Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2560759_0001.png
Et stærkt naturvidenskabeligt fællesskab for børn og unge
Videnskabsklubben giver børn i 4.-6. klasse mulighed
for at gå til naturvidenskab i fritiden, ligesom andre
børn går til ishockey eller badminton. Børnene bliver
undervist af ældre elever fra udskolingen og gymnasi-
et og kan for eksempel gå til biodiversitet, kemi eller
mikrobiologi efter skole.
Videnskabsklubben er unik i
dansk sammenhæng og har kastet fantastiske resul-
tater af sig.
I Videnskabsklubben får børnene lov til at udfolde
deres naturlige nysgerrighed på verden omkring sig
i tæt samarbejde med
opnåelige rollemodeller,
der
deler interessen for naturvidenskab, hvilket både ska-
ber motivation og identifikation. Videnskabsklubben
er samtidig ét af få tilbud i Danmark, der sætter STEM
ind i en fritidsramme og udgør derfor et enestående
supplement til folkeskolens undervisning. Indholdet i
forløbene er udviklet af forskere fra landets universi-
teter, og aktiviteterne baserer sig på hands on-forsøg
og eksperimenter.
Det er gratis at gå til videnskab –
for vi vil give
alle
børn lige muligheder!
Naturvidenskab er svaret på mange af de globale ud-
fordringer, vi som samfund står overfor, og samtidig
mangler både virksomheder og uddannelsesinstituti-
oner ansøgere indenfor det naturvidenskabelige felt.
Som det er formuleret i Den Nationale Naturviden-
skabsstrategi:
Vi har brug for børn og unge, der har
dybe kundskaber inden for naturvidenskab, og som
kan omsætte deres viden til resultater, produkter og
løsninger.
Videnskabsklubben er netop med til at styrke den na-
turvidenskabelige sundhed ved at skabe stærke inte-
ressefællesskaber og en større grad af kritisk parathed
hos børn og unge.
Lange ventelister i hele landet viser
med al tydelighed, at efterspørgslen er markant.
Vi
har siden 2017 levet af fondsmidler og har indtil videre
hentet knap 28 millioner i eksterne bevillinger. For at
kunne udbrede konceptet til hele Danmark, har vi dog
behov for en bredere finansieringsmodel, som er base-
ret på både statslige midler, fondsstøtte og sponsorater.
Med støtte fra bl.a. Radikale Venstre vil vi derfor stræ-
be efter at komme på finansloven fra 2023.
En årlig
bevilling på finansloven på 4 mio. kr. vil støtte en læn-
ge efterspurgt skalering af vores tilbud
fra 65 til 180
klubber, samt tilstedeværelse i alle landets kommuner.
Dette vil være et afgørende skridt på vej mod Viden-
skabsklubbens ambition om at blive et landsdækken-
de initiativ i 2032. Vi vil sikre, at de næste generationer
bliver klædt grundigt på til at tackle fremtidens globale
udfordringer, og vi vil gøre det til det indlysende valg at
gå til videnskab i fritiden.
For yderligere information - kontakt direktør Rikke Schmidt Kjærgaard på
[email protected] eller telefon +45 26 18 47 79
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Materiale til Videnskabsklubben foretræde om deres resultater
2560759_0002.png
”I Novo Nordisk Fonden er vi stolte
af at støtte Videnskabsklubben. Det er
et vigtigt initiativ, der er med til at gøre
naturvidenskaben til en integreret del af
børn og unges liv og hverdag, og vi tror
på, at det understøtter deres naturviden­
skabelige dannelse og læring.”
Berit Bjørnholm,
Senior Vice President,
Novo Nordisk Fonden
”Videnskabsklubben kan tilbyde
vores elever noget, som vi ikke selv
kan. Vi kan se, at vores elever vok­
ser med opgaven som undervisere
i Videnskabsklubben. De tager vir­
kelig rollen som mentor på sig og
bliver på den måde enormt stærke
forbilleder for børn i grundskolen.”
Mette Kynemund,
rektor på Virum Gymnasium
”Videnskabsklubben er et genialt
koncept for store og små, hvor fælles­
skabet er i højsædet. Her bliver børn og
unge præsenteret for den videnskabelige
metode og kritisk tænkning gennem leg
og praktiske forsøg. Videnskabsklubben
skaber på den måde et unikt bindeled
mellem forskningens verden
og børnenes univers.”
Anja C. Andersen,
professor ved Niels Bohr Institutet,
Københavns Universitet
”Villy har været så glad for
forløbet og ærgrer sig over, at han
ikke kan gå til det som en fast ugentlig
aktivitet. Det har virkelig åbnet hans øjne
for naturvidenskab, og at han er vild med
det. Han snakker nu, for første gang, om,
hvad han drømmer om, når han bliver ældre
og skal på ungdomsuddannelse – og han
vil gerne gå på videnskabsklubgymnasiet”
Forælder
til barn
i Videnskabsklubben
”Det er ekstremt vigtigt for
børn og unge at kunne se sammen­
hængen mellem de tekniske og natur­
videnskabelige discipliner og teorier
og de praktiske løsninger f.eks. i
forhold til den grønne omstilling. Vi
er meget glade for Videnskabsklub­
bens bidrag til den opgave.”
Mikkel Haarder,
underdirektør i Dansk Industri og
chef for kompetencer og viden
”Det kan ikke overvurderes,
hvor vigtig naturvidenskabelig
dannelse er som bastion mod udemo­
kratiske kræfter, konspirationsteorier,
dogmatisk religion, populisme mv.
Så tak for det arbejde,
I gør i Videnskabsklubben”
Johan Olsen,
biolog og forsker