Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
Inklusion i folkeskolen
Jeg tror det på tide vi begynder at tale mere med forælderene og eleverne
Særlig den gruppe elever som ikke kommer i skole i dag det kunne jo være dem med autisme eller
adhd eller særlige behov
En Ny inklusionsrapport dokumenterer ti års fejlslået indsats. Rapportens fund må være det
endelige opgør med en skoletænkning, der ser inklusion som en indsats, der skal flytte elever
mellem specialiserede tilbud og de almene skoleforløb .
Men bør man flytte elver med særlige. Fra deres trygge rammer i skolen ? svaret er nej !
Jeg tror det derfor vi har hel del elever der ikke kommer i skole
Fordi de netop frygter for deres skole gang og deres mentale trivsel når de samtid kæmper med
deres handicap.
En ny undersøgelse fra Børn Vilkår siger, at hele 29 procent af børn med særlige behov sjældent
eller aldrig har lyst til at gå i skole.
Og Det er simpelhen en katastrofe for deres fremtid og deres ungdom og deres muligheder for
Beskæftigelse ud i livet
Og jeg tænker det fordi der noget galt med den måde vi inkludere elever på i dag
Det jo ikke alle det gavner at blive Inkluderet
Nogle har mere gavn af at være i en Specialklasse eller specialskole
Vi nød til indrette skolen efter hver enkel elev hvis vi skal ha alle med
Vi bør os tænke over om det ikke er på tide at se på skole skemaet
Ja jeg kunne godt tænke mig man gik efter efterskole modellen så eleverne selv kan vælge deres fag
i skolen
Børn lære jo ikke ens
Daniel Noti