Den 24. februar 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om læring med henblik på miljømæssig bæredygtighed
KOM(2022)11
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om læring med henblik på miljømæssig bæredygtighed den 14.
januar 2022. Formålet med forslaget til rådshenstilling er at understøtte den grønne omstilling ved at understøtte
politikudformning i medlemsstaterne, styrke samarbejdet på EU-niveau, give ideer og inspiration og opfordre til
investering vedrørende læring om miljømæssig bæredygtighed. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling forventes ikke at
få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Danmark har sat ambitiøse mål for klima- og bæredygtighed på alle områder af samfundet.
Regeringen hilser derfor forslaget til rådshenstillings intentioner om at styrke dannelse, læring og kompetenceudvikling
inden for bæredygtighed velkomment og deler Kommissionens tilgang til, at uddannelsesområdet er væsentligt for den grønne
omstilling. Dannelse og uddannelse skal bidrage til forståelse, indsigt og handlekompetence ift. bæredygtig udvikling.
Rådshenstillingens intentioner matcher danske ambitioner på området, ligesom tankerne om at tænke bæredygtighed ind
på alle niveauer af uddannelse og læring er i tråd med dansk tilgang. Regeringen deler ambitionen om en fælles forståelse
på EU-plan for de gennemgribende og transformative ændringer, der er nødvendige bredt inden for uddannelsesområdet
med henblik på den grønne omstilling, herunder deling af ekspertise og ”best practice”. Der bør tages hensyn til de
grundlæggende forskelle i nationale uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer således, at det tydeligt fremgår, at
indsatser nævnt i dette forslag til rådshenstilling skal tage hensyn til, indtænkes og tage udgangspunkt i eksisterende
nationale systemer, strukturer og politikker. Desuden bør der tages hensyn til de videregående uddannelsesinstitutioners
autonomi. Endelig er det vigtigt at fastholde, at ansvaret for uddannelsernes indhold og tilrettelæggelse er national
kompetence.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om læring med henblik på miljømæssig bæredygtighed
den 14. januar 2022. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion samme dato. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at understøtte den grønne omstilling ved at understøtte
politikudformning i medlemsstaterne, styrke samarbejdet på EU-niveau, give ideer og inspiration og
opfordre til investering vedrørende læring om miljømæssig bæredygtighed.
Indhold
I de indledende betragtninger understreges det, at forslaget til rådshenstilling skal ses i sammenhæng
med den europæiske grønne pagt og EU’s biodiversitetsstrategi for 2030 samt FN’s verdensmål for
bæredygtig udvikling.
I forslaget
henstilles det til medlemsstaterne,
at de bør understøtte uddannelsessystemerne til at give adgang
til læring om klimaforandringer, biodiversitet og bæredygtighed, de bør indføre læring om miljømæssig
bæredygtighed som et prioritetsområde i uddannelserne, og de bør tilvejebringe en række
læringsmuligheder i forskellige sammenhænge fra dagtilbud til voksenuddannelse, så alle kan forberede
sig på og bidrage til den grønne omstilling.