Den 22. marts 2022
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Afskaffelse af grundforløbet i gymnasiet har en pris
Der argumenteres fra visse sider for en afskaffelse af grundforløbet i gymnasiet, og i
den forbindelse overses det tilsyneladende, at der vil være en pris at betale for mange
elever, visse fag og samfundet.
Mange elever bliver klogere på sig selv under grundforløbet
Grundforløbet fungerer nu som overgang fra grundskolen til gymnasiet. Gennem
grundforløbet bliver eleverne bl.a. præsenteret for forskellige fag på gymnasialt
niveau, så de kan foretage et kvalificeret valg af studieretning. Da
studieretningsgymnasiet blev indført i 2005, skulle eleverne ved ansøgning om
optagelse på gymnasiet gennem en forhåndstilkendegivelse angive, hvilken
studieretning de forestillede sig at vælge. Efter et grundforløb på et halvt år skulle de
så have mulighed for at vælge en ny studieretning. Det viste sig, at på en række
gymnasier, hvor eleverne fik en bred introduktion til gymnasiefagene, valgte en stor
andel af eleverne en ny studieretning i forhold til forhåndstilkendegivelsen. Dvs.
mange elever skiftede helt bevidst klasse. På Silkeborg Gymnasium, hvor en 1.g-
årgang består af ca. 500 elever, var der eksempelvis hvert år omkring 40 % af eleverne,
der i løbet af grundforløbet besluttede sig for at vælge en anden studieretning, end
den de havde forestillet sig at vælge, før de begyndte på gymnasiet.
Men det er naturligvis besværligt, at eleverne bliver klogere på sig selv og skifter
studieretning. For det betyder, at der skal laves ganske meget om på klasserne, laves
en ny opgavefordeling til lærerne og lægges nye skemaer. Derfor var der også en hel
del gymnasier, der ikke gav eleverne en reel mulighed for at skifte studieretning efter
grundforløbet. På visse gymnasier kunne eleverne ganske vist ønske en anden
studieretning, men elevernes ønsker blev kun imødekommet, hvis der tilfældigvis
viste sig at være plads i den klasse, hvortil de ønskede at skifte. Der var således en
række gymnasier, hvor ganske få elever kunne skifte studieretning, mens der på andre
gymnasier var flere hundrede, der skiftede. Det var en sådan praksis, hvor intentionen
i gymnasieloven om et reelt studieretningsvalg ikke blev fulgt, der fra 2017 resulterede
i en afskaffelse af forhåndstilkendegivelse af interesse for en bestemt studieretning.
Ændringen handlede ikke, som nogle i dag påstår, om at forhindre eleverne i at vælge
studieretning ud fra sociale hensyn. Man ønskede simpelthen at give eleverne en reel
mulighed for at vælge studieretning på basis af egne erfaringer med gymnasiefagene.
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen