1
29.marts, 2022
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
I denne uge udkom først en rapport fra Børns Vilkår, der viste store problemer med skolen for en
stor del af børn med særlige behov, inkl. børn med diagnoser og forfærdelig megen skolefravær.
I dag udkom så VIVE’s evalueringsrapport om inklusion m.v. Her
tegnes også et dystert billede i
forhold til skoleglæden og
–udbyttet
for de 15-20% af elever, der har det sværest i skolen.
Inklusionen går tilsvarende den forkerte vej.
I det følgende beskriver jeg et enkelt område, der kan få stor betydning for PPRs muligheder for at
tage mere aktiv deltagelse i skolens pædagogiske udvikling. Det er ærgerligt, at VIVE ikke i sine
undersøgelser i større udstrækning har spurgt skolelederne
–
og især lærerne
–
om deres mening
om, hvorvidt de vurderer, at PPR-psykologerne gør dem rustet til at ændre på fundamentale forhold
i undervisningen i klasselokalet. Det er ikke tilstrækkeligt primært at spørge PPR’s ledere om dette.
I bilaget til dette indlæg har jeg vedlagt en artikel, hvor jeg søger at analysere de mange væsentlige
forhold, der må medtænkes, for at folkeskolen bedre kan sikre de 15-20% af eleverne et tryggere og
mere udbytterigt skoleforløb. Jeg gennemgår 40 års erfaringer med skoleudvikling på baggrund af
mit liv i folkeskolen som lærer, skolepsykolog, ledende skolepsykolog, børne- og ungechef, 12 år i
hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening og mere end 18 år som formand for Pædagogiske
Psykologers Forening.
Jeg søger at svare på spørgsmålet om, hvorfor det er så svært at lave faglig udvikling i Folkeskolen
Folkeskolen har behov for læreruddannede psykologer
Det kommunale PPR-system blev udviklet i 1972 med centrale krav om tværfaglighed i form af
konsulenter med lærerbaggrund på de vigtige områder som læsning, adfærd og specialklasser.
Psykologmæssigt var der to ansættelsesmåder i forhold til kvalifikationer. Læreruddannede
psykologer (cand-pæd.psyk. eller cand.psyk.) blev ansat i skolepsykologstillinger, og psykologer
uden læreruddannelse kunne ansættes i kliniske psykologstillinger. Dette krævede en kommunal
plan for uddannelse inden for det kliniske område af såvel teori som praksis inden for det
børnepsykiatriske område. Planen skulle i hvert enkelt tilfælde godkendes af
Undervisningsministeriet.
Det betød, at alle psykologer frem til psykologloven i 1993 var enten specialist i skolen eller havde
klinisk psykologisk uddannelse og erfaring. Fordelingen af antallet var omkring 3 til 1, og hver
skole rådede over sin egen skolepsykolog i et tidsrum hver uge som skolens psykolog.