Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2519090_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.11.2021
SWD(2021) 358 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUMÉ AF RAPPORTEN OM KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
Forslag til
Forslag til Rådets direktiv
om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-
Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er
statsborgere (omarbejdning)
{COM(2021) 732 final} - {COM(2021) 733 final} - {SEC(2021) 576 final} -
{SWD(2021) 357 final}
DA
DA
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Orientering om høring over EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2519090_0002.png
Resumé (maks. 2 sider)
Konsekvensanalyse af mobile EU-borgeres valgrettigheder
A. Behov for handling
Hvad er problemstillingen, og hvorfor udgør det et problem på EU-plan?
EU-borgere, som bor, arbejder, studerer osv. i et EU-land, hvor de ikke er statsborgere, ("mobile EU-borgere") har i henhold
til EU-retten ret til at stemme og stille op ved valg til Europa-Parlamentet og ved kommunale valg i det pågældende land på de
samme betingelser som landets egne statsborgere.
Det er dog relativt få, der gør det, af forskellige årsager:
folk kender ikke nødvendigvis til deres rettigheder og har stadig vanskeligt ved at indhente nøjagtige oplysninger om
de administrative procedurer
de byrdefulde procedurer og risikoen for at blive slettet fra valglisterne i deres hjemland afholder dem fra at udøve
disse rettigheder
de nationale myndigheder har stadig svært ved at forhindre, at folk stemmer mere end én gang til Europa-Parlamentet,
da det er vanskeligt at udveksle oplysninger med henblik på at identificere vælgere og kandidater, som er registreret
flere gange.
I betragtning af at flere og flere EU-borgere bosætter sig i et andet EU-land, vil disse problemer blive mere udtalte, da de
berører stadig flere EU-borgere.
Hvad bør opnås?
Formålet med initiativet er at løse disse problemstillinger ved at ajourføre, præcisere og styrke reglerne for at sikre, at de
hjælper så mange EU-borgere som muligt med at deltage ved valg, samt for at værne om integriteten af selve valgene.
Det tager især sigte på at:
forenkle procedurerne for registrering på valglisterne og kandidatlisterne
øge de berørte borgeres opmærksomhed på og kendskab til deres valgrettigheder og de relaterede administrative
procedurer
mindske mulighederne for at afgive mere end én stemme ved europæiske valg
reducere risikoen for, at de berørte borgere slettes fra valglisterne i deres hjemland
forbedre dataindsamlingen om kommunale valg og Europa-Parlamentsvalg
ændre forældede regler (f.eks. som følge af brexit).
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan (nærhedsprincippet)?
De pågældende valgrettigheder er fastlagt i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og er en del af borgernes
rettigheder som unionsborgere. Den overordnede ramme for udøvelsen af disse rettigheder udgøres både af EU-regler og
nationale regler. Eftersom de enkelte EU-lande ikke kan skride ind i grænseoverskridende spørgsmål, kan de identificerede
problemer ikke løses af landene hver for sig.
B. Løsninger
Hvilke løsninger er der overvejet for at nå målene? Foretrækkes en bestemt løsning frem for andre? Hvis
ikke, hvorfor?
I konsekvensanalysen er der set på to løsningsmuligheder. De indeholder begge en række mulige foranstaltninger til at løse
problemerne:
Mulighed 1
går ud på at styrke og afklare de gældende regler. Dette gøres gennem målrettede ændringer på de
områder, hvor der er konstateret problemer.
Mulighed 2
indfører en række foranstaltninger til at reformere direktivet. Formålet er at harmonisere valgprocesserne
i medlemsstaterne.
Selv om mulighed 2 forekommer at være den mest effektive, er mulighed 1 den foretrukne af hensyn til effektiviteten,
sammenhængen og nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Hvad er de forskellige interessenters synspunkter? Hvem støtter hvilken løsning?
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Orientering om høring over EU-Kommissionens forslag på valgområdet
2519090_0003.png
Interessenterne har generelt støttet initiativet. Borgerne og NGO'erne fremhævede behovet for klare og lettilgængelige
oplysninger om registrerings- og valgprocedurerne og begrænsninger af ufrivillig afregistrering. De nationale myndigheder
efterlyste yderligere forbedringer af udvekslingen af oplysninger om vælgere med henblik på at forhindre, at folk afgiver mere
end én stemme, og bedre støtte til de lokale myndigheder under hensyntagen til sammenhængen med andre EU-politikker og -
instrumenter.
C. Den foretrukne løsnings virkninger
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes – ellers fordelene ved
de vigtigste af de mulige løsninger)?
Denne fremgangsmåde letter registreringsprocedurerne for vælgere og kandidater og forbedrer adgangen til oplysninger i
forbindelse med kommunale valg og Europa-Parlamentsvalg for EU-borgere, der bor i et andet EU-land. Bestemmelserne i det
eksisterende direktiv styrkes for at sikre en helhedsorienteret tilgang til at løse de konstaterede problemer og opnå størst mulig
virkning, samtidig med at de nationale beføjelser på området respekteres.
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes – ellers
omkostningerne ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Forslaget indebærer ikke nogen yderligere finansiel eller administrativ byrde for EU eller EU-budgettet.
Hvordan påvirker den foretrukne løsning små og mellemstore virksomheder og konkurrenceevnen?
Alle mulighederne ventes overordnet set at have bredere indirekte positive økonomiske virkninger, da de støtter den fri
bevægelighed for personer i EU og deres integration i værtslandet. SMV'erne ventes ikke at blive særligt berørt.
Vil den foretrukne løsning få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og myndigheder?
Den foretrukne mulighed indebærer visse yderligere administrative omkostninger for de nationale myndigheder til fremme af
et bedre samarbejde og informering af EU-borgere, som flytter til et andet land. Disse omfatter både engangsomkostninger med
henblik på tilpasninger og løbende omkostninger.
Disse forventes dog at blive opvejet af de langsigtede besparelser for myndighederne og borgerne som følge af de mere effektive
procedurer.
Vil den foretrukne løsning få andre væsentlige virkninger?
Folk, der udøver deres ret til at flytte til et andet EU-land, vil kunne deltage i det demokratiske liv i det pågældende land.
Proportionalitet?
Rimelig handling på EU-plan bør sikre, at:
EU-borgere, der flytter til et andet EU-land, effektivt kan udøve deres demokratiske rettigheder ved valg. Det betyder,
at den eksisterende EU-ramme for disse rettigheder skal præciseres.
Mulighederne for at stemme mere end én gang ved europæiske valg mindskes, hvilket styrker deres integritet.
D. Opfølgning
Hvornår vil foranstaltningen blive taget op til fornyet overvejelse?
Der indføres en forpligtelse for landene til løbende overvågning og rapportering om gennemførelsen:
direktiv 93/109/EF
– en rapport efter hvert valg til Europa-Parlamentet
direktiv 94/80/EF
– en rapport hvert femte år.
Kommissionen vil senest to år efter valget til Europa-Parlamentet i 2029 undersøge anvendelsen af begge direktiver og foretage
en evaluering af fremskridtene hen imod opfyldelsen af målsætningerne deri.