Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2535961_0001.png
Fonden for Entreprenørskab
Direktør - Christian Vintergaard & Chef for grundskole og ungdomsuddannelser - Anders Rasmussen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0002.png
Vision
Entreprenørskab giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for
Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser. Fondens mål er, at
entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.
Fonden er oprettet i 2010 i et partnerskab med fire ministerier, og er støttet af en lang række
fonde samt partnere i dansk erhvervsliv.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0003.png
Fonden for Entreprenørskab
Siden 2010 har vi støttet more end 850 projekter med samlet 80
mio. kroner, nået ud til 190 skoler og uddannelsesinstitutioner og
65000 elever og studerende
Hvert år er vi med til at sikre at 260.000 (2021) elever og studerende
møder innovation og entreprenørskab, blandt andet gennem vores
undervisningsmaterialer og programmer
Siden 2010 har vi været med til at efteruddanne 25.000 lærere og
undervisere
Fonden er det nationale danske videncenter for entreprenørskab i
undervisningen - og har publiceret en lang række analyser af, og
forskning om samme.
Fonden har 25 medarbejdere fordelt på hovedkontor i Odense og
satellitkontor i København
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0004.png
Fondens tilbud til EUD
Udviklingsmidler til skoler
Kick-Start Program: Et iværksætterprogram til EUD elever og
deres undervisere
Efteruddannelsestilbud af undervisere
Undervisningsmaterialer
Mikrolegater: EUD elever kan fra 2022 søge fonden om tidlig
finansiering af deres iværksættervirksomheder
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0005.png
Iværksætteri på EUD
Nogle konklusioner
30 % af alle nye iværksættere er faglærte, men der er meget stor forskel
imellem forskellige fag og hovedområder.
Få faglærte kvinder bliver iværksættere, da de fortrinsvis har en faglighed
med begrænset tradition for at blive selvstændig (Omsorg, sundhed og
pædagogik / Handel og kontor)
Faglærte iværksættere har en høj overlevelsesgrad – dog er
overlevelsesgraden større for dem der starter virksomhed sammen med
andre
Halvdelen af underviserne mener at det er deres opgave at undervise i
iværksætteri, igen med stor variation imellem uddannelserne
Underviserne finder at mangel på tid, mål, og materialer er barrierer for
at iværksætteri bliver en del af undervisning og uddannelse
Iværksætteriundervisning ligger ofte tidligt i uddannelsesforløbet, hvilket
er problematisk, da eleverne mangler faglig identitet og ikke kan koble
iværksætteri og fag
Nye analysen viser samlet, at iværksætteri på erhvervsuddannelserne er
ustruktureret og vilkårlig fra uddannelse til uddannelse - og fra skole til
skole
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0006.png
Hvorfor fokus på iværksætteri på
erhvervsuddannelserne?
Generelt er lærere og undervisere positive og finder at
iværksætteri er vigtigt
Muligheden for at også blive iværksætter kan bidrage til
et positivt image for erhvervsuddannelserne og en større
søgning
Uden for de store byer er iværksættere ofte faglærte og
bidrager således til en bæredygtig balance imellem land
og by
Iværksætteri bidrager til grøn omstilling og skaber vækst
og arbejdspladser
Iværksætterundervisning medvirker til at gøre eleverne
mere innovative, også som almindelige medarbejdere.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0007.png
Forslag til tiltag
At formålet i lov om erhvervsuddannelser §1, stk. 2 bliver
konkretiseret på hovedforløbene i styringsdokumenter,
vejledninger og materialer.
At der udvikles specifikke læringsmål for iværksætteri på de
fire hovedområder
At der afsættes midler til at flere lærere efteruddannes
indenfor iværksætterundervisning
At der afsættes midler til oprettelse og drift af ”inkubator-
miljøer” på erhvervsskolerne.
At der etableres ”Team Danmark Ordning” for elever, der
ønsker at arbejde med oprettelse af virksomheder i løbet af
deres uddannelsestid.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535961_0008.png
Fonden for Entreprenørskab
Direktør, Christian Vintergaard & Chef for grundskole og ungdomsuddannelser, Anders Rasmussen