Udkast til
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser
I medfør af § 2, stk. 3, § 4, stk. 1, 3 og 4, § 6, stk. 2, § 8, § 9, stk. 2
og 3,
§ 12, stk. 2, § 13, stk. 3, § 14, § 15,
stk. 5, § 25, stk. 2 og 4, § 30,
§ 31, stk. 2,
§ 33, stk. 2,
§ 42 a, stk. 4,
§ 43, stk. 3,
§ 46, stk. 4,
§ 48, stk. 1 og 6,
§ 48 a, stk. 4, § 50, stk. 2 og 3,
§ 52, stk. 3,
§ 54, § 66 a, stk. 3, § 66 b, stk. 1 og 3, § 66 c, § 66 i, stk. 2, § 66 j,
stk. 3, § 66 z, § 69 og § 69 b i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1868957
af
2817.
september 202119, som ændret ved
lov nr. 547 af 7. maj 2019, og
lov nr.
xx1561
af
xx27. novdecember
202119, § 31 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1294597
af
216.
septembermaj
202019, og § 4, stk. 2, og § 7, stk. 3, i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse
med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1302612
af
428. majseptember
202019, og
efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsættes efter
bemyndigelse:
Afsnit I
Uddannelsessystemet
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
En erhvervsuddannelse skal opfylde formålene efter lov om erhvervsuddannelser og de
forudsætninger, hvorunder uddannelsen er godkendt, herunder om skoleundervisningens samlede
varighed og om det fastsatte tilskud pr. årselev.
Stk. 2.
Uddannelsen skal bidrage til udvikling af eleverns
og lærlinges
erhvervsfaglige, studieforberedende
og personlige kompetencer under hensyn til arbejdsmarkedets behov, faglig mobilitet og elevens
og
lærlingens
behov på en sådan måde, at eleven
og lærlingen
bliver så dygtig som muligt. Uddannelsen skal
herunder bidrage til udvikling af elevens
og lærlingens
karakterdannelse, faglige stolthed og evne til
selvstændig stillingtagen, samarbejde og kommunikation. Uddannelsen skal endvidere fremme evnen til
faglig og social problemløsning, udvikling af initiativ, fleksibilitet og kvalitetssans og udvikle elevens
og
lærlingens
grundlæggende færdigheder, navnlig inden for matematik, læsning, mundtlig og skriftlig
kommunikation samt informationsteknologi.
Stk. 3.
Uddannelserne skal i almindelighed bidrage til udviklingen af elevens
og lærlingens
innovative og
kreative kompetencer med henblik på elevens
og lærlingens
deltagelse i produkt- og serviceudvikling og
erhvervelse af forudsætninger for etablering af egen virksomhed.
Stk. 4.
Uddannelserne skal i almindelighed fremme elevernes
og lærlingenes
internationale kompetencer
med henblik på beskæftigelse og videreuddannelse.
Stk. 5.
Uddannelsen skal bidrage til elevens
og lærlingens
forståelse af et godt arbejdsmiljø og udvikle
miljøbevidsthed.
Stk. 6.
Uddannelsen kan, hvis der fastsættes regler herom i medfør af lov om erhvervsfaglig
studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., tillige give eleven
og lærlingen
generel
studiekompetence i tilknytning til erhvervskompetencen.
1