ANALYSE FRA BØRNS VILKÅR • MARTS 2022
Børn med særlige behov trives dårligere i
skolen end deres klassekammerater
Opsummering
Hvert tredje barn med særlige behov har sjældent
eller aldrig lyst til at komme i skole. De oplever i
højere grad end andre børn, at de ikke lykkes fagligt
i skolen, og flere er bange for at blive til grin i deres
klasse.
”Bange for ikke at være en del af fællesskabet”
”Det
er svært at beskrive med ord hvordan man har det. Føler mig meget tom indeni. Jeg er bange for
at miste dem jeg holder af og jeg er bange for ikke at være en del af fællesskabet”
Sådan fortæller en dreng med særlige behov, som går i 7. klasse, i en spørgeskemaundersøgelse
gennemført af Børns Vilkår i 2021 blandt 2.672 børn i 4. og 7. klasse. Et af undersøgelsens formål
er at bringe børnenes stemmer ind i debatten om skoletrivsel og inklusion. Børns Vilkår anbefaler
på baggrund af undersøgelsen, at man gør op med individrettede forståelser af inklusion og sikrer,
at blikket også rettes mod de fællesskaber og sammenhænge, barnet indgår i
–
uden at miste
blikket for det enkelte barns trivsel.
BØRN MED SÆRLIGE BEHOV
I dette analysenotat benyttes begrebet
”børn med særlige behov”, som her dækker over
børn, som selv har angivet, om de har en eller flere psykiatriske diagnoser. Børnene går alle i
et alment skoletilbud og er i undersøgelsen blevet stillet spørgsmålet: ”Nogle børn har
en
sygdom, et fysisk handicap eller det, man kalder en diagnose. Har du
…?”. Børnene kunne
angive flere svar. Dette notat omhandler børn, der har angivet mindst en af følgende
kategorier: ADHD/ADD, Angst, Autisme, Depression, OCD. Børn med særlige behov udgør 9
pct. af de samlede besvarelser i undersøgelsen svarende til 243 børn.
Citaterne i dette analysenotat stammer primært fra børn med særlige behov, der har
deltaget i panelundersøgelsen med undtagelse af enkelte, som kommer fra
BørneTelefonen.