skulle forstås som demokratisk opbyggede organi-
sationer, hvor medlemmerne selv vælger deres ledelse, etableret af unge,
hvis formål eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati el-
ler grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Ungdomsorganisatio-
ner fra opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver en tid skulle være
omfattet af retten til adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen af folkeoplysningslovens §
4 a, hvorefter foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller under-
minerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler efter folkeoplysningsloven. Be-
stemmelsen er indsat ved lov nr. 1553 af 13. december 2016 om ændring af
folkeoplysningsloven og ligningsloven (Indsats mod foreninger, som mod-
arbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i lovforslaget til bestem-
melsen fremgår det nærmere, hvad der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionerne i
et religiøst forkyndende øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang for at vinde nye til-
hængere eller under besøget agerer pågående eller belærende. Samfundsen-
gagerende ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt, men
som ikke med deres tilstedeværelse virker religiøst forkyndende, vil skulle
have ret til adgang på lige fod med andre samfundsengagerende organisati-
oner. En organisation vil dermed gerne måtte give kundskab til elever om
særlige religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde nye tilhængere
eller ved at være pågående eller belærende. Det vil ikke skulle være muligt
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
for religiøse organisationer uden forudgående anmodning at rette henven-
delse til en elev med henblik på straks eller senere at opnå eleven som med-
lem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionen i et
kommercielt øjemed. Ved kommercielt øjemed vil skulle forstås, at ung-
domsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen med et sigte på
økonomisk vinding. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der
gennem deres virke indsamler penge, men som ikke lader denne del af deres
virksomhed komme til udtryk på institutionerne, vil skulle have ret til ad-
gang på lige fod med andre samfundsengagerende organisationer. Eksem-
pelvis vil non-profit nødhjælpsorganisationer skulle have ret til adgang til
en ungdomsuddannelsesinstitution, såfremt de ikke ved besøget forsøger at
hverve medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil samfundsengagerende ungdomsorganisationer
skulle have mulighed for at besøge institutionen mindst én gang årligt inden
for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen vil for eksempel
kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved at tilbyde ungdomsorgani-
sationer at komme på institutionen i et fastsat tidsrum af en rimelig varighed
inden for normal skoletid én gang årligt. Et eksempel kunne være et "ung-
domsfolkemøde" på institutionen en hverdag fra kl. 10-12 i kantinen, hvor
ungdomsorganisationerne får mulighed for at stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre, at samfundsengagerende ungdomsorgani-
sationer har ret til selv at vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår. Ungdomsorganisationer vil ikke
kunne påberåbe sig ret til at komme på institutionen uden institutionens god-
kendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer beskrevet, at den hol-
der ”ungdomsfolkemøde” i oktober hvert skoleår, og en ungdomsorganisa-
tion kontakter institutionen i november, vil institutionen kunne henvise den
pågældende ungdomsorganisation til at vente til arrangementet i oktober det
følgende år med at få adgang til institutionen, medmindre andet fremgår af
institutionens retningslinjer eller – for organisationer, der er opstillingsbe-
rettigede i de pågældende valg – i tilfælde af folketingsvalg, valg til kom-
munalbestyrelser og regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbin-
delse med landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne må ikke udskyde et
arrangement på tværs af skoleår, hvis dette får den effekt, at der vil være et
skoleår, hvor ungdomsorganisationerne ikke har haft adgang til institutio-
nen.
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Såfremt ledelsen på et offentligt gymnasium eller et voksenuddannelsescen-
ter afviser en anmodning om besøg fra en samfundsengagerende ungdoms-
organisation, vil ledelsen som følge af forvaltningsloven have pligt til at an-
give en begrundelse til ungdomsorganisationen for et eventuelt afslag på
adgang. Begrundelsen vil skulle leve op til kriterierne for saglighed og lig-
hed. Det vil desuden skulle være ledelsens pligt at oplyse den pågældende
ungdomsorganisation om, hvornår og hvordan den vil kunne få adgang til
institutionen.
Det foreslås, at institutionernes retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i
”Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ung-
domsuddannelser” udarbejdet af Dansk Ungdoms Fællesråd, Gymnasiesko-
lernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler og Børne- og Undervisnings-
ministeriet. Retningslinjerne vil desuden kunne vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn om besøg i rimelig tid inden
besøget af hensyn til institutionernes planlægning fx 10 dage før et arrange-
ment.
- at organisationerne skal bidrage ind i en læringskontekst, for elever på in-
stitutionen, så de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at få indflydelse
på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende bud-
skaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter sig selv
i forbindelse med et besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede retningslinjer for organisationens adfærd på insti-
tutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra at aflægge besøg på
institutionen, eller at et igangværende besøg afbrydes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Til nr. 1.
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der er ikke lovgivet om ungdomsorganisationers adgang til at udøve oply-
sende virksomhed overfor eleverne på institutioner for forberedende
grunduddannelse.
Institutioner for forberedende grunduddannelse er selvejende institutioner
inden for den offentlige forvaltning, jf. § 2, stk. 1, i lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse. Institutionerne skal som følge heraf udøve
deres virksomhed inden for forvaltningslovens almindelige regler, herunder
reglerne om saglighed og lighed. Det følger bl.a. heraf, at væsentligt lige
forhold skal behandles lige i retlig henseende. Institutionerne må således
ikke foretage usaglig forskelsbehandling i deres behandling af henvendelser
fra ungdomsorganisationers om adgang til institutioner for forberedende
grunduddannelse.
Det foreslås, at indsætte et nyt kapitel efter kapitel 4,
kapitel 4 a,
i lov om
institutioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter samfundsengage-
rende ungdomsorganisationer har ret til adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institutionerne mindst én gang årligt samt i for-
bindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-
valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg.
Institutionerne offentliggør retningslinjer herom på institutionens hjemme-
side.
Det foreslåede
§ 25 a, 1. pkt.
vil have den virkning, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer vil få ret til adgang til at udøve oplysende virksom-
hed overfor eleverne på institutionen minimum én gang årligt (skoleår) samt
– for organisationer, der er opstillingsberettigede i de pågældende valg – i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og regions-
råd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ung-
domsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor nævnte valghandlinger, vil institutio-
nen kunne vælge at indskrænke retten til adgang til at omfatte de organisa-
tioner, der selv er eller repræsenterer opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 25 a,
2. pkt.,
vil have den virkning, at institutionerne for-
pligtes til at fastsætte og offentliggøre retningslinjer om samfundsengage-
rende ungdomsorganisationers adgang til institutionerne. Retningslinjerne
vil skulle sikre, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige
adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre, hvilke ung-
domsorganisationer, der vil få adgang til at udøve oplysende virksomhed
overfor eleverne på institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre at besøgene sker under hensynta-
gen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige aktiviteter.
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner gælde for
samfundsengagerende ungdomsorganisationer. Samfundsengagerende ung-
domsorganisationer vil skulle forstås som demokratisk opbyggede organi-
sationer, hvor medlemmerne selv vælger deres ledelse, etableret af unge,
hvis formål eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati el-
ler grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Ungdomsorganisatio-
ner fra opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver en tid skulle være
omfattet af retten til adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen af folkeoplysningslovens §
4 a, hvorefter foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller under-
minerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler efter folkeoplysningsloven. Be-
stemmelsen er indsat ved lov nr. 1553 af 13. december 2016 om ændring af
folkeoplysningsloven og ligningsloven (Indsats mod foreninger, som mod-
arbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i lovforslaget til bestem-
melsen fremgår det nærmere, hvad der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionerne i
et religiøst forkyndende øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang for at vinde nye til-
hængere eller under besøget agerer pågående eller belærende. Samfundsen-
gagerende ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt, men
som ikke med deres tilstedeværelse virker religiøst forkyndende, vil skulle
have ret til adgang på lige fod med andre samfundsengagerende organisati-
oner. En organisation vil dermed gerne måtte give kundskab til elever om
særlige religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde nye tilhængere
eller ved at være pågående eller belærende. Det vil ikke skulle være muligt
for religiøse organisationer uden forudgående anmodning at rette henven-
delse til en elev med henblik på straks eller senere at opnå eleven som med-
lem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionen i et
kommercielt øjemed. Ved kommercielt øjemed vil skulle forstås, at ung-
domsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen med et sigte på
økonomisk vinding. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der
gennem deres virke indsamler penge, men som ikke lader denne del af deres
virksomhed komme til udtryk på institutionerne, vil skulle have ret til ad-
17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
gang på lige fod med andre samfundsengagerende organisationer. Eksem-
peltvist vil non-profit nødhjælpsorganisationer skulle have ret til adgang til
en ungdomsuddannelsesinstitution, såfremt de ikke ved besøget forsøger at
hverve medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil samfundsengagerende ungdomsorganisationer
skulle have mulighed for at besøge institutionen mindst én gang årligt inden
for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen vil fx kunne leve
op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis at tilbyde ungdomsorga-
nisationer at komme på institutionen i et fastsat tidsrum af en rimelig varig-
hed inden for normal skoletid én gang årligt. Et eksempel kunne være et
”ungdomsfolkemøde” på skolen en hverdag fra kl. 10-12 i kantinen, hvor
ungdomsorganisationerne får mulighed for at stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre, at samfundsengagerende ungdomsorgani-
sationer har ret til selv at vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår. Ungdomsorganisationer vil ikke
kunne påberåbe sig ret til at komme på institutionen uden institutionens god-
kendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer beskrevet, at den hol-
der ”ungdomsfolkemøde” i oktober hvert skoleår, og en ungdomsorganisa-
tion kontakter institutionen i november, vil ungdomsorganisationen institu-
tionen kunne henvise den pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med at få adgang til institutionen,
medmindre andet fremgår af institutionens retningslinjer eller i tilfælde af
folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg, folke-
afstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg. Institutio-
nerne må ikke udskyde et arrangement på tværs af skoleår, hvis dette får den
effekt, at der vil være et skoleår, hvor ungdomsorganisationerne ikke har
haft adgang til institutionen.
Såfremt ledelsen på en institution for forberedende grunduddannelse afviser
en anmodning om besøg fra en samfundsengagerende ungdomsorganisa-
tion, vil ledelsen som følge af forvaltningsloven skulle have pligt til at an-
give en begrundelse til ungdomsorganisationen for et eventuelt afslag på
adgang. Begrundelsen vil skulle leve op til kriterierne for saglighed og lig-
hed. Det vil desuden skulle være ledelsens pligt at oplyse den pågældende
ungdomsorganisation om, hvornår og hvordan den vil kunne få adgang til
institutionen.
Det foreslås, at institutionernes retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i
”Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ung-
18
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
domsuddannelser” udarbejdet af Dansk Ungdoms Fællesråd, Gymnasiesko-
lernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler og Børne- og Undervisnings-
ministeriet. Retningslinjerne vil desuden kunne vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn om besøg i rimelig tid inden
besøget af hensyn til institutionernes planlægning fx 10 dage før et arrange-
ment.
- at organisationerne skal bidrage ind i en læringskontekst, for elever på in-
stitutionen, så de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at få indflydelse
på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende bud-
skaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter sig selv
i forbindelse med et besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede retningslinjer for organisationens adfærd på insti-
tutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra at aflægge besøg på
institutionen, eller at et igangværende besøg afbrydes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Til nr. 1
Der er ikke lovgivet om ungdomsorganisationers adgang til at udøve oply-
sende virksomhed overfor eleverne på institutioner for erhvervsrettede ud-
dannelser.
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse er in-
stitutioner for erhvervsrettet uddannelse, der tidligere var amtskommunale,
eller som er resultatet af en eller flere sammenlægninger eller spaltninger
af selvejende uddannelsesinstitutioner, der tidligere var amtskommunale,
selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning.
Det følger videre af § 4 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, at institutioner, der forud for den 1. januar 2007 var godkendt
19
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
efter § 1, stk. 1, kan beslutte at være selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning. Dette skal fremgå af institutionens vedtægt.
Institutioner for erhvervsrettede uddannelser, der er selvejende institutio-
ner inden for den offentlige forvaltning, skal udøve deres virksomhed in-
den for forvaltningslovens almindelige regler, herunder reglerne om sag-
lighed og lighed. Det følger bl.a. heraf, at væsentligt lige forhold skal be-
handles lige i retlig henseende. Institutionerne må således ikke foretage
usaglig forskelsbehandling i deres behandling af henvendelser fra ung-
domsorganisationers om adgang til institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse.
Det foreslås, at indsætte en ny bestemmelse,
§ 37 d,
i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, hvorefter samfundsengagerende ungdomsor-
ganisationer har ret til adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor
eleverne på institutionerne mindst én gang årligt samt i forbindelse med fol-
ketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-valg, folkeaf-
stemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg. Institutio-
nerne offentliggør retningslinjer herom på institutionens hjemmeside.
Det foreslåede § 37 d,
1. pkt.
vil have den virkning, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer vil få ret til adgang til at udøve oplysende virksom-
hed overfor eleverne på institutionen minimum én gang årligt (skoleår) samt
– for organisationer, der er opstillingsberettigede i de pågældende valg – i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd,
EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdoms-
valg. Ved adgang ifm. ovenfor nævnte valghandlinger, vil institutionen
kunne vælge at indskrænke retten til adgang til at omfatte de organisationer,
der selv er eller repræsenterer opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 37 d,
2. pkt.,
vil have den virkning, at institutionerne for-
pligtes til at fastsætte og offentliggøre retningslinjer om samfundsengage-
rende ungdomsorganisationers adgang til institutionerne. Retningslinjerne
vil skulle sikre, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige
adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre, hvilke ung-
domsorganisationer, der vil få adgang til at udøve oplysende virksomhed
overfor eleverne på institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre at besøgene sker under hensynta-
gen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner gælde for
samfundsengagerende ungdomsorganisationer. Samfundsengagerende ung-
20
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
domsorganisationer vil skulle forstås som demokratisk opbyggede organi-
sationer, hvor medlemmerne selv vælger deres ledelse, etableret af unge,
hvis formål eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati el-
ler grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Ungdomsorganisatio-
ner fra opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver en tid skulle være
omfattet af retten til adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen af folkeoplysningslovens §
4 a, hvorefter foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller under-
minerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler efter folkeoplysningsloven. Be-
stemmelsen er indsat ved lov nr. 1553 af 13. december 2016 om ændring af
folkeoplysningsloven og ligningsloven (Indsats mod foreninger, som mod-
arbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i lovforslaget til bestem-
melsen fremgår det nærmere, hvad der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionerne i
et religiøst forkyndende øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang for at vinde nye til-
hængere eller under besøget agerer pågående eller belærende. Samfundsen-
gagerende ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt, men
som ikke med deres tilstedeværelse virker religiøst forkyndende, vil skulle
have ret til adgang på lige fod med andre samfundsengagerende organisati-
oner. En organisation vil dermed gerne måtte give kundskab til elever om
særlige religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde nye tilhængere
eller ved at være pågående eller belærende. Det vil ikke skulle være muligt
for religiøse organisationer uden forudgående anmodning at rette henven-
delse til en elev med henblik på straks eller senere at opnå eleven som med-
lem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke gælde
for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionen i et
kommercielt øjemed. Ved kommercielt øjemed vil skulle forstås, at ung-
domsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen med et sigte på
økonomisk vinding. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der
gennem deres virke indsamler penge, men som ikke lader denne del af deres
virksomhed komme til udtryk på institutionerne, vil skulle have ret til ad-
gang på lige fod med andre samfundsengagerende organisationer. Eksem-
peltvist vil non-profit nødhjælpsorganisationer skulle have ret til adgang til
21
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
en ungdomsuddannelsesinstitution, såfremt de ikke ved besøget forsøger at
hverve medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil samfundsengagerende ungdomsorganisationer
skulle have mulighed for at besøge institutionen mindst én gang årligt inden
for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen vil fx kunne leve
op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis at tilbyde ungdomsorga-
nisationer at komme på institutionen i et fastsat tidsrum af en rimelig varig-
hed inden for normal skoletid én gang årligt. Et eksempel kunne være et
”ungdomsfolkemøde” på skolen en hverdag fra kl. 10-12 i kantinen, hvor
ungdomsorganisationerne får mulighed for at stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre, at samfundsengagerende ungdomsorgani-
sationer har ret til selv at vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår. Ungdomsorganisationer vil ikke
kunne påberåbe sig ret til at komme på institutionen uden institutionens god-
kendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer beskrevet, at den hol-
der ”ungdomsfolkemøde” i oktober hvert skoleår, og en ungdomsorganisa-
tion kontakter institutionen i november, vil ungdomsorganisationen institu-
tionen kunne henvise den pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med at få adgang til institutionen,
medmindre andet fremgår af institutionens retningslinjer eller – for organi-
sationer, der er opstillingsberettigede i de pågældende valg –i tilfælde af
folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-valg, folkeaf-
stemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg. Institutio-
nerne må ikke udskyde et arrangement på tværs af skoleår, hvis dette får den
effekt, at der vil være et skoleår, hvor ungdomsorganisationerne ikke har
haft adgang til institutionen.
Såfremt ledelsen på en offentlig institution for erhvervsrettede uddannelser
afviser en anmodning om besøg fra en samfundsengagerende ungdomsor-
ganisation, vil ledelsen som følge af forvaltningsloven have pligt til at an-
give en begrundelse til ungdomsorganisationen for et eventuelt afslag på
adgang. Begrundelsen vil skulle leve op til kriterierne for saglighed og lig-
hed. Det vil desuden skulle være ledelsens pligt at oplyse den pågældende
ungdomsorganisation om, hvornår og hvordan den vil kunne få adgang til
institutionen.
Det foreslås, at institutionernes retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i
”Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ung-
22
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
domsuddannelser” udarbejdet af Dansk Ungdoms Fællesråd, Gymnasiesko-
lernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler og Børne- og Undervisnings-
ministeriet. Retningslinjerne vil desuden kunne vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn om besøg i rimelig tid inden
besøget af hensyn til institutionernes planlægning fx 10 dage før et arrange-
ment.
- at organisationerne skal bidrage ind i en læringskontekst, for elever på in-
stitutionen, så de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at få indflydelse
på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende bud-
skaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter sig selv
i forbindelse med et besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede retningslinjer for organisationens adfærd på insti-
tutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra at aflægge besøg på
institutionen, eller at et igangværende besøg afbrydes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Til nr. 1
Der er ikke lovgivet om ungdomsorganisationers adgang til at udøve oply-
sende virksomhed overfor eleverne på private institutioner for gymnasiale
uddannelser.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser, at skolen eller kurset skal være en selvejende institution. Skoler
og kurser, som ved lovens ikrafttræden ikke er selvejende institutioner, kan
opretholde deres status, jf. lovens § 33.
Af § 17, stk. 1, i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
følger det, at der ydes tilskud til skoler eller kurser, som opfylder en række
23
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
betingelser, herunder bl.a. årselevtal, løn- og ansættelsesvilkår, bestyrelsens
habilitet og skolen eller kursets indtægter.
Det foreslås, at indsætte et nyt
§ 17, stk. 1, nr. 4,
i lov om private institutioner
for gymnasiale uddannelser, hvorefter det vil blive en tilskudsbetingelse, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer får ret til adgang at udøve
oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne mindst én gang
årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser,
regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdæk-
kende ungdomsvalg. Institutionerne offentliggør retningslinjer herom på in-
stitutionens hjemmeside.
Det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 4,
1. pkt.
vil have den virkning, at tilskud til
private institutioner for gymnasiale uddannelser bliver betinget af, at det bli-
ver gjort muligt for samfundsengagerende ungdomsorganisationer at få ad-
gang til at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på institutionen
minimum én gang årligt (skoleår) samt – for organisationer, der er opstil-
lingsberettigede i de pågældende valg – i forbindelse med folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og
i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor
nævnte valghandlinger, vil institutionen kunne vælge at indskrænke retten
til adgang til at omfatte de organisationer, der selv er eller repræsenterer
opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 4,
2. pkt.,
vil have den virkning, det bliver en
tilskudsbetingelse, at institutionerne fastsætter og offentliggør retningslinjer
om samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang til institutio-
nerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at samfundsengagerende ungdoms-
organisationer har lige adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen samt ty-
deliggøre, hvilke ungdomsorganisationer, der vil få adgang til at udøve op-
lysende virksomhed overfor eleverne på institutionerne og hvilke budska-
ber, de må formidle. Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning og øvrige
aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner gælde for
samfundsengagerende ungdomsorganisationer. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer vil skulle forstås som demokratisk opbyggede or-
ganisationer, etableret af unge, hvis formål eller adfærd ikke modarbejder
eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneske-
rettigheder. Ungdomsorganisationer fra opstillingsberettigede partier i
24
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Danmark vil til hver en tid skulle være omfattet af retten til adgang til ung-
domsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen af folkeoplysningslovens §
4 a, hvorefter foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller under-
minerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler efter folkeoplysningsloven. Be-
stemmelsen er indsat ved lov nr. 1553 af 13. december 2016 om ændring af
folkeoplysningsloven og ligningsloven (Indsats mod foreninger, som mod-
arbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i lovforslaget til bestem-
melsen fremgår det nærmere, hvad der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke
gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstituti-
onerne i et religiøst forkyndende øjemed. Ved religiøst forkyndende øje-
med vil skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang for at
vinde nye tilhængere eller under besøget agerer pågående eller belærende.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der har et religiøst ud-
gangspunkt, men som ikke med deres tilstedeværelse virker religiøst for-
kyndende, vil skulle have ret til adgang på lige fod med andre samfundsen-
gagerende organisationer. En organisation vil dermed gerne måtte give
kundskab til elever om særlige religiøse retninger, men ikke med det for-
mål at vinde nye tilhængere eller ved at være pågående eller belærende.
Det vil ikke skulle være muligt for religiøse organisationer uden forudgå-
ende anmodning at rette henvendelse til en elev med henblik på straks eller
senere at opnå eleven som medlem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til adgang på ungdomsinstitutioner ikke
gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstituti-
onen i et kommercielt øjemed. Ved kommercielt øjemed vil skulle forstås,
at ungdomsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen med et
sigte på økonomisk vinding. Samfundsengagerende ungdomsorganisatio-
ner, der gennem deres virke indsamler penge, men som ikke lader denne
del af deres virksomhed komme til udtryk på institutionerne, vil skulle
have ret til adgang på lige fod med andre samfundsengagerende organisati-
oner. Eksempeltvist vil non-profit nødhjælpsorganisationer skulle have ret
til adgang til en ungdomsinstitution, såfremt de ikke ved besøget forsøger
at hverve medlemmer eller anmode om bidrag.
25
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Efter det foreslåede vil samfundsengagerende ungdomsorganisationer
skulle have mulighed for at besøge institutionen mindst én gang årligt in-
den for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen vil fx
kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis at tilbyde
ungdomsorganisationer at komme på institutionen i et fastsat tidsrum af en
rimelig varighed inden for normal skoletid én gang årligt. Et eksempel
kunne være et ”ungdomsfolkemøde” på skolen en hverdag fra kl. 10-12 i
kantinen, hvor ungdomsorganisationerne får mulighed for at stille en stand
op.
Det foreslåede vil ikke medføre, at samfundsengagerende ungdomsorgani-
sationer har ret til selv at vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår. Ungdomsorganisationer vil ikke
kunne påberåbe sig ret til at komme på institutionen uden institutionens
godkendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer beskrevet, at den
holder ”ungdomsfolkemøde” i oktober hvert skoleår, og en ungdomsorga-
nisation kontakter institutionen i november, vil ungdomsorganisationen in-
stitutionen kunne henvise den pågældende ungdomsorganisation til at
vente til arrangementet i oktober det følgende år med at få adgang til insti-
tutionen, medmindre andet fremgår af institutionens retningslinjer eller i
tilfælde af folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-
valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdoms-
valg. Institutionerne må ikke udskyde et arrangement på tværs af skoleår,
hvis dette får den effekt, at der vil være et skoleår, hvor ungdomsorganisa-
tionerne ikke har haft adgang til institutionen.
Det foreslås, at institutionernes retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt
i ”kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelser”. Retningslinjerne vil desuden kunne vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn om besøg i rimelig tid inden
besøget af hensyn til institutionernes planlægning fx 10 dage før et arran-
gement.
- at organisationerne skal bidrage ind i en læringskontekst, for elever på in-
stitutionen, så de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan
de som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at få indfly-
delse på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende bud-
skaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber er forbudt.
26
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
- at organisationerne er ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter sig
selv i forbindelse med et besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede retningslinjer for organisationens adfærd på insti-
tutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra at aflægge besøg på
institutionen, eller at et igangværende besøg afbrydes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 5
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lovene,
som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke
kan sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
27
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
2580500_0028.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1752 af 30. august
2021, som ændret ved § 2 i lov nr.
2532 af 22. december 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
Efter § 62 b indsættes:
Ȥ
62 c.
Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer har ret til
adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institu-
tionerne mindst én gang årligt samt
i forbindelse med folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser, regi-
onsråd, EU-valg, folkeafstemnin-
ger og i forbindelse med landsdæk-
kende ungdomsvalg. Institutio-
nerne offentliggør deres retnings-
linjer herom på institutionens hjem-
meside.«
§2
I lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1655 af 9. august
2021, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel
4 a
Ungdomsorganisationers adgang
til institutionerne
§ 25 a.
Samfundsengagerende ung-
domsorganisationer har ret til ad-
28
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
2580500_0029.png
UDKAST
gang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institu-
tionerne mindst én gang årligt samt
i forbindelse med folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser, regi-
onsråd, EU-valg, folkeafstemnin-
ger og i forbindelse med landsdæk-
kende ungdomsvalg. Institutio-
nerne offentliggør deres retnings-
linjer herom på institutionens hjem-
meside.«
§3
I lov om institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1753 af 30. august 2021,
som ændret ved § 2 i lov nr. 1562 af
27. december 2019, § 24 i lov nr.
2055 af 16. november 2021, § 3 i
lov nr. 2152 af 27. november 2021,
§ 5 i lov nr. 2532 af 22. december
2021 og § 38 i lov nr. 324 af 16.
marts 2022, foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter § 37 c indsættes:
Ȥ
37 d.
Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer har ret til
adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institu-
tionerne mindst én gang årligt samt
i forbindelse med folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser, regi-
onsråd, EU-valg, folkeafstemnin-
ger og i forbindelse med landsdæk-
kende ungdomsvalg. Institutio-
nerne offentliggør deres retnings-
linjer herom på institutionens hjem-
meside.«
§4
29
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 172: Lovudkast vedr. ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner, fra børne- og undervisningsministeren
2580500_0030.png
UDKAST
§ 17. ---
1) ---
2) ---
3) ---
4) Skolen eller kurset skal have an-
dre indtægter end statstilskuddene.
Børne- og undervisningsministeren
kan fastsætte regler herom, herun-
der om opkrævning af fuld delta-
gerbetaling for kursister med en vi-
deregående uddannelse på hf-en-
keltfag samt om tilmelding til disse
uddannelser. Ved fuld deltagerbe-
taling forstås en betaling, der svarer
til taxametertilskuddene og den al-
mindelige deltagerbetaling. På de
årlige finanslove fastsættes en mi-
nimumsgrænse for egendækningen.
I lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1666 af 11. august
2021, som ændret ved § 4 i lov nr.
2532 af 22. december 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 17,
stk. 1, indsættes efter nr. 3
som nyt nummer:
»4) Samfundsengagerende ung-
domsorganisationer skal have ret til
adgang til at udøve oplysende virk-
somhed overfor eleverne på institu-
tionerne mindst én gang årligt samt
i forbindelse med folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser, regi-
onsråd, EU-valg, folkeafstemnin-
ger og i forbindelse med landsdæk-
kende ungdomsvalg. Institutio-
nerne offentliggør deres retnings-
linjer herom på institutionens hjem-
meside.«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
30