Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2512188_0001.png
Vejledning
Offentliggørelse og deklarering af oplysninger i konsulentrapporter
bestilt af offentlige myndigheder
Indledning
Vejledningen er udarbejdet på baggrund af beretning B136 afgivet af Social- og In-
denrigsudvalget (SOU) den 25. juni 2020 om indførelse af åbenhed om konsulent-
rapporter bestilt af offentlige myndigheder.
Beretningen opfordrer regeringen til at indføre krav om, at konsulentrapporter af
almennyttig karakter bestilt af offentlige myndigheder (stat, kommuner og regioner)
skal være præget af gennemsigtighed og åbenhed. Dette skal bl.a. understøttes ved,
at konsulentrapporter udført for den offentlige sektor så vidt muligt offentliggøres
og ved, at centrale oplysninger om rapporterne deklareres og offentliggøres sam-
men med rapporterne.
Vejledningen har normerende karakter og er således ikke juridisk bindende. Det er
desuden de enkelte offentlige myndigheders ansvar at følge op på, om vejledningen
efterleves på eget område. Vejledningen finder også anvendelse for konsulentrap-
porter udarbejdet for det offentlige af andre offentlige aktører.
Vejledningens målgruppe
Vejledningens målgruppe er statslige institutioner, kommuner og regioner.
Offentliggørelse af konsulentrapporter
Det anbefales, at offentlige myndigheder i videst muligt omfang offentliggør kon-
sulentrapporter af almennyttig karakter. Dette kan for eksempel ske på myndighe-
dernes hjemmesider.
Hvis en bred kreds af borgere og interessenter kan have en interesse i at få kend-
skab til en rapport, kan det tale for, at den har almennyttig karakter. Det er dog op
til den enkelte myndighed at vurdere, hvorvidt en konsulentrapport har almennyt-
tig karakter. I denne vurdering kan bl.a. indgå rapportens formål og indhold, her-
under om den indeholder forretningskritiske eller følsomme oplysninger.
Det bør tilstræbes, at konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder i videst
muligt omfang er tilgængelige for offentligheden.
12. januar 2022
Statens Indkøb
J.nr. 2020 - 4769
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om implementeringen af forslag til folketingsbeslutning om indførelse af åbenhed om konsulentrapporter bestilt af det offentlige (B136)
2512188_0002.png
Side 2 af 4
Det bemærkes, at Finansministeriet tidligere har udarbejdet retningslinjer for brug
af eksterne konsulenter i staten.
1
Af retningslinjerne fremgår følgende om offent-
liggørelse af konsulentrapporter:
”Som led i opfølgningen på brugen af eksterne konsulenter i staten opfordres de statslige
institutioner til i højere grad at offentliggøre konsulentrapporter, som vurderes at have en
almennyttig karakter. Offentliggørelse af konsulentrapporter vil bidrage til mere gennem-
sigtighed i statslige myndigheders brug af eksterne konsulenter.”
Deklarering af konsulentrapporter
En større åbenhed om konsulentrapporter kan bl.a. sikres ved, at en række speci-
fikke oplysninger altid fremgår af konsulentrapporter, når de offentliggøres. Dette
kan i praksis ske ved, at konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder dekla-
reres vha. en standarddeklaration. I nedenstående
tabel 1
fremgår de oplysninger,
som det anbefales at offentliggøre sammen med den endelige rapport (deklarerings-
oplysningerne).
Der skelnes mellem to typer af deklareringsoplysninger. 1) Oplysninger, der
bør
indgå, og 2) oplysninger, der
kan
indgå på baggrund af en konkret vurdering.
Tabel 1
Deklaration af konsulentrapporter udarbejdet for offentlige myndigheder
Oplysning der
bør
indgå i deklarationen
Titel på rapport
Formål med rapport (maks. 100 ord)
Udarbejdet af (angivelse af konsulenthus)
[xx]
[xx]
[xx]
[xx]
Udarbejdet for (angivelse af myndighed)
Finansieret af (angivelse af myndigheder [xx]
og evt. andre økonomiske bidragydere)
[xx]
Leveringsdato for rapport
[xx]
Offentliggørelsesdato
Oplysninger der
kan
indgå i deklarationen
Totalpris for rapporten (såfremt dette ikke [xx]
er undtaget af aktindsigt)
Oplysninger der bør indgå
De oplysninger, der altid bør indgå, er bl.a. oplysninger om rapportens titel, for-
mål og opdragsgiver. Det vurderes, at disse oplysninger som udgangspunkt vil
være omfattet af reglerne om aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen
(offentlighedsloven). Offentligheden har derfor i udgangspunktet ret til at få ind-
sigt i oplysningerne, hvad enten de deklareres med konsulentrapporterne eller ej.
1
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/fiu/bilag/204/2203096.pdf
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om implementeringen af forslag til folketingsbeslutning om indførelse af åbenhed om konsulentrapporter bestilt af det offentlige (B136)
2512188_0003.png
Side 3 af 4
Oplysninger der kan indgå på baggrund af en konkret vurdering
Oplysning om totalpris vil som udgangspunkt kunne indgå i deklarationen, men det
beror på en konkret vurdering. Der kan således være situationer, hvor en totalpris
for en ydelse vil kunne anses for at være en forretningshemmelighed med den kon-
sekvens, at oplysningen ikke må offentliggøres.
Den konkrete vurdering sker på baggrund af reglerne i offentlighedsloven. Oplys-
ning om totalpris kan udelades, hvis konsulentfirmaet oplyser, at prisen udgør en
forretningshemmelighed, og hvis det på baggrund heraf vurderes, at betingelserne
for at udelade oplysningen er til stede i medfør af offentlighedsloven.
Vurdering af forretningshemmelighed
I det følgende vil det kort gennemgås under hvilke omstændigheder, at oplysninger
om totalpris kan anses for at være en forretningshemmelighed.
I udgangspunktet er oplysninger vedrørende delpriser i et tilbud undtaget fra akt-
indsigt, da de anses for at være forretningshemmeligheder. Det skyldes, at en kon-
kurrerende virksomheds kendskab til en tilbudsgivers konkrete prissætning ofte ef-
ter omstændighederne vil kunne indebære en nærliggende risiko for at skade til-
budsgiverens konkurrenceevne i forhold til fremtidige udbud eller andre aftaler.
Hvis det på baggrund af totalprisen er muligt at beregne enhedsprisen, vil der være
tale om afsløring af en forretningshemmelighed, og totalprisen er følgelig ikke un-
dergivet aktindsigt. Dette er en konkret vurdering, der skal foretages på baggrund
af sagens omstændigheder, hvor der skal tages højde for, om der er en risiko for, at
enhedsprisen kan udregnes.
I tilfælde af, at der anmodes om aktindsigt i totalprisen, skal der træffes en afgørelse
herom, og der skal tages stilling til, hvorvidt betingelserne for at undtage oplysnin-
gen gør sig gældende eller ej.
Boks 1
Klagenævnet for Udbuds afgørelse af 23. marts 2018 om aktindsigt i en tilbudsgivers totalpris
En journalist havde søgt om aktindsigt i den samlede kontraktpris for modtagelse af byggeaffald. I forbindelse med
en tidligere aktindsigt i den samme kontrakt, havde journalisten fået indsigt i, hvor mange ton byggeaffald den på-
gældende kontrakt angik. Klagenævnet for Udbud fandt, at hvis der blev givet aktindsigt i den samlede kontraktpris,
ville det være muligt at beregne enhedspriserne på baggrund af journalisten kendskab til, hvor meget byggeaffald
pr. ton, som tilbudsgiveren havde tilbudt i forbindelse med udbuddet.
Kilde: Klagenævnet for Udbuds afgørelse af 23. marts 2018 (j. nr. 18/02042)
Det anbefales, at den enkelte myndighed formelt hører konsulenthuset om, hvor-
vidt det kan være forrentningskritisk at offentliggøre totalpris. Såfremt det viser sig,
at totalprisen ikke kan anses som en forretningshemmelighed, er det anbefalingen,
at den deklareres sammen med de øvrige oplysninger, der fremgår af
tabel 1.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Orientering om implementeringen af forslag til folketingsbeslutning om indførelse af åbenhed om konsulentrapporter bestilt af det offentlige (B136)
2512188_0004.png
Side 4 af 4
For så vidt angår deklareringen af totalprisen for konsulentrapporter udarbejdet for
det offentlige af andre offentlige aktører, bør det angives, hvis der er tale om om-
kostningsdækket virksomhed el. lign. For bevillingsfinansierede rapporter vil det i
stedet for totalpris blot kunne angives, at rapporten er bevillingsfinansieret.
Implementering
Det anbefales, at ovennævnte oplysninger, der som udgangspunkt altid bør dekla-
reres ifm. offentliggørelse af konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder,
fremgår af en kolofon på en af rapportens forreste sider. Det er op til den enkelte
myndighed at vurdere, om og i givet fald hvornår en konsulentrapport skal offent-
liggøres.
Det anbefales desuden, at offentlige myndigheder anmoder de eksterne konsulent-
huse om at udfylde standarddeklarationen, og at den indgår i de skriftlige rapporter,
som leveres og/eller offentliggøres. Dette kan med fordel aftales allerede i forbin-
delsen med indgåelse af aftale om indkøb af konsulentydelsen. Herunder kan det
også aftales, om rapportens pris kan offentliggøres.
For så vidt angår offentliggørelsesdato, anbefales det, at myndigheden selv anfører
denne i kolofonen. Da offentliggørelsesdatoen ikke kendes på forhånd, bør myn-
digheden så vidt muligt sørge for, at der er mulighed for at anføre den i forbindelse
med offentliggørelse. I de tilfælde hvor det teknisk ikke er muligt at anføre offent-
liggørelsesdatoen efterfølgende, kan denne efter en konkret vurdering udelades.
Alle konsulentrapporter af almennyttig karakter, som udarbejdes efter udsendelsen
af denne vejledning, bør, så vidt det er muligt, deklareres ifm. offentliggørelse.