Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2547002_0001.png
Den 22. marts 2022
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Afskaffelse af grundforløbet i gymnasiet har en pris
Der argumenteres fra visse sider for en afskaffelse af grundforløbet i gymnasiet, og i
den forbindelse overses det tilsyneladende, at der vil være en pris at betale for mange
elever, visse fag og samfundet.
Mange elever bliver klogere på sig selv under grundforløbet
Grundforløbet fungerer nu som overgang fra grundskolen til gymnasiet. Gennem
grundforløbet bliver eleverne bl.a. præsenteret for forskellige fag på gymnasialt
niveau, så de kan foretage et kvalificeret valg af studieretning. Da
studieretningsgymnasiet blev indført i 2005, skulle eleverne ved ansøgning om
optagelse på gymnasiet gennem en forhåndstilkendegivelse angive, hvilken
studieretning de forestillede sig at vælge. Efter et grundforløb på et halvt år skulle de
så have mulighed for at vælge en ny studieretning. Det viste sig, at på en række
gymnasier, hvor eleverne fik en bred introduktion til gymnasiefagene, valgte en stor
andel af eleverne en ny studieretning i forhold til forhåndstilkendegivelsen. Dvs.
mange elever skiftede helt bevidst klasse. På Silkeborg Gymnasium, hvor en 1.g-
årgang består af ca. 500 elever, var der eksempelvis hvert år omkring 40 % af eleverne,
der i løbet af grundforløbet besluttede sig for at vælge en anden studieretning, end
den de havde forestillet sig at vælge, før de begyndte på gymnasiet.
Men det er naturligvis besværligt, at eleverne bliver klogere på sig selv og skifter
studieretning. For det betyder, at der skal laves ganske meget om på klasserne, laves
en ny opgavefordeling til lærerne og lægges nye skemaer. Derfor var der også en hel
del gymnasier, der ikke gav eleverne en reel mulighed for at skifte studieretning efter
grundforløbet. På visse gymnasier kunne eleverne ganske vist ønske en anden
studieretning, men elevernes ønsker blev kun imødekommet, hvis der tilfældigvis
viste sig at være plads i den klasse, hvortil de ønskede at skifte. Der var således en
række gymnasier, hvor ganske få elever kunne skifte studieretning, mens der på andre
gymnasier var flere hundrede, der skiftede. Det var en sådan praksis, hvor intentionen
i gymnasieloven om et reelt studieretningsvalg ikke blev fulgt, der fra 2017 resulterede
i en afskaffelse af forhåndstilkendegivelse af interesse for en bestemt studieretning.
Ændringen handlede ikke, som nogle i dag påstår, om at forhindre eleverne i at vælge
studieretning ud fra sociale hensyn. Man ønskede simpelthen at give eleverne en reel
mulighed for at vælge studieretning på basis af egne erfaringer med gymnasiefagene.
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 22/3-22 fra Silkeborg Gymnasium om grundforløbet i de gymnasiale uddannelser er for ensidig
2547002_0002.png
Og grundforløbet giver stadig mening i forhold til afklaring af fagønsker. I forlængelse
af det seneste studieretningsvalg på Silkeborg Gymnasium i efteråret 2021
tilkendegav 45 % af de 1.g-elever, der ved indgangen til gymnasiet havde en klar
forestilling om en foretrukken studieretning, at de endte med at vælge en anden
studieretning. Det er en mulighed, der i realiteten vil blive fjernet eller meget kraftigt
reduceret, hvis grundforløbet afskaffes.
Rekruttering til naturvidenskab kan svækkes
Grundskolen i Danmark har af mange grunde en i international sammenligning relativt
svag naturfaglig kultur. Det medvirker til, at mange elever i den sidste del af
grundskolen ikke er synderligt orienteret mod det matematisk-naturvidenskabelige
område. Det er både et dannelsesmæssigt problem i en tid, hvor det er aktuelt at
forholde sig kvalificeret til temaer som klimaproblematik, pandemier, energiforsyning
mv., og et problem i forhold til rekruttering af veluddannet arbejdskraft inden for det
naturvidenskabeligt-teknologiske område.
Grundforløbet giver gymnasierne en chance for at præsentere det
naturvidenskabelige område på en ny måde og dermed rekruttere elever, der ellers
fravælger en naturvidenskabelig studieretning. I forbindelse med evalueringen af
grundforløbet i 2021 på Silkeborg Gymnasium tilkendegav næsten halvdelen af de 500
elever, at de gennem det naturvidenskabelige grundforløb havde fået en øget
interesse for naturvidenskab. Og i alle årene med forhåndstilkendegivelse af
studieretningsønske var der en øget søgning til de matematisk-naturvidenskabelige
studieretninger.
Afskaffelse af studieretninger
Med gymnasiereformen i 2017 indførte man en geovidenskabelig studieretning som
et særdeles relevant bidrag fra gymnasiesektoren i forhold til at klæde unge
mennesker på i en tid, hvor klimaforandringer står meget højt på dagsordenen. Den
geovidenskabelige studieretning er hidtil oprettet på relativt få gymnasier, og
grundforløbet danner grundlag for rekrutteringen. Det er sandsynligt, at en afskaffelse
af grundforløbet vil eliminere faget geovidenskab fra gymnasiets fagrække. Det
samme kan meget vel blive tilfældet for den klassisk-sproglige studieretning med latin
og græsk. Fra perioden med forhåndstilkendegivelse ved vi, at der ikke som
udgangspunkt er tilstrækkelig interesse for de klassiske sprogfag til at oprette en
klasse, men gennem sprogformidlingen i grundforløbet er der hvert år siden 2005 på
Silkeborg Gymnasium rekrutteret elever, så studieretningen er blevet oprettet.
I forhold til det stærke ønske fra politikere og erhvervsliv om at styrke
fremmedsprogsundervisningen kan man have forskellige hypoteser om effekten af
grundforløbet i forhold til rekruttering til studieretninger med hovedvægt på moderne
sprog, fx en studieretning med engelsk, fransk og tysk. Men der er i hvert fald mange
elever, der er skeptiske i forhold til sprog på baggrund af oplevelser med tysk i
grundskolen.
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 22/3-22 fra Silkeborg Gymnasium om grundforløbet i de gymnasiale uddannelser er for ensidig
2547002_0003.png
En anden studieretning, hvortil søgningen potentielt kan blive reduceret uden et
grundforløb, består af fagene bioteknologi, matematik og fysik. Bioteknologi er nemlig
et fag, som eleverne ikke kender fra grundskolen, men som de kan prøve i
grundforløbet. En relativ stor andel studenter, der har haft bioteknologi, tager
efterfølgende en sundhedsfaglig videregående uddannelse, så en svækkelse af
bioteknologifaget kan have en uønsket samfundsmæssig effekt.
Reduceret fleksibilitet
Ét er valget af studieretning, noget helt andet er valget af ungdomsuddannelse. Vi har
i dag den samme grundstruktur på de tre-årige gymnasiale uddannelser, hvilket gør
det muligt at skifte gnidningsfrit fra eksempelvis det almene gymnasium (stx) til det
tekniske gymnasium (htx) i løbet af grundforløbet. Det er der hvert år en del elever,
der benytter sig af. Hvis grundforløbet afskaffes, vil en gruppe elever i højere grad
blive bundet af et valg, der efter tre måneder føles forkert.
Grundforløbets betydning for læring og trivsel
Det bliver af nogle fremført som et stort fagligt og trivselsmæssigt problem, at
eleverne tre måneder inde i gymnasieforløbet skifter klasse. Men vi er nogle, der har
andre erfaringer, der bl.a. er baseret på systematiske evalueringer af grundforløbet
og trivsel gennem mere end 10 år. Vi oplever, at det både i relation til trivsel og faglig
læring tydeligvis er vigtigt for mange elever, at de får mulighed for at arbejde med de
fag, der for dem er mest motiverende. Gennem grundforløbet kvalificeres valget af
fag, og mange finder sammen med elever af samme type som dem selv, når de
kommer på den rigtige faglige hylde.
Der er en del elever, der har det svært med de sociale relationer. Men der er intet
belæg for, at de udfordringer i forhold til de sociale relationer, der opleves i
forbindelse med overgangen mellem grundforløb og studieretningsforløb, har andet
end en marginal effekt i forhold til de betydelige trivselsproblemer og den sårbarhed,
der fx forårsages af elevernes brug af sociale medier.
Forandringer med omtanke
I lyset af ovenstående anbefales det, at man husker prisen for eleverne, fagene og
samfundet, hvis man afskaffer grundforløbet. Ligesom man skal huske, at
grundforløbet er en lidt besværlig og arbejdskrævende konstruktion for både ledelser
og lærere, hvilket kan være medvirkende til, at nogle i sektoren anbefaler afskaffelse
af grundforløbet.
Handler det så bare om et forsvar af det bestående, når det påpeges, at grundforløbet
har nogle fordele? Nej, slet ikke. Der kan være rigtig god grund til at spørge, om det
eksisterende almene gymnasium både strukturelt og fagligt lever op til de fordringer
mht. dannelse og studieforberedelse, der med rimelighed kan være i et moderne
samfund. Der kan sagtens argumenteres for at lave grundlæggende forandringer, og
det kan godt være, at grundforløbet i den forbindelse skal afskaffes. Men ændringerne
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 22/3-22 fra Silkeborg Gymnasium om grundforløbet i de gymnasiale uddannelser er for ensidig
2547002_0004.png
bør i givet fald ske på baggrund af et solidt udviklingsarbejde, hvor det afdækkes,
hvordan der kan skabes en bedre progression i uddannelsessystemet og en god
overgang fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser - både mht. det sociale og det
faglige.
Brian Krog Christensen
Vicerektor
Silkeborg Gymnasium
[email protected]
Tlf. 24827808
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 22/3-22 fra Silkeborg Gymnasium om grundforløbet i de gymnasiale uddannelser er for ensidig
2547002_0005.png
Oslovej 10 DK-8600 Silkeborg Tel.: +45 86 81 08 00 [email protected] www.gymnasiet.dk Rektor: Tina Riis Mikkelsen