Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2548747_0001.png
Forankring af erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap
11. januar 2022
Glad Fonden har siden 2013 med støtte fra staten, Den. A.P. Møllerske Støttefond og medfinansiering fra
kommunerne udviklet og afprøvet velfungerende modeller for erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt
handicap. Derigennem har vi sammen med virksomheder, kommuner og erhvervsskoler i Aarhus, Esbjerg og
København opnået viden om, hvilke vilkår og støttemuligheder, der fremmer et godt læringsmiljø for de unge,
så de gennemfører og afslutter en erhvervsrettet uddannelse på et kompetenceniveau, der medfører, at de
efterfølgende kommer i job. I en lovgivningsproces omkring erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive
handicap anbefaler Glad Fonden:
Målgruppen
er unge mellem 18-30 år, der har afsluttet en STU. Der bør være mulighed for at fravige krav om
STU og alder 1-2 år under/over ud fra en individuel vurdering – f.eks. for unge der på grund af alder ikke kan
optages på STU og ikke vurderes at kunne gennemføre en FGU. Målgruppen er karakteriseret ved at profitere
af et læringsmiljø, der tilbyder struktur, forudsigelighed, tæt støtte og en høj grad af undervisningsdifferentie-
ring samt praksislæring og teoriundervisning i tæt tilknytning til praksis både i tid og rum. De unge skal ved
uddannelsesstart være selvtransporterende, og skal kunne møde i uddannelsen 25 timer om ugen.
Målgruppens omfang
er vurderet til at udgøre lidt mere end 1/3 del af en afsluttende STU-årgang, hvor nogle
sandsynligvis vil gå andre veje. Men dertil kommer de ovenfor nævnte unge i ’gråzonen’ mellem STU og FGU,
som ikke inden de fylder 25 år er kommet i gang med en uddannelse samt viden om det stigende antal af
unge med fx en autisme diagnose, der er udfordret af uddannelse indenfor rammer af enten FGU eller EUD-
forløb. En brutto målgruppe på ca. 450 elever per årgang på landsplan, vurderes derfor at være realistisk.
En uddannelsesramme
med formål, adgang, struktur, indhold m.v. der fremgår af lovbekendtgørelse i Børne-
og Undervisningsministeriet med dertil hørende kvalitetssikring gennem tilsyn. Forslag til uddannelsens place-
ring – se illustration sidst i dette notat, hvor den erhvervsrettede Flexuddannelse er indtegnet. De unge skal
ved optagelsen sikres et sammenhængende 2-årigt uddannelsesforløb.
Organisering
af undervisningen for det enkelte uddannelseshold er virksomhedsforlagt, både hvad angår
praksislæring og teoriundervisning. Forudsætningen herfor er, at de virksomheder, der indgår i uddannelsen,
stiller et undervisningslokale til rådighed. Det er der gode erfaringer med i forsøgsperioden.
Brancher
bør udbydes indenfor en vifte, der tilgodeser unge med forskellige interesser og udfordringer. I for-
søgsprojektet er der udbudt uddannelse indenfor detail, lager, køkken og grøn service. Uddannelserne er mål-
beskrevet med læringsmål på flere niveauer og afsluttende eksamen med ekstern censor og som en delud-
dannelse med reference til bekendtgørelse og uddannelsesordning for erhvervsuddannelser til henholdsvis
lagermedhjælper, salgsassistent, gastronom og den tidligere uddannelse til anlægsgartner assistent.
Institutionel forankring
for teamet omkring de enkelte hold skal foregå i en regional enhed og med en tvær-
gående koordinering på tværs af regionale enheder, der danner ramme om et fagligt miljø og den faglige og
pædagogiske udvikling af uddannelsen på tværs af landet. Det faglige niveau og aftagervirksomhedernes be-
hov for de dimitterende elevers arbejdskraft sikres gennem forpligtigende samarbejde mellem uddannelsesud-
bydere og udvalg, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter.
Glad Fonden - Rentemestervej 45-47 - 2400 København NV – Tel: +45 38 12 01 00 - gladfonden.dk
1 af 3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Materiale fra besøg hos en uddannelsesvirksomhed i Glad Fondens Flexuddannelse den 23/3-22
2548747_0002.png
Finansiering af uddannelsen
ved staten gennem taxameter i BUVM. Dette er en forudsætning for kvaliteten i
uddannelsen som forudsætter små hold på max 7 elever per 37 timers faglærer og derudover vejledning sva-
rende til 18 �½ time per hold per uge.
Forsørgelsesgrundlag for elevgruppen
kan enten være S.U. med handicaptillæg eller være kommunal fi-
nansieret uddannelsesydelse jævnfør Beskæftigelseslovgivningen, hvor der skal være en forpligtigelse til at
uddannelsesinstitution og kommune samarbejder om at sikre de nødvendige støtteforanstaltninger. Dette på
linje med STU-elever, der ikke er tilkendt førtidspension. Desuden fritages elever fra formuekrav ligesom i
STU’en.
Visitationen
foreslås at foregå i regi af de kommunale ungeenheder. På baggrund af en optagelsessamtale
har uddannelsesinstitutionen mulighed for at fraråde indskrivning af unge, der fx er langt fra at kunne deltage i
det fastlagte timetal.
Overgang til beskæftigelse
understøttes ved at koordinere uddannelseslovgivningen med enkelte afvigel-
sesmuligheder eller revision af den nuværende LAB lov i forbindelse med regler om afklaring til f.eks. fleksjob.
Det skal bl.a. sikre, at de unge forud for den afsluttende eksamen - på baggrund af en længere individuel virk-
somhedspraktik – får deres arbejdsevne vurderet af et rehabiliteringsteam, så de efter eksamen kan komme
umiddelbart videre i job. Dette er med succes afprøvet og beskrevet i en model i forsøgsprojektet.
1
Flexuddannelsen i tal.
I alt er 99 unge indskrevet på Flexuddannelsen i forsøgsperioden. 77 elever har gen-
nemført uddannelse og er bestået, og de sidste 6 elever skal til eksamen sommeren 2022. En delevaluering
fra februar 2021 viser et gennemsnitligt fravær på 15 pct. i uddannelsesforløbet og et frafald på 13 pct. hvilket
er lavere end på sammenlignelige ungdomsuddannelser. Fra første årgang er 87 pct. af elevene videre i job.
Dertil kommer et ekstra optag per 1. september 2021 og august 2022 med plads til i alt 70 elever finansieret af
statslige puljer og kommunerne med henblik på at holde de samarbejdsstrukturer, der er udviklet med virk-
somheder, kommuner og erhvervsskoler i gang, indtil erfaringerne bliver forankret i lovgivning.
Mere information om Flexuddannelsen:
https://www.gladuddannelse.dk/flex/
Film på ca. 10 min. hvor 3 elever fortæller, hvordan det er at gået dem efter afsluttet Flexuddannelse
Flexjob er drømmejob efter endt uddannelse
Hvor Flexuddannelsen har fokus på uddannelse, er der i andre projekter med fokus på job til målgruppen også erfaringer med overgan-
gen til beskæftigelse efter endt uddannelse. Det gælder fx ’KLAP Job – Job til mennesker med handicap’ og ’Klar til Start – særlig tilrette-
lagte ansættelsesforløb.’
1
2 af 3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Materiale fra besøg hos en uddannelsesvirksomhed i Glad Fondens Flexuddannelse den 23/3-22
2548747_0003.png
Uddannelsessystemet
1
,
inkl. det særlige område
(markeringer med stiplet linjer er vores forslag)
Det ordinære
Uddannelsessystem
Kandidat-
uddannelser
Master
uddannelser
Voksen- og efter-
uddannelsessystem
Professions-
bachelor-
uddannelser
Erhvervsakademi
uddannelser
Universitets-
bachelor-
uddannelser
Diplom
uddannelser
Akademi
uddannelser
Arbejdsmarkeds-
uddannelser for
voksne (AMU)
Videregående uddannelser
Erhvervsfaglige
uddannelser
Gymnasiale
uddannelser
Erhvervsuddan-
nelser for voksne
(EUV)
Arbejdsmarkeds-
uddannelser på
særlige vilkår
Højere
forberedelses-
eksamen (HF)
Almen
voksenuddannelse
(AVU)
Erhvervsrettet
uddannelse -
Flexuddannelsen
Forberedende
grunduddannelse
(FGU)
Ordblinde
undervisning for
voksne (OBU)
Særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse
(STU)
Forberedende
voksenundervisning
(FVU)
Ungdom-
uddannelser
Voksen-
uddannelser
1
Efter oversigt fra Den statslige Kompetencefond
3 af 3