Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2532862_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsnr.
2021 - 7234
Doknr.
484333
Dato
23-02-2022
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en med-
lemsstat, hvor de ikke er statsborgere (omarbejdning), KOM (2021) 733
Notatet fremsendes også til Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag om omarbejdning af
Rådets direktiv 94/80/EF om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbar-
hed ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere
(såkaldte ”mobile EU-borgere”).
Forslaget er en del af Kommissio-
nens "Demokratipakke”
som led i foranstaltninger til beskyttelse af valgintegriteten og
den åbne demokratiske debat.
Hovedformålet med forslaget er ifølge Kommissionen at lette formidling af oplysnin-
ger til mobile EU-borgerne og at ajourføre forældede bestemmelser i bilaget til direkti-
vet.
Med forslaget tages der hånd om de konstaterede udfordringer, som mobile EU-bor-
gere møder ved udøvelsen af deres valgrettigheder. Det ajourfører, præciserer og styr-
ker reglerne for at sikre, at de understøtter mobile EU-borgeres brede og inklusive del-
tagelse i kommunale valg i bopælslandet.
Baggrunden for forslaget er, at valgdeltagelsen for mobile EU-borgere ofte er lavere
end for borgere, der er statsborgere i værtslandet. Forslaget indebærer bl.a., at mobile
EU-borgere skal oplyses om deres valgrettigheder, at der skal indføres standardformu-
larer for mobile EU-borgeres registrering som vælger eller kandidat, og at medlems-
staterne efter hvert kommunalvalg skal sende en rapport til Kommissionen med bl.a.
oplysning om EU-vælgeres og EU-kandidaters deltagelse i valget.
Forslaget er nært forbundet med Kommissionens forslag om omarbejdning af Rådets
direktiv 93/109/EF om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved
valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor
de ikke er statsborgere, der også er en del af ”Demokratipakken”.
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgerne.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532862_0002.png
Regeringen kan være bekymret i forhold til omfanget af den information, der efter for-
slaget skal gives til mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, og er umiddelbart
forbeholden over for de standardformularer, der følger af bilag II og III til forslaget.
Regeringen finder, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad tager højde for de smidige dan-
ske regler om automatisk optagelse på valglisten til kommunale og regionale valg af
herboende EU-borgere.
Regeringen finder, at det bør tilstræbes, at nationale myndigheder ikke tillægges nye
uforholdsmæssige administrative eller økonomiske byrder.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget medfører lovgivningsmæssige og økonomiske
konsekvenser.
2. Baggrund
Der er ifølge Kommissionen 13,5 mio. EU-borgere, der bor i en andet medlemsstat end
deres hjemland (mobile EU-borgere). Disse borgere har også ret til at stemme og stille
op ved kommunale valg i deres bopælsland. Deres valgdeltagelse er dog oftere lavere
end for borgere, som er statsborgere i værtsmedlemsstaten.
Mobile EU-borgere har trods de eksisterende foranstaltninger ifølge Kommissionen
stadig vanskeligt ved at udøve deres valgrettigheder vedkommunale valg. Problemerne
består bl.a. i vanskeligheder ved at indhente korrekte oplysninger om, hvordan de
udøver deres valgrettigheder, og byrdefulde registreringsprocedurer i forbindelse med
optagelse som vælger eller anmeldelse som kandidat.
Bilaget i direktivet (bilag I til forslaget), der angiver de enkelte medlemsstaters forvalt-
ningsenheder, der er omfattet af direktivets anvendelsesområde (i Danmark er det
kommuner og regioner), bør desuden revideres som følge af ændringer, herunder Det
Forende Kongeriges udtræden af EU.
Kommissionen har ved KOM (2021) 733 af 25. november 2021 fremsat forslag om om-
arbejdning af Rådets direktiv 94/80/EF om fastsættelse af de nærmere regler for valg-
ret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en med-
lemsstat, hvor de ikke er statsborgere (herefter direktiv 94/80/EF om mobile EU-bor-
geres valgret og valgbarhed ved kommunale valg). Forslaget er oversendt til Rådet den
17. januar 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22 i TEUF, hvorefter unionsborgere har
valgret og er valgbare ved kommunale valg med forbehold for de nærmere bestemmel-
ser, som Rådet træffer afgørelse om med enstemmighed efter en særlig lovgivnings-
procedure og efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen har i sin rapport om unionsborgerskab, KOM (2020) 730, tilkendegi-
vet sin hensigt om at ajourføre direktiv 94/80/EF om mobile EU-borgeres valgret og
valgbarhed ved kommunale valg. I Kommissionens arbejdsprogram for 2021 nævnes
også et lovgivningsinitiativ til forbedring af mobile EU-borgeres valgrettigheder.
Forslaget indgår i Kommissionens ”Demokratipakke” som led i foranstaltninger til
be-
skyttelse af valgintegriteten og den åbne demokratiske debat, hvori Kommissionens
forslag om omarbejdning af Rådets direktiv 93/109/EF om fastsættelse af de nærmere
regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere,
der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, bl.a. også indgår.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532862_0003.png
3. Formål og indhold
Hovedformålet med forslaget er ifølge Kommissionen at lette formidling af oplysnin-
ger til mobile EU-borgerne og at ajourføre forældede bestemmelser i bilaget til Rådets
direktiv.
Med forslaget tages der hånd om de konstaterede udfordringer, som mobile EU-bor-
gere møder ved udøvelsen af deres valgrettigheder. Det ajourfører, præciserer og styr-
ker reglerne for at sikre, at de understøtter mobile EU-borgeres brede og inklusive del-
tagelse i kommunale valg i bopælslandet.
På den baggrund foreslår Kommissionen bl.a. følgende ændringer af direktiv
94/80/EF om mobile EU-borgeres valgret og valgbarhed vedkommunale valg:
Oplysning til mobile EU-borgere om valgrettigheder
Medlemsstaterne skal udpege myndigheder, som proaktivt skal oplyse mobile
EU-borgere om betingelserne og de nærmere regler for registrering som vælger
eller som kandidat ved kommunale valg, før og efter deres registrering.
Myndighederne forpligtes til at meddele mobile EU-borgere, der er registreret
som vælgere eller kandidater, nærmere specifikke oplysninger om status for deres
registrering, datoen for valget, hvor og hvordan de kan stemme, de relevante reg-
ler om vælger- og kandidatrettigheder og -forpligtelser, herunder forbud og ufor-
eneligheder samt sanktioner for overtrædelse af valgreglerne samt muligheder for
indhentning af flere oplysninger om afholdelsen af valget, herunder kandidatli-
sten. Oplysningerne skal meddeles på værtslandets sprog og mindst et andet offi-
cielt EU-sprog.
Standardformularer vedr. registrering som vælger eller kandidat
Der indføres standardiserede modeller for de formelle erklæringer, som mobile
EU-borgere skal forelægge ved registreringen som vælgere eller kandidater (bilag
II og III til forslaget).
Begrænsning af retsvirkningen af registrering på valglisten
Mulighederne for registrering af mobile EU-borgere på valglisterne begrænses for
at hindre, at de slettes fra hjemlandets valglister til andre valg alene på det grund-
lag.
Overvågning og rapportering
Der indføres bestemmelser om medlemsstaternes regelmæssige overvågning og
rapportering. Rapporterne skal indeholde relevante statistiske data om mobile
EU-borgeres deltagelse som enten vælgere eller kandidater ved kommunale valg.
Der indføres bestemmelser om, at der senest to år efter Europa-Parlamentsvalget
i 2029 skal foretages en evaluering af anvendelsen af direktivet.
Medlemsstaterne skal senest den 31. maj 2023 have gennemført de ændrede bestem-
melser i direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til artikel 22 i TEUF. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532862_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Mobile EU-borgeres valgrettigheder ved kommunale valg er fastlagt i artikel 20, stk. 2,
litra b, og artikel 22, stk. 1, i TEUF samt i artikel 40
i EU’s charter om grundlæggende
rettigheder. Rammerne for mobile EU-borgeres udøvelse af deres valgrettigheder ud-
gøres af et samspil mellem EU-regler og nationale regler.
Det er udtrykkeligt fastsat i artikel 22, stk. 1, i TEUF, at Rådet træffer afgørelse om de
nærmere bestemmelser for at sikre en effektiv udøvelse af mobile EU-borgeres valgret
og valgbarhed ved kommunale valg i bopælslandet. De nærmere bestemmelser herom
er oprindeligt fastsat i direktiv 94/80/EF om mobile EU-borgeres valgret og valgbar-
hed vedkommunale valg.
Kommissionen vurderer, at omarbejdning af direktiv 94/80/EF om mobile EU-borge-
res valgret og valgbarhed ved kommunale valg og revision og ajourføring af de fælles
standarder og procedurer kræver handling på EU-plan.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Reglerne for EU-borgeres valgret og valgbarhed ved kommunale og regionale valg i
Danmark følger af lov om kommunale og regionale valg (kommunal- og regionalvalg-
loven, lovbekendtgørelse nr. 13 af 9. januar 2020).
Det følger af kommunal- og regionalvalgloven, at EU-borgere har valgret til kommu-
nale og regionale i Danmark, hvis de er fyldt 18 år og har fast bopæl i kommunen hen-
holdsvis regionen eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol. Det er en betin-
gelse for at kunne udøve sin valgret, at man er optaget på valglisten. EU-borgere, der
er registreret med bopæl i Det Centrale Personregister (CPR), optages automatisk på
valglisten, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for valgret. Øvrige EU-borgere med
fast bopæl i Danmark optages på valglisten efter ansøgning herom og forbliver opta-
get, medmindre de fraflytter eller ikke længere opfylder betingelserne for valgret.
EU-borgere er også valgbare til kommunale og regionale valg, hvis de har valgret til
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, og 46 dage før valgdagen opfylder
valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen.
I medfør af kommunal- og regionalvalgloven er der udstedt bekendtgørelser om opta-
gelse på valglisten af de særlige grupper af EU-borgere, som ikke optages på valglisten
automatisk, fordi de ikke er registreret i CPR:
Bekendtgørelse nr. 827 af 8. juni 2020 om optagelse på valglisten til kommu-
nale og regionale valg af statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der lovligt har bopæl i Danmark uden at være bopælsregi-
streret i CPR eller registreret i Udenrigsministeriets protokol
Bekendtgørelse nr. 99 af 28. januar 2019 om optagelse på valglisten til kom-
munale og regionale valg af statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol (EU-di-
plomater m.fl.)
Ovenævnte bekendtgørelser fastsætter bl.a. proceduren for optagelse af de pågældende
EU-borgere på valglisten, herunder at ansøgningsskema godkendt af Indenrigs- og Bo-
ligministeriet skal anvendes ved ansøgning om optagelse på valglisten.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532862_0005.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionen indebærer forslaget visse omkostninger for medlemsstaterne og
EU’s forvaltninger som følge af øget samarbejde, men det forventes
at skabe effektivi-
sering hos myndigheder takket være harmoniserede processer. Medlemsstaterne råder
desuden allerede over systemer til at opfylde de nye forpligtelser og vil derfor ifølge
Kommissionen ikke skulle bære yderligere omkostninger.
Det kan på nuværende tidspunkt ikke vurderes, i hvilket omfang forslaget får økono-
miske konsekvenser for den myndighed eller de myndigheder, der skal varetage infor-
mation af mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, for kommunerne i forhold til
behandling af mobile EU-borgeres ansøgning om optagelse på valglisten eller for den
myndighed, der skal varetage rapporteringen til Kommissionen om mobile EU-borge-
res deltagelse ved kommunale valg.
Afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser
herom.
8. Høringer
Forslaget har været sendt i høring til Specialudvalget for relationer mellem EU's insti-
tutioner samt til relevante myndigheder og organisationer med frist den 1. februar
2022. Der er modtaget høringssvar fra Kommunernes Landsforening (herefter KL) og
Danmarks Statistik (herefter DST).
KL oplyser, at såfremt Indenrigs- og Boligministeriet som myndighed på valgområdet i
Danmark oplyser EU-borgere om deres registreringsstatus, datoen for valget, hvor og
hvordan de kan stemme og de relevante regler om vælger- og kandidatrettigheder og -
forpligtelser, herunder forbud og uforeneligheder, ser KL ikke noget til hinder for at
oversætte de oplysninger, som kommunerne allerede giver i forbindelse med valg i
dag, til et sprog, EU-borgere forstår.
KL ser heller ikke noget til hinder for, at EU-borgernes deltagelse i valg registreres og
overvåges, såfremt det er en opgave, der bliver håndteret fra Indenrigs- og Boligmini-
steriets side, og såfremt data er tilgængelige i valgsystemet, så kommunerne ikke på-
lægges en ekstra opgave.
KL anfører, at såfremt kommunerne pålægges en ny opgave, forventes økonomisk
kompensation for denne opgave.
DST oplyser, at DST vil kunne levere statistiske data om mobile EU-borgeres delta-
gelse som enten vælgere eller kandidater ved kommunale valg. Det muligt at levere
statistiske data for registrerede vælgere og kandidater, men det er ikke muligt at op-
gøre, hvilke vælgere der har stemt. Når KOMBITs nye valgsystem er i funktion, forven-
teligt fra foråret 2025, forventer DST at kunne levere statistiske data, omhandlende
hvilke vælgere der har stemt.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om grund- og nærhedsnotater vedrørende EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2532862_0006.png
9. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Forslaget forventes at møde støtte fra en bred kreds af medlemsstater. Mange med-
lemsstater er dog stadig i en proces med at eksaminere forslagets tekniske og juridiske
detaljer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at lette formidling af oplysninger til
mobile EU-borgerne, således at der tages hånd om de konstaterede udfordringer, som
mobile EU-borgere møder ved udøvelsen af deres valgrettigheder.
For regeringen er det vigtigt, at mobile EU-borgere kan udøve deres rettigheder som
unionsborgere og stemme og stille op til kommunale og regionale valg i Danmark, og
at manglende information om valgrettigheder eller unødige procedurer for optagelse
som vælger eller anmeldelse som kandidat ikke hindrer dette.
Regeringen kan være bekymret for omfanget af den information, der efter forslaget
skal gives til mobile EU-borgere om deres valgrettigheder, idet erfaringer viser, at væl-
gerne opfatter denne information som kompleks.
Regeringen er umiddelbart forbeholden over for de standardformularer, der følger af
bilag II og III til forslaget, såfremt disse skal erstatte de ansøgningsskemaer, der ifølge
de danske regler skal anvendes ved ansøgning om optagelse på valglisten og indgivelse
af kandidatanmeldelse ved kommunale og regionale valg i Danmark. Baggrunden her-
for er bl.a., at de foreslåede standardformularer ikke tager højde for de oplysninger,
der er nødvendige ved optagelse på valglisten af den særlige gruppe EU-borgere, der
ikke er registreret med bopæl i CPR, eller ved opstilling til danske valg.
Regeringen finder desuden, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad tager højde for, at mo-
bile EU-borgere, der er registreret med bopæl i Danmark i CPR, efter de danske regler
automatisk optages på valglisten til kommunale og regionale valg i Danmark, såfremt
de i øvrigt opfylder betingelserne for valgret.
Regeringen finder, at det bør tilstræbes, at nationale myndigheder ikke tillægges nye
uforholdsmæssige administrative eller økonomiske byrder.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6