1. Præcisering af principper for udmåling af
godtgørelse
4. marts 2022
Formål
Der er behov for at styrke indsatsen mod seksuel chikane for at gøre op med den
kultur, der findes på nogle arbejdspladser.
Sager om seksuel chikane på arbejdspladsen varerier efter sagens karakter, hændel-
sesforløb og arbejdsgiverens forebyggelsestiltag. Der er behov for at give retning
til domstolene i forhold til, hvilke kriterier, der kan indgå ved udmåling af godtgø-
relser efter ligebehandlingsloven. Samtidig er der behov for, at der ved grove sager
om seksuel chikane, kan tildeles en højere godtgørelse end i dag.
Forslaget har til formål at sikre, at de arbejdsgivere, der ikke tager seksuel chikane
alvorligt og håndterer sagerne ordentligt, sanktioneres hårdere.
Løsning
Gældende ret:
§ 4.
Enhver arbejdsgiver, der beskæftiger mænd og kvinder, skal behandle dem lige
for så vidt angår arbejdsvilkår. Dette gælder også ved afskedigelse.
Stk. 2.
Lige arbejdsvilkår, jf. stk. 1, omfatter også forbud mod sexchikane.
§ 14.
Personer, hvis rettigheder er krænkede ved overtrædelse af §§ 2-5, kan tilken-
des en godtgørelse.
Stk. 2.
Har der været tale om en krænkelse i form af sexchikane, kan dette tillæg-
ges vægt ved fastsættelsen af godtgørelsen.
I ligebehandlingslovens § 14, stk. 2, tilføjes følgende:
§ 14, stk. 2.
Har der været tale om en krænkelse i form af sexchikane, kan dette til-
lægges vægt ved fastsættelsen af godtgørelsen,
jf. § 4, stk. 2.
Lovbemærkninger til § 14, stk. 2:
Følgende overordnede betragtninger kan indgå i lovbemærkningerne:
Henvisningen til § 4, stk. 2 skal beskrive, hvilke kriterier domstolene kan inddrage
ved udmåling af godtgørelser i sager om seksuel chikane.