Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del - Bilag 101
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grund-
skoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
(Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer
som følge af personalefravær på grund af covid-19)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021,
som ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209
af 5. marts 2019 og lov nr. 2047 af 14. november 2021, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 16
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstid efter §§ 14 b, 16, 19 b-19 d og 19 j for skoleåret 2021/22.«
§2
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1656 af 9. august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og
§ 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstid efter § 4, stk. 1, for skoleåret 2021/22.«
§3
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6.
oktober 2021, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 51 c indsættes før overskriften før § 52:
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Ȥ 51 d.
Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstid efter §§ 1 a, 14 og 16, stk. 1, for skoleåret 2021/22.«
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 16, stk. 5, i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
§ 4, stk. 2, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1, og § 51 d i lov om efterskoler og frie fagskoler som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 1, ophæves den 1. august 2022.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningstimer
som følge af personalefravær på grund af covid-19
2.1. Gældende ret
2.1.1. Folkeskoleloven
2.1.2. Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
2.1.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
1. Indledning
Det høje smitteniveau i januar og februar 2022 giver udfordringer med højt
fravær blandt personalet i grundskolen. Både KL, Danmarks Lærerfor-
ening og Skolelederforeningen har givet udtryk for, at der er store vanske-
ligheder hermed i sektoren, og at de mere fleksible rammer, som de udvi-
dede frihedsgrader, der blev givet med lov nr. 2047 af 14. november 2021,
har givet skolerne i indeværende skoleår, ikke er tilstrækkelige for skoler-
ne til at håndtere det høje personalefravær, hvorfor skolerne har været nød-
saget til at aflyse undervisning og eventuelt gennemføre ikke-obligatorisk
fjernundervisning.
Den almindelige lovgivning for folkeskolen, fri- og privatskoler samt ef-
terskoler og frie fagskoler indeholder forskellige regler om undervisnin-
gens minimumsomfang.
Det foreslås på denne baggrund, at der i indeværende skoleår gives mulig-
hed for at fravige kravet om erstatningstimer for aflyst undervisning på
grund af udfordringer med højt fravær blandt personalet i grundskolen på
grund af covid-19.
De øvrige love på grundskoleområdet indeholder ikke nærmere regler om
undervisningens minimale omfang. Det gælder ungdomsskoleloven, lov
om kommunale internationale grundskoler og lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
2. Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste undervisningsti-
mer som følge af personalefravær på grund af covid-19
2.1. Gældende ret
2.1.1. Folkeskoleloven
I folkeskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021 om
folkeskolen med senere ændringer, er det bestemt, hvor lang tid eleverne
skal være i skole i løbet af et skoleår.
Det fremgår af folkeskoleloven, at undervisningen tilrettelægges, sådan at
elever i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin mindst skal have 1.110
timer i løbet af et skoleår, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 1. Elever på 4.-6. klassetrin
skal mindst have mindst 1.320 timer i løbet af et skoleår, jf. § 14 b, stk. 1,
nr. 2. Elever på 7.-9. klassetrin skal have 1.400 timer i løbet af et skoleår,
jf. § 14 b, stk. 1. nr. 3.
Det følger af folkeskolelovens § 14 b, stk. 3, at undervisningstimerne i stk.
1 opgøres i klokketimer, og at pauser indgår i den samlede undervisnings-
tid.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Det fremgår af folkeskolelovens § 16, stk. 1, at hver skole mindst skal
gennemføre et samlet antal årlige undervisningstimer i kompetenceområ-
der i børnehaveklassen og et samlet antal årlige undervisningstimer i fage-
ne på hvert af klassetrinnene 1.-9. (samlede årlige minimumstimetal).
Der er således fastsat minimumstimetal i lovgivningen for den samlede
undervisning pr. klassetrin. Minimumstimetallene fremgår af folkeskolelo-
vens bilag 1 og er det antal undervisningstimer i fagene, som kommunerne
minimum skal tilbyde på hvert klassetrin.
Af folkeskolelovens § 16, stk. 2, fremgår det, at hver skole mindst skal
gennemføre et samlet antal årlige undervisningstimer i hvert af fagene
dansk og matematik på hvert af klassetrinnene 1.-9. og i faget historie på
hvert af klassetrinnene 3.-9. (årlige minimumstimetal i fagene).
Der er således fastsat minimumstimetal i lovgivningen for fagene dansk,
matematik og historie. Minimumstimetallene fremgår af folkeskolelovens
bilag 1 og er det antal undervisningstimer, som kommunerne minimum
skal tilbyde på hvert klassetrin i de tre fag.
Der er fastsat et vejledende timetal for de øvrige fag. Vejledende timetal er
det antal undervisningstimer, som ministeriet anbefaler i de enkelte fag på
de enkelte klassetrin fra 1.-9. klasse. Der er ikke noget krav om, at skoler-
ne skal tilbyde et timeantal svarende til det vejledende timetal i hvert fag,
men skolerne har pligt til at tilbyde det samlede årlige minimumstimetal
pr. klassetrin, jf. folkeskolelovens § 16, stk. 1.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, at undervisning i folkesko-
lens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af un-
derstøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes
til at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb og akti-
viteter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkesko-
lens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes
læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og
trivsel.
Der er ikke regler om et fast antal af timer til understøttende undervisning,
ligesom der ikke er fastsat selvstændige mål for den understøttende under-
visning.
Den understøttende undervisning udgør den del af den samlede undervis-
ningstid, som er tilbage, når skolen har afsat tid til undervisning i fage-
ne, de obligatoriske emner og pauser. Det er den enkelte kommune eller
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
skole der beslutter, hvor meget tid der skal gå til undervisning i fagene, de
obligatoriske emner og pauser og dermed også understøttende undervis-
ning. Efter praksis skal der afsættes cirka 1 time til klassens tid i den
ugentlige undervisning.
Folkeskolelovens §§ 16 b, 16 d og 16 e indeholder regler om afkortning af
skoleugens længde med hele eller dele af tiden til den understøttende un-
dervisning.
Det fremgår af § 16 e, at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den un-
derstøttende undervisning, kan godkende at fravige reglerne om en mind-
stevarighed af understøttende undervisning på alle klassetrin i skoleåret
2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på at tilrettelæggelsen af
andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervis-
ningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre
klassens faglige udvikling. Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 2, gives
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 årgangs- eller klassevis.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 e, stk. 3, at hvis bestemmel-
serne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af undervisningstiden fravi-
ges, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads i skolens skolefri-
tidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer,
som fravigelsen vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
Efter folkeskolelovens § 19 b, stk. 1, omfatter undervisningen i 10. klasse
en obligatorisk del, jf. § 19 c, og en valgfri del, jf. § 19 d. Ved undervis-
ningsforløb, der er tilrettelagt som helårsforløb, udgør det mindste antal
årlige undervisningstimer 840. Ved 10.-klasseforløb, der planlægges af
kortere varighed end et år, reduceres timetallet for de obligatoriske fag, jf.
§ 19 c, stk. 2, tilbudsfag og andre undervisningsaktiviteter, jf. § 19 d,
stk. 2-5, forholdsmæssigt. Det følger af folkeskolelovens § 19 b, stk. 2, at
ved fastlæggelsen af undervisningstiden regnes 60 minutters undervisning
lig med 1 undervisningstime.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 c, stk. 1, at den obligatoriske del af
10. klasse omfatter obligatoriske fag, brobygning eller kombinationer af
brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv, en selvvalgt
opgave og arbejde med en uddannelsesplan, herunder vejledning. Efter
folkeskolelovens § 19 c, stk. 2, skal der undervises i fagene dansk, mate-
matik og engelsk i et omfang svarende til i alt 420 årlige timer.
Den valgfrie del af 10. klasse er reguleret i folkeskolelovens § 19 d og
omfatter tilbudsfag, andre undervisningsaktiviteter og brobygning til er-
hvervsrettet ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
erhvervsrettet ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et uddannelses-
perspektiv.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 d, stk. 7, at eleverne skal tilbydes
valgfrie elementer, jf. bestemmelsens stk. 2-6, i et omfang, der mindst sva-
rer til 399 årlige timer, når der planlægges i helårsforløb. Eleverne skal
vælge elementer, der mindst svarer til 399 årlige undervisningstimer, når
der planlægges i helårsforløb.
Det følger af folkeskolelovens § 19 j, stk. 1, at kommunalbestyrelsen for-
uden den almindelige 10. klasse, jf. §§ 19 b-19 d, skal tilbyde et erhvervs-
rettet 10.-klasseforløb (eud10), som er særligt målrettet elever, der er mo-
tiveret for en erhvervsuddannelse efter 9. klasse, men ikke opfylder de
faglige adgangskrav hertil, jf. lov om erhvervsuddannelser, eller er usikre
på, om en erhvervsuddannelse er det rette valg. Eud10 skal tilrettelægges
som et helårsforløb, der omfatter mindst 840 årlige undervisningstimer.
Efter folkeskolelovens § 19 j, stk. 2, omfatter eud10 den obligatoriske del
af 10. klasse, jf. § 19 c, jf. dog stk. 3.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 j, stk. 3, at brobygning, jf. § 19 c,
stk. 4, omfatter brobygning svarende til 126 undervisningstimer til er-
hvervsrettet ungdomsuddannelse, jf. lov om kommunal indsats for unge
under 25 år. Det fremgår endvidere af folkeskolelovens § 19 j, stk. 4, at
den valgfri del af eud10 omfatter 294 undervisningstimer og skal introdu-
cere til erhvervsuddannelserne, jf. lov om erhvervsuddannelser.
Efter folkeskolelovens § 19 j, stk. 5, skal kommunalbestyrelsen sikre, at
der mindst samarbejdes med en institution, der udbyder erhvervsuddannel-
se svarende til 252 undervisningstimer. Heri indgår de 126 timers brobyg-
ning, jf. stk. 3. Kommunalbestyrelser og institutioner, der udbyder er-
hvervsuddannelse, indgår overenskomster om samarbejdet, således at ele-
verne kan introduceres til alle de hovedområder, som erhvervsuddannel-
sernes grundforløb er organiseret inden for.
2.1.2. Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det fremgår af § 4 i lov om friskoler og private grundskoler m.v., at skole-
året begynder den 1. august og normalt omfatter 200 skoledage.
Det fremgår af § 1, stk. 2, at frie grundskoler giver undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der alminde-
ligvis kræves i folkeskolen. Skolerne skal efter deres formål og i hele deres
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed
og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Skolerne kan tillige omfat-
te 1-årig undervisning på 10. klassetrin.
Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en fri grundskole, men
timetallet skal sandsynliggøre, at "stå mål med-kravet" kan opfyldes. Det
vil således ikke være sandsynligt, at en fri grundskoles undervisning står
mål med undervisningen i folkeskolen, hvis timetallet i et eller flere fag
ligger væsentligt under minimumstimetallene eller de vejledende timetal i
folkeskolen.
Overordnet betyder det, at elever, der forlader 9. klasse på en friskole eller
en privat grundskole, skal have fået en undervisning, som giver dem de
samme muligheder for at komme videre i uddannelsessystemet, som hvis
de havde gået i folkeskolen.
Stå mål med-kravet er ikke et fast begreb, da det er afhængigt af den un-
dervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen, som ændrer sig over
tid.
En friskole eller en privat grundskole har en række friheder til selv at til-
rettelægge undervisningen på skolen, så længe undervisningen står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Undervisningen skal
altså som minimum kunne leve op til de slutmål, der er sat for undervis-
ningen i folkeskolen. Men præcis hvordan man når frem til dette mål, er
altså i vid udstrækning op til skolen selv.
Så selvom der skal gives undervisning i de samme fag, som i folkeskolen
(dog med undtagelse af kristendomskundskab), er der ikke noget i vejen
for, at undervisningen i nogle fag for eksempel samles i nogle uger, mens
der ikke er undervisning i disse fag i andre uger.
Der er heller ikke for friskoler, private grundskoler, efterskoler eller frie
fagskoler krav om, at der skal gives undervisning i et bestemt antal timer i
de enkelte fag.
2.1.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
Det fremgår af § 1 a, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at en elev som en del
af en fri fagskoles kursus kan følge prøveforberedende og kompetencegi-
vende undervisning efter anden lovgivning, når denne undervisning højst
udgør 15 timer ugentligt og er udbudt af en uddannelsesinstitution, som
efter en anden lovgivning er godkendt hertil. Børne- og undervisningsmi-
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
nisteren kan endvidere fastsætte regler om vilkår for deltagelse i sådan
undervisning og om ydelse af tilskud for den del af et kursus, hvor en elev
følger en sådan undervisning. Af stk. 2 fremgår det, at den undervisning,
som en fri fagskole skal give en elev, der følger den i stk. 1 nævnte under-
visning, skal mindst udgøre 15 timer pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal
være undervisning af bred almen karakter. På frie fagskoler skal mindst 7
timer pr. uge være praktiske eller erhvervsrettede fag eller en kombination
heraf.
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at efter-
skoler og frie fagskolers årselevtal er summen af elever, jf. § 13, i hver
kursusuge i et år divideret med 40. En kursusuge er 7 dage. Af § 14, stk. 2,
fremgår det, at en elev højst kan indgå i beregningen af en efterskoles års-
elevtal i 42 uger inden for samme skoleår.
Det følger af § 14, stk. 3, at efterskoler og frie fagskoler har pligt til at re-
gistrere elevernes deltagelse i skolens kurser uge for uge. Børne- og un-
dervisningsministeren fastsætter nærmere regler herom. Efter stk. 4 fast-
sætter ministeren nærmere regler om beregning og opgørelse af årselevtal,
herunder om opgørelsestidspunkt, om begrænset medregning af elever, der
ikke bor på efterskolen eller den frie fagskole, og af elever på kurser eller
kursusuger under 1 uges varighed.
Definitionen af årselever, jf. § 14, er anvendt i § 10, stk. 3, § 12, stk. 1, §
20, stk. 2, §§ 22, 23, 23 a, 24 og 24 a, § 25, stk. 2 og stk. 5, § 26 og § 37,
stk. 4.
Det fremgår af § 16, stk. 1, at et kursus på en efterskole eller en fri fagsko-
le skal vare mindst 4 sammenhængende dage med undervisning svarende
til mindst 4 hele undervisningsdage. Kurser på 1 uge og derover skal i hver
uge indeholde undervisning svarende til mindst 5 hele undervisningsdage.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler herom og
kan bestemme, at mindstekravet i 1. pkt. også skal gælde for første eller
sidste kursusuge af længerevarende kurser.
Definitionen af kursusuger, jf. § 16, stk. 1, er anvendt i §§ 2 a og 5, § 12,
stk. 2 og stk. 3, §§ 22 og 23, § 23 a, stk. 1 og 4, og §§ 23 b og 23 d.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at optager
en efterskole eller fri fagskole elever, der er undervisningspligtige i hen-
hold til folkeskolen, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolen fastsæt-
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
ter for disse elever slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds
naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en efterskole og fri fag-
skole, men timetallet skal sandsynliggøre, at stå mål med-kravet kan op-
fyldes. Det vil således ikke være sandsynligt, at en efterskole og fri fagsko-
les undervisning står mål med undervisningen i folkeskolen, hvis timetallet
i et eller flere fag ligger væsentligt under minimumstimetallene eller de
vejledende timetal i folkeskolen.
Overordnet betyder det, at elever skal have fået en undervisning, som giver
dem de samme muligheder for at komme videre i uddannelsessystemet,
som hvis de havde gået i folkeskolen.
Stå mål med-kravet er ikke et fast begreb, da det er afhængigt af den un-
dervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen, som ændrer sig over
tid.
Friskole, privat grundskole, efterskole eller fri fagskole har en række fri-
heder til selv at tilrettelægge undervisningen på skolen, så længe undervis-
ningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Under-
visningen skal altså som minimum kunne leve op til de slutmål, der er sat
for undervisningen i folkeskolen. Men præcis hvordan man når frem til
dette mål, er altså i vid udstrækning op til skolen selv.
Så selvom der skal gives undervisning i de samme fag, som i folkeskolen,
er der ikke noget i vejen for, at undervisningen i nogle fag for eksem-
pel samles i nogle uger, mens der ikke er undervisning i disse fag i andre
uger.
Der er heller ikke for friskoler, private grundskoler, efterskoler eller frie
fagskoler krav om, at der skal gives undervisning i et bestemt antal timer i
de enkelte fag.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
8,2 pct. af de ansatte i grundskoler blev testet positive for smitte med co-
vid-19 i perioden fra 31. januar til 6. februar 2022. Tallet var 8,5 pct. i den
foregående uge og 8,1 pct. i ugen før det. Herudover kan der i perioden
have været ansatte, der er fraværende, fordi de har symptomer og afventer
test eller testsvar, samt ansatte, der er fraværende, fordi deres børn er kon-
stateret smittede eller har symptomer.
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Det høje smitteniveau i januar og februar 2022 giver således udfordringer
med højt fravær blandt personalet i grundskolen. Der foreligger ikke data
om fraværet pga. covid-19 eller det præcise omfang af aflysninger, men
både KL, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen har givet ud-
tryk for, at der er store vanskeligheder i sektoren, og at de mere fleksible
rammer, som de udvidede frihedsgrader, der blev givet med lov nr. 2047 af
14. november 2021, har givet skolerne i indeværende skoleår, ikke er til-
strækkelige for skolerne til at håndtere det høje personalefravær, hvorfor
skolerne har været nødsaget til at aflyse undervisning og eventuelt gen-
nemføre ikke-obligatorisk fjernundervisning.
Det foreslås derfor, at de undervisningstimer, der i januar og februar 2022
er aflyst som følge af personalefravær på grund af smitte med covid-19,
indgår i opgørelsen af timetal, der følger af reglerne i henholdsvis folke-
skoleloven, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efter-
skoler og frie fagskoler, for skoleåret 2021/22 i grundskoler og 10. klasser.
Skolerne vil således blive stillet, som om den aflyste undervisning er gen-
nemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke har kunnet håndtere personale-
fraværet inden for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har
været nødvendigt at aflyse undervisningen.
Skolerne opfordres til at have et særligt fokus på, at afgangselever vil få
tilstrækkelig undervisning til at afslutte deres skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at det er nød-
vendigt at give erstatningstimer, afgrænses til undervisningstimer, der af-
lyses i januar og februar 2022. Det er således alene aflyst undervisning,
som skulle være gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5. januar
2022 til og med den 28. februar 2022, der ikke skal erstattes. For så vidt
angår efterskoler og frie fagskoler er den omfattede periode fra den 8. ja-
nuar 2022 til og med den 28. februar 2022.
De foreslåede bestemmelser foreslås ophævet automatisk den 1. august
2022 ved det nye skoleårs begyndelse.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af
FN’s verdensmål
Lovforslagets yderligere muligheder for at undlade erstatning af visse afly-
ste undervisningstimer som følge af covid-19, vurderes at understøtte del-
mål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge gen-
nemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddan-
nelse i høj kvalitet, der fører til relevante og effektive læringsresultater, da
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
2529269_0012.png
UDKAST
lovforslaget sikrer, at eleverne ikke skal modtage den aflyste undervisning
i weekender og ferier, og at eleverne således ikke pålægges at gennemføre
undervisning på tidspunkter, der vil reducere elevernes læringsparathed.
Hertil kommer at skolerne formentlig vil være nødsaget til at gennemføre
erstatningstimerne med vikarer, hvilket i sagens natur vil sænke kvaliteten
i undervisningen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Det vurderes desuden, at principperne for digitaliseringsklar
lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen sendt i høring, da
der er et akut behov for at fremsætte lovforslaget, således at skolerne kan
ophøre med planlægningen af erstatningsundervisning.
Et udkast til lovforslag er den [dato] sendt i høring med frist den [dato]. De
modtagne høringssvar vil blive oversendt til Børne- og Undervisningsud-
valget senest [dato] før 1. behandlingen af lovforslaget. Følgende myndig-
heder, organisationer m.v. er blevet hørt: [myndigheder]
12
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
2529269_0013.png
UDKAST
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ja, ser/merudgifter (hvis ja, an-
angiv omfang/Hvis nej, anfør giv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø- og naturmæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Folkeskolelovens §§ 14 b og 16 samt bilag 1 indeholder regler om under-
visningens minimale årlige omfang i børnehaveklassen og 1.-9. klasse, og
§§ 19 b-19 d og 19 j indeholder regler om undervisningens minimale årlige
omfang i 10. klasse. Aflyste timer skal således gennemføres senere i sam-
me skoleår, hvis de ikke er omfattet af mulighederne for afkortning af sko-
leugens længde jf., folkeskolelovens §§ 16 b, 16 d og 16 e. For en nærmere
beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes et
stk. 5
i § 16 i folkeskoleloven, hvorefter
undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge af personale-
fravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 14 b, 16, 19 b-19 d og 19 j for skoleåret 2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 16, stk. 5, vil medføre, at planlagte under-
visningstimer, der i en periode må aflyses som følge af personalefravær
grundet covid-19, også indgår i opgørelsen af de timetal, der følger af reg-
lerne i folkeskoleloven. Skolerne vil således blive stillet, som hvis den
aflyste undervisning var gennemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan håndtere personalefraværet
inden for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har været
nødvendigt at aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til at have et sær-
ligt fokus på, at afgangselever har fået tilstrækkelig undervisning til at af-
slutte deres skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at det er nød-
vendigt at give erstatningstimer, afgrænses til undervisningstimer, der af-
lyses i januar og februar 2022. Det er således alene aflyst undervisning,
som skulle være gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5. januar
2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf.
lovforslagets § 4, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Lov om friskoler og private grundskoler m.v. indeholder regler om under-
visningens minimale årlige omfang. Aflyste timer skal således gennemfø-
res senere i samme skoleår. For en nærmere beskrivelse af gældende ret
henvises til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes et
stk. 2
i § 4 i lov om friskoler og private
grundskoler mv., hvorefter undervisning, der i januar og februar 2022 er
aflyst som følge af personalefravær på grund af. covid-19, indgår i opgø-
relsen af undervisningstid efter § 4, stk. 1, for skoleåret 2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, vil medføre, at planlagte under-
visningstimer, der i en periode må aflyses som følge af personalefravær
grundet covid-19, også indgår i opgørelsen af de timetal, der følger af reg-
lerne i lov om friskoler og private grundskoler m.v. Skolerne vil således
blive stillet, som hvis den aflyste undervisning var gennemført som plan-
lagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan håndtere personalefraværet
inden for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har været
nødvendigt at aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til at have et sær-
ligt fokus på, at afgangselever har fået tilstrækkelig undervisning til at af-
slutte deres skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at det er nød-
vendigt at give erstatningstimer, afgrænses til undervisningstimer, der af-
lyses i januar og februar 2022. Det er således alene aflyst undervisning,
som skulle være gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5. januar
2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf.
lovforslagets § 4, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
Lov om efterskoler og frie fagskoler indeholder regler om undervisningens
minimale omfang. Aflyste timer skal således gennemføres i senere i sam-
me skoleår. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en
§ 51 d
i lov om efterskoler og frie fagsko-
ler, hvorefter undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af undervis-
ningstid efter §§ 1 a, 14 og 16, stk. 1, for skoleåret 2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 51 d vil medføre, at planlagte undervis-
ningstimer, der i en periode må aflyses som følge af personalefravær grun-
det covid-19, også indgår i opgørelsen af de timetal, der følger af reglerne i
lov om efterskoler og frie fagskoler. Skolerne vil således blive stillet, som
hvis den aflyste undervisning var gennemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan håndtere fraværet inden
for rammerne af de almindelige regler, og at det derfor har været nødven-
digt at aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til at have et særligt fo-
kus på, at afgangselever har fået tilstrækkelig undervisning til at afslutte
deres skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at det er nød-
vendigt at give erstatningstimer, afgrænses til undervisningstimer, der af-
lyses i januar og hele februar 2022. Det er således alene aflyst undervis-
ning, som skulle være gennemført i perioden efter genåbningen fra den 8.
januar 2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf.
lovforslagets § 4, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende, da der ønskes så tidlig en ikrafttræden, som folketingsbe-
handlingen muliggør. Det bemærkes i denne forbindelse, at lovforslaget
vedfører muligheden for at fravige regler, som skolerne på nuværende
tidspunkt forsat er forpligtet til at overholde og planlægge derefter.
Det foreslås i
stk. 2,
at folkeskolelovens § 16, stk. 5, som affattet ved lo-
vens § 1, nr. 1, § 4, stk. 2, i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
UDKAST
som affattet ved lovens § 2, nr. 1, og § 51 d i lov om efterskoler og frie
fagskoler, som affattet ved lovens § 3, nr. 1, ophæves den 1. august 2022.
Det foreslåede vil indebære, at de ændringer af folkeskoleloven, lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagsko-
ler der gennemføres med lovforslagets §§ 1, 2 og 3 automatisk ophæves.
Herved understreges det, at loven alene vil finde anvendelse i skoleåret
2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil således indebære, at retstilstan-
den forud for lovændringen genindtræder fra og med skoleåret 2022/23.
Det betyder, at alle skoler igen vil skulle gennemføre aflyste timer senere i
samme skoleår. Det bemærkes hertil, at skolerne forsat vil være forpligtet
til at erstatte aflyst undervisning i indeværende skoleår, som skulle være
gennemført i marts, april, maj og juni måned. Der henvises i øvrigt til pkt.
2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes, at folkeskoleloven, jf. dennes § 61, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., jf. dennes § 45, og lov om efterskoler og frie
fagskoler, jf. dennes § 56, ikke gælder for Færøerne og Grønland.
17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
2529269_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober
2021, som ændret ved § 13 i lov
nr. 1746 af 27. december 2016, § 1
i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og
lov nr. 2047 af 14. november
2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 16
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisning, der i januar
og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af
covid-19, indgår i opgørelsen af
undervisningstid efter §§ 14 b, 16,
19 b-19 d og 19 j for skoleåret
2021/22.«
§ 16.
---
Stk. 2-4.
---
§2
I lov om friskoler og private
grundskoler m.v., jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1656 af 9. august 2021,
som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af
2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af
7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Undervisning, der i januar
og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af
covid-19, indgår i opgørelsen af
undervisningstid efter § 4, stk. 1,
18
§ 4.
---
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Høringsbrev, høringsliste og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
2529269_0019.png
UDKAST
for skoleåret 2021/22.«
§3
I lov om efterskoler og frie fagsko-
ler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1903
af 6. oktober 2021, foretages føl-
gende ændring:
1.
Efter § 51 c indsættes før over-
skriften før § 52:
Ȥ 51 d.
Undervisning, der i januar
og februar 2022 er aflyst som følge
af personalefravær på grund af
covid-19, indgår i opgørelsen af
undervisningstid efter §§ 1 a, 14
og 16, stk. 1, for skoleåret
2021/22.«
19