Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2536426_0001.png
Ministeren
Til borgmesteren, kommunaldirektøren, direktør og chef på dagtil-
budsområdet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1. marts 2022
Sagsnr.: 22/03813
Covid-19-pandemien har skabt store udfordringer i samfundet og ikke
mindst i dagtilbuddene. Jeg ved, at det er og har været en stor og kræ-
vende opgave, som har kostet tid og ressourcer og rigtig meget god vilje
og fleksibilitet af alle, såvel af personale, forældre, forvaltning og politi-
kere.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for den helt usædvanlige og
værdifulde indsats, som I og det pædagogiske personale i de sidste snart
to år har ydet for at opretholde en hverdag, der er så tryg og normal som
muligt for børnene og deres forældre - og som vi som samfund har været
og fortsat er helt afhængige af.
Det er og har været en klar prioritet for regeringen at holde dagtilbud-
dene åbne, også selvom samfundssmitten er høj. Dagtilbuddene er
blandt de funktioner i vores samfund, som er helt afgørende for, at andre
dele af samfundet kan fungere og samtidig spiller dagtilbuddene en be-
tydningsfuld rolle i forhold til at understøtte børnenes trivsel, læring, ud-
vikling og dannelse.
Vi er lige nu et sted i pandemien, hvor stort set alle restriktioner er op-
hævet, hvilket der unægtelig er grund til at glæde sig over. Samtidig er
smittetallene stadig høje, som jeg ved fortsat kan skabe udfordringer i
nogle dagtilbud, hvor der er højt fravær blandt det pædagogiske perso-
nale.
I en situation med kapacitetsudfordringer og pres på pasningsgarantien
er det udgangspunktet, at der skal findes lokale løsninger på de udfor-
dringer, der er. Det ved jeg, at I i kommunerne også gør.
Der kan dog være en helt ekstraordinær situation i forbindelse med co-
vid-19, hvor en kommune må konstatere, at den i forhold til et konkret
dagtilbud har gjort alt, hvad der overhovedet er muligt for at skaffe eks-
tra arbejdskraft uden held, og hvor kommunen vurderer, at der ikke kan
sikres en forsvarlig hverdag for børnene med tilstrækkelig personale til at
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Orientering om opfølgning på beretning af almen art nr. 12 om covid-19-smittens konsekvenser på daginstitutionsområdet, fra børne- og undervisningsministeren
2536426_0002.png
sikre børnenes trivsel. I sådan en situation kan det være umuligt for kom-
munen at opfylde pasningsgarantien og holde tilbuddet åbent.
I mit brev af 6. januar i år til alle kommuner skrev jeg, at det i en sådan
situation kan være nødvendigt at tage en såkaldt juridisk nødbremse i an-
vendelse og lukke et dagtilbud helt eller delvist, og at det er ministeriets
opfattelse, at det i så fald ikke vil få økonomiske konsekvenser for kom-
munen ikke at opfylde pasningsgarantien. Det følger af en almindelig
retsgrundsætning om, at ingen er forpligtet til det umulige. Jeg har i
samme brev beskrevet de nærmere rammer for at anvende denne så-
kaldte juridiske nødbremse.
Det er i alle tilfælde den enkelte kommune, der skal foretage en konkret
vurdering af, om der foreligger en helt ekstraordinær situation, hvor alle
muligheder for at finde ekstra personale er udtømte. Kommunen skal så-
ledes foretage en vurdering af, hvorvidt der i den konkrete situation kan
tilbydes forsvarlig pasning af børnene. Hvis kommunen på det grundlag
vurderer, at det ikke er forsvarligt at modtage børnene i et dagtilbud, skal
dagtilbuddet ikke holdes åbent.
En kommunes beslutning om at anvende den såkaldte juridiske nød-
bremse og dermed ikke efterleve pasningsgarantien skal i alle tilfælde
træffes med udgangspunkt i en akut situation, og kommunen kan derfor
ikke inden for rammerne af dagtilbudsloven og den modifikation af pas-
ningsgarantien, som den såkaldte juridiske nødbremse indebærer, plan-
lægge efter ikke at efterleve pasningsgarantien.
Vedr. selvejende daginstitutioner og privatinstitutioner og brug af den juridiske nød-
bremse
En beslutning om helt eller delvist at lukke et dagtilbud ved brug af den
juridiske nødbremse er ikke forbeholdt kommunale daginstitutioner. Så-
vel selvejende daginstitutioner, som indgår i kommunens forsyning, som
privatinstitutioner kan stå i en helt ekstraordinær situation, hvor det er
umuligt for institutionen at holde åbent på grund af et ekstraordinært
højt fravær blandt det pædagogiske personale.
Ministeriet har i den sammenhæng
udarbejdet en række ’spørgsmål/svar’,
som adresserer spørgsmålet om brug af juridisk nødbremse i selvejende
daginstitutioner og privatinstitutioner, herunder hvem der kan beslutte at
lukke institutionen. Spørgsmål/svar ligger på ministeriets hjemmeside
www.uvm.dk,
ligesom disse er fremsendt til sektorpartnerskabet den 7.
februar 2022.
I forhold til de private tilbud vil jeg gerne understrege betydningen af, at
kommunen og det konkrete tilbud indgår i en tæt dialog med hinanden
og søger at blive enige om håndteringen af de udfordringer, som et eks-
traordinært højt fravær hos de ansatte i et privat tilbud kan give, så en
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Orientering om opfølgning på beretning af almen art nr. 12 om covid-19-smittens konsekvenser på daginstitutionsområdet, fra børne- og undervisningsministeren
eventuel hel eller delvis lukning af tilbuddet ikke får økonomiske sanktio-
ner for tilbuddet.
Der er heldigvis meget, der peger i retning af lysere tider, men regeringen
følger fortsat situationen tæt og vurderer løbende, om der er behov for
andre handlemuligheder.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3