Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2463561_0001.png
Siden 2010 har 648 drenge etableret 80 mikrovirksomheder på MYOB Programmet
og 119 drenge har videreudviklet 15 mikrovirksomheder på MYOB Akademiet.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Henvendelse af 15/10 fra Mind Your Own Business om foretræde om at flere unge kommer godt i gang på det danske arbejdsmarked og bliver selvforsørgende
FAKTA OG CV FOR MIND YOUR OWN BUSINESS, SOM STYRKER UNGE DRENGE I
UDSATTE BOLIGOMRÅDER OG DERES TILKNYTNING TIL
UDDANNELSESSYSTEMET, ARBEJDSMARKEDET OG DET DANSKE SAMFUND.
Baggrund og udfordring:
Der er et stort behov for at give unge drenge fra udsatte boligområder bedre skoleoplevelser og tro
på egne evner, så de i højere grad får uddannelse og beskæftigelse senere hen i livet:
27 % af de 16-24 årige i udsatte boligområder er ikke i beskæftigelse eller uddannelse, mens
det i hele befolkningen er 15 % af de 16-24-årige (VIVE, 2018). Det skyldes bl.a.
koncentrationen af social udsathed i udsatte boligområder.
Særligt drengene i de udsatte boligområder har det svært. Målt på grundskolekarakterne i
de prøvebundne fag halter både drenge med dansk baggrund (0,6 procentpoint) og ikke-
vestlig baggrund (1,5 procentpoint) i de udsatte boligområder betragteligt efter drenge i
hele landet (VIVE, 2018).
Lave karakterer fra folkeskolen samt dårlige skoleoplevelser øger risikoen for at ende i
NEET-gruppen som 18-årig (VIVE, 2019).
Det er velkendt, at det har store menneskelige og samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis det ikke
lykkes at øge den sociale mobilitet og få flere unge i uddannelse og beskæftigelse.
Det gør Mind Your Own Business for at løse udfordringen:
Med iværksætteri som omdrejningspunkt engagerer Mind Your Own Business drenge i alderen 13 til
19 år fra udsatte boligområder i hele landet, så de får en bedre skoleoplevelse og tro på egne
faglige og sociale evner. Det sker gennem:
Systematisk screening og udvælgelse af de unge i tæt samarbejde med kommuner og
boligforeninger.
Otte måneders metodisk velunderbygget undervisningsforløb, hvor de unge drenge mødes
én gang om ugen uden for skoletid for at udvikle deres egen mikrovirksomhed. Drengene
støttes af kommunal samarbejdspartner og får sparring og støtte undervejs af frivilige
venturepiloter.
Løbende deltagelse i workshops og camps arrangereret af etablerede virksomheder og
erhvervspartnere som fx KPMG, Boston Consulting Group, Rambøll og Coop som tilbyder
drengene sparring i form af ressourcer og forskellige fagligheder.
Mulighed for at videreudvikle mikrovirksomheden på Mind Your Own Business Akademi i
yderligere otte måneder.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Henvendelse af 15/10 fra Mind Your Own Business om foretræde om at flere unge kommer godt i gang på det danske arbejdsmarked og bliver selvforsørgende
Resultater af 10 års indsats:
Mind Your Own Business har siden 2010 engageret mere end 648 drenge, som har etableret 95
mikrovirksomheder fordelt over hele landet. Mind Your Own Business modtog i 2015
Kronprinsparrets Sociale Pris for en ekstraordinær indsats.
Ekstern evaluering foretaget af Als Research viser bl.a., at:
Projektdeltagerne (drengene) er blevet signifikant mindre i tvivl om, hvad de gerne vil efter
folkeskolen/ungdomsuddannelsen.
Drengene er blevet bedre til at bidrage positivt til gruppesamarbejde og til at samarbejde
generelt.
Drengene er blevet mere optimistiske omkring deres fremtidsmuligheder.
De lokale samarbejdspartnere og virksomheder har fået et mere positivt syn på drengene.
Der er sket en positiv udvikling i relation til drengenes psykiske trivsel og funktion – særligt
blandt de drenge, som ved starten af deres forløb, havde de største udfordringer i relation til
psykisk trivsel.
Der er sket et signifikant fald i antallet af konflikter for de drenge, der før var involveret i
”mange konflikter”.
(Kilde: Als Research 2017 og 2020)
Dokumentation er vigtig for Mind Your Business. Derfor er yderligere evaluering med brug af
registerdata under udarbejdelse. Den vil måle på uddannelseseffekter, trivselseffekter samt krimi-
nalitetsforebyggende effekter som følge af Mind Your Own Business indsats.
Finansiering:
TrygFonden, Bikuben Fonden (Danmark) og Tuborg Fondet (Grønland) finansierer aktiviteterne i dag.
Mind Your Own Business møder interesse fra mange kommuner, men har pt kapacitet til at køre
forløb i otte danske byer fordelt over hele landet, heraf 3 forskellige områder i København.
På Mind Your Own Business Programmet etableres der årligt 8 mikrovirksomheder, hvor der deltager
ml. 100 - 120 drenge. På Mind Your Own Business Akademiet, som består af videreudvikling af 4
mikrovirksomheder, deltager årligt 40 – 50 drenge.
3