Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2542071_0001.png
D. 11. marts 2022
Børne- og Undervisningsudvalget
Treårig hf har stort potentiale
En meget stor andel af de unge, der står uden uddannelse eller job, har en psykisk diagnose. Uden
særlige tiltag vil de få et kedeligt voksenliv og koste samfundet mange penge. Nina Smith kalder det
en af de allerstørste udfordringer for det danske samfund.
Med treårig hf har flere gymnasier haft succes med at undervise og støtte de sårbare unge, så de får
en fuld hf-eksamen. Resultaterne er gode, men der mangler en permanent og økonomisk bæredygtig
finansiering af tilbuddet.
Problemet kort fortalt
I 2021 udgav Reformkommissionen publikationen
”Erkendt, forsøgt løst, uløst”, der tegner et billede
af
centrale udfordringer for vores velfærdssamfund, som tidligere er forsøgt løst, men uden held. Den første
udfordring, som rapporten nævner, er ”Unge med uforløst potentiale”: Ca. 47.000 unge i alderen 15-24
år
er uden uddannelse eller beskæftigelse, svarende til ca. 7% af de unge i aldersgruppen. Ca. 12.000 af de 25-
årige står i samme situation
uden uddannelse eller beskæftigelse.
1
En stor del af gruppen uden uddannelse eller arbejde er unge med diagnoser. Iflg. Reformkommissionen
har 42% af de 25-årige uden uddannelse eller job en diagnose. Det er med Reformkommissionens formand
Nina Smiths ord:
”En af de allerstørste udfordringer for det danske samfund”.
2
Og der er intet, der tyder på,
at problemerne bliver mindre i fremtiden. Iflg. KL havde ca. 12% af alle Danmarks 9. klasser i skoleåret
2019/2020 en diagnose
et tal som har været stigende over tid. For den del af eleverne i 9. klasse med en
diagnose i skoleåret 2013/2014, er det blot 40%, der har gennemført en ungdomsuddannelse.
3
At så stor en andel af unge med diagnoser står uden uddannelse og job, er et kæmpe problem både
samfundsøkonomisk og menneskeligt. Rent menneskeligt betyder det, at en stor gruppe unge kan se frem
til et liv på kanten af arbejdsmarkedet, uden mulighed for at realisere det potentiale, de indeholder, og
uden mulighed for at skabe det liv, de drømmer om.
Set med samfundsøkonomiske briller er det også et stort problem. For eksempel koster det iflg.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 230.000 kr. pr. år for hver person, der er på uddannelseshjælp i stedet
for i arbejde.
4
Dertil kommer, at vi p.t. står i en situation med et stadigt stigende behov for at udvide
arbejdsstyrken for at sikre fortsat vækst og velfærd. Iflg. Det Centrale Handicapråd vil der være markante
samfundsøkonomiske gevinster ved at løfte unge med psykiske og kognitive lidelser bare et enkelt
uddannelsesniveau op. Hvis eksempelvis 10% af denne gruppe fik løftet deres uddannelsesniveau et niveau
op, vil det give en samfundsøkonomisk gevinst på 12,7 mia. kr..
5
Som nævnt indledningsvist har man over tid søgt at løse problemerne med denne gruppe af udsatte unge,
men indtil videre uden succes. Tværtimod er gruppen af unge med diagnoser uden uddannelse og job iflg.
Ungdomsforsker og professor Naomi Katznelson gledet længere og længere væk fra arbejdsmarkedet og
uddannelse over tid
6
. Men faktisk ligger en del af løsningen lige for.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Materiale til Esbjerg Gymnasiums og Nørresundby Gymnasiums foretræde onsdag d. 16/3 om det særligt tilrettelagte treårige hf-forløb
2542071_0002.png
Treårig hf er en del af løsningen
En del af løsningen på de ovenfor skitserede problemer er treårig hf, der netop bidrager til, at unge med
forskellige diagnoser gennemfører en ungdomsuddannelse. Igennem en årrække har en række almene
gymnasier med stor succes oprettet treårige hf-klasser målrettet denne gruppe af unge. Mariagerfjord
Gymnasium oprettede den første treårige hf-klasse i 2012, Nørresundby Gymnasium og Kalundborg
Gymnasium i 2017 og endelig Esbjerg Gymnasium i 2021. Derudover udbyder en række hf- og VUC-centre
også treårig hf. Organiseringen af treårig hf er lidt forskellig fra skole til skole, men der gælder dog en
række fællestræk:
For at få tilbudt en plads i en treårig hf-klasse skal den enkelte unge visiteres via et
visitationsudvalg, der tager stilling til, om den unge har tilstrækkelig faglige, personlige og sociale
kompetencer til at gennemføre uddannelsesforløbet. I den forbindelse er det et krav, at der
foreligger en lægeerklæring med den unges diagnose.
Uddannelsen er tilrettelagt over tre år i stedet for to år for at give eleverne en mindre og mere
jævn arbejdsbelastning.
Der læses efter de samme bekendtgørelser og lærerplaner som på den toårige hf-uddannelse, så
både indhold og faglige krav er de samme.
Klassestørrelsen varierer fra skole til skole, men generelt gælder, at den er mindre end ordinære
klasser for at sikre et læringsmiljø præget af ro, overskuelighed samt rum og tid til den enkelte elev.
Den særlige pædagogiske tilgang til undervisningen er baseret på en tydelig ramme om
undervisningen, faste strukturer og forudsigelighed. Arbejdsformerne er tilpasset målgruppen samt
den enkelte elev, og der er mulighed for individuel støtte og hjælp i undervisningen.
Der er særlig støtte og hjælp til lektielæsning og det skriftlige arbejde, og der er tilrettelagt særlige
forløb i forhold til de større skriftlige opgaver og eksamensperioden.
Erfaringerne fra Nørresundby Gymnasium, Kalundborg Gymnasium og Mariagerfjord Gymnasium er rigtig
gode (Esbjerg Gymnasium har endnu ikke afsluttet klasser, da eleverne startede i 2021). Eleverne klarer sig
fagligt godt, og stort set alle, der gennemfører ungdomsuddannelsen, starter på en
erhvervskompetencegivende uddannelse. Blandt andet læser de videre til folkeskolelærer, sygeplejerske,
finansøkonom, ingeniør, jurist og psykolog.
7
Eleverne fortæller samstemmende, at uddannelsen gør en stor
forskel:
”Jeg har fået større selvtillid og selvværd, og jeg ser ikke længere mine diagnoser
som en
forhindring. Jeg har fået mulighed for at leve mit liv som andre på min alder og tage en videregående
uddannelse”,
forklarer Christine Elene Jespersgaard, der blev student i 2016 på Mariagerfjord Gymnasium.
I 2015 blev treårig hf på Mariagerfjord Gymnasium evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der
bl.a. konkluderede:
”Den
treårige hf-klasse giver unge med forskellige diagnoser en gymnasial uddannelse,
de ellers ikke ville have fået. Klassen imødekommer altså en gruppe unge, der ellers oplever at falde
mellem to
stole, når det kommer til muligheden for at få en ungdomsuddannelse”.
Det treårige hf løser
altså sin opgave rigtig godt og opfylder et reelt behov. Generelt modtager gymnasierne flere ansøgere, end
de optager, og i 2019 og 2020 oprettede Nørresundby Gymnasium to klasser i stedet for en.
En investering i treårig hf
På trods af de positive resultater er der et stort problem: Økonomien i de treårige hf-klasser. Det almindelig
hf-taxameter er ikke tilstrækkeligt til at få økonomien i de treårige hf-klasser til at hænge sammen.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Materiale til Esbjerg Gymnasiums og Nørresundby Gymnasiums foretræde onsdag d. 16/3 om det særligt tilrettelagte treårige hf-forløb
2542071_0003.png
Gymnasierne er derfor afhængige af fondsmidler, SPS-midler, kommunal støtte m.v. for at få økonomien til
at hænge sammen. Det er en meget usikker finansiering, og som situationen er nu, mister gymnasierne
penge på at drive treårige hf-klasser. På Mariagerfjord Gymnasium er der således p.t. et årligt underskud på
ca. 400.000 kr. pr. klasse, svarende til et samlet underskud på omkring 1,2 mio. kr. pr. år på skolens tre
treårige hf-klasser.
Når gymnasierne fortsat driver de treårige hf-klasser, skyldes det, at der er et stort behov, og gymnasierne
gerne vil påtage sig et socialt ansvar. Situationen er dog uholdbar, og der er brug for en permanent og
økonomisk bæredygtig løsning.
En model for finansiering af treårig hf
Skal det lykkes at vende udviklingen og få flere unge med psykiske diagnoser i uddannelse og beskæftigelse,
skal de gymnasier og hf- og VUC-centre, der udbyder treårig hf, have mulighed for at fortsætte deres
arbejde. Det kræver, at der snarest findes en permanent økonomisk løsning, der gør, at de treårige hf-
klasser bliver økonomisk bæredygtige. Helt konkret foreslår vi et tillægstaxameter på 45.000 kr. pr. årselev
for elever på treårig hf med dokumenterede diagnoser. Tillægstaxameteret skal supplere det nuværende
toårige hf-taxameter, som institutionerne modtager henover tre år.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd skriver i sin analyse ”Unge uden uddannelse: Psykisk
sygdom og dårlige
karakterer spænder ben for unges uddannelse”,
at
”det
er en guldrandet investering at give uddannelse.
Den enkelte får en bedre arbejdsmarkedstilknytning og bedre indkomst”
og lige så vigtigt kan her tilføjes:
Et bedre liv. Det gælder også for unge med psykiske diagnoser.
Vi ønsker med dette brev at gøre opmærksom på
treårig hf’s store potentiale. Vi mener, at vi her har et
reelt bud på en løsning til at få flere unge med diagnoser til at gennemføre en ungdomsuddannelse og
komme arbejdsmarkedet et skridt nærmere. Skal potentialet udnyttes fuldt ud, er det nødvendigt, at et
politisk flertal træffer en beslutning om en økonomisk prioritering af området, og det er på den baggrund
vores håb, at vi har vakt jeres interesse.
Esbjerg Gymnasium og Nørresundby Gymnasium har foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
onsdag d. 16. marts om treårig hf, og derudover står vi alle til rådighed for spørgsmål og yderligere
drøftelser.
Med venlig hilsen
Søren Urup
Rektor, Mariagerfjord Gymnasium
Tlf. 28 72 32 88
Mail [email protected]
Søren Hindsholm
Rektor, Nørresundby Gymnasium & HF
Tlf. 61 71 28 33
[email protected]
Sune Ahrenkiel
Rektor, Esbjerg Gymnasium
Tlf. 60 86 62 92
Mail [email protected]
Mads Seneberg Christensen
Vicerektor, Kalundborg Gymnasium
Tlf. 29 79 79 19
Mail [email protected]
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Materiale til Esbjerg Gymnasiums og Nørresundby Gymnasiums foretræde onsdag d. 16/3 om det særligt tilrettelagte treårige hf-forløb
2542071_0004.png
1
2
Reformkommissionen, ”Erkendt, forsøgt løst, uløst”, 2021
Mandag Morgen, nr. 31, 13. september 2021
3
KL, ”Ungdomsuddannelser blandt unge med psykiatriske diagnoser”, Analysenotat, 2021
4
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ”Unge uden uddannelse: Psykisk sygdom og dårlige karakterer spænder ben for
unges uddannelse”, Analyse, 2021
5
Det Centrale Handicapråd,
”Samfundsøkonomiske gevinster ved højnet uddannelsesniveau hos personer med
psykiske handicap”, rapport udarbejdet af Cowi, 2021
6
Mandag Morgen, nr. 31, 13. september 2021
7
For data om ansøgertal, gennemførsel, eksamenskarakterer samt overgang til videregående uddannelse, se bilag 1 i
notat om forlængede uddannelsesforløb fra Danske Gymnasier d. 1/6 2021