Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2532863_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsnr.
2021 - 7234
Doknr.
484333
Dato
23-02-2022
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i
en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (omarbejdning), KOM (2021) 732
Notatet fremsendes også til Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag om omarbejdning af
Rådets direktiv 93/109/EF om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valg-
barhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en med-
lemsstat, hvor de ikke er statsborgere
(såkaldte ”mobile EU-borgere”).
Forslaget er en
del af Kommissionens "Demokratipakke”
som led i foranstaltninger til beskyttelse af
valgintegriteten og den åbne demokratiske debat.
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgere og at forbedre udveksling af relevante oplysninger mellem med-
lemsstaterne, bl.a. for at forhindre, at personer afgiver mere end én stemme. Formålet
er således at sikre en bred og inklusiv deltagelse ved Europa-Parlamentsvalget i 2024,
hjælpe mobile EU-borgere med at udøve deres rettigheder og beskytte valgintegrite-
ten.
Baggrunden for forslaget er, at valgdeltagelsen for mobile EU-borgere ofte er lavere
end for borgere, der er statsborgere i værtslandet. Endvidere kan de nuværende proce-
durer for registrering af valgret til Europa-Parlamentsvalg medføre, at EU-borgere,
der er bosiddende i et andet EU-land end deres hjemland, kan stemme to gange, hvil-
ket ikke er lovligt. Forslaget indebærer bl.a., at mobile EU-borgere skal oplyses om de-
res valgrettigheder, at der skal indføres standardformularer for mobile EU-borgeres
registrering som vælger eller kandidat, at der skal defineres et fælles datasæt for mo-
bile EU-borgeres valgret til indsamling og udveksling EU-medlemsstaterne imellem,
og at medlemsstaterne efter hvert Europa-Parlamentsvalg skal sende en rapport til
Kommissionen med bl.a. oplysning om EU-vælgeres og EU-kandidaters deltagelse i
valget.
Forslaget er nært forbundet med Kommissionens forslag om omarbejdning af Rådets
direktiv 94/80/EF om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved
kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er
statsborgere,
der også er en del af ”Demokratipakken”.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532863_0002.png
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgerne og at forbedre udveksling af relevante oplysninger mellem med-
lemsstaterne, bl.a. for at forhindre, at personer afgiver mere end én stemme.
Regeringen er positiv overfor, at der med forslaget sikres en mere ensartet og konse-
kvent udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om, hvilke EU-borgere der
optages på eller slettes af valglisten.
Regeringen kan være bekymret i forhold til omfanget af den information, der efter for-
slaget skal gives til mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, og er umiddelbart
forbeholden over for de standardformularer, der følger af bilag I og II til forslaget.
Regeringen finder, at det bør tilstræbes, at nationale myndigheder ikke tillægges nye
uforholdsmæssige administrative eller økonomiske byrder.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget medfører lovgivningsmæssige og økonomiske
konsekvenser.
2. Baggrund
Der er ifølge Kommissionen 13,5 mio. EU-borgere, der bor i en andet medlemsstat end
deres hjemland (mobile EU-borgere). Disse borgere har ret til at stemme og stille op til
Europa-Parlamentsvalg i deres bopælsland. Deres valgdeltagelse er dog oftere lavere
end for borgere, som er statsborgere i værtsmedlemsstaten.
Mobile EU-borgere har trods de eksisterende foranstaltninger ifølge Kommissionen
stadig vanskeligt ved at udøve deres valgrettigheder ved Europa-Parlamentsvalg. Pro-
blemerne består bl.a. i vanskeligheder ved at indhente oplysninger om, hvordan man
stemmer og stiller op som kandidat, og byrdefulde registreringsprocedurer i forbin-
delse med optagelse som vælger eller anmeldelse som kandidat. Endvidere er den ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om registrerede vælgere og kandida-
ter, der skal forhindre, at personer afgiver mere end én stemme, inkonsekvent og uens.
Kommissionen har ved KOM (2021) 732 af 25. november 2021 fremsat forslag om om-
arbejdning af Rådets direktiv 93/109/EF om fastsættelse af de nærmere regler for
valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bo-
pæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (herefter direktiv 93/109/EF om
mobile EU-borgeres valgret og valgbarhed ved Europa-Parlamentsvalg). Forslaget er
oversendt til Rådet den 17. januar 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22 i TEUF, hvorefter unionsborgere har
valgret og er valgbare til Europa-Parlamentsvalg med forbehold for de nærmere be-
stemmelser, som Rådet træffer afgørelse om med enstemmighed efter en særlig lovgiv-
ningsprocedure og efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen har i sin rapport om unionsborgerskab, KOM (2020) 730, tilkendegi-
vet sin hensigt om at ajourføre direktiv 93/109/EF om mobile EU-borgeres valgret og
valgbarhed ved Europa-Parlamentsvalg. I Kommissionens arbejdsprogram for 2021
nævnes også et lovgivningsinitiativ til forbedring af mobile EU-borgeres valgrettighe-
der.
Forslaget indgår i Kommissionens ”Demokratipakke” som led i foranstaltninger til be-
skyttelse af valgintegriteten og den åbne demokratiske debat, hvori Kommissionens
forslag om omarbejdning af Rådets direktiv 94/80/EF om fastsættelse af de nærmere
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532863_0003.png
regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl
i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, bl.a. også indgår.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgerne og at forbedre udveksling af relevante oplysninger mellem med-
lemsstaterne, bl.a. for at forhindre, at personer afgiver mere end én stemme.
Med forslaget præciseres, ajourføres og styrkes de eksisterende regler i Rådets direktiv
93/109/EF om mobile EU-borgeres valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parla-
mentet. Formålet er at sikre en bred og inklusiv deltagelse ved Europa-Parlamentsval-
get i 2024, hjælpe mobile EU-borgere med at udøve deres rettigheder og beskytte valg-
integriteten.
På den baggrund foreslår Kommissionen bl.a. følgende ændringer af direktiv
93/109/EF om mobile EU-borgeres valgret og valgbarhed ved Europa-Parlamentsvalg:
Oplysning til mobile EU-borgere om valgrettigheder
Medlemsstaterne skal udpege myndigheder, som proaktivt skal oplyse mobile
EU-borgere om betingelserne og de nærmere regler for registrering som vælger
eller som kandidat ved valg til Europa-Parlamentet, før og efter deres registre-
ring.
Myndighederne forpligtes til at meddele mobile EU-borgere, der er registreret
som vælgere eller kandidater, nærmere specifikke oplysninger om status for deres
registrering, datoen for valget, hvor og hvordan de kan stemme, de relevante reg-
ler om vælger- og kandidatrettigheder og -forpligtelser, herunder forbud og ufor-
eneligheder samt sanktioner for overtrædelse af valgreglerne samt muligheder for
indhentning af flere oplysninger om afholdelsen af valget, herunder kandidatli-
sten. Oplysningerne skal meddeles på værtslandets sprog og mindst et andet offi-
cielt EU-sprog.
Standardformularer vedr. registrering som vælger eller kandidat og udveksling af op-
lysninger mellem medlemsstaterne
Der indføres standardiserede modeller for de formelle erklæringer, som mobile
EU-borgere skal forelægge ved registreringen som vælgere eller kandidater (bilag
I og II til forslaget).
I det nuværende system for udveksling af oplysninger om mobile EU-borgeres
valgrettigheder, som Kommissionen stiller til rådighed for medlemsstaterne, ind-
føres et enkelt sæt oplysninger (bilag III til forslaget), som medlemsstaterne skal
anvende.
Begrænsning af retsvirkningen af registrering på valglisten
Mulighederne for registrering af mobile EU-borgere begrænses til kun at omfatte
valglisterne og kandidatlisterne til Europa-Parlamentsvalg for at hindre, at de
slettes fra hjemlandets valglister til andre valg.
Overvågning og rapportering
Der indføres bestemmelser om medlemsstaternes regelmæssige overvågning og
rapportering. Rapporterne skal indeholde relevante statistiske data om mobile
EU-borgeres deltagelse som enten vælgere eller kandidater ved valg til Europa-
Parlamentet.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532863_0004.png
Der indføres bestemmelser om, at der senest to år efter Europa-Parlamentsvalget
i 2029 skal foretages en evaluering af anvendelsen af direktivet.
Medlemsstaterne skal senest den 31. maj 2023 have gennemført de ændrede bestem-
melser i direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til artikel 22 i TEUF. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Mobile EU-borgeres valgrettigheder til Europa-Parlamentsvalg er fastlagt i artikel 20,
stk. 2, litra b, og artikel 22, stk. 2, i TEUF
samt i artikel 39 i EU’s charter om grundlæg-
gende rettigheder. Rammerne for mobile EU-borgeres udøvelse af deres valgrettighe-
der udgøres af et samspil mellem EU-regler og nationale regler.
Kommissionen vurderer, at de identificerede problemer ikke kan løses af medlemssta-
terne hver for sig, idet de enkelte medlemsstaterne ikke kan skride ind i grænseover-
skridende spørgsmål. Kun på EU-plan kan der indføres fælles standarder og procedu-
rer for mobile EU-borgeres valgret og valgbarhed til valg til Europa-Parlamentet og for
udveksling af oplysninger om de pågældende vælgere og kandidater med henblik på at
forhindre, at personer afgiver mere end én stemme.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Reglerne for EU-borgeres valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark
følger af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlament (Europa-Parlaments-
valgloven, lovbekendtgørelse nr. 1259 af 27. august 2020).
Det følger af Europa-Parlamentsvalgloven, at EU-borgere har valgret til Europa-Parla-
mentsvalg i Danmark, hvis de er fyldt 18 år og har fast bopæl i Danmark eller er regi-
streret i Udenrigsministeriets protokol. Det er en betingelse for at kunne udøve sin
valgret, at man er optaget på valglisten. Herboende EU-borgere, der tidligere har væ-
ret optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, forbliver på valglisten,
medmindre de fraflytter Danmark eller anmoder om at blive slettet. EU-borgere er
også valgbare til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, hvis de 4 uger før valgdagen op-
fylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen.
Af Europa-Parlamentsvalgloven følger det endvidere, at ingen vælger må afgive
stemme til Europa-Parlamentsvalg både ved valget i Danmark og i en af de øvrige
medlemsstater i EU, ligesom ingen må lade sig opstille som kandidat både ved valget i
Danmark og i en af de øvrige medlemsstater i EU. Overtrædelse straffes med bøde.
Det følger endvidere af Europa-Parlamentsvalgloven, at der skal ske meddelelse til de
øvrige medlemsstater om, hvilke EU-borgere der optages på valglisten til Europa-Par-
lamentsvalg i Danmark, og i nogle tilfælde også, hvilke personer der slettes af valgli-
sten.
I medfør af Europa-Parlamentsvalgloven er der udstedt bekendtgørelser om optagelse
på valglisten af herboende EU-borgere:
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532863_0005.png
Bekendtgørelse nr. 127 af 1. februar 2019 om optagelse på valglisten til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark af statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er bopælsregistreret i CPR
Bekendtgørelse nr. 279 af 13. april 2018 om optagelse på valglisten til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark af statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union registreret i Udenrigsministeriets protokol (EU-diplomater)
Bekendtgørelse nr. 157 af 20. februar 2019 om optagelse på valglisten til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark af statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der lovligt har bopæl i Danmark uden at være bopælsregistre-
ret i CPR eller registreret i Udenrigsministeriets protokol
Ovenævnte bekendtgørelser fastsætter bl.a. proceduren for optagelse af de pågældende
EU-borgere på valglisten, herunder at alle EU-borgere med en dansk adresse under-
rettes om deres valgrettigheder til Europa-Parlamentsvalg i Danmark tre måneder før
hvert valg, samt at ansøgningsskema godkendt af Indenrigs- og Boligministeriet skal
anvendes ved ansøgning om optagelse på valglisten.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionen indebærer forslaget visse omkostninger for medlemsstaterne og
EU’s forvaltninger
som følge af øget samarbejde, men det forventes at skabe effektivi-
sering hos myndigheder takket være harmoniserede processer. Medlemsstaterne råder
desuden allerede over systemer til at opfylde de nye forpligtelser og vil derfor ifølge
Kommissionen ikke skulle bære yderligere omkostninger.
Det kan på nuværende tidspunkt ikke vurderes, i hvilket omfang forslaget får økono-
miske konsekvenser for den myndighed eller de myndigheder, der skal varetage infor-
mation af mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, for kommunerne i forhold til
behandling af mobile EU-borgeres ansøgning om optagelse på valglisten eller for den
myndighed, der skal varetage rapporteringen til Kommissionen om mobile EU-borge-
res deltagelse i Europa-Parlamentsvalg.
Afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser
herom.
8. Høringer
Forslaget har været i høring hos Specialudvalget for relationer mellem EU's institutio-
ner samt til relevante myndigheder og organisationer med frist den 1. februar 2022.
Der er modtaget høringssvar fra Kommunernes Landsforening (herefter KL) og Dan-
marks Statistik (herefter DST).
KL oplyser, at såfremt Indenrigs- og Boligministeriet som myndighed på valgområdet i
Danmark oplyser EU-borgere om deres registreringsstatus, datoen for valget, hvor og
hvordan de kan stemme og de relevante regler om vælger- og kandidatrettigheder og -
forpligtelser, herunder forbud og uforeneligheder, ser KL ikke noget til hinder for at
oversætte de oplysninger, som kommunerne allerede giver i forbindelse med valg i
dag, til et sprog, EU-borgere forstår.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532863_0006.png
KL ser heller ikke noget til hinder for, at EU-borgernes deltagelse i valg registreres og
overvåges, såfremt det er en opgave, der bliver håndteret fra Indenrigs- og Boligmini-
steriets side, og såfremt data er tilgængelige i valgsystemet, så kommunerne ikke på-
lægges en ekstra opgave.
KL anfører, at såfremt kommunerne pålægges en ny opgave, forventes økonomisk
kompensation for denne opgave.
DST oplyser, at DST vil kunne levere statistiske data om mobile EU-borgeres delta-
gelse som enten vælgere eller kandidater ved valg til Europa-Parlamentet. Det er mu-
ligt at levere statistiske data for registrerede vælgere og kandidater, men det er ikke
muligt at opgøre, hvilke vælgere der har stemt. Når KOMBITs nye valgsystem er i
funktion, forventeligt fra foråret 2025, forventer DST at kunne levere statistiske data
om hvilke vælgere, der har stemt.
9. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Forslaget forventes at møde støtte fra en bred kreds af medlemsstater. Mange med-
lemsstater er dog stadig i en proces med at eksaminere forslagets tekniske og juridiske
detaljer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgerne og at forbedre udveksling af relevante oplysninger mellem med-
lemsstaterne, bl.a. for at forhindre, at personer afgiver mere end én stemme.
For regeringen er det vigtigt, at mobile EU-borgere kan udøve deres rettigheder som
unionsborgere og stemme og stille op til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, og at
manglende information om valgrettigheder eller unødige procedurer for optagelse som
vælger eller anmeldelse som kandidat ikke hindrer dette.
Regeringen kan være bekymret for omfanget af den information, der efter forslaget
skal gives til mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, idet erfaringer viser, at væl-
gerne opfatter denne information som kompleks.
Regeringen er umiddelbart forbeholden over for de standardformularer, der følger af
bilag I og II til forslaget, såfremt disse skal erstatte de ansøgningsskemaer, der ifølge
de danske regler skal anvendes ved ansøgning om optagelse på valglisten og indgivelse
af kandidatanmeldelse til Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Baggrunden herfor er, at
de foreslåede standardformularer ikke tager højde for de oplysninger, der er nødven-
dige ved opstilling til danske valg.
Regeringen er positiv overfor, at der med forslaget sikres en mere ensartet og konse-
kvent udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om, hvilke EU-borgere der
optages eller slettes af valglisten, således at det forhindres, at personer afgiver mere
end én stemme.
Regeringen finder, at det bør tilstræbes, at nationale myndigheder ikke tillægges nye
uforholdsmæssige administrative eller økonomiske byrder.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6