DTU BYG
ANALYSE
Nr. 1 2022
RISIKO FOR KOLLAPS
VED BRANDE I PARKERINGSHUSE
AF UBESKYTTET STÅL
Brandsikkerheden for åbne parkeringshuse i ubeskyttet stål er hidtil baseret på en antagelse
om, at kun få biler brænder. Imidlertid kan der forventes en større brandspredning og dermed
øget risiko for svækkelse af stålkonstruktionen, når der tages højde for moderne bilers
brandbelastning.
EMNEORD:
Brandbelastning, brandmodstandsevne, parkeringshuse, stålkonstruktioner
RESUMÉ
Design og sikkerhed af parkeringshuse af ubeskyttet stål er hidtil
baseret på en antagelse om, at kun få biler brænder. Denne antagelse
har vist sig at være urealistisk, idet moderne bilers brandbelastning
medfører en større brandspredning og dermed højere temperaturer,
end parkeringshusene er designet til. En øget brandbelasting af
moderne biler og en overvurdering af stålets styrke ifølge Eurocoden
for brandteknisk dimensionering af stålkonstruktioner (1993-1-2)
fører ligeledes til en øget risiko for svigt i stålparkeringshuse i tilfælde
af brand.
AKTUALITET
Over de seneste to årtier er der opført et stort antal parkeringshuse
med bærende konstruktioner af ubeskyttet stål, både i Danmark og
internationalt (Hertz et al., 2021). Det har hidtil været en almindelig
antagelse ved design af disse åbne parkeringshuse, at der kun
forekommer afgrænsede brande, hvor få biler brænder på samme tid,
og at ilden hurtigt brænder ud pga. ringe varmeudvikling i en bygning
uden vægge. For denne type parkeringshuse har man hidtil forventet,
at den varmepåvirkede konstruktion kun svækkes lokalt, og at
sikkerheden derfor opretholdes af nabokonstruktionerne, der ikke er
varmepåvirkede (se fig. 2) (Hertz et al., 2021).
Figur 1. I Stavanger kollapsede et parkeringshus i ubeskyttet stål delvist i marts 2020, efter at en brand spredte sig til mere end 400 biler
(foto: Carina Johansen/NTB/Ritzau Scanpix).