Forankring af erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap
11. januar 2022
Glad Fonden har siden 2013 med støtte fra staten, Den. A.P. Møllerske Støttefond og medfinansiering fra
kommunerne udviklet og afprøvet velfungerende modeller for erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt
handicap. Derigennem har vi sammen med virksomheder, kommuner og erhvervsskoler i Aarhus, Esbjerg og
København opnået viden om, hvilke vilkår og støttemuligheder, der fremmer et godt læringsmiljø for de unge,
så de gennemfører og afslutter en erhvervsrettet uddannelse på et kompetenceniveau, der medfører, at de
efterfølgende kommer i job. I en lovgivningsproces omkring erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive
handicap anbefaler Glad Fonden:
Målgruppen
er unge mellem 18-30 år, der har afsluttet en STU. Der bør være mulighed for at fravige krav om
STU og alder 1-2 år under/over ud fra en individuel vurdering – f.eks. for unge der på grund af alder ikke kan
optages på STU og ikke vurderes at kunne gennemføre en FGU. Målgruppen er karakteriseret ved at profitere
af et læringsmiljø, der tilbyder struktur, forudsigelighed, tæt støtte og en høj grad af undervisningsdifferentie-
ring samt praksislæring og teoriundervisning i tæt tilknytning til praksis både i tid og rum. De unge skal ved
uddannelsesstart være selvtransporterende, og skal kunne møde i uddannelsen 25 timer om ugen.
Målgruppens omfang
er vurderet til at udgøre lidt mere end 1/3 del af en afsluttende STU-årgang, hvor nogle
sandsynligvis vil gå andre veje. Men dertil kommer de ovenfor nævnte unge i ’gråzonen’ mellem STU og FGU,
som ikke inden de fylder 25 år er kommet i gang med en uddannelse samt viden om det stigende antal af
unge med fx en autisme diagnose, der er udfordret af uddannelse indenfor rammer af enten FGU eller EUD-
forløb. En brutto målgruppe på ca. 450 elever per årgang på landsplan, vurderes derfor at være realistisk.
En uddannelsesramme
med formål, adgang, struktur, indhold m.v. der fremgår af lovbekendtgørelse i Børne-
og Undervisningsministeriet med dertil hørende kvalitetssikring gennem tilsyn. Forslag til uddannelsens place-
ring – se illustration sidst i dette notat, hvor den erhvervsrettede Flexuddannelse er indtegnet. De unge skal
ved optagelsen sikres et sammenhængende 2-årigt uddannelsesforløb.
Organisering
af undervisningen for det enkelte uddannelseshold er virksomhedsforlagt, både hvad angår
praksislæring og teoriundervisning. Forudsætningen herfor er, at de virksomheder, der indgår i uddannelsen,
stiller et undervisningslokale til rådighed. Det er der gode erfaringer med i forsøgsperioden.
Brancher
bør udbydes indenfor en vifte, der tilgodeser unge med forskellige interesser og udfordringer. I for-
søgsprojektet er der udbudt uddannelse indenfor detail, lager, køkken og grøn service. Uddannelserne er mål-
beskrevet med læringsmål på flere niveauer og afsluttende eksamen med ekstern censor og som en delud-
dannelse med reference til bekendtgørelse og uddannelsesordning for erhvervsuddannelser til henholdsvis
lagermedhjælper, salgsassistent, gastronom og den tidligere uddannelse til anlægsgartner assistent.
Institutionel forankring
for teamet omkring de enkelte hold skal foregå i en regional enhed og med en tvær-
gående koordinering på tværs af regionale enheder, der danner ramme om et fagligt miljø og den faglige og
pædagogiske udvikling af uddannelsen på tværs af landet. Det faglige niveau og aftagervirksomhedernes be-
hov for de dimitterende elevers arbejdskraft sikres gennem forpligtigende samarbejde mellem uddannelsesud-
bydere og udvalg, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter.
Glad Fonden - Rentemestervej 45-47 - 2400 København NV – Tel: +45 38 12 01 00 - gladfonden.dk
1 af 3