Den 21. februar 2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om en europæisk tilgang til mikroeksamensbeviser for livslang
læring og beskæftigelsesegnethed
KOM(2021)770
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om ”en europæisk tilgang til mikroeksamensbeviser for livslang
læring og beskæftigelsesegnethed” den 10. december 2021. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 149 og
292, 165 og 166. Formålet med forslaget er at etablere en fælles europæisk tilgang til det voksende udbud af
mikroeksamensbeviser gennem fastsættelse af en definition og vejledning for udformningen, udstedelsen og beskrivelsen af
mikroeksamensbeviser, samt henstillinger om politikker og tiltag, der skal understøtte deres anvendelse.
En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling har ikke i sig selv konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Skulle rådshenstillingen udmøntes i
den fremsatte form i dansk regi, må der dog forudses såvel lovgivningsmæssige, som stats- og erhvervsfinansielle
konsekvenser på voksen- og efteruddannelsesområdet og det videregående uddannelsesområde, mens det for gældende dansk
beskæftigelsespolitik forventes kun i begrænset omfang at få konsekvenser.
Regeringen hilser overordnet rådshenstillingen velkommen. En fælles europæisk forståelse af mikroeksamensbeviser og en
fælles ramme til en standardbeskrivelse heraf vil kunne bidrage til både øget brug og anerkendelse heraf. Dagsordenen om
færdigheder og livslang læring er vigtig for at ruste Danmark og Europa til fremtidens udfordringer. Regeringen
anerkender udfordringerne og målene for medlemsstaterne i denne dagsorden, særligt for at sikre den enkeltes muligheder
for individtilpassede lærings- og karriereforløb med henblik på større deltagelse i grund-, efter- og videreuddannelse samt
styrke det fælles ansvar for livslang læring. Mikroeksamensbeviser kan være én blandt mange tilgange hertil, men
regeringen finder umiddelbart, at der bør lægges en bredere tilgang til at adressere udfordringerne med uddannelse.
Danmark allerede har et eksisterende og veludviklet VEU-system, som opfylder rådshenstillingens overordnede formål om
at give muligheder for, at den enkelte kan tilegne sig kundskaber, færdigheder og kompetencer, der er nødvendige for at
trives på et skiftende arbejdsmarked. Regeringen betoner vigtigheden af, at et europæisk initiativ om
mikroeksamensbeviser udformes som en fleksibel ramme, der efterlader plads til de eksisterende nationale
uddannelsessystemer. Ligeledes skal udformningen heraf ske med fuld respekt for institutionel autonomi og den nationale
kompetence på uddannelsesområdet, herunder rådshenstillingens meget brede aspekt i anerkendelsen af kredsen af
udbydere af mikroeksamensbeviser. Regeringen fremhæver, at anvendelsen af mikroeksamensbeviser er målrettet efter- og
videreuddannelsesområdet og ikke må føre til en overdreven og uhensigtsmæssig modulisering af det ordinære
uddannelsessystem. Samtidig er det vigtigt, at rådshenstillingen ikke medfører en større administrativ byrde på
uddannelsesinstitutioner i forhold til håndtering af merit.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om en europæisk tilgang til mikroeksamensbeviser for
livslang læring og beskæftigelsesegnethed
den 10. december 2021 sammen med et forslag til rådshenstilling om
individuelle læringskonti. Forslaget om mikroeksamensbeviser er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 14. januar 2022. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 149 og 292, 165 og
166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1