Til Social- og Ældreudvalget
Bemærkninger i forlængelse af høring om udligning
Kære Social- og Ældreudvalg
Først og fremmest tusinde tak for initiativet til at afholde en høring om udligningssystemets konsekvenser for det specia-
liserede socialområde. Vi synes, at høringen var med til at kaste lys over betydningen af udligningssystemet fra forskel-
lige vinkler, ligesom forskellige løsningsforslag blev drøftet.
Vi vil benytte lejligheden til at knytte nogle bemærkninger til de temaer og løsningsforslag, der blev rejst på høringen.
Vores bemærkninger fremgår af nedenstående. Vi vedlægger også et opdateret notat, hvor vi forholder os til forslaget
om at genindføre betalingskommunefolketallet og svarer på kritik af forslaget om et udjævningstillæg. Det afgørende for
os er ikke, hvilken løsningsmodel der findes, så længe der blot findes en løsning på de skæve incitamenter i udligningen.
Bemærkninger til høringens centrale pointer
Udligningssystemet indeholder væsentlige økonomiske incitamenter
Vi bemærkede, at der var bred enighed blandt oplægsholderne om, at den nuværende incitamentsstruktur i udlignings-
systemet giver kommunerne et betydeligt økonomisk incitament til at anvende tilbud inden for egen kommunegrænse
frem for et specialiseret tilbud uden for kommunegrænsen. Derfor er der brug for at finde en løsning.
Genindførsel af betalingskommunefolketallet er ikke nok
Oplægsholderne var alle enige om, at den mest simple løsning er at genindføre det såkaldte betalingskommunefolketal.
En væsentlig pointe i den forbindelse var dog, at det ikke løser det grundlæggende problem med skæve incitamenter i
udligningssystemet blot at vende tilbage til forholdene før udligningsreformen af den simple grund, at kommunerne
også før reformen have et betydeligt økonomisk udligningsincitament til at anvende tilbud inden for egen kommune.
Nedenstående figurer viser, hvor meget en kommune mistede i udligning før og efter udligningsreformen ved at placere
en borger i et tilbud uden for en kommunegrænse
1
. De mørkegrønne søjler angiver en kommunes udligningstab før
reformen. Som det fremgår af figurerne, var der også et betydeligt tab i udligningsindtægter før udligningsreformen ved
anvendelse af et tilbud beliggende i en anden kommune.
1
Figurerne er hentet fra Indenrigs- og Boligministeriers rapport
Afrapportering om betalingsforpligtigelse og kommunale incitamenter
(juni, 2021)