Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2565195_0001.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 159
Offentligt
28.04.2022 08.37
TOPHISTORIER
SENESTE
SPORT
PODCAST
SEKTIONER
DEBAT
Børn & unge
·
Debat
| Læsetid 7 min.
24 forskere i opråb: Rapport om
sprogscreening bygger på misforståelser
DEBAT
Foto: Pixabay
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 1 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
2565195_0002.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
POV International
27.04.2022
SPROGSCREENING & FORSKNING // KOMMENTAR – 24 forskere
er gået sammen i et opråb om en ny rapport, som de mener bygger
på misforståelser og fejlslutninger. Opråbet er samtidig en kritik af
den obligatoriske sprogscreening af børn i dagtilbud og på skoler.
Forskerne efterlyser større faglighed og viden i politiske
beslutninger, og ordentlige rammer og ressourcer i dagtilbud, på
skoler og inden for det specialpædagogiske område – og mindre test,
måling, dokumentation og styring.
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning.. Alle holdninger, som kan udtrykkes
inden for stra!elovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende
os
din mening her.
En ny
rapport
fra
Indenrigs- og Boligministeriet
hvis konklusioner har
været gengivet i en lang række medier, hævder at ”Knap hvert femte barn er
sprogligt udfordret” efter endt dagtilbud.
Læser man selve rapporten, finder man ud af at den:
sætter lighedstegn mellem ’børn der er sprogligt udfordrede når de
stopper i dagtilbud’ og ’børn der i starten af børnehaveklassen har en p-
score under 15 i
Sprogvurdering 3-6’
(se Faktaboks);
sætter lighedstegn mellem ’børns score i
Sprogvurdering 3-6
i starten af
børnehaveklassen’ og ’sprogindsatsen i børnenes dagtilbud i
førskolealderen’;
konkluderer, at der er flere børn med sproglige udfordringer blandt
indvandrere og efterkommere end blandt børn af dansk herkomst;
konkluderer at færre børn har sproglige udfordringer i kommuner, som
sprogscreener alle børn i 3-årsalderen.
Rapporten bygger på en række faglige og metodiske misforståelser og
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 2 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
fejlslutninger, der har resulteret i fejlagtige konklusioner. Da disse
konklusioner kan påvirke fremtidige politiske beslutninger, mener vi ikke,
at vi som forskere kan sidde rapporten overhørig.
Hvad siger loven?
Ifølge
Folkeskoleloven
skal alle børn sprogscreenes i starten af
børnehaveklassen. Ifølge
Dagtilbudsloven
skal 3-årige børn
sprogscreenes, hvis der er formodning om, at barnet kan have behov
for en sprogstimulerende indsats, og for nylig stillede Børne- og
Undervisningsministeriet også et sprogscreeningsværktøj til 2-årige
børn til rådighed for danske dagtilbud.
Det er valgfrit hvilket sprogscreeningsværktøj der anvendes, men
mange dagtilbud og skoler anvender
Sprogvurdering 3-6.
Men hvad vil det sige at have sproglige
udfordringer?
Fagfolk skelner mellem forskellige typer sprogvanskeligheder. Fra
international forskning
ved man fx at:
1. 8-10 pct. af alle børn har en
udviklingsmæssig sprogforstyrrelse
(developmental language disorder, DLD),
dvs. vedvarende
vanskeligheder med at forstå og/eller producere sprog uden nogen
klinisk årsag;
2. et ukendt antal børn har en
sprogforstyrrelse,
der ledsager eller er
forårsaget et handicap (fx autisme, Downs syndrom);
3. et ukendt antal børn er
forsinkede
i deres sprogudvikling pga. for få
(dansk)sproglige erfaringer. Særlige risikogrupper er børn fra
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 3 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
minoritetssproglige og/eller minoritetskulturelle familier, børn fra
familier med lav socioøkonomisk baggrund og børn fra udsatte familier.
Hvis børn med sprogvanskeligheder ikke identificeres og tilbydes den rette
hjælp og støtte, kan det få alvorlige konsekvenser for børnenes trivsel,
kognitive og sociale udvikling, læring og senere skoleliv.
På længere sigt kan det få kritiske konsekvenser som lavt
uddannelsesniveau, arbejdsløshed, kriminalitet og nedsat livskvalitet,
herunder risiko for at udvikle psykiske lidelser som angst og depression.
Vigtigheden af at identificere og hjælpe disse børn kan derfor ikke
udtrykkes tydeligt nok.
Sprogvurdering 3-6
er et sprogscreeningsværktøj, som Børne- og
Undervisningsministeriet stiller til rådighed for dagtilbud og skoler.
Det er en standardiseret sprogtest (dvs. at der er en præcis beskrivelse
af, hvordan sprogscreeningen gennemføres) der i børnehaveklassens
klassetest angiver at teste børnene i to overordnede færdigheder:
(a)
talesproglige færdigheder
(sprogforståelse ved billedudpegning)
(b)
før-skriftlige færdigheder
(høre hvilke ord der rimer; genkende
bogstaver; udskille den første lyd i ord)
Scoren for de to områder sammenlignes med normen for etsprogede,
danske børn der følger en typisk sprogudvikling. Barnet placeres i én
af følgende grupper:
·
Særlig indsats:
0-5 p-score (= de 5 pct. lavest scorende børn iflg.
normen)
·
Fokuseret indsats:
5-15 p-score (= de næste 10 pct. lavest scorende
børn iflg. normen)
·
Generel indsats:
15-100 p-score (= de 85 pct. højest scorende børn iflg.
normen)
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 4 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
Eksempel: Når en pige opnår en p-score på 15, betyder det at 15 pct. af
de etsprogede, danske piger på samme alder klarede testen som denne
pige eller dårligere. Med andre ord afspejler scoren i
Sprogvurdering
3-6
altså hvor godt barnet klarede sig, sammenlignet med gruppen af
etsprogede, danske børn fra normsamlingen.
Uanset hvor gode sprogkompetencer børn får, vil man selvsagt altid
kunne udpege de 15 pct. lavest scorende børn.
Hvordan identificerer man børn med
sprogvanskeligheder?
Ifølge
Børne- og Undervisningsministeriet
er formålet med den
obligatoriske sprogscreening i børnehaveklassen at identificere børn med
sprogvanskeligheder, der har behov for ekstra hjælp og støtte.
Sprogscreening foretaget med en standardiseret test baseret på normer med
cut-off-scorer
der specificerer
milde, moderate
eller
alvorlige vanskeligheder
(som
Sprogvurdering 3-6)
er imidlertid ikke den bedste fremgangsmåde.
I stedet anbefaler
international forskning,
at man undersøger,
i hvor høj
grad barnet har vanskeligheder med sit funktionelle sprog i hverdagen,
bl.a.
ved at inddrage viden om forældres, pædagogers og læreres oplevelse af
barnets sprog, herunder både børnenes forståelse og produktion af sprog i
hverdagen.
Det er en misforståelse, at et barn nødvendigvis har sproglige udfordringer,
fordi det opnår en p-score under 15 i en sprogtest (som fx
Sprogvurdering 3-
6),
og tilsvarende at det ikke har, fordi det opnår en p-score over 15. Denne
fremgangsmåde sikrer altså ikke identifikation af de børn med
sprogvanskeligheder, der har behov for ekstra hjælp og støtte. Det er
således en fejlslutning, når rapporten sætter lighedstegn mellem en p-score
under 15 i
Sprogvurdering 3-6
i starten af børnehaveklassen og børn med
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 5 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
sproglige udfordringer.
Samtidig er det misvisende, når det i rapporten angives, at
Sprogvurdering
3-6
vurderer børns talesproglige færdigheder, da kun
sprogforståelse
(og
ikke
sprogproduktion)
indgår i klassetesten.
Favoriserer testen bestemte børnegrupper?
De opgaver der indgår i en sprogtest, har stor betydning for børnenes score,
og det er derfor vigtigt at opgaverne ikke favoriserer bestemte grupper. Den
obligatoriske sprogscreening i børnehaveklassen skal gennemføres i
begyndelsen af skoleåret, men da bogstaverne først skal læres i løbet af
skoleåret, giver det en fordel, at sprogscreeningen indeholder
bogstavkendskab
for børn, der har gået i dagtilbud med fokus på at lære
børnene bogstaver. Dermed risikerer børn, der har gået i andre dagtilbud, i
højere grad at blive kategoriseret som børn med sproglige udfordringer.
Flersprogede børn kan have alle de samme sprogvanskeligheder som
etsprogede børn, og det er derfor vigtigt at også flersprogede børn med
sprogvanskeligheder identificeres og tilbydes den rette hjælp og støtte.
Det giver dog ikke mening kun at vurdere flersprogede børns
dansksproglige kompetencer, hvis man skal have et pålideligt billede af
deres sprogudvikling. Flersprogede børn skal tilegne sig flere sproglyde,
ord og grammatiske strukturer end etsprogede børn. Samtidig er deres
sproglige erfaringer spredt over flere sprog, og de kan derfor have færre
sproglige erfaringer på hvert sprog, end børn der kun er blevet udsat for ét
sprog.
Det er således en fejlslutning, når man alene på
baggrund af rapportens resultater konkluderer, at
der er flere børn med sproglige udfordringer blandt
indvandrere og efterkommere, end der er blandt
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 6 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
børn af dansk herkomst
Det kan medføre, at hvert sprog udvikles langsommere sammenlignet med
børn, som kun tilegner sig ét sprog, men flersprogede børn vil typisk ikke
være forsinkede i tilegnelsen af deres samlede sproglige kompetencer.
Man
er derfor nødt til at undersøge alle barnets sprog
og vurdere barnets
samlede sproglige kompetencer
på tværs af sprog.
Samtidig er det nødvendigt at vide, hvor længe barnet har været i gang med
at tilegne sig sine sprog, samt hvor mange og hvilke sproglige erfaringer
barnet har på de enkelte sprog.
Sprogvurdering 3-6
tager imidlertid ikke
højde for nogen af disse forhold.
Dertil kommer, at
international forskning
har vist, at standardiserede
sprogtest normeret på etsprogede børn giver et skævt billede af
flersprogede børns sprog. Det er altså en fejlantagelse at en lav score i
Sprogvurdering 3-6
nødvendigvis er udtryk for sproglige udfordringer hos
flersprogede børn.
Sprogvurdering 3-6
kan slet ikke anvendes til pålideligt
at vurdere flersprogede børns sprog, og flersprogede børn burde derfor
være udeladt af analysen.
Man må formode at en del indvandrere og efterkommere er flersprogede og
dermed ikke kan vurderes pålideligt med det anvendte
sprogscreeningsværktøj. Det er således en fejlslutning, når man alene på
baggrund af rapportens resultater konkluderer, at der er flere børn med
sproglige udfordringer blandt indvandrere og efterkommere, end der er
blandt børn af dansk herkomst.
Derfor er det også bekymrende, at Indenrigs- og Boligministeriet varsler
endnu en rapport med særskilte analyser med fokus på indvandrere og
efterkommeres sprogscreeningsresultater, hvis der heller ikke her tages
hensyn til, at mange af børnene er flersprogede.
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 7 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
2565195_0008.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
Foto: Pixabay
Sprogindsatsen på dagtilbudsområdet
Kan man måle indsatsen på dagtilbudsområdet med børnenes
sprogscreeningsresultater? Det korte svar er: Nej. Indsatsen i dagtilbuddet
er kun én ud af mange faktorer, der har indflydelse på børns sprogudvikling
– en udvikling der i øvrigt foregår i ryk og ikke i et lineært forløb.
Der er derfor tale om en fejlslutning, når rapporten hævder, at børns p-score
i
Sprogvurdering 3-6
i starten af børnehaveklassen er udtryk for indsatsen i
børnenes dagtilbud i førskolealderen.
Bliver børn dygtigere af at blive testet?
Rapporten finder en sammenhæng mellem kommuner, som sprogscreener
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 8 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
alle børn i 3-årsalderen, og antallet af børn med en p-score over 15 i
Sprogvurdering 3-6
i starten af børnehaveklassen. Rapporten slår dog fast,
at der ikke er tale om en årsagssammenhæng. Børn bliver
ikke
bedre til
sprog alene af at blive testet.
Vi er alvorligt bekymrede, fordi mange børn med
sprogvanskeligheder ikke identificeres, og de der
identificeres, får ofte ikke den hjælp og støtte, de
har behov for
Derimod kan der være sammenfald mellem kommuner, der sprogscreener
alle 3-årige, og kommuner der prioriterer sprogarbejdet højt og
understøtter dagtilbuddenes sprogstimuleringsindsats.
Det kan også have betydning for resultatet om det er første, anden eller
måske tredje gang barnet sprogtestes, dvs. at et bedre resultat ikke
nødvendigvis er udtryk for forbedrede sprogfærdigheder; det kan derimod
være udtryk for, at barnet er tryggere i situationen, ved hvad der skal ske,
og hvad der forventes. Samtidig kan det også have betydning, at pædagoger
der tester mange børn, bliver mere trygge ved testsituationen og bedre til at
administrere den.
Det er derfor ikke et argument for at indføre obligatorisk sprogscreening af
alle 3-årige; dels fordi der ikke er grund til at tro, at der er tale om en
årsagssammenhæng, og dels fordi
international forskning
anbefaler, at man
ikke sprogscreener alle børn – og slet ikke børn under 5 år.
Alvorlig bekymring
International forskning
viser, at forældre har stor opmærksomhed på og
viden om deres barns sproglige udfordringer, men de må kæmpe for at få
den tilstrækkelige støtte til deres barn. Det kræver ressourcer, og børn af
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 9 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
2565195_0010.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
ressourcesvage forældre risikerer derfor i endnu højere grad ikke at få den
hjælp og støtte de har behov for.
Fagligt dygtige pædagoger og lærere,
tilstrækkelige ressourcer og ordentlige rammer i
dagtilbud og på skoler kan erstatte sprogtest,
dokumentation, kvalitetsmålinger og andre
styringsredskaber
– ikke omvendt
Vi er alvorligt bekymrede, fordi mange børn med sprogvanskeligheder ikke
identificeres, og de der identificeres, får ofte ikke den hjælp og støtte, de har
behov for, fordi:
en sprogtest som
Sprogvurdering 3-6
ikke pålideligt kan udpege alle
børn med sprogvanskeligheder, der har behov for hjælp og støtte;
ved sprogscreening af alle børn spredes ressourcerne ud på hele
børnegruppen, og der er dermed færre ressourcer til de børn, der faktisk
har brug for ekstra hjælp og støtte;
børns sprog fylder så lidt på pædagog- og læreruddannelsen, at mange
pædagoger og lærere ikke er klædt godt nok på til dels at identificere og
dels at yde den rette hjælp og støtte til børn med sprogvanskeligheder;
manglende ressourcer og rigide rammer i dagtilbud og på skoler
vanskeliggør pædagoger og læreres muligheder for dels at identificere
og dels at yde den rette hjælp og støtte til børn med sprogvanskeligheder;
mange kommuner ikke prioriterer tilstrækkelige ressourcer til det
specialiserede område, herunder Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
(PPR), og mange børn med sprogvanskeligheder modtager derfor ikke
den logopædiske indsats, de har behov for.
Fagligt dygtige pædagoger og lærere, tilstrækkelige ressourcer og
ordentlige rammer i dagtilbud og på skoler kan erstatte sprogtest,
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 10 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
dokumentation, kvalitetsmålinger og andre styringsredskaber
– ikke
omvendt.
Kraftig opfordring
Vi vil kraftigt opfordre uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen
til at styrke pædagog- og læreruddannelserne og sikre, at børns
sprogtilegnelse får en langt større plads, end det er tilfældet i dag.
Vi vil samtidig opfordre børne- og undervisningsminister Pernille
Rosenkrantz-Theil til at anerkende og vise respekt for pædagoger, lærere og
andre fagpersoners faglighed ved at fjerne unødvendige test,
dokumentation og kontrol – og i stedet tilbyde gode
efteruddannelsesmuligheder så kommuner sikres kvalificerede
medarbejdere, og have tillid til at medarbejderne varetager deres
arbejdsopgaver på bedste vis.
Sidst men ikke mindst vil vi opfordre landets kommuner til at (a) sikre
tilstrækkelige ressourcer og ordentlige rammer i dagtilbud og på skoler, der
tillader medarbejderne at udnytte deres faglighed til hver dag at yde deres
bedste for at drage omsorg for og støtte børnene i deres udvikling – og at få
øje på børn med særlige behov;
(b) sikre at fagpersoner i dagtilbud og på skoler er klædt godt på til at
skelne mellem børn med
sproglig forsinkelse
og børn med
udviklingsmæssig sprogforstyrrelse,
da de to grupper kræver forskellig
indsats;
(c) inddrage forældre i vurdering af børns sprog;
Og (d) sikre de nødvendige ressourcer til det logopædiske område så børn
med sprogvanskeligheder kan få den rette hjælp og støtte så tidligt som
muligt og ikke – som det ofte er tilfældet i dag – vente i årevis – ofte
forgæves. Det har alt for store menneskelige såvel som samfundsmæssige
konsekvenser.
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 11 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
2565195_0012.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
Indlæg af:
Laila Kjærbæk, ph.d. og lektor, Center for Sprog og Læring, Institut
for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Annegrethe Ahrenkiel, ph.d. og lektor, Institut for Mennesker og
Teknologi, Roskilde Universitet
Line Krogager Andersen, ph.d. og postdoc, Center for
Grundskoleforskning, Syddansk Universitet
Teresa Cadierno, ph.d. og professor, Center for Sprog og Læring,
Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Marit C. Clausen, ph.d. og adjunkt, Center for Sprog og Læring,
Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Petra Daryai-Hansen, ph.d. og lektor, Institut for Engelsk,
Germansk og Romansk, Københavns Universitet
Line Møller Daugaard, ph.d. og docent, Forskningscenter for
Pædagogik og Dannelse, VIA University College
Annette Esbensen, ph.d. og adjunkt, Center for Sprog og Læring,
Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Camilla Franziska Hansen, ph.d. og lektor, Center for
Mindretalspædagogik, UC Syd
Lars Holm, ph.d. og lektor, Danmarks Institut for Pædagogik og
Uddannelse, Aarhus Universitet
Anne Holmen, ph.d. og professor, Center for Internationalisering
og Parallelsproglighed, Københavns Universitet
Martha Sif Karrebæk, ph.d. og lektor, Institut for Nordiske Studier
og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Hanne Bruun Søndergaard Knudsen, ph.d. og lektor, Institut for
Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 12 af 17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Henvendelse af 28/4-22 fra Syddansk Universitet om sprogscreening
2565195_0013.png
Opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
28.04.2022 08.37
Kirsten Lundgaard Kolstrup, ph.d. og adjunkt, Institut for
læreruddannelse, Københavns Professionshøjskole
Bergthora Kristjansdottir, ph.d. og lektor, Danmarks Institut for
Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Helle Pia Laursen, ph.d. og lektor, Danmarks Institut for
Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Kristine Jensen de López, ph.d. og professor, Institut for
Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet
Elisabeth Engberg-Pedersen, ph.d. og professor, Institut for
Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Anna-Vera Meidell Sigsgaard, ph.d. og lektor, Institut for
Læreruddannelse, Københavns Professionshøjskole
Tom Steffensen, ph.d. og docent, Institut for læreruddannelse,
Københavns Professionshøjskole
Helene Thise, lektor, Videreuddannelsen, Københavns
Professionshøjskole
Mads Thomsen, lektor, Pædagoguddannelsen, UCL
Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Ditte Boeg Thomsen, ph.d. og postdoc, Institut for Tværkulturelle
og Regionale Studier, Københavns Universitet og Afdeling for
Hjerne- og Nervekirurgi, Rigshospitalet
Torkil Østerbye, ph.d. og lektor, Forskningscenter for Pædagogik
og Dannelse, VIA University College.
børn
sprogscreening
viden
https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
Side 13 af 17