Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2535960_0001.png
Projektet er gennemført i et samarbejde mellem
Fonden for Entreprenørskab, Tænketanken DEA
og Industriens Fond.
Iværksætteri på
erhvervsuddannelserne
Opsamlingsrapport:
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0002.png
2
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Udarbejdet af:
Sidse Frich Østergaard-Thygesen, programleder, Tænketanken DEA
Jon Østergaard Eilenberg, ph.d., seniorkonsulent, Tænketanken DEA
Lukas Hidan, seniorøkonom, Tænketanken DEA
Casper Jørgensen, analyseleder, Fonden for Entreprenørskab
Susanne Kærn Christiansen, projektkoordinator, Fonden for Entreprenørskab
Signe Rasmussen, kvalitativ analysekonsulent, Fonden for Entreprenørskab
Udgivet december 2021
Tænketanken DEA
Fiolstræde 44
1171 København K
www.dea.nu
Fonden for Entreprenørskab
Ejlskovsgade 3D
5000 Odense C
www.ffefonden.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0003.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Denne undersøgelse er gennemført i et samarbejde mellem Fonden for Entreprenørskab,
Tænketanken DEA og Industriens Fond.
Undersøgelsen er en del af et større projekt, der indeholder følgende udgivelser, der alle
er tilgængelige her
https://ffefonden.dk/viden/vidensbank/ivaerksaetteri-pa-erhvervsud-
dannelserne-analyserapporter/
Undervisning i iværksætteri på eud
Hvilke faglærte starter virksomhed og hvilke virksomheder overlever?
Undervisning i iværksætteri nationalt og internationalt
Opsamlingsrapport
Fonden for Entreprenørskab og Tænketanken DEA vil gerne takke Industriens Fond for at
have støttet projektet, Henrik Casper, der bidrog med ideen til udvikling af projektet, og
følgegruppen, der har været tilknyttet projektet.
Følgegruppen bestod af:
Christina Laugesen
Chefkonsulent, Lederne
Christian Schultz
Sekretariatschef, Landbrugsskolerne
Jens Kirkegaard
Uddannelseskonsulent, 3F
Karina Beg Poulsen
Chefkonsulent, DA
Kasper M. Rasmussen
Chefkonsulent, SMV Danmark
Lars Ahm
Konsulent, Tekniq-arbejdsgiverne
Marianne Kragh
Chefkonsulent, Dansk Erhverv
Merete Hende
Chefkonsulent, Industriens Uddannelser
Mette Louise Pedersen
Chefkonsulent, DI
Morten Theodor Bay
Næstformand, Uddannelsesforbundet
Pernille Hjermov
Chefkonsulent, NCE
Susanne Ottesen
Leder af Politik og uddannelse, HK
Tove Svejstrup Christensen
Eud-direktør, TEC, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0004.png
4
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Indhold
Indledning
Mange faglærte iværksættere, men stor forskel på hovedområder
- 30 pct. af de nye iværksættere er faglærte
- Byggebranchen og detailhandelen de største
brancher for faglærte iværksættere
- Få kvinder bliver faglærte iværksættere
1
5
5
5
5
7
7
7
8
11
11
12
15
15
16
16
19
21
Faglærte iværksættere har en høj overlevelsesgrad, og den er
endnu højere for faglærte, der starter virksomhed med andre
- Få starter virksomhed med andre faglærte
- Højere overlevelsesgrad for faglærte, der starter
virksomhed sammen med andre
- Bliver iværksættere nogle år efter svendebrevet
Under halvdelen af underviserne mener, det er vigtigt
at undervise i iværksætteri
- Delvis opbakning blandt undervisere til at undervise i iværksætteri
- Mange underviser i iværksætteri, men der er forskelle mellem eud-retninger
Flere undervisere oplever barrierer for undervisning i iværksætteri
- Mangel på efteruddannelse, tid og undervisningsmateriale
besværliggør undervisningen
- Undervisning i iværksætteri ligger ofte tidligt i uddannelsen
- Undervisere i iværksætteri har ofte erfaring med området
Implikationer og anbefalinger
Litteratur
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0006.png
6
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
01
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
1
Indledning
Iværksætteri er en vigtig faktor for den fremtidige beskæftigelse og velstand grundet den
jobska-belse og innovation, som nystartede virksomheder står for. Nye virksomheder,
som er under ét år gamle, har over de seneste 20 år udgjort mere end 10 pct. af alle
virksomheder i Danmark
1
. Nye virksomheder står for en relativt stor del af jobskabelsen
og er ofte mere produktive end etablerede virksomheder (ROCKWOOL Fonden 2015).
Derfor spiller iværksætteri en vigtig rolle for innovation og udvikling i forhold til dansk
økonomi. Ikke mindst set i lyset af behovet for ydelser og produkter, der er relateret til
den grønne omstilling.
I skrivende stund er hver tredje iværksætter faglært (Lederne 2019), hvilket også gør det
centralt at se på, hvilke kompetencer og færdigheder faglærte har i forhold til at udvikle
nye og eksisterende virksomheder. Det gælder for langt de fleste erhvervsuddannelser,
fra frisøren og smeden til de merkantilt uddannede. For nogle faglærte, fx elektrikere og
VVS’ere, kræver det dog en erhvervsakademiuddannelse som elinstallatør eller VVS-in-
stallatør at kunne starte en autoriseret el- henholdsvis VVS-virksomhed.
Derfor er det centralt at se på, hvordan erhvervsuddannelserne forbereder faglærte til at
starte egen virksomhed. Samtidig kan et fokus på iværksætteri bidrage til at styrke søg-
ningen til erhvervsuddannelserne. På trods af en massiv indsats fravælger de unge sta-
dig erhvervsuddannelserne til fordel for de gymnasiale uddannelser; søgningen fra grund-
skolen til erhvervsuddannelserne er faldet fra ca. 30 pct. i 2002 til knap 20 pct. i 2021
(DEA 2018, Børne- og Undervisningsministeriet 2021). Det er en udfordring i forhold til
at sikre både den private og den offentlige sektor velkvalificerede medarbejdere – og
allerede nu er der mangel på faglært arbejdskraft. Fokus på iværksætteri på erhvervs-
uddannelserne kan være en løftestang, der understøtter rekruttering – både direkte fra
grundskolen og blandt de unge voksne. Fokus på iværksætteri kan gøre det synligt,
hvordan uddannelserne kan give faglærte redskaber både til at kunne indgå i eksisteren-
de virksomheder med større forståelse for virksomhedsdrift og til at kunne starte egen
virksomhed og blive selvstændige, når svendebrevet er i hus.
I lyset af politiske aftaler som ”Fra folkeskole til faglært” (Børne- og Undervisningsmini-
steriet 2018) og interesse for øget rekruttering til erhvervsuddannelserne samt den store
andel af faglærte, som starter egen virksomhed, er der behov for indsigt i, hvordan er-
hvervsuddannelserne forbereder faglærte til en karriere som iværksætter.
Formålet med projektet ”Iværksætteri på erhvervsuddannelserne”, som er gennemført i
et samarbejde mellem Fonden for Entreprenørskab og Tænketanken DEA med støtte fra
Industriens Fond, har været at tilvejebringe netop denne indsigt.
1
Egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0008.png
2
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Hovedresultater og anbefalinger fra projektet præsenteres i denne opsamlingsrapport,
som inddrager resultater fra tre delundersøgelser.
For det første
tegnes et overblik over omfanget af iværksætteri blandt faglærte, samt
hvilke faglærte der starter egen virksomhed. Derudover undersøges overlevelsesgraden
blandt virksomheder startet af faglærte. Delundersøgelsen bygger primært på en analy-
se af registerdata og interviews med faglærte iværksættere.
For det andet
undersøges det, hvordan der arbejdes med iværksætteri på erhvervsud-
dannelserne, herunder hvilke underviserkompetencer der er til stede for undervisning i
iværksætteri, samt undervisernes oplevede barrierer i undervisningen. Delundersøgelsen
bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt knap 2.500 undervisere på erhvervsud-
dannelserne og interviews med undervisere.
For det tredje
kortlægges viden om iværksætteri på erhvervsuddannelserne i Danmark
og i udvalgte europæiske lande, herunder eksempler på god praksis inden for undervis-
ning i iværksætteri på erhvervsuddannelserne.
Læs alle rapporterne her:
https://ffefonden.dk/viden/vidensbank/ivaerksaetteri-pa-er-
hvervsuddannelserne-analyserapporter/
Opbygningen af erhvervsuddannelserne
I rapporten er gruppen af faglærte iværksættere delt op efter de fire indgange til
uddannelserne
2
:
FJO: fødevarer, jordbrug og oplevelser
(fx slagter-, frisør- eller landbrugsuddannelsen)
KHF: kontor, handel og forretning
(fx kontor-, handels- eller detailhandelsuddannelsen)
OSP: omsorg, sundhed og pædagogik (fx tandklinik-, pædagogisk
assistent- eller social- og sundhedsassistentuddannelsen)
TBT: teknologi, byggeri og transport
(fx tømrer-, mekaniker- eller buschaufføruddannelsen)
De fleste erhvervsuddannelser er opdelt i et grundforløb og et hovedforløb. Mens
grundforløbet introducerer eleverne til faget, er hovedforløbet mere specialiseret
med bl.a. fokus på faglige kompetencer og vekslen mellem skoleforløb og praktik-
forløb. Desuden skelnes der på erhvervsuddannelserne mellem grundfag og er-
hvervsfag. Hvor grundfagene giver eleverne en generel forståelse, fx dansk eller
samfundsfag, er erhvervsfagene mere fokuseret på specialiserede kompetencer
inden for fagene.
2
Inddelingen følger samme gruppering som i
https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0009.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0010.png
4
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
02
01
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0011.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
5
Mange faglærte iværksættere,
men stor forskel på
hovedområder
På baggrund af tal fra Danmarks Statistik tager registeranalysen udgangspunkt i godt
320.000 nye iværksættere i 2001-2018 og deres nye iværksættervirksomheder. Analysen
sætter fokus på de knap 40.000 faglærte iværksættere, som har startet ny virksomhed
siden 2014. Herunder hvem de er, hvad der kendetegner deres nye virksomheder, og i hvor
høj grad virksomhederne overlever de første tre år.
30 pct. af de nye iværksættere er faglærte
Det svarer til 7-8.000 iværksættere årligt siden 2014. Andelen har dog været faldende
siden 2001.
Figur 1
/ Udvikling i
nye iværksætteres
uddannelsesniveau
Faglærte
Kilde:
Anm.:
Ufaglærte
Videregående uddannelse
Egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Databrud i 2014, hvilket gør det muligt at koble mere end én ejer per iværksættervirksomheder fra 2014.
Byggebranchen og detailhandelen de største
brancher for faglærte iværksættere
Iværksættere med en detailhandelsuddannelse, tømreruddannelse eller kontoruddannel-
se udgjorde en tredjedel af alle nye faglærte iværksættere i 2018. Og det er typisk inden
for byggebranchen eller detailhandelen i Øst- eller Sydjylland, at mange faglærte starter
virksomhed.
Få kvinder bliver faglærte iværksættere
Hver femte nye iværksætter med en faglært baggrund er kvinde, mens det er næsten
hver anden kvinde, som har en faglært uddannelsesbaggrund blandt alle 20-69-årige i
befolkningen. De faglærte kvinder har typisk uddannelser, som er rettet mod offentlige
arbejdspladser, fx SOSU-uddannelsen.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0012.png
6
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
03
01
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0013.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
7
Faglærte iværksættere har en
høj overlevelsesgrad, og den er
endnu højere for faglærte, der
starter virksomhed med andre
Få starter virksomhed med andre faglærte
To tredjedele af de nye virksomheder med en faglært ejer er startet af den faglærte alene,
mens omkring 10 pct. er startet af to eller flere faglærte. Det er især faglærte med en bag-
grund inden for teknologi, byggeri og transport, der har startet virksomhed alene, mens
faglærte med en kontor- eller handelsuddannelse har startet virksomhed med andre.
10%
Figur 2
/ Medejere til
nye faglærte iværk-
sættere (2014-18)
64%
14%
Kun faglærte
ejere
Medejer med ufaglært
baggrund
Eneejere
Kilde:
Anm.:
17%
Medejer med en
videregående uddannelse
To eller flere ejere
Egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Procentsatserne summerer ikke til 100, da virksomheder, som er startet af faglærte, kan være startet sammen
med både ufaglærte og personer med en videregående uddannelse.
Højere overlevelsesgrad for faglærte, der starter
virksomhed sammen med andre
Generelt er overlevelsesgraden højere for virksomheder startet af flere iværksættere sam-
men. Der er dog en relativt høj overlevelsesgrad blandt virksomheder startet af en enkelt
faglært iværksætter sammenlignet med virksomheder, der er startet af en iværksætter
med en anden uddannelsesbaggrund end faglært. Virksomheder, der er startet af en enkelt
faglært, har en relativt høj overlevelsesgrad inden for teknologi, byggeri og transport samt
fødevarer, jordbrug og oplevelser. Forskellen i overlevelsesgraden mellem virksomheder,
der er startet af én faglært ejer og flere ejere, hvoraf mindst én er faglært, er størst inden
for kontor, handel og forretning.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0014.png
8
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Figur 3
/ Over-
levelsesgrad blandt
virksomheder startet
af mindst én faglært
iværksætter i 2014
eller 2015
61%
65%
63% 63%
56%
65%
52%
58%
63% 65%
54%
63%
Faglærte
Fødevarer,
jordbrug og
oplevelser
Kontor,
handel og
forretning
Flere ejere
Omsorg,
sundhed og
pædagogik
Teknologi,
byggeri og
transport
Alle
Én ejer
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Bliver iværksættere nogle år efter svendebrevet
Virksomheder startet af nyuddannede faglærte iværksættere har en relativt høj overlevel-
sesgrad. Alligevel venter flere faglærte med at starte virksomhed. Tilsyneladende venter de
faglærte, til de har samme alder som nye iværksættere med en videregående uddannelse,
på trods af at de er yngre, når de dimitterer fra erhvervsuddannelsen. På den anden side
er der en højere overlevelsesgrad for virksomheder, der er startet af faglærte iværksætte-
re, der venter nogle år, efter at de har afsluttet deres ordinære uddannelse, før de starter
virksomhed.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0015.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0016.png
10
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
04
01
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0017.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
11
Under halvdelen af underviserne
mener, det er vigtigt at undervise
i iværksætteri
Udover registerundersøgelse og interviews indeholdt nærværende undersøgelse også en
spørgeskemaundersøgelse. Spørgeskemaet blev udsendt via Danmarks Statistik til 5.087
modtagere. 2.488 deltog i spørgeskemaundersøgelsen, hvilket svarer til en svarprocent på
49, hvoraf 1.967 underviste på erhvervsuddannelserne på svartidspunktet.
Der blev desuden gennemført syv semistrukturerede interviews med undervisere for at
opnå et mere detaljeret indblik i forhold som fx undervisningsforløb og oplevede barrierer.
Eksempler på undervisningsforløb
Iværksætteri kan inddrages i undervisningen på erhvervsuddannelserne på for-
skellig vis, som beskrevet nærmere i rapporten ” Undervisning i iværksætteri
nationalt og internationalt”. Herunder nævnes tre af de mest fremtrædende former:
Innovation camps giver eleverne et billede af, hvad det vil sige at være iværksæt-
ter, og hvilke udfordringer og aktiviteter iværksætterlivet medfører samt frem-
mer elevernes kreativitet og innovative tænkning. I innovation camps arbejder
eleverne med rigtige virksomhedsudfordringer, fx i løbet af en 24-timers intensiv
workshop. 
Minivirksomheder giver unge mennesker mulighed for at få erfaring med at star-
te deres egen virksomhed i et beskyttet miljø, i regi af skolen eller anden instans.
De kan foregå både som virkelige og som simulerede forretningsaktiviteter.
Iværksætterkonkurrencer, fx Junior Achievements paneuropæiske Company Pro-
gramme, kan udvikle og forbedre iværksætterkompetencer samt kompetencer
inden for teamwork og kommunikation. Hvis arrangementet giver mulighed for
det, kan eleverne desuden lære fra andre virksomheder/iværksættere, ligesom de
kan inspirere og blive inspireret af andre elever.
Delvis opbakning blandt undervisere til at undervise
i iværksætteri
I spørgeskemaundersøgelsen har 44 pct. af de adspurgte undervisere svaret, at de mener,
det er vigtigt eller meget vigtigt, at der bliver undervist i elementer, der understøtter start
af virksomhed. Fordelt på erhvervsuddannelsesretning mener især undervisere fra kontor,
handel og forretningsservice (64 pct.) og fødevarer, jordbrug og oplevelser (59 pct.), at
undervisning i iværksætteri er vigtigt. Undervisere fra omsorg, sundhed og pædagogik er
mindre tilbøjelige til at opfatte emnet som vigtigt.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0018.png
12
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Figur 4
/ Hvor vigtigt
undervisere mener, det er,
at der generelt undervises
i iværksætteri, fordelt på
eud-retning.
Ikke vigtigt
Anm.:
Mindre vigtigt
Midt imellem
Vigtigt eller meget vigtigt
Beregninger på baggrund af 1.966 undervisere på eud
Case: Kurser for dem, der gerne vil starte egen virksomhed
Peter er i gang med sidste del af uddannelsen til klejnsmed og oplever at mang-
le viden om fx økonomi og bogføring – hvilket fx kan udbydes som et kursus for
dem, der gerne vil starte egen virksomhed.
En masse med økonomi og bogføring. Man kunne lave en
form for kursus for dem, der gerne vil starte virksomhed,
for der er mange ting, man skal sætte sig ind i med moms og
afgifter og sådan noget. Det er ikke alle, der gider at læse
erhvervsret i deres weekend. Folk er jo også forskellige
steder i deres liv.”
Mange underviser i iværksætteri, men der er
forskelle mellem eud-retninger
Knap 50 pct. har svaret, at det er deres opgave at undervise i emnet. Således har 70 pct. af
underviserne på kontor, handel og forretning angivet, at det er deres opgave at undervise
i iværksætteri, mens det for fødevarer, jordbrug og oplevelser drejer sig om 61 pct. og for
teknologi, byggeri og transport 51 pct. Blandt undervisere på omsorg, sundhed og pæda-
gogik har kun 15 pct. svaret, at de ser det som deres opgave. Interviews med undervisere
viser ligeledes, at der er store forskelle mellem forskellige elevgruppers forudsætninger og
individuelle underviseres forståelse for området.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0019.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0020.png
14
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
05
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0021.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
15
Flere undervisere oplever
barrierer for undervisning
i iværksætteri
Videnskortlægningen, som er gennemført som led i dette projekt, peger på, at undervisere
i iværksætteri ofte mangler de rette kompetencer og den rette viden. Især tyder meget på,
at undervisere, som selv har været igennem en læringsproces inden for iværksætteri, har
en fordel, når de skal undervise i det.
Andre almindelige barrierer for at kunne undervise i iværksætteri omfatter:
Mangel på støtte fra skolens ledelse, kolleger, lokalsamfund eller erhvervsfolk, der
kan dele deres erfaringer
Mangel på afsat særskilt tid til undervisning i iværksætteri
Udfordringer med systematisk evaluering af resultaterne af undervisningen
Iværksætteri etableres som et enkeltstående fag eller kursus uden forbindelse med
den erhvervsfaglige del af uddannelse og karrierevejledning generelt.
Mangel på efteruddannelse, tid og undervisnings-
materiale besværliggør undervisningen
Blandt dem, der ser det som deres opgave at undervise i iværksætteri, er de tre største
oplevede barrierer manglende efteruddannelse, mangel på tid og utilstrækkeligt undervis-
ningsmateriale. Desuden har undervisere i interviews peget på en række andre barrierer,
såsom manglende interesse eller forudsætninger hos elever samt interessekonflikter mellem
uddannelsesstederne og eksisterende virksomheder med hensyn til, hvad formålet er med
undervisning i iværksætteri.
Figur 5
/ Oplevelser af
barrierer for under-
visere, der havde til
opgave at undervise i
iværksætteri, fordelt på
eud-retning
TBT
Anm.:
OSP
KHF
FJO
Beregninger på baggrund af 956 undervisere på eud, der alle mener, at det er deres opgave at undervise i
opstart af virksomhed.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0022.png
16
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
Undervisning i iværksætteri ligger ofte
tidligt i uddannelsen
Der bliver hovedsageligt undervist i iværksætteri i grundfagene. 93 pct. af de undervisere,
der primært underviser i grundfag, har svaret, at de i en eller anden grad inddrager iværk-
sætteri i deres undervisning. Blandt de undervisere, der primært underviser i erhvervsfaglige
fag, er tallet 82 pct.
En mulig forklaring på dette kan være, at undervisningen i de erhvervsfaglige fag i høje-
re grad fokuserer på faglige kompetencer snarere end iværksætterkompetencer, mens
der i grundfagene er mere plads til at inddrage elementer, der understøtter iværksætteri. Det
betyder imidlertid, at undervisningen i iværksætteri ofte foregår tidligt på erhvervsuddan-
nelserne, hvor grundfagene ofte er placeret.
Iværksætterifag på sidste del af uddannelsen
Nanna er uddannet frisør og har sin egen salon. Hun oplevede ikke, at frisørud-
dannelsen var målrettet det at være selvstændig, hvilket hun ellers mener, ville
være oplagt, da mange frisører ender med at starte egen salon. I starten af ud-
dannelsen blev der undervist i regnskab, men hun husker ikke præcis, hvad de
lærte – og det mener hun, er et problem:
De fleste, der starter på frisøruddannelsen, er 15-16 år. Hvis
man lærer alt det der økonominoget i starten og går på sko-
len i fire år, så tænker jeg ikke, at der er ret meget af det,
der hænger ved, hvis man vil ud at være selvstændig, når
man er færdig efter fire år.”
Undervisere i iværksætteri har ofte erfaring
med området
På uddannelsesretningerne KHF, TBT og FJO har mellem 90 pct. og 95 pct. af de under-
visere, der så det som deres opgave at undervise i iværksætteri, en eller anden form for
erfaring. På OSP er andelen ca. 80 pct. Overordnet set har 42 pct. svaret, at de har person-
lige erfaringer med iværksætteri, mens 56 pct. til 62 pct. har familie, venner eller tidligere
elever, som er iværksættere.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0023.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0024.png
18
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
06
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
19
Implikationer og anbefalinger
På baggrund af projektets tre delrapporter og de ovenstående hovedkonklusioner kan der peges på
en række områder, der kan styrkes med henblik på at facilitere god undervisning i iværksætteri på er-
hvervsuddannelserne. Dog er det et centralt opmærksomhedspunkt, at erhvervsuddannelserne dækker
et bredt område, og at der derfor skal tages hensyn til de enkelte uddannelser og deres forskelle, når
implikationerne tolkes.
For at styrke undervisningen i iværksætteri på erhvervsuddannelserne kan man overveje følgende:
Øge kendskabet blandt undervisere og elever på erhvervsuddannelserne til, at faglærte kan
starte virksomhed sammen med andre
Når faglærte går sammen med andre om at starte ny virksomhed, har virksomheden større chance
for at overleve på sigt, hvilket gavner både iværksætterne selv og samfundsøkonomien som helhed.
Fremme iværksætteri blandt kvindelige faglærte
Eftersom kvinder er underrepræsenterede blandt faglærte iværksættere, er der her et stort udviklings-
potentiale, som kan medvirke til at øge antallet af nye virksomheder og gavne ligestillingen i samfundet.
Overveje, hvor på erhvervsuddannelserne undervisning i iværksætteri placeres
Som det er nu, ligger forløbene ofte tidligt i uddannelsen, men både undervisere og faglærte har givet
udtryk for, at undervisning i start og drift af virksomhed er bedre placeret senere i forløbet, hvor eleverne
har mere faglig ballast og en bedre forståelse af deres muligheder.
Udvikle egnede undervisningsmaterialer og udbrede kendskabet til eksisterende materialer
Undervisere på erhvervsuddannelserne oplever ofte at mangle egnede undervisningsmaterialer, hvilket
kan afholde dem fra at undervise så meget i iværksætteri, som de måske ønsker.
Styrke efteruddannelse af underviserne
Mange undervisere oplever at mangle viden om og erfaringer med iværksætteri, hvilket kan bibringes
med målrettede initiativer, der skal klæde underviserne bedre på til at undervise i iværksætteri.
Søge inspiration til forskellige former for undervisningsforløb
De forskellige erhvervsuddannelsers specifikke behov betyder, at iværksætteri med fordel kan inddrages
i undervisningen på forskellig vis, fx igennem temadage, valgfag eller inkubatormiljøer, hvor eleverne fx
kan deltage i et faciliteret forløb/miljø uden for ordinær skoletid.
Overveje, hvordan eleverne på erhvervsuddannelserne forberedes til eventuelt at starte virk-
somhed på et senere tidspunkt
Det er ikke altid, eleverne finder undervisning i iværksætteri relevant, når undervisningen finder sted.
Nogle faglærte oplever at få brug for viden om iværksætteri, når de på et senere tidspunkt beslutter
at starte virksomhed. Dette behov kunne opfyldes ved at give eleverne kompetencer til selv at opsøge
relevant viden eller ved at tilbyde relevante kurser, som kan gennemføres efter endt uddannelse, fx via
efteruddannelsessystemet.
Undersøge mulighederne for, at iværksætteri skrives ind i fagmålene for relevante erhvervs-
uddannelser
Mange undervisere angiver formuleringen af fagmål som en væsentlig barriere for at undervise i iværk-
sætteri. Hvis ønsket er at styrke undervisning i iværksætteri, kan man med fordel undersøge, om det er
meningsfuldt at skrive emnet ind i fagmålene for de pågældende uddannelser.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0026.png
20
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
07
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0027.png
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E
21
Litteratur
Børne- og Undervisningsministeriet 2018: ”Fra folkeskole til faglært”
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/nov/181122-ny-aftale-baner-vejen-fra-fol-
keskole-til-faglaert
Børne- og Undervisningsministeriet 2021: ”Unge søger ungdomsuddannelser ligesom
sidste år”
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/mar/210325-unge-soeger-ungdomsud-
dannelser-ligesom-sidste-aar
DEA 2018: ”Opsamlingsrapport: Hvad driver unges uddannelsesvalg”
https://www.datocms-assets.com/22590/1586163882-opsamlingsrapporthvaddriverun-
gesuddannelsesvalg.pdf
Lederne 2019: ”Hver tredje iværksætter har en erhvervsuddannelse”
https://www.lederne.dk/presse-og-nyheder/analyser-og-undersoegelser/uddannelse/
hver-tredje-ivaerksaetter-har-en-erhvervsuddannelse
ROCKWOOL Fonden 2015: ”Iværksættere er de mest produktive”
https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploads/2016/01/NB_november2015_DK_
Iv%C3%A6rks%C3%A6ttere_WEB-1.pdf
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Materiale til Fonden for Entreprenørskabs foretræde den 3/3-22 om "iværksætteri i erhvervsuddannelserne".
2535960_0028.png
22
O P S A M L I N G S R A P P O R T: I VÆ R K S Æ T T E R I PÅ E R H V E R V S U D DA N N E L S E R N E