Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2564660_0001.png
Inkluderende
læringsmiljøer og
specialpædagogisk
bistand
Åben høring i Børne- og
Undervisningsudvalget
Folketinget, 27. april 2022
Nanna Høygaard Lindeberg
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0002.png
Tre nedslag
Støtte til elever med særlige behov
Udfordringsbilledet i et
helikopterperspektiv
Kommuner og skolers indsatser
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0003.png
Støtte til elever med særlige behov
20 11
20 15
20 19
Blå kommuner: De 25 pct. kommuner med lavest segregeringsgrad
Orange kommuner: De 25 pct. kommuner med højest segregeringsgrad
Gule kommuner. Kommuner, som hverken har en særlig høj eller lav segregeringsgrad
Kilde: Egne beregninger baseret på registerdata fra Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0004.png
Elever med særlige behov
På tværs af både almene og segregerede skoletilbud er der fra 2011 til 2019 sket en stigning i
andelen af elever, som er diagnosticeret med:
Adfærdsforstyrrelse
Autismespektrumforstyrrelse
Psykisk lidelse
Markant forøgelse i andelen af elever, der er indmeldt i Nota og som får hjælp i form af e-
bøger eller lydbøger for dokumenteret ordblindhed.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0005.png
Udfordringer
I et helikopterperspektiv
1. Støtten til elever med særlige behov
Ikke altid tilstrækkelig, rettidig og afstemt ift.
børn og forældre
2. Kompetencer hos det pædagogiske
personale
Ikke altid tilstrækkelige og tilgængelige
specialpædagogiske kompetencer og
mulighed for at omsætte viden inden for
almenskolens rammer
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0006.png
Kommuner og
skolers indsatser
Udvalgte tendenser
Fokus på kapacitetsopbygning på
almenskolerne og på udvikling af PPR
Udbredelse af mellemformer mellem
almen- og specialundervisning
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0007.png
Udvikling af mellemformer
Værdigrundlag, økonomistyring, faglig
strategi, visitation og organisering skal
understøtte arbejdet i mellemformerne
Fokus på:
Elevsammensætning og
medarbejderkompetencer
Behov for faglig støtte til udvikling af
didaktik og pædagogik
Samspil mellem almenklasse og
mellemformen
Løbende opfølgning på elevernes faglige
og sociale udbytte og deres oplevelse af
at modtage undervisning i mellemformen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0008.png
Tak for
opmærksomheden
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0009.png
Oplæg fra Klagenævnet for Specialundervisning
Udviklingen i antallet af klager og indholdet af klager over
kommunale afgørelser om specialundervisning og
specialpædagogisk bistand til børn i folkeskolen
Åben høring om inklusion i grundskolen
Børne- og Ungeudvalget den 27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0010.png
Realitetsbehandlede folkeskolesager
2019:
177
2020:
180
2021:
148
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0011.png
Kommunernes visitering
Kommunernes visitering 2019
2%
17%
10%
Almen klasse med støtte under 9 timer
Almen klasse med støtte i mindst 9 timer (specialundervisning)
28%
Specialklasse
Specialskole
43%
Uden for kategori
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0012.png
Kommunernes visitering
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0013.png
Kommunernes visitering
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0014.png
Klageårsager
Afslag på mindst 9 timers støtte
Afslag på Specialklasse
Afslag på Specialskole
Afslag på mere end 9 timers støtte
Uden for kategori
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0015.png
Klageudfald
100%
10%
90%
16%
17%
80%
34%
70%
33%
60%
30%
50%
40%
30%
55%
20%
52%
53%
10%
0%
2019
2020
Ikke ændret/stadfæstet
Ændret
Hjemvist
2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0016.png
Klagenævnets ændringer fra almen til mere vidtgående
specialundervisningstilbud
Afgørelser om at barnets undervisningsbehov kan tilgodeses i almenmiljøet på en
folkeskole: 199
Klagenævnet har i 57 af disse sager vurderet, at barnet har behov for et mere
vidtgående specialundervisningstilbud i form af en specialklasse eller en
specialskole
Ændring i forhold til realitetsbehandlede folkeskolesager
2019: 14 procent
2020: 11 procent
2021: 9 procent
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0017.png
Barnets udfordringer i de behandlede sager
Austismespektrumforstyrrelse
ADHD ADD
Andet
Generelle indlæringsvanskeligheder
Socio-emotionelle vanskeligheder
Dysleksi
Mentalt retarderede af lettere grad
Tale- og sproglige vanskeligheder
Angstproblematik
Mentalt retarderede af svær/middelsvær grad
Hørehandicap og døve
0
10
20
30
40
50
60
70
80
2021
2020
2019
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0018.png
Børn, der ikke er i skole og deres udfordringer
Sager om børn, der ikke er i skole, mens sagen blev behandlet i perioden 2019-2021, fordelt på diagnose/udfordring.
15%
16%
ADHD/ADD
ANDET
4%
5%
5%
3%
ANGSTPROBLEMATIK
AUTISMESPEKTRUMFORSTYRRELSE
4%
DYSLEKSI
GENERELLE INDLÆRINGSVANSKELIGHEDER
48%
MENT. RET. AF SVÆR/MIDDELSVÆR GRAD
SOCIO-EMOTIONELLE VANSKELIGHEDER
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0019.png
ÅBEN HØRING
Krav om tilpasning fører ikke til trivsel for alle børn –
perspektiver og muligheder
Janne Hedegaard Hansen, Forskningsleder, Institut for
Pædagoguddannelse, KP
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0020.png
Forpligtelse i
forhold til
deltagelse
20
Københavns Professionshøjskole
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0021.png
Inklusion som en ret og en pligt til deltagelse
Sikre alle børns
ret
til deltagelse:
Gøre det pædagogiske og didaktiske miljø
tilgængeligt for alle elever – social tilknytning
Sikre alle elevers
forpligtelse
på at deltage
aktivt:
Gøre alle børn i stand til at forpligte sig –
social regulering
21
Københavns Professionshøjskole
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0022.png
Håndtering af mangfoldighed
Skabe et læringsmiljø hvor elever tilbydes det, der skal til, for at de på forskellig
måde kan møde mål og krav
Møde elevers følelsesmæssige og fysiske behov
Anerkende og værdsætte elevers egne motiver og perspektiver
Møde elevers mangfoldighed af præferencer, interesser og baggrund
Fremme udviklende fællesskaber og positive interaktioner
Strukturere og rammesætte aktiviteter og situationer: tydeliggøre, hvad der
forventes af eleverne
22
Københavns Professionshøjskole
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0023.png
Vigtige nedslag ift. at sikre elevers trivsel
Organisering af undervisningen
Didaktik og pædagogik
Kobling mellem forskellige
vidensformer og kompetencer
Tværprofessionelt samarbejde i
klasserummet
23
Københavns Professionshøjskole
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0024.png
Tak for ordet
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0025.png
Espergærde Skole
4 folkeskoler i Espergærde og partnerskab med Tikøb Skole og
Familiehus
Mørdrupskolen ca. 500 elever, 3 spor o. – 6.kl. m. SFO og Klubtilbud
Grydemosesolen ca. 320 elever 2 (3)spor 0. – 6.kl. m. SFO og Klubtilbud
Espergærdeskolen ca. 250 elever 1�½ spor 0. – 6. kl. m. SFO og Klubtilbud
Tibberupskolen ca. 560 elever i 8 spor 7. – 9. kl.
Team 5 ca. 85 elever i specialiseret skoletilbud o. – 10.kl.
Elever i segregerede tilbud ca. 35
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0026.png
Fokus på hvordan vi inddrage børnenes, de
unges og forældrenes stemme i møder og dialog!
Uddanne ledere og vejledere
Mødefacilitering og sans for at lytte og stille de ”rigtige” spørgsmål
At inddrage elev – og forældrestemmerne –
Kvalificere vores faglige professionelle sprog inde i skolen
I møderne taler vi om
Hvilket ønsket fremtid/bedste håb eleven har
Elevens og forældrenes ressourcer og kompetencer frem for fejl og svagheder
undersøge og udfolde det der allerede virker
Hvilke prøvehandlinger alle på mødet kan iværksætte for at få elevens håb til
at lykkes
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0027.png
Mødet er en intervention i sig selv og formen
biddrager med
:
Forældre, professionelle og unge får ny information og får reflekteret sammen
vi er ligeværdige
Alle vil føle sig set, hørt og forstået –
jeg har betydning for andre
Alles bidrag er lige vigtige –
jeg er værdifuld
Føle at ens værdier, holdninger og meninger er ligeværdige og bliver respekteret –
jeg er
inkluderet
I dette domæne er der mulighed for at høre hvilke intentioner, ønsker, drømme og håb, der ligger bag
en anden persons handling –
jeg er ikke problemet
Der skabes en fælleshed og gensidig tillid –
jeg
Mennesker føler at de
mestrer
noget
Det giver
håb
Føler sig medinddraget som giver motivation
er ikke alene
Det er
ikke barnet,
der er problemet – det er
problemet, der er problemet
.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0028.png
BØRNE- OG UNDERVISNINGSUDVALGET (BUU)
K AT R I N E B J E R G S KO L E N D. 2 7 . A P R I L 2 0 2 2
S KO L E L E D E R C H R I S T I A N H E L LU M
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0029.png
FORUDSÆTNINGER FOR BÆREDYGTIG OG
VEDVARENDE SKOLEUDVIKLING
• Klasserumsstrategier
• Samarbejdsstrukturer
• Systemstrukturer
• Filosofisk fundament
Katrinebjergskolen, Aarhus
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0030.png
Det Filosofiske
Fundament
Børn er mere ens end forskellige
Børn gør, hvad de kan
Det er de professionelle, der kan gøre noget andet
Vi må undervise børn på en måde, så de lærer
De professionelle bliver aldrig færdige med at øve sig
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0031.png
System-
strukturer
Forvaltning og skole skal sikre sammenhængskraft
mellem alle niveauer i Nøddeskalsmodellen
Formel kompetenceudvikling kvalificerer den daglige
praksis
De professionelle har viden om autisme
De professionelle har en stor værktøjskasse
Tjeklister understøtter kvaliteten af læringsmiljøer for
alle
Skoleledelsen varetager det vedholdende arbejde
med at holde Nest på sporet
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0032.png
Samarbejds-
strukturerne
Der er en struktureret ramme for teamsamarbejdet
og elevkonferencer (hver uge drøftes skiftende elever
– fagligt og socialt)
PPR deltager fast i teammøderne
Der co-teaches og fællesforberedes
Børn med autisme træner social læring uden for
klassen og i klassen (3 lektioner om ugen)
Der arbejdes med tretrinsmodellen, fordi vi vil gøre
det, der er godt for alle børn
Alle professionelle får supervision og sparring
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0033.png
Klasserums-
strategier
Klasserummet afspejler vekselvirkningen mellem
fælles, gruppe og individuel læring
Undervisningen understøttes visuelt
De professionelle bruger metoden selv-snak
De professionelle forstærker positiv adfærd
De professionelle gør, som de siger
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0034.png
Vi skal gøre skolen
børneparat
Ikke børnene
skoleparate
Mangfoldige læringsmiljøer – en vej mod
inklusion
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0035.png
Kort om
Vestre Skole
Børneskole 0.-6.årgang
Ca. 350 elever (stigende)
22% flersprogede fra 24 nationaliteter og med 26 sprog
Multikulti – dvs. vi har ikke større grupperinger fra enkelte lande
Socio-økonomisk varieret område
1 segregering de sidst 5 år pga. adfærd
Høj elevtrivsel
Lavt sygefravær blandt personalet (i top 3 de sidste 5 år i Svendborg)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0036.png
Et fælles
fundament - mindset
Proces siden 2008
– fælles kulturudvikling ”vi skal alle sammen vide”
Genbesøge - Genbesøge - Genbesøge
Special
viden
Klasserumsmetoder,
Samarbejdsstrukturer og
Systemstrukturer
Relationstænking, Relationskompetence,
Erkendelsesteori, 5D/vækstmodellen (den
anerkendende udforskning som metode),
Sprogets skabende kraft, Tillid i kommunikation,
Positioneringsteori, Professionelt samarbejde,
Mødekultur, Kollegial sparring, Teamsamarbejde
og Forældresamarbejde
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0037.png
Udvidet samarbejde!
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0038.png
Fokus på at forstå vores
elevers kommunikation:
sprog og adfærd
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0039.png
Inddragelse af børns perspektiver
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0040.png
Fællesskabende pædagogik
Culture of
belonging
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0041.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0042.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0043.png
Fælles kommunal
indsats/kapacitetsopbygning
Politisk – Mangfoldige
læringsmiljøer – ikke en
spareøvelse
Skoleafdelingen – PPR –
Sparring – Supervision –
Stilladsering og
Støttefunktioner - tæt på
lærerne og os !
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0044.png
Hold fokus
det lange seje træk
aldrig i mål
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0045.png
Hvilke faktorer skal der til for at gå
fra ambition om inklusion til praksis?
3 pointer om:
1) Hvad skal der til for at inklusion kan lykkes?
2) Fokus rettet på kvalitet – Principper for mellemformer
3) Hvordan videregiver vi de gode eksempler?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0046.png
Pointe nr. 1
Rammer, forberedelse og to-lærerordning?
Hvad skal der til for at inklusion kan lykkes?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0047.png
En fjerdedel føler, at de aldrig har mulighed for at
planlægge og gennemføre undervisning, der
tilgodeser alle eleverne
Hvor ofte oplever du, at du har god mulighed for at planlægge og gennemføre undervisning, der tilgodeser alle
dine elevers behov?
Kilde: Danmarks Lærerforening. N: 1.264
47
Sidefod
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0048.png
Forberedelse og to-lærerordninger er vigtigste
parametre for at løfte opgaven
Hvad er vigtigst for dig for, at du kan løfte opgaven med at give alle elever i din klasse den undervisning, som de
har behov for? (vælg maks. 3 svar)
Kilde: Danmarks Lærerforening. N: 1.264
48
Sidefod
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0049.png
Pointe nr. 2
Dialog om kvalitet
Mellemformer som koncept
Mellemformer – tilpasset
indsats
Med fokus den enkelte elevs
behov og klassens samlede
behov
49
Sidefod
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0050.png
DLF’s principper vedr. mellemformer
Elevrettigheder
• alle mellemformer placeres i sammenhæng med en
folkeskole
• alle elever undervises af uddannede lærere som opfylder
det dobbelte uddannelseskrav
• alle elever modtager den undervisning, de har krav pp.
• At elever, der har behov for et lille specialpædagogisk miljø,
fortsat tilbydes et højt specialiseret undervisningstilbud.
Organisering
• organiseringen, rammerne og økonomien om mellemformer
tager udgangspunkt i folkeskoleloven.
• klassen fortsat er det organisatoriske udgangspunkt.
• organiseringen skal understøtte samarbejdet og
vidensdeling mellem det almene og specialiserede
• lærerne inddrages i udviklingen af tilbuddet
.
Visitation
• som klart definerer visitationsprocessen i forbindelse med
mellemformer
• som minimerer risikoen for langtrukne og/eller usynlige
processer ved visitation
• og som sikrer elevernes retssikkerhed i forbindelse med
visitation, sagsgang, PPV’er, mv..
Kompetencer og samarbejde
• lærerne får mulighed for mere og bedre faglig,
• det almene område på skolen bliver styrket gennem bedre
muligheder for samarbejde og forberedelse med det
specialpædagogiske område,
• to-lærerordning/co-teaching bliver en forudsætning
• lærerne sikres kompetencegivende uddannelse på det
specialpædagogiske område
50
Danmarks Lærerforening
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0051.png
3. pointe
Hvordan videregiver vi gode eksempler?
51
Sidefod
27. april 2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0052.png
SAMMEN
GØR VI EN
GOD SKOLE
BEDRE
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0053.png
Alle børn har ret til at være en
del af fællesskabet!
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0054.png
Hvem er
pædagogerne i
skolen?
• 15.000 pædagoger arbejder på
skole- og fritidsområdet
• 4.000 pædagoger har
specialpædagogiske opgaver på
skole- og fritidsområdet
• Pædagogernes arbejde kan ses
på et kontinuum:
UU, AKT-vejleder,
støttepædagog,
trivselsvejleder,
inklusionspædagog
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0055.png
3 gode eksempler på
pædagogernes
arbejde
1. Det forebyggende:
Pædagoger der er fast
tilknyttet en klasse
2. Det vedholdende: Arbejdet
Arbejdet med inklusionen
fortsætter i SFO’en
3. Det højt specialiserede:
Særlig støtte og co-teaching
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0056.png
Mellemformen ABA
(Anerkendende BørnemiljøAnalyse)
PPR
Dansklærer
– Koordination
–Specialpædagogik
Forældre
– Co-teaching
Matematik-
lærer
– Inklusionseleven
og hele klassen
Pædagog
Pædagog
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0057.png
Mellemformen ABA
(Anerkendende BørnemiljøAnalyse)
PPR
Inklusions-
elev
– Koordination
–Specialpædagogik
– Co-teaching
– Inklusionseleven
og hele klassen
– Psykoedukation
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0058.png
Forslag til lovpræcisering
§ 4 ”Bekendtgørelse om Folkeskolens special-
undervisning og anden specialpædagogisk
bistand": Beslutning om at henvise en elev til
specialpædagogisk bistand inden for skolens
rammer træffes af skolens leder (...)
§ 4. stk 2: Beslutning om at henvise en elev til
specialpædagogisk bistand inden for skolens
rammer træffes dog af PPR, når der foreligger en
udredning og/eller diagnose, der begrunder
en koordineret specialpædagogisk indsats
imellem kommunens forvaltninger og imellem
skole og hjem
§ 4. stk 3 PPR skal koordinere den pædagogiske
indsats på tværs af kommunens forvaltninger og
på tværs af fagprofessionelle og forældre
Nuværende stk 2,3,4 og 5 og fem bliver herefter til
stk 4,5,6 og 7
(Bemærkninger til loven: Som eksemplificeret
med mellemformen ABA i Aarhus Kommune)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 151: Program og oplæg fra høring om inklusion i grundskolen d. 27/4-2022
2564660_0059.png
Pointer
1. Kommunens forvaltninger skal koordinere med hinanden
2. PPR skal væk fra computerskærmen og ind i dag- og skoletilbuddene
3. De fagprofesionelle og forældrene skal samarbejde på nye måder