Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2462079_0001.png
Herlev Kommune
Herlev Bygade 90
2730 Herlev
Odinsgade 4, 2. sal
DK
8900 Randers C
+45 72 26 54 00
www.dcum.dk
CVR: 26556805
Att: Camilla Ottsen
15. marts 2021
Sagsnr. 20/00405
DCUMs tilsyns vejledende udtalelse om undervisningsmiljøet
Dansk Center for Undervisningsmiljøs tilsyn (DCUM’s tilsyn) har d.
10. oktober 2020 valgt at føre tilsyn med
Lindhøjskolen i Herlev kommune, på baggrund af en artikel, som blev ført i Ekstrabladet d. 25. september
2020. D. 15. januar 2021 har DCUMs tilsyn anmodet om supplerende materiale, for at tilsynet kan undersøge
om Lindhøjskolen er bekendt med og forstår undervisningsmiljølovens håndteringsregler i forbindelse med
mobning eller lignende jf. undervisningsmiljølovens § 1 c.
DCUMs tilsyn har modtaget og vurderet materialet, som Herlev Kommunen har sendt. Dette har givet os
anledning til at rette denne vejledende udtalelse til Herlev Kommune og Lindhøjskolen om, hvordan
håndteringsreglerne skal forstås jf. undervisningsmiljølovens § 1 c og hvad en antimobbestrategi skal
indeholde jf. undervisningsmiljølovens § 1 b.
DCUMs tilsyn anbefaler i den forbindelse, at Lindhøjskolen bliver opkvalificeret på forståelsen af reglerne i
undervisningsmiljøloven snarest muligt for at sikre elevernes trivsel, også når der forekommer mobning eller
lignende. Vi anbefaler desuden, at skolens antimobbestrategi revideres snarest.
I det følgende kan I læse vores vejledende udtalelse og vores begrundelse for, hvorfor vi anbefaler
ovenstående.
Vejledende udtalelse om håndteringsreglerne
Hvis en skole erfarer problemer med det psykiske undervisningsmiljø, skal skolen vurdere, om det kan
karakteriseres som mobning eller mobbelignende tilstande/situationer. Herlev Kommune har sendt fire
redegørelser for, hvordan Lindhøjskolen har handlet på fire forskellige henvendelser fra forældre om
problemer med det psykiske undervisningsmiljø. Derudover har Herlev Kommune sendt en redegørelse om,
hvordan skolen og kommunen har håndteret problemerne med det psykiske undervisningsmiljø, som
artiklen i Ekstrabladet fra d. 25. september 2020 henviser til vedr. 5. x. Kommunen har desuden sendt
Lindhøjskolens antimobbestrategi.
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 1 af 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Orientering om Herlev Kommunes svar på DCUMs tilsynsudtalelse vedr. BUU alm. del - spm. 267 om kommunens håndtering af mobning eller lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2462079_0002.png
Vedr. Mobning eller lignende
I det materiale som kommunen har sendt til tilsynet, bliver der beskrevet problemer med det psykiske
undervisningsmiljø i form af uhensigtsmæssigt sprogbrug, stor retfærdighedssans blandt eleverne, et højt
konfliktniveau, mange drillerier, problemer med det sociale samspil, mangel på fællesskab og elever, der ikke
trives. Disse er alle karakteristika som kan indikere, at der forgår mobning eller lignende. DCUMs tilsyn vil i
den forbindelse understrege overfor Herlev Kommune og Lindhøjskolen, at håndteringsreglerne jf. § 1 c
gælder ved mobning
eller lignende.
”Mobning eller lignende” betyder, at hændelser og adfærd, som beskriver et eller flere karakteristika ved
mobning, er omfattet af handlepligterne, selv om man ikke mener, at der helt eller endnu er tale om
decideret mobning. Der kan også blot være tale om et fællesskab præget af f.eks. eksklusionsangst. Reglerne
udelukker heller ikke problemer, hvor en ansat spiller en større eller mindre rolle.
Vedr. undersøgelse af om der foregår mobning eller lignende
I materialet som DCUMs tilsyn har modtaget, er det ikke tydeligt, om skolen har foretaget en undersøgelse af
de konstaterede problemer, for at kunne af- eller bekræfte om der var tale om mobning eller lignende.
I tre ud af fem redegørelser om skolens håndtering af problemer med det psykiske undervisningsmiljø, er det
ikke tydeligt, om skolen har vurderet, om der er tale om mobning eller lignende. Mobning
eller lignende
er
heller ikke nævnt i de tre redegørelser, selvom skolen i to af redegørelserne, beskriver at eleverne har et hårdt
sprog, at skolen er bekymret for det sociale samspil mellem eleverne og at der er mange konflikter, hvilket alt
sammen kan være tegn på mobning
eller lignende.
Tilsynet vurderer, at skolen i disse tilfælde, skulle have
vurderet, om der var tale om mobning eller lignende.
Tilsynet er opmærksom på, at skolen i to ud af fem redegørelser beskriver, at de har vurderet, om der var tale
om mobning. I den ene af disse redegørelser beskriver skolen, at den løbende vurderer, om der er tale om
mobning, men det er ikke beskrevet, hvilken vurdering, skolen er nået frem til. I den anden af disse
redegørelser som vedrører 5. x, vurderer skolen at der ikke er tale om mobning. DCUMs tilsyn tager ikke
stilling til, om skolens vurdering af, at der ikke foregik mobning eller lignende i 5.x var korrekt. Tilsynet vil
endnu engang understrege, at håndteringsreglerne træder i kraft, når der foregår mobning
eller lignende.
Når en skole bliver opmærksom på problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller
lignende, skal den undersøge situationerne nærmere. Det skal den gøre af sig selv, når situationen går op for
den, dog senest når en elev eller forældremyndighedsindehaver henvender sig om problemer med det
psykiske undervisningsmiljø. Vurderingen skal ikke baseres på, om en enkeltelev bliver mobbet eller ikke.
Den skal derimod inddrage klassen som samlet helhed og fastslå, om der foregår mobning eller lignende
tilstande f.eks. ved at interviewe nogle elever og kigge på eksisterende materiale om klassen i form af
referater, notater eller henvendelser, der siger noget om klassens trivsel.
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 2 af 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Orientering om Herlev Kommunes svar på DCUMs tilsynsudtalelse vedr. BUU alm. del - spm. 267 om kommunens håndtering af mobning eller lignende, fra børne- og undervisningsministeren
Hvis skolen ved vurderingen konstaterer, at der foregår mobning eller mobbelignende situationer/tilstande,
har den pligt til at undersøge sagen helt til bunds og lave en effektiv handlingsplan inden 10 arbejdsdage.
Undersøgelsen kan indgå som en del af indsatserne i en handlingsplan og indsatserne i handlingsplanen skal
løbende justeres, så de passer til alle de problematikker, skolen opdager ved undersøgelsen. Skolen skal også
iværksætte nødvendige, midlertidige foranstaltninger frem til handlingsplanen har virkning og informere
berørte elever og forældremyndighedsindehavere.
Vedr. Vejledning om regler og mulighed for at klage
I materialet som kommunen har sendt, har tilsynet bemærket, at der er en forælder som henvender sig til
skolen om problemer med det psykiske undervisningsmiljø d. 23. september 2020. D. 30. september 2020
afholdes der et møde med kommunen, hvor det ikke fremgår, at forælderen er blevet vejledt om
undervisningsmiljølovens håndteringsregler og har fået klagevejledning. Tilsynet er opmærksom på, at
skolen har givet klagevejledning d. 14. oktober 2020. DCUMs tilsyn vil i denne forbindelse understrege
overfor Herlev Kommune, at skolen og kommunen har vejledningspligt og pligt til at give klagevejledning.
Dette vil være relevant i forbindelse med at forældre eller elever henvender sig til kommunen eller skolen om
problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende eller med utilfredshed over
skolelederens håndtering.
Samlet set vurderer vi, at skolelederen på Lindhøjskolen ikke lever op til kravene i lovens § 1c. Der bliver ikke
konsekvent taget stilling til mobning eller lignende ved problemer med det psykiske undervisningsmiljø, og
skolen gør ikke brug af noteringer til at kunne sikre og inddrage sin pædagogiske historik i sagerne og
klasserne.
Derudover er der ikke en konsekvent praksis for at vejlede om reglerne ved henvendelser eller om
klageadgangen, som træder i kraft allerede når skolen vurderer, at der ikke er tale om mobning eller
lignende.
Vejledende udtalelse om antimobbestrategi
Endelig bemærker DCUMs tilsyn, at skolens antimobbestrategi har en række gode elementer, men også
mangler flere elementer. Definitionen af mobning i skolens antimobbestrategi afspejler måden man forstår
mobning på i Danmark, nemlig som et fællesskabsorienteret fænomen. Definitionen af mobning skal være
med til at sikre en fælles forståelse af mobning på tværs af elever, forældre, personale og ledelse. Men det
kræver at definitionen er forankret på skolen, og at skolens vurdering af problemer med det psykiske
undervisningsmiljø i konkrete situationer også afspejler det fællesskabsorienterede mobbesyn og forholder
sig til mobning eller lignende. Derfor kan definitionen af mobning eller lignende i en antimobbestrategi ikke i
sig selv sikre, at skolens vurdering af mobning eller lignende i en konkret situation vil være korrekt.
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 3 af 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Orientering om Herlev Kommunes svar på DCUMs tilsynsudtalelse vedr. BUU alm. del - spm. 267 om kommunens håndtering af mobning eller lignende, fra børne- og undervisningsministeren
Håndteringsreglerne jf. undervisningsmiljølovens § 1 c skal afspejles i antimobbestrategien. DCUMs tilsyn
mener ikke at håndteringsreglerne er afspejlet i skolens antimobbestrategi og dette bør skolen rette op på
snarest. Antimobbestrategien har ikke været revideret siden 2017. En antimobbestrategi skal revideres
løbende, men der er ikke fastsat nærmere krav i undervisningsmiljøloven. DCUM anbefaler, at skoler én gang
om året genbesøger sin antimobbestrategi for at vurdere, om der er behov for at opdatere strategien.
Ovenstående betyder, at vi anbefaler at skolens antimobbestrategi revideres snarest, da den ikke lever op til
reglerne i undervisningsmiljølovens § 1 b.
Regler og praksis
DCUMs tilsyn har lagt vægt på undervisningsmiljølovens §§ 1 b og 1 c.
Klagevejledning
Der kan ikke klages over tilsynets vurdering til anden administrativ myndighed.
Ved spørgsmål kan DCUM kontaktes på telefonnummer 72 26 54 00
Med venlig hilsen
Louisa Pagh Aggerbo
Tilsynskonsulent
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 4 af 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Orientering om Herlev Kommunes svar på DCUMs tilsynsudtalelse vedr. BUU alm. del - spm. 267 om kommunens håndtering af mobning eller lignende, fra børne- og undervisningsministeren
Bilag 1
uddrag af Undervisningsmiljølovens bestemmelser
(bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, LBK nr. 316 af 05/04/2017)
§ 1.
Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt
undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Undervisningsmiljøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes
muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø.
Stk. 2.
Den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, skal sørge for, at de
krav, der er omtalt i stk. 1, bliver opfyldt.
Stk. 3.
Eleverne og de studerende m.fl. skal medvirke til og samarbejde med ledelsen om at tilvejebringe
og opretholde et godt undervisningsmiljø og herunder bidrage til, at de foranstaltninger, der træffes for at
fremme et godt undervisningsmiljø, virker efter deres hensigt.
Stk. 4.
Undtaget fra loven er undervisning, der udføres som led i uddannelse af forsvarets militære
personel i forbindelse med egentlig militærtjeneste, samt undervisning, der foregår om bord på krigsskibe og
troppetransportskibe. Undtaget er tillige undervisning inden for søfart og fiskeri bortset fra undervisning i
forbindelse med lastning og losning af skibe, værftsarbejde om bord i skibe, og hvad der må sidestilles
hermed.
§ 1 a.
Reglerne i dette kapitel gælder for grundskoleundervisning og ungdomsuddannelser.
§ 1 b.
Den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, fastsætter en
antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital mobning, jf. dog stk. 2. Strategien revideres efter behov.
Stk. 2.
Skolebestyrelsen på folkeskoler og kommunale internationale grundskoler fastsætter en
antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital mobning, som en del af værdiregelsættet, jf. § 44, stk. 4,
i folkeskoleloven og § 12, stk. 2, i lov om kommunale internationale grundskoler. Er der ikke inden skoleårets
begyndelse fastsat en antimobbestrategi, skal kommunalbestyrelsen fastsætte en sådan, som gælder, indtil en
antimobbestrategi bliver fastsat af skolebestyrelsen. Strategien revideres efter behov.
§ 1 c.
Konstaterer uddannelsesstedets ledelse problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning el. lign., udarbejder ledelsen en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med hvilke foranstaltninger
problemerne effektivt bringes til ophør. Tilsvarende gælder, hvis uddannelsesstedets ledelse eller en elevs
forældremyndighedsindehavere anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller
adfærd, herunder sygdom og fravær, på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning el. lign.
Stk. 2.
Uddannelsesstedets ledelse skal udarbejde handlingsplanen, jf. stk. 1, senest 10 arbejdsdage efter at
der er modtaget oplysning om problemerne. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor en medarbejder på
uddannelsesstedet eller ved den kommunale forvaltning, for så vidt angår kommunale uddannelsessteder,
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 5 af 6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Orientering om Herlev Kommunes svar på DCUMs tilsynsudtalelse vedr. BUU alm. del - spm. 267 om kommunens håndtering af mobning eller lignende, fra børne- og undervisningsministeren
første gang skriftligt eller mundtligt modtager oplysning om problemerne. Handlingsplanen revideres efter
behov.
Stk. 3.
Uddannelsesstedets ledelse gennemfører de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse med
handlingsplanen eller sørger for, at dette sker.
Stk. 4.
Uanset stk. 1-3 træffer uddannelsesstedets ledelse straks de midlertidige foranstaltninger, som her
og nu er nødvendige, for at der kan gribes ind over for de konstaterede problemer.
Stk. 5.
Uddannelsesstedets ledelse informerer de berørte elever og for elever undergivet
forældremyndighed eleverne og forældremyndighedsindehaverne om indholdet af handlingsplanen og om
eventuelle midlertidige foranstaltninger.
§ 7.
Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elementer:
1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø,
2) beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer,
3) udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede
problemer skal løses, og
4) forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Stk. 2.
Uddannelsesstedets ledelse skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen,
tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen.
§ 7 e.
Dansk Center for Undervisningsmiljø fører tilsyn med overholdelsen af bestemmelserne i kapitlerne 1,
1 a, 3 og 4.
Stk. 2.
Centeret kan til brug for tilsynet forlange enhver oplysning, som centeret skønner nødvendig til
udførelse af disse opgaver, meddelt af den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for
uddannelsesstedet.
Dokumentnummer 20/00405-9
Side 6 af 6