Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Samlenotat for Rådsmødet (ungdom) den 5. april 2022
Den 24. marts 2022
Punkt 5: Rådshenstilling om unge volontørers mobilitet i Den Europæiske Union
-
KOM(2022)15
- vedtagelse
(s. 2)
Punkt 6: Rådskonklusioner om at fremme engagement blandt unge som forandringsfacilitatorer med
henblik på at beskytte miljøet
-
KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse
(s. 5)
Punkt 7: Unge europæiske volontørers mobilitet: At forbinde nationale og transnationale erfaringer
med henblik på at gøre europæisk medborgerskab til virkelighed
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk drøftelse
(s. 8)
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
Punkt 5: Rådshenstilling om unge volontørers mobilitet i Den Europæiske Union
- KOM(2022)15
- vedtagelse
- nyt notat
1. Resume:
På baggrund af anbefaling fra EU-Kommissionens rapport om implementering af EU´s ungdomsstrategi af 2021 har
EU-Kommissionen den 13. januar 2022 offentliggjort forslag til rådshenstilling om unges frivillige mobilitet på tværs af
Den Europæiske Union. Det franske formandskab har efterfølgende forhandlet en sæt rådshenstillinger med fokus på at
forslå politiske retningslinjer for at øge inklusiviteten, kvaliteten, anerkendelsen og bæredygtigheden af tværnationalt
frivilligt arbejde blandt unge.
2. Baggrund
EU-Kommissionens rapport om implementering af EU´s ungdomsstrategi af 2021 påpeger behovet for
en opdatering af rådshenstillingen om unge volontørers mobilitet fra 2008.
De fleste af de rejste problemstillinger i henstillingen fra 2008 er stadig gældende, men siden er der sket
en udvikling på en række områder, som nødvendiggør en opdatering, herunder etableringen af
programmet
Det europæiske solidaritetskorps
i 2016, fokus på inklusion af dårligt stillede unge og
kvalitetssikring af volontørprojekter, samt ikke mindst erfaringerne fra situationen under COVID19-
pandemien. Yderligere er en ekspertgruppe kommet med en række anbefalinger på et bredt felt inden
for mobilitet.
På denne baggrund offentliggjorde EU-Kommissionen torsdag den 13. januar 2022 forslag til
rådshenstilling om unge frivilliges mobilitet på tværs af Den Europæiske Union.
Det franske formandskab har efterfølgende forhandlet rådshenstilling om unge frivilliges mobilitet på
tværs af Den Europæiske Union i Rådet.
3. Formål og indhold
Formålet med rådshenstillingen er fortsat at fremme tværnationalt frivilligt arbejde i og uden for
Europa, - foreslå politiske retningslinjer for at øge inklusiviteten, kvaliteten, anerkendelsen og
bæredygtigheden af tværnationalt frivilligt arbejde blandt unge, - fremme komplementariteten mellem
ordninger for frivilligt arbejde i medlemsstaterne og det Europæiske Solidaritetskorps, samt tilskynde til
gensidig læring og netværkssamarbejde i forbindelse med tværnationale volontøraktiviteter blandt unge.
Med dette formål for øje, henstilles medlemsstaterne til inden for følgende 10 områder at:
1. Overveje og vedligeholde foranstaltninger, der bidrager til udviklingen af en passende og klar
lovgivnings- og gennemførelsesramme for sundhed og sikkerhed for deltagere i tværnationale
frivillige aktiviteter.
2. Informere og øge bevidstheden om volontørers rettigheder som fastsat i ovennævnte særlige
ramme ved bl.a. at oprette en national web-site med oplysninger om de nationale retlige og
administrative regler for frivilligt arbejde.
3. forbedre kvaliteten af mulighedernes for frivilligt arbejde ved at støtte arrangører af frivillige
aktiviteter, herunder nationale ordninger, i deres bestræbelser for kapacitetsopbyggelse.
4. sikre, at adgang til tværnationale frivillige aktiviteter er en realistisk mulighed for alle unge,
herunder unge med færre muligheder.
5. Øge bevidstheden om tværnationale frivillige aktiviteter gennem oplysning, vejledning og
opsøgende arbejde, inkl. ved at involvere nationale interessenter inden for uddannelse, træning,
beskæftigelse, social myndigheder og ungdomssektoren.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
6. Støtte og fremme aktiviteter til opbygning af fællesskab i forbindelse med frivilligt arbejde.
7. Udforske nye tendenser og alternative dimensioner og formater for frivilligt arbejde
8. Skabe synergi, komplementaritet og kontinuitet mellem ordninger for frivilligt arbejde og
initiativer, der findes på europæisk plan i de enkelte medlemsstater.
9. Støtte frivillige aktiviteter, der yder et meningsfuldt bidrag til håndteringen af klima- og
miljørelaterede udfordringer
10. Medtage oplysninger om fremskridt med hensyn til at følge denne henstilling i regelmæssige
ajourføringer under EU-strategien for unge.
- Og EU-kommissionen opfordres til at
1. Lette udvekslingen af erfaringer mellem medlemsstaterne vedrørende adressering af barrierer
for unges deltagelse i frivilligt arbejde.
2. Støtte medlemsstaterne i at følge henstillingen gennem samarbejdsmekanismerne og –
værktøjerne i EU-strategien for unge og EU´s ungdomsprogrammer, navnlig Det Europæiske
Solidaritetskorps.
3. Fremme gensidig læring og udveksling mellem medlemsstaterne og alle relevante interessenter
4. Undersøge nye tendenser inden for og formater for frivilligt arbejde for unge, der respekterer
basale principper for lige muligheder, herunder for personer med færre muligheder.
5. Fremme og sprede information om europæiske muligheder for tværnationalt frivilligt arbejde
for unge.
6. Videreudvikle, fremme og yde støtte til anvendelsen af eksisterende EU-værktøjer, der støtter
valideringen af resultaterne af ikkeformel og uformel læring.
7. støtte forskning i og dataindsamling om de langsigtede virkninger af frivilligt arbejde og
solidaritetsaktiviteter for enkeltpersoner og organisationer, samt for samfundet.
8. anvende de online platformen Youth Wiki til at indsamle oplysninger om medlemsstaternes
fremskridt med hensyn til at følge denne henstilling.
9. rapporter om anvendelsen af denne rådshenstilling i forbindelse med arbejdet med
gennemførelsen af EU´s ungestrategi og strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller ikke at lede til beslutninger, der kan få
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet blev sendt i høring i EU-specialudvalget for uddannelse og ungdom den 16. marts 2022.
Der er ikke indkommet bemærkninger til samlenotatet.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådshenstillingen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådshenstillingen. Danmark har en lang tradition for, at unge arbejder
frivilligt i både foreningslivet og som volontører i tværnationale aktiviteter. Regeringen værdsætter at
det frivillige arbejde i høj grad bidrager til unges udvikling og derfor støtter opmærksomheden på unge
med færre muligheder. De tværnationale aktiviteter har altid været et vigtigt element i at skabe
sammenhængskraft i EU og finder det relevant, at sikre kvaliteten i tværnationale aktiviteter, samt at
deltagerne har at nem adgang til information om de nationale retlige og administrative regler for
frivilligt arbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
Punkt 6: Rådskonklusioner om at fremme engagement blandt unge som
forandringsfacilitatorer med henblik på at beskytte miljøet
- KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse
- nyt notat
1. Resume:
I en række af de internationale strategier på henholdsvis miljø og klimaområdet, samt EU´s ungdomsstrategi peges på
vigtigheden af, at alle unge inddrages og engageres i beslutningsprocesser vedrørende deres fremtid.
Det franske formandskab har på denne baggrund forhandlet en sæt rådskonklusioner med fokus på at fremme
engagementet blandt unge, som forandringsfacilitatorer med henblik på at beskytte miljøet.
2. Baggrund
I en række af de internationale strategier på henholdsvis miljø og klimaområdet, samt EU´s
ungdomsstrategi peges på vigtigheden af, at alle unge inddrages og engageres i beslutningsprocesser
vedrørende deres fremtid. På den baggrund har det franske formandskab forhandlet et sæt
rådskonklusioner om at fremme engagement blandt unge som forandringsfacilitatorer med henblik på
at beskytte miljøet.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er styrke og støtte unges engagement for miljøbeskyttelse gennem
udvikling af understøttende strukturer omkring unge og ungdomsarbejde.
På den baggrund opfordrer rådsresolutionen medlemsstaterne, at arbejde for at
1. Støtte ungdomsarbejde og –organisationer og andre relevante eksperter og interessenter i deres
rolle med at formidle troværdig, nøjagtig og kvalitetsinformation til unge om klimaændringer,
tab af biodiversitet, forurening og andre miljømæssige forhold, baseret på videnskab og
målrettet forskellige aldersgrupper.
2. Tilbyde aktører inden for formel uddannelse og træning og ikke formel og uformel læring,
muligheder for læringsaktiviteter, så de kan formidle, uddanne og støtte unge i forhold til miljø
og sociale problemstillinger, såvel som klimaændringer.
3. bedre udruste unge gennem formel uddannelse, ikke formel og uformel læring med de
nødvendige kompetencer for at forstå og handle på miljømæssige forhold.
4. opmuntre og aktivere børn og unge til at komme i kontakt med naturen gennem specifikke
aktiviteter og udvikling af grønne initiativer. Sådan en kontakt med naturen er nøglen til at øge
opmærksomheden på klima og biodiversitets forhold.
5. opmuntre udviklingen af partnerskaber mellem uddannelses-, unge-, sports- og kultursektoren,
med henblik på at udvikle tværgående, koordinerede og komplementære
opmærksomhedsskabende og uddannelsesbaserede tilgange til forhold på miljø-,
biodiversitetstab- og klimaændringsområder.
6. Opmuntre og støtte etableringen af inkluderende og ungdomsfokuserede læringsaktiviteter og
erfaringsudveksling af god praksis vedrørende problemstilling på miljø- og
klimaændringsområdet, med henblik på at skabe opmærksomhed blandt unge og opmuntre
dem til at miljøbeskyttelse og tackle klimaændringer.
7. Fremme passende uddannelse og træning for ungdomsarbejdere for at sikre ungdomsaktiviteter
er miljøvenlige og bæredygtige, og samtidig er fokuseret på at engagere unge i miljøbeskyttelse,
tackling af klimaændringer og biodiversitet.
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
8. Opmuntre og støtte anerkendelse af unges engagement i beskyttelse af miljøet, samt deres
erhvervede tværgående og sociale færdigheder.
9. Beskytte og skabe bæredygtig langsigtede civile rum for samarbejde med politisk
beslutningstagere på alle niveauer, hvor unges stemme bliver hørt.
10. Fremme unge forskere og deres arbejde for bæredygtig udvikling, dels for at agere som
rollemodeller og dels for at opmuntre til direkte deling af forskningsresultater med andre unge
med henblik på handling.
11. støtte etableringen af uddannelsesreferencer for klima, miljø og bæredygtighed.
EU-Kommissionen opfordres til sammen med medlemsstaterne, at
1. Tage hensyn til alle unges specifikke behov og meninger i politikker og programmer på alle
niveauer, ved at støtte unges deltagelse i tilblivelsen og implementeringen af disse politikker og
programmer.
2. Støtte og lære fra initiativer taget af unge og ungdomsorganisationer med henblik på at
planlægge og gennemføre opmærksomhedsskabende aktiviteter og kampagner.
3. opmuntre, anerkende og støtte handlinger og programmer igangsat og ledet af unge på
miljøområdet, så de kan blive forandringsagenter i samfundet som helhed.
4. Fremme frivillige ungdomsaktiviteter, der adresserer miljøspørgsmål, ved at disse aktiviteter
synliggøres på nationale og EU portaler. Derudover fremme både nationale og transnationale
frivillige aktiviteter med henblik på at styrke unges engagement, forbedre unges kompetencer og
styrke deres tilhørsforhold til den Europæiske Union.
5. Investere i grøn økonomi og støtte unge i at udvikle nødvendige kompetencer til fremtidens
grønne jobs.
6. Støtte unge iværksættere i deres søgen efter at udvikle projekter med fokus på praktiske
løsninger på miljøproblemer, med en særligt opmærksomhed på unge med færre muligheder,
som har særlige udfordringer med at starte en virksomhed.
7. Udvikle mentorprogrammer ledet af professionelle iværksættere, med henblik på at fremme
støtte og vejledning til unge, der ønsker at spille en rollen i denne sektor.
8. Øge unges europæeres opmærksomhed på og deltagelse i FN´s miljømæssige politikker og
initiativer ved at styrke samarbejdet med relevante FN organer.
EU-Kommissionen opfordres derudover til, at
1. sikre at alle unge forstår og tager ejerskab af den europæiske grønne aftale, samt de afledte
initiativer og derudover aktivt fremme alle aspekter af den europæiske klima pagt til unge.
2. Sikre at offentlige høringer om europæiske miljøpolitikker er tilgængelige for unge og
ungdomsorganisationer.
3. fremme europæiske muligheder for mobilitet og initiativer inden for miljøsektoren inden for
rammerne af Erasmus+ og Det Europæiske Solidaritetskorps.
4. Gennemføre Peer Learning aktiviteter i samarbejde med ungdomsorganisationer og unge om
unges engagement.
I øvrigt opfordres alle interessenter til, at
1. udvikle frivillige aktiviteter, der adresserer miljømæssige problemstillinger inden for rammerne
af eksisterende programmer, som for eksempel Det Europæiske Solidaritetskorps.
2. styrke det europæiske samarbejde ved at dele konkrete eksempler og erfaringer inden for unges
engagement og deltagelse i handlinger på miljøområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
2548743_0007.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller ikke at lede til beslutninger, der kan få
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet blev sendt i høring i EU-specialudvalget for uddannelse og ungdom den 16. marts 2022.
Der er indkommet følgende bemærkninger:
DLI – Danske lærerorganisationer International (BUPL, DLF, FSL, GL, DM og
Uddannelsesforbundet):
DLI kan
ikke
støtte følgende formulering om at Kommissionen skal opfordres til at
”sikre at alle unge
forstår og tager ejerskab af den europæiske grønne aftale, samt de afledte initiativer og derudover aktivt fremme alle
aspekter af den europæiske klima pagt til unge”.
Det er udmærket hvis Kommissionen fremmer kendskab til
den europæiske grønne aftale, men det må naturligvis altid være op til den enkelte unge at tage stilling
til politiske aftaler.
Det fremgår af udkast til samlenotatet, at medlemsstaterne skal
”Tilbyde aktører inden for formel uddannelse
og træning og ikke formel og uformel læring, muligheder for læringsaktiviteter, så de kan formidle, uddanne og støtte unge
i forhold til miljø og sociale problemstillinger, såvel som klimaændringer”.
Det kan DLI bakke op om, men det er
ikke tilstrækkeligt at tilbyde det. Det skal også sikres at de fornødne ressourcer og rammer er tilstede for
det.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Danmark har en lang tradition for, at engagere unge i frivilligt arbejde og herunder i foreningsliv og
ungdomsorganisationer, som har miljøet i fokus, hvor unge har mulighed for at lære og tage selvstændig
stilling, - ligesom uformelle grupperinger af unge der engagerer sig i miljøspørgsmål har mulighed for
adgang til støtte og ressourcer.
Regeringen værdsætter de unges engagement og søger at inddrage unge og deres holdninger på
forskellige måder i den grønne politikudvikling. Regeringen har samtidig en opmærksomhed på, at
fremtidens unge udvikler de nødvendige kompetencer til et grønt arbejdsmarked gennem både formel,
ikkeformel og uformel uddannelse og anerkender civilsamfundets betydning i denne sammenhæng.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
Punkt 7: Unge europæiske volontørers mobilitet: At forbinde nationale og transnationale
erfaringer med henblik på at gøre europæisk medborgerskab til virkelighed
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk drøftelse
- nyt notat
1. Resume:
Baggrunden for drøftelsen er det franske formandsskabs ønske om at sætte unges mobilitet på dagsordenen.
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter om, hvordan unges muligheder for mobilitet kan fremmes både på
EU-niveau og nationalt niveau. Regeringen vil fremhæve betydningen af unges mobilitet for deres udvikling af deres
engagement og aktive medborgerskab.
2. Baggrund
Deltagelse i frivillige solidaritetsaktiviteter bidrager til unges engagement og dermed til deres udvikling
som aktive medborgere. Det seneste årti har vist en stigende interesse for unges frivillige aktiviteter
blandt europæiske unge. Udbredelsen af frivilligt arbejde og solidaritetsaktiviteter varierer meget mellem
medlemsstaterne, men mulighederne for det har udviklet sig på alle niveauer siden 2008-henstillingen
om unges mobilitet i den Europæiske Union. EU-Kommissionen vedtog den 13. januar 2022 et forslag
til en opdateret henstilling om unges mobilitet, som nu er blevet forhandlet i rådsarbejdsgruppen for
ungdom og som nu lægges frem til vedtagelse i Rådet.
I henstillingen adresseres en række barrierer for unges mobilitet, hvor der også påpeges en manglende
synergi mellem nationale programmer og Europæiske programmer.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter på, hvordan unges muligheder for mobilitet kan
fremmes både på EU-niveau og nationalt niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller ikke at lede til beslutninger, der kan få
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet blev sendt i høring i EU-specialudvalget for uddannelse og ungdom den 16. marts 2022.
Der er ikke indkommet bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at slutte op om drøftelsen og formandsskabets ønske om at sætte
fokus på at lette mulighederne for unges mobilitet.
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 5. april 2022, fra børne- og undervisningsministeren
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil deltage aktivt i drøftelsen og forventes i sit indlæg at lægge vægt på betydningen af de
europæiske mobilitets- og solidaritetsprogrammer for at styrke europæisk medborgerskab.
Regeringen bakker op om et samarbejde på EU-plan om erfaringsudveksling af, hvordan unges
muligheder for mobilitet kan lettes på forskellige niveauer.
Regeringen vil deltage aktivt i drøftelsen. Regeringen lægger vægt på at indgå i en konstruktiv og
inkluderende dialog om unges muligheder for mobilitet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9