SPROGLÆRERFORENINGEN
Formand: Rita Mogensen
Tlf. +45 30 27 40 91
Karsholtevej 22
DK 4293 Dianalund
Dianalund, den 20/2 2022
Åbent brev til Undervisningsministeren og Børne- og Undervisningsudvalget
Obligatorisk prøve i andet fremmedsprog og skriftlig engelsk
Sproglærerforeningen er en forening, der fortrinsvis repræsenterer lærere, der underviser i engelsk, tysk og
fransk i grundskolen.
Sproglærerforeningen finder det nødvendigt, at der efter 9. klasse er en mundtlig og skriftlig obligatorisk
prøve i engelsk (1. fremmedsprog) og en mundtlig obligatorisk prøve samt en skriftlig udtræksprøve i
tysk/fransk (2. fremmedsprog) i erkendelse af, at fremmedsprogsundervisningen omfatter såvel den
mundtlige som den skriftlige dimension i hele forløbet.
På nuværende tidspunkt er der kun én obligatorisk prøve i fremmedsprog i folkeskolen, nemlig i mundtlig
engelsk efter 9. kl.
Der har gennem de sidste par år været en del debat om andet fremmedsprog. På det seneste har den på
baggrund af rapporten
Kortlægning af fremmedsprog i uddannelsessektoren
udgivet af Det Nationale
Center for Fremmedsprog (NCFF) drejet sig om manglen på kompetente tysk og fransklærere i fremtiden.
Det er vigtigt, at flere bliver motiverede til at vælge fremmedsprog på såvel ungdomsuddannelserne som
de videregående uddannelser. En obligatorisk prøve kan medvirke hertil.
Det giver et fag prestige at være obligatorisk prøve/eksamensfag. Andet fremmedsprog blev i 2013
obligatorisk allerede fra 5. kl., hvilket har været medvirkende til en mere legende tilgang til sprogene.
Næste skridt på vejen er, at den mundtlige prøve i 2. fremmedsprog bliver gjort obligatorisk.
Washback-effekten
fra prøverne i undervisningen er ikke uvæsentlig. Når lærere og elever ved, at stoffet er
noget, som de bliver prøvet i til eksamen, stiger motivationen betragteligt.
Derudover har vi sikkert alle oplevet, at det giver et større overblik og viden at læse til eksamen i et fag.
Sproglærerforeningen ønsker ligeledes, at prøven i skriftlig engelsk efter 9. kl. bliver obligatorisk ligesom
den mundtlige eksamen. Med de stigende krav til sproglige kompetencer er det vigtigt, at elevernes
skriftlige kompetencer kommer på højde med deres mundtlige. Med de seneste ændringer i
prøvecirkulæret har engelsk fået en anden, højere stilling end de andre fremmedsprog. Faget nærmer sig
mere det samme indhold som i danskfaget. I Norge er det for eksempel således, at man ikke betragter
engelsk som et fremmedsprog.
På vegne af Sproglærerforeningen
Rita Mogensen